V Záběhlické končí pruh pro cyklisty přímo uprostřed rušné silnice.

V Záběhlické končí pruh pro cyklisty přímo uprostřed rušné silnice. | foto: Auto*Mat

Kličkování místo cesty přímo patří mezi absurdity pražských cyklotras

  • 29
V Praze je kolem 530 kilometrů cyklotras. Na některých se však cyklisté potýkají s nepříjemnostmi. Někdy stezka končí uprostřed silnice, jindy jsou na ní překážky v podobě sloupů veřejného osvětlení, víka od kanálu či nesmyslné objížďky. Na ty upozornila anketa o největší cyklistickou absurditu.

Proč jezdit rovně, když si cyklisté mohou nesmyslně zakličkovat. Tak možná uvažoval autor cyklostezky, která vede Šeříkovou ulicí poblíž Újezdu.

"Jezdím jí každý den. Z Kampy je značení dobré. Zpátky je to ale těžší. Abych se vyhnul semaforu a koloně, uhnu na Plaskou a doleva na Šeříkovou, kde je však absurdní značení," popisuje Aleš Jirásek.

Rád by totiž pokračoval průjezdem křižovatky a po dalších 60 metrech by byl u cíle na Kampě. Dopravní značení ho ale navede "esíčkem" zpět na hlavní podél tramvajových kolejí, poté do křižovatky, jíž se chtěl původně vyhnout, a teprve za dalším blokem zabočí do cíle. Jirásek tak obkrouží 320 metrů navíc.

Objízdná trasa ulicí Šeříkovou poblíž Újezda v centru Prahy. Červeně vyznačená skutečná trasa určená dopravními značkami, modře se nabízí logický průjezd.

Právě tento úsek se dostal nedávno do ankety sdružení AutoMat o největší cyklistickou absurditu v hlavním městě. "Chtěli jsme poukázat na to, jakými místy se musejí cyklisté v metropoli pohybovat," řekl Vratislav Filler ze sdružení.

Anketa navazuje na loňský projekt, v němž lidé navrhovali, jak zlepšit cestování městem na kolech. Neskončilo jen u výkresů. Vítězný návrh na prodloužení cyklostezky přes park Folimanka již existuje. V žebříčku absurdit skončil labyrint v Šeříkově ulici jako druhý.

Vyjádřete se!

  • Co by měla Praha pro cyklisty vylepšit?
  • Se kterými absurditami jste se setkali na cyklostezkách vy?

Pište své postřehy na vitezslav.bures@mfdnes.cz

"Ten problém přetrvává řadu let. Přitom by ho vyřešila jednoduchá úprava dopravního značení," uvedl Filler. Zmíněným úsekem podle něj denně projede 400 cyklistů, zatímco aut asi jen stovka.

Ulice zůstane pro cyklisty jednosměrná

Stačilo by, aby úřady povolily cyklistům výjimku: průjezd jednosměrnou ulicí v obou směrech. Z radnice Prahy 1 ale vzkazují, že nic takového se momentálně nechystá.

"Šířka komunikace nenabízí možnost, jak skloubit požadavky na uspokojení potřeb pro parkování a provoz cyklistů v obou směrech," uvedla mluvčí městské části Veronika Blažková. Podle ní nejsou splněny předpisy pro minimální šíři vozovek pro takový druh provozu. "Musíme zajistit bezpečný provoz cyklistů. Nedodržení předpisů by bylo přímým hazardem s jejich zdravím," dodala.

Z bezpečného cyklopruhu přímo mezi proud aut

Námětů upozorňujících na nelogické značení, překážky na cestě či cyklostezky ukončené v půlce silnice se v anketě sešlo dvacet.

Absurdní je podle cyklistů například vyústění bezpečného cyklopruhu přímo do rušného pruhu pro auta v Záběhlické ulici nebo překážky v podobě sloupů veřejného osvětlení v Podbabské.

"Možná by stačilo místo kolem sloupu označit bílým pruhem," řekl Filler. Na páteřní Modřanské stezce pak nejvíce vadí přerušený průjezd kolem čerpací stanice.

Vítězem ankety absurdit se stal úsek křižovatky nábřeží Kpt. Jaroše a Dukelských hrdinů, která loni prošla rekonstrukcí. Právě v místech, kde před lety zahynul propagátor pražské cyklistiky Jan Bouchal, navede cyklisty značení přímo na víko kanálu.

Jenže sami organizátoři přiznávají, že s kritikou tentokrát trochu přestřelili. Víko kanálu je sice osazeno podélnými příčkami, ty ale jsou přehrazeny na ně kolmými, které zapadnutí pneumatiky zabrání. "Přesto ale některé návaznosti na této křižovatce nejsou ideální," podotkl Filler.

Podle Technické správy komunikací se ale další oprava křižovatky neplánuje. "Rekonstrukce je kompletně ukončená, v dohledné době se tam nic nového dělat nebude," řekl mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.

Po povodních jsou uzavřeny ještě dva úseky cyklostezek

Síť cyklotras v hlavním městě měří 530 kilometrů. Řadu cyklostezek ale poškodily červnové povodně.

V současné době jsou kvůli podemletým silnicím uzavřeny už jenom části stezek podél Vltavy: pod parkovištěm u zoo v Troji a na opačném břehu úsek mezi ulicemi Za Císařským ostrovem a Papírenská podél plavebního kanálu. Opravy potrvají ještě několik týdnů.

"Náklady na opravy a odstranění škod po povodních na cyklostezkách jsme zatím odhadli na dvacet až pětadvacet milionů korun," uzavřel mluvčí TSK Mrázek.