Monitory, ze kterého dispečer na pražském Strahově dohlíží na dění v tunelu...

Monitory, ze kterého dispečer na pražském Strahově dohlíží na dění v tunelu Blanka (26.10.2015). | foto: Yan Renelt, MF DNES

Do Blanky zabloudili chodci i pejskař. Ani oni ale dispečerům neunikli

  • 4
Auta v protisměru, chodci i pejskař, který tu pravidelně venčí domácího mazlíčka. S tím vším už se setkali dispečeři z řídícího dopravního centra na Strahově. Reportéři iDNES.cz se vydali podívat, jak dohlíží na řidiče v novém tunelovém komplexu Blanka.

Pět týdnů po otevření tunelu Blanka jím projíždí až sedmdesát tisíc aut denně. Tak hustý provoz je třeba bedlivě sledovat - a děje se tak hned ze dvou center. Jedno sídlí Na Bojišti, kde dispečerům pomáhá policie a hlídá se provoz v tunelu.

Praha za Blanku dluží ještě miliardu

Praha by měla za stavbu tunelu Blanka zaplatit ještě zhruba 1,23 miliardy korun.

Většinu dluhu ale město neuznává a s dodavateli chce vyjednávat. ČTK to zjistila z materiálu, který v úterý projednali pražští radní. Rada pověřila vyjednáváním s dodavateli stavby náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD).

Tunel Blanka se otevřel letos v září a s propojením na Strahovský tunel vyšel asi na 43 miliard korun.

„Provedli jsme důkladné vyúčtování na základě všech smluv. Podle něj rozporujeme zhruba dvě třetiny celkové sumy, kterou ještě chtějí dodavatelé od Prahy zaplatit. Nyní s nimi budu jednat,“ řekl Dolínek.

Praha má nevypořádané finanční vztahy s osmi firmami. Město neuznává nároky ve výši 831,7 milionů korun, zbylou část nezaplacených faktur, tedy 398,9 milionu korun tzv. nerozporuje.

Řídící centrum na Strahově pak představuje nenápadnou modrou budovu nedaleko tamních kolejí. Dispečeři odtamtud dohlíží na technologie - tedy na to, zda v tunelu vše funguje, jak má. Tedy například kamery nebo vzduchotechnika.

Kromě Blanky se odtud hlídá i Strahov, Letná, Zlíchovský tunel, Mrázovka a Těšňovský tunel.

Málokdo by asi čekal, že Blanku odsud sleduje pouze jeden člověk. Sedí v jiné místnosti, než ostatní dispečeři, před sebou dva monitory. „Není to ale žádný tajný člověk, neukrýváme ho,“ směje se projektový manažer ČKD DIZ Ladislav Balšán.

Za svou směnu už dispečeři viděli i celou řadu takřka neuvěřitelných situací. Ačkoliv se totiž jedná o tunel, řidiči se v něm pokoušejí čas od času otáčet.

Správa tunelu zareagovala promtně a do tunelu pověsila značku „zákaz otáčení“.

„Neumím si vysvětlit, co lidi nutí k tomu, aby se otáčeli v tunelu. Je to tam jako na dálnici, dva jízdní směry oddělené zdí,“ jen marně hledá komentář Balšán.

Řidiči také hlavně zpočátku do tunelu vjížděli v protisměru. „Nerespektovali dopravní značení a najížděli špatnou rampou z Patočkovy ulice, která slouží jako výjezd,“ vysvětluje Eva Kohoutová z centrálního řízení dopravy. Poslední takové auto tudy ale projelo už 15. října.

Co naopak z tunelu nezmizelo, to jsou nejrůznější chodci. Zřejmě nejbizarnějším případem je pán, který sem chodí pravidelně venčit svého čtyřnohého miláčka. Už sem ale zabloudilo i několik běžců a opilců.

Bizarní situaci řešilo TSK krátce po otevření Blanky. „Řidiči tehdy zkoušeli, zda se spustí alarm, když sníží rychlost na 29 kilometrů za hodinu. Brzdili v tunelu, blokovali dopravu,“ řekla mluvčí TSK Barbora Lišková.