Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Středočeští dopravci dostanou z Unie 170 milionů na nové autobusy

  18:01aktualizováno  18:01
Na středočeských silnicích začnou příští rok jezdit desítky nových moderních autobusů. Dopravci na ně dostanou 170 milionů korun z unijních dotací. Na celkovou obnovu zastaralého vozového parku to však nevystačí.

Nízkopodlažní SOR koupí za dotaci třeba Veolia. | foto: Archiv

Dopravci mohli o peníze žádat do konce listopadu a zájem převýšil nabídku. Dotace totiž pokryje asi 40 procent nákladů, což je pro dopravní firmy výhodné. Ze tří desítek dopravců, kteří v kraji fungují, se jich o peníze uchází čtrnáct.

"Byla to zajímavá výzva pro všechny dopravce. V poslední době vozový park neobnovovali, protože dostali od kraje výpovědi a nevěděli, jestli budou jezdit dál, nebo ne. A čekají stále na výběrové řízení, nevědí, kdy ho kraj vyhlásí," uvedl Daniel Adamka, šéf asociace středočeských dopravců a šéf Veolia Transport.

V balíčku, který bude rozdělovat Regionální komise, je 170 milionů. Daná částka přispěje nejvýše na stovku autobusů, což je asi deset procent ze všech, které jezdí po kraji. Komise proto bude muset z žádostí vybírat, což potrvá asi půl roku. Nové autobusy by mohly začít jezdit nejdřív za rok.

O alternativní pohony zájem nebyl

Veolia chce obnovit 17 vozů obsluhujících Příbramsko či Neratovice. "Chtěli bychom vyměnit ty nejstarší autobusy, které jsou zhruba patnáct let staré," podotkl Adamka. Podobně zareagoval i Probo-bus. Ten jich chce deset do oblasti Hořovic a Berouna. "Byly by to autobusy různé velikosti, abychom se přizpůsobili počtu cestujících. Je to oblast, kde jsou nové autobusy potřeba," zmínil ředitel společnosti František Neterda.

Fotogalerie

ČSAD Kladno se přihlásilo o 12 autobusů na plynový pohon. "Jsou ekologičtější a bezbariérové, tedy zlepšíme komfort pro tělesně postižené a rodiče s kočárky, a mají lepší informační systém, světelné tabule a hlásiče pro nevidomé," vyjmenoval ředitel firmy Ludomír Landa.

Obdobný středočeský projekt už v minulosti existoval, ale pouze na nákup autobusů na alternativní pohon. O něj zájem dopravci neměli ani proto, že podpora byla jen 30 procent, přitom takové vozy jsou dražší o 800 tisíc až 1,2 milionu korun. Teď lze nakupovat i na dieselový pohon. Takový autobus stojí čtyři miliony.

Podle posledních statistik z roku 2011 je průměrné stáří autobusů v kraji 15 let. Opravdu starých vozů už jezdí po silnicích minimum.  "Opravdu historické se objevují v rámci srazů a vzpomínkových jízd. Na linku už je nasadí málokdo," uvedla expertka na autobusovou dopravu Dagmar Braunová.

Na konci padesátých let ovládly silnice autobusy Škoda 706 RTO. Autobusy jezdily často s vleky. "Tehdy se nepovedlo rozšířit kloubovou verzi RTO a museli jsme akceptovat harmoniky z Maďarska značky Ikarus. RTO pak vystřídala řada Š11 a následně pak karosy řady 7 a 9. Sedmičkové karosy u dopravců postupně končí," dodala Braunová.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

policie velikonoce řidič alkohol kontrola
Řidič ujel od nehody, pak opilý nabízel policistovi pět tisíc korun

Řidič škodovky nacouval do mazdy, která stála za ním, a ujel. Nehoda se stala na křižovatce Libušiny a Kročehlavské ulice v Kladně. Když hříšníka vypátrali...  celý článek

Požár auta uzavřel na půl hodiny vjezd do tunelu Blanka (16.10.2017)
Požár auta ve Strahovském tunelu zavřel vjezd do Blanky, doprava kolabovala

Na půl hodiny uzavřel požár auta v pražském Strahovském tunelu příjezdy do Blanky. Od hořícího auta v tunelu policisté odvezli ženu s dítětem. Na příjezdových...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Agresivní dívka odmítala opustit internát, útočila na zaměstnance

Měla poslední den na vystěhování, dvaadvacetiletá dívka však odmítla pokoj internátu střední školy v Praze 5 opustit. Zabarikádovala se v pokoji a ničila...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.