Nové automaty budou mimo mincí akceptovat i bankovky a platební karty. Ilustrační snímek

Nové automaty budou mimo mincí akceptovat i bankovky a platební karty. Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Dotykový displej, platba kartou. Pražský dopravce pořídí nové automaty

  • 6
Ve vestibulu stanice metra Národní třída, která se po mnohaměsíční rekonstrukci otevře v červenci, se objeví dva moderní automaty na jízdenky. Na rozdíl od dosud užívaných přístrojů na mince umožní platit kartou i bankovkami. Postupně se nové automaty dostanou i na další místa v metropoli.

Hlavní město se může pyšnit jedním z nejlepších systémů městské hromadné dopravy v Evropě, tvrdí průzkum Eurotest 2010. Ten ale ukazuje i na nedostatky pražské MHD. Jedním z nich jsou zastaralé automaty na jízdenky a jejich špatná dostupnost mimo stanice metra.

Dopravní podnik teď slibuje, že rozšíří počet automatů a zároveň začne pořizovat moderní stroje. První dva nové automaty s dotykovým displejem budou sloužit v prostorách stanice Národní třída, kterou zprovozní po dvou letech.

"Projekt poběží ve zkušebním provozu šest měsíců. Poté by mělo být vypsáno výběrové řízení, takže další automaty přibudou pravděpodobně v průběhu příštího roku," říká mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.

Další na řadě je letiště

Nové automaty plánuje Dopravní podnik nejdříve rozšířit do stanic metra. V jeho vestibulech si totiž cestující kupují papírové jízdenky nejčastěji. Ale jen v některých nových automatech bude možné platit papírovými bankovkami.

"Nové přístroje budou na většině míst akceptovat mince a platební karty. V klíčových stanicích pak bude navíc automat akceptovat také bankovky," říká Řehková.

Přestože Dopravní podnik chce přístroje ve stanici Národní třída nejprve šest měsíců zkoušet a pak hledat dodavatele, cestující se ještě letos dalších prodejních přístrojů dočkají. To proto, že se zastaralými automaty zabývá také organizátor městské hromadné dopravy, společnost Ropid.

Firma letos pořídí na zkoušku čtyři nové automaty na lístky, které budou přijímat platbu kartou a bankovkami. "Byli bychom rádi, kdyby už v září tyto kiosky stály a cestující je mohli na vytížených místech využívat," říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Dva ze čtyř automatů umístí Ropid nejspíše na letišti, zbylé dva na hlavním nádraží. Také s těmito přístroji budou cestující komunikovat přes dotykový displej. "Automat bude fungovat i jako informační kiosek. Cestující si na dotykové obrazovce budou moci vyhledat spojení či informace o městu. K dispozici budou mít i mapu," popisuje Drápal. Automaty budou zvládat několik světových jazyků.

Rozumět si budou i s Opencard

Podle Drápala se také uvažuje o propojení nových automatů s Opencard. Nové stroje by tak mohly současně plnit funkci validátoru. Lidé by k nim chodili například pro aktivaci elektronických kuponů, které si zakoupili přes e-shop Dopravního podniku.

"Jedná se ale zatím pouze o možnost, o které uvažujeme," dodává Drápal. Zda budou automaty fungovat současně jako validátory, bude záležet také na tom, zda bude projekt Opencard vůbec pokračovat. Město totiž v současné době zvažuje možnost ukončení projektu a jeho nahrazení novým. Rozhodující nyní bude jednání se společností eMoneyServices, která běh současné karty zajišťuje.

V nových automatech bude možné platit kartou i bezkontaktně. Přestože v první řadě Dopravní podnik nahradí automaty na jízdenky ve stanicích metra, plánuje obnovu i těch na povrchu. "Novější stávající automaty, které se nacházejí zejména v povrchové dopravě, budeme modernizovat, aby měly displej a cestující u nich mohli platit kartou," vysvětluje Řehková.

Dopravní podnik chce také rozšířit síť přístrojů na prodej jízdenek na autobusových a tramvajových zastávkách. "Nyní je v Praze a v přilehlém regionu v provozu 520 automatů. Po modernizaci by jich mělo být celkem 800," popisuje Řehková.

Platba kartou i ve vozech MHD?

Budoucnost automatů na jízdenky je už jasná, Dopravní podnik navíc zvažuje, že by cestující mohli do budoucna platit kartou i v samotných vozech MHD. V těch by kromě klasických strojků na označování lístků mohly být také terminály.

Naopak nejasná je budoucnost SMS jízdenek. Ty podle ředitele Dopravního podniku Jaroslava Ďuriše nemají dlouhou životnost - do budoucna s nimi podnik nepočítá.

Podobně je tomu u již zmíněné Opencard, ať už ji budou lidé nadále používat, nebo ji nahradí zcela nový projekt, město chce rozšířit funkce této služby. Karta Pražana by tak například mohla být propojena s in-kartou Českých drah, či částečně sloužit jako platební karta.

Dodnes není také uzavřena kauza, která se týkala prodeje papírových jízdenek a smlouvy se společností Neograph. Té za každý běžný lístek platil Dopravní podnik 37 haléřů. Sedmnáct haléřů však firma měla přeposílat zahraniční společnosti Cokeville Assets z Britských Panenských ostrovů. Kvůli kauze je obviněn z praní špinavých peněz Ivo Rittig společně s dalšími lidmi.