Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů. Zabírají místo, narušují běžnou vykládku zboží. A je jich víc, než kolik se dá prodat. Důvodem, proč se evropské přístavy mění v parkoviště čínských aut na baterky, jsou mnohem menší dovozová cla, než například v USA.

Zakotvit, vyložit zboží a naložit nové, odplout. Popisem velmi přímočarý proces, který udává tempo mezinárodní lodní přepravě i globálnímu obchodu, se v Evropě začíná zadrhávat. Vykládku z kontejnerových lodí totiž komplikuje nedostatek manipulačního prostoru v docích. Ne že by scházely kapacity: přístav v Hamburku běžně ustojí osm milionů kontejnerů a Rotterdam patnáct milionů. Místa pro vykládku však nyní blokují odstavená auta. Elektromobily dovezené z Číny.

Provozovatelé přístavů z toho mají radost jen pramalou, protože odstavené vozy blokují vykládku ostatního zboží. Vznikají tím nepříjemná zdržení, která se prodražují. Co za tím stojí?

Primárně to, že čínští výrobci posílají do Evropy více elektromobilů, než kolik je objednáno a kolik mohou prodat. Vozy čekající na svou obchodní příležitost zabírají místo. Přístav v Antverpách je sice provozně disponován na pohyb 13,5 milionu kontejnerů ročně, ale nyní připomíná spíše obří parkoviště.

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1 tři tisícovky elektromobilů.

Do jisté míry je to unikátní pohled, který jinde než v evropských přístavech nespatříte. Jinde totiž na čínské elektromobily čekají vysoká dovozová cla.

Rok a půl čekání na odvoz

Zatímco v Evropě jsou cla na čínská auta ve výši 10 procent, ve Spojených státech amerických je to momentálně 27,5 procent. To už je solidní bariéra, která blokuje pokusy Číny ovládnout tamní trhy. Letos v únoru dokonce předložil republikánský ultrakonzervativní senátor Josh Hawley návrh zpoplatnění čínského dovozu elektromobilů v míře 100 procent.

Je to samozřejmě nerealistické gesto, ale předává to důležitý signál. Jde prý o ochranu amerických automobilek před existenční hrozbou, kterou představuje Čína. V Evropě se nic takového neodehrává, protože podobnou celní bariéru nemá. A to povzbuzuje čínské výrobce k tomu, aby se na Evropu dívali jako na obří suchozemské parkoviště.

Místo, kam mohou posílat lodě plné elektromobilů.

Navíc Evropa se teď hádá o to, zda cla na čínské vozy zavést, či ne. V případě, že by se k tomu rozhodla, je pro ambiciózní čínské výrobce výhodné mít tu naskladněné vozy, na které by se clo zpětně neuplatňovalo.

Čínská automobilka BYD už uvedla do provozu svůj první zaoceánský přepravník automobilů, a brzy ho na jeho trase bude následovat flotila podobných lodí. Plán obsadit spolehlivý přístav je prvním krokem každé invaze na nový kontinent, a tuto etapu už mají čínské automobilky za splněnou.

BYD Explorer No. 1 je první lodí nově vytvářené flotily, která budou Evropu nechráněnou cly zásobovat elektromobily, které se v Číně neprodaly.

Jak popisují vedoucí pracovníci a manažeři vykládky přístavů, čínské automobilky si rezervují místo pro vykládku, aniž by si zajišťovaly další přepravu. Stačí jim, že jejich auta dorazila do Evropy, jejich odbyt nebo odvoz řeší až dodatečně. V některých případech stály vozy v evropských přístavech až 18 měsíců, než byly prodány distributorům nebo koncovým uživatelům.

„Z přístavů se tak stávají pasivní depoty pro skládku aut,“ komentuje to představitel nejvytíženější přístavu v Antverpách. „Čínské automobilky neprodávají svá vozidla v Evropě tak rychle, jak očekávaly, což významně přispívá k zahlcení přístavů v regionu.“

Provozovatelé přístavů by ocenili, kdyby po takových zkušenostech s čínskými dovozci mohli žádat alespoň potvrzení o dalším prodeji, garanci toho, že vyložená auta v přístavu stát nezůstanou. Takové opatření je ovšem diskriminační a nemají k němu oprávnění.

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

Pohled z čínské strany

Generální tajemník Čínské asociace osobních automobilů Cui Dongšu řekl listu Financial Times, že pro čínské výrobce automobilů je obtížné rezervovat předem vnitrozemskou přepravu v Evropě. Připustil, že stávající situace v přístavech není nezaviněnou náhodou, ale součástí poněkud partyzánské strategie mnohých čínských automobilek, která ovšem všechny dostává do nepříznivé situace.

„Naši výrobci často nemohou prodat všechny automobily, které v Číně vyrobí, a proto se snaží tyto přebytky z produkce absorbovat v Evropě,“ vysvětluje Dongšu. „Jinými slovy, vědomě vyrábějí více automobilů, než mohou prodat, a vzniklý problém přehazují na bedra ostatních.“

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Od čínských automobilek, společností jako BYD, XPeng nebo státem spoluvlastněnou SAIC, se to může jevit jako naprosto nelogické počínání. Ve skutečnosti je však velmi ekonomicky racionální. Umožňuje jim to nechat vlastní výrobu běžet na plné obrátky, a velkokapacitní lacinou produkcí sytit svůj národní trh.

Neprodané přebytky přepraví do Evropy, kde s nízkým dovozovým clem mohou klidně počkat na své kupce. Minimalizuje to ztráty, maximalizuje zisk. Proto také vývoz čínských elektromobilů do přístavů v Německu, Nizozemsku, Belgii a Velké Británii narostl loni o 58 procent.

Představitelé čínské vlády při jednáních (naposledy 7. dubna v Paříži) tato nařčení oficiálně popírají a odmítají jako naprosto nepodložená. Tvrdí, že v jejich dodavatelských řetězcích není chyba, a fungují perfektně.

Naše auta mají náskok díky inovacím, tvrdí Číňané. Popírají dotace

Realita, kterou ovšem může každý na vlastní oči vidět v evropských přístavech, je zcela odlišná.

Systém, v němž chtějí čínské automobilky zaplavit evropský trh masou elektromobilů, a teprve dodatečně řešit distribuci, dodavatelská nebo servisní centra, se nám může jevit přinejmenším zvláštní. Podstatné však je, že Číně prospívá a netratí na něm, a nám dělá problémy.

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

Na první plavbě do evropského přístavu v Bremehavenu přivezl BYD Explorer No. 1...

VIDEO K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

V Praze začalo jezdit sto elektrických volkswagenů autopůjčovny GreenGo.

VIDEO Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

Elektromobil Xiaomi jde na dračku, za pár dní má přes 100 000 objednávek

Xiaomi SU7

VIDEO Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi získal za necelý týden více než 100 000 objednávek pro svůj...

Budoucností obchodu je služba. Z prodejce se stává poradce, říká šéf Agrotecu

Martin Rada, CEO Agrotec Group

VIDEO Nejistota, která tlumila v předchozích měsících poptávku domácností, dolehla i na tuzemské farmáře...

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

Létající automobil AirCar Štefana Kleina

VIDEO Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Kozel zahradníkem: renomovaný znalec Porsche je u soudu za padělané veterány

2. května 2024

Krajský soudu v německých Cáchách od roku 2021 řeší případ tří obžalovaných, kteří se zodpovídají z...

Autozápisník: Tisíc koní pro Škodu, salámová alfa a ferrari, co jede jen 25 km/h

2. května 2024

Dubnové události v automobilové branži měly mnohdy až aprílový rozměr. Na nejzajímavější sériové...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...