Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Bezpečnost na středočeských silnicích roste, lepší známku dostala i D1

  • 2
Občanským sdružením se tlakem na samosprávy a policii daří zvyšovat bezpečnost na silnicích. Ze středočeských silnic první třídy a dálnic tak za poslední čtyři roky zmizela polovina nadměrně rizikových úseků s vysokým počtem dopravních nehod. Ukazuje to nová mapa žlutých andělů ÚAMK a společnosti CityPlan.

Podle mapy je ale i přes zlepšení vyloženě vysoce rizikových silnic v kraji ještě pět. Pouze v jednom případě na sledovaných komunikacích se situace zhoršila, a to z Příbrami do Rožmitálu pod Třemšínem na rychlostní silnici R4, tedy té, kterou ministerstvo dopravy nezařadilo do takzvané superkoncepce rozvoje silniční sítě v Česku, tedy úseků, které budou dokončeny i přes zastavení prací kvůli úsporám.

Fakta

Vysoce rizikové úseky na silnicích I. třídy

Odkud - Kam

Slaný - Řevničov

Příbram - Rožmitál pod Třemšínem

Míšov - Počáply

Kutná Hora - Bernardov

Makotřasy - Malé Přítočno

Vysoce rizikový úsek pro motorkáře

Odkud - Kam

Mělník Dubá

Zdroj: ÚAMK, CityPlan

Na křižovatce u Rožmitálu by měla být obří cedule s nápisem: "Pozor, ať se vydáte jakýmkoliv směrem, půjde vám o život." Vysoce riziková je totiž i silnice na Míšov na hranici Plzeňského kraje a také směrem na Počáply na hranicích s Jihočeským krajem.

Další velmi nebezpečné úseky jsou na hlavním tahu z Kutné Hory na Bernardov a dále do Pardubického kraje a na silnici ze Slaného do Řevničova. Na ostatních místech, na nichž žlutí andělé automotoklubu řidiče nabádali ke zvýšené ostražitosti, se situace zlepšila.

Podle dopravního experta Jaroslava Hořína na tom mají lví zásluhu občanská sdružení, která tlačí na samosprávy a policii. "Především na regionální úrovni je znát, že úředníci neziskovkám naslouchají a věnují jim pozornost. Dnes už si tlak veřejnosti nedovolí ignorovat," říká Hořín.

Často stačí jen opravit povrch

Podle něj se také zlepšila komunikace mezi úřady a policií. Společně monitorují úseky častých dopravních nehod, důmyslněji vyhodnocují jejich příčiny a lépe a rychleji hledají možnosti je odstranit. "Často se zjistilo, že stačí jen opravit povrch silnice nebo změnit křižovatku na kruhový objezd," poznamenal Hořín.

ÚAMK a CityPlan se vytváření mapy nebezpečných úseků věnují už od roku 2003. Díky tomu také zjistily, že například tolik diskutovaná hlavní dopravní tepna v Česku, dálnice D1 ve směru z Prahy do Brna, patří mezi relativně bezpečné komunikace. V aktuálním přehledu dokonce komisaři "dé jedničce" zlepšili známku o jeden stupeň - na středně nízké riziko.

Přesto se na ní téměř každý den stane vážná dopravní nehoda. Naposledy v pondělí ji střet pěti kamionů a jednoho osobního auta u Velkých Popovic zablokoval na tři hodiny. Nikomu se ale nic nestalo. Což je i důvod, proč je dálnice považována za bezpečnou. Z mnoha nehod, které se tam stanou, je jen několik tragických.

Žlutí andělé a CityPlan nově na internetu zveřejnili mapu rizikových úseků pro motorkáře. Ve středních Čechách je jen jeden, známá trasa z Mělníka na Českou Lípu.