Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Omezení billboardů může padnout, firmy by vyhrály boj o reklamu v Praze

  • 4
Billboardová lobby možná v Praze vyhraje. Chystaná novela stavebních předpisů totiž obsahuje několik variant regulace venkovní reklamy. A jedna z nich počítá s tím, že omezení velkoformátové reklamy přichystané bývalou pražskou vládou skončí.

Institut plánování a rozvoje nyní Pražské stavební předpisy novelizuje a do dvou týdnů chce dokončit finální varianty, z nichž si politické vedení města vybere.

Ačkoli je náměstek Matěj Stropnický (SZ) zastáncem přísné regulace billboardů, existuje možnost, že tento postoj neprosadí přes ČSSD a ANO. Institut nyní pro vedení města připravuje několik variant novely. Jsou mezi nimi mimo jiné i verze s regulací a bez regulace reklamy.

Podle informací MF DNES totiž Úřad pro hospodářskou soutěž upozornil magistrát na riziko, že by omezení billboardů mohlo narušit pravidla soutěžního práva - zvláště to platí pro centrum metropole, kde má dlouholetou smlouvu na využívání městských ploch pro menší reklamy společnost JCDecaux.

Zjednodušeně řečeno - podle návrhu exprimátora Tomáše Hudečka, který v prosinci 2014 pozastavilo ministerstvo pro místní rozvoj, by v Praze výrazně ubylo billboardů, ale mnohé menší plochy by zůstaly firmě JCDecaux, což by mohlo posílit její postavení.

Tento problém má podle náměstka Matěje Stropnického dvě řešení. „Buď nebudeme regulovat reklamu vůbec, nebo rozšíříme regulaci i na tyto menší formáty reklamy,“ uvedl Stropnický.

Je zastáncem přísnějšího přístupu, který hodlá radě předložit. „Důvody mám dva. Jednak rada chtěla zachovat či zpřísnit regulaci reklamy, a zadruhé máme do ledna 2016 dostatečný časový prostor pro jednání o podmínkách s JCDecaux,“ uvedl náměstek.

Nátlak je silný

Je však otázka, zda to tak zůstane, protože nátlak billboardové lobby je silný a před podzimními volbami se vyostřil ve velmi kontroverzní kampaň proti Hudečkovi. Postoj koaliční ČSSD ke stavebním předpisům jako celku byl v minulosti rezervovaný, byť strana oficiálně nikdy neřekla, že má výhrady k zákazu billboardů.

A ani ANO zatím jasně neřeklo, co si přeje. „Problematika regulace reklamy si vyžádá důslednou analýzu výstupů (například přehledu venkovní reklamy, který právě uskutečňujeme) a proběhne nad ní diskuse. Nelze k řešení přistupovat tak, jako by bylo buď černé, nebo bílé. Řešení musí být v souladu s cílem nenarušovat hospodářskou soutěž,“ vzkázala primátorka Adriana Krnáčová přes mluvčího Vladimíra Řepku, když odpovídala na dotazy.

Její ANO bude podle radního Michala Haška o postoji hnutí k regulaci reklamy tento týden jednat.

„Paragrafový návrh novely má pracovní skupina připravený, dokončuje poslední detaily a aktuálně jej projednává s ministerstvem pro místní rozvoj,“ uvedl vedoucí pracovní skupiny pro novelizaci stavebních předpisů František Korbel.

Ideálně by předpisy mohly být opět platné od ledna 2016. Vleklý spor o reklamu totiž paralyzuje výstavbu v Praze. Firmy se musí řídit celostátně platnými normami a netuší, jak se pražské předpisy změní. Developeři i malí stavebníci si měsíce stěžují, že bez předpisů jen těžko mohou připravovat projekty.

Vedle legálních billboardů je v Praze podle odhadů třetina velkoformátových reklam postavená načerno. Magistrát zatím přesně neví kolik. Loni jich z ulic podle mluvčí Petry Hrubé zmizelo 33 a letos 40.