Blanka změní provoz v Praze, někde se bojí nárůstu o desítky tisíc aut

  14:54aktualizováno  14:54
Silničáři i experti se shodují: tunel Blanka změní dopravu v Praze. Ne vždy to však bude k lepšímu. „Je třeba počítat s nárůstem dopravy na příjezdových komunikacích, jako je například Strahovský tunel, Svatovítská, Generála Píky či Povltavská,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Závěrečné komplexní zkoušky v tunelu Blanka jen několik dní před jeho otevřením. Zkoušky prováděla firma ČKD Praha DIZ, která má na starosti dodávku technologií do tunelu. | foto: Jakub Karlíček (SATRA)

Pondělí ráno. Řidiči, kteří jsou zvyklí kvůli kolonám do práce vyjíždět s půlhodinovou rezervou, projedou vyprázdněnou Patočkovou. Dokonce ani v ulici Milady Horákové nebudou muset popojíždět k semaforům v koloně. Všude tam bude volno a řidiči nebudou muset stále sešlapávat spojku.

Tak nějak by to mohlo v ideálním případě vypadat už příští pondělí, první pracovní den poté, co se v sobotu 19. září otevře řidičům tunel Blanka.

Tunel se hned auty nezaplní

Vůbec nejvíce aut by Blanka měla přitáhnout do Strahovského tunelu. Zatímco dnes jím za den projede asi 45 tisíc aut, po zprovoznění Blanky by to mohlo být až 70 tisíc. Paradoxně tak bude Strahovský tunel ze začátku vytíženější než samotná Blanka.

Klady a zápory tunelu Blanka

„Blanka je stavěná tak, aby mohla pojmout 80 tisíc aut. Předpokládá se však, že ze začátku jí bude denně projíždět zhruba 45 tisíc vozidel. Zatím jde ale o odhad,“ vysvětluje mluvčí Metrostavu František Polák s tím, že praxe může být jiná.

Do budoucna by však mělo aut v Blance přibývat. „Strahovským tunelem ze začátku jezdilo také jen 15 tisíc aut za den,“ připomíná.

Vrcholu, co se týká hustoty dopravy, by měl tunelový komplex dosáhnout ve chvíli, kdy bude dokončen vnitřní okruh kolem Prahy. Podle prognóz pak denně tunelem projede 70 tisíc vozidel.

„Pokud bude Městský okruh skutečně dokončen, tak naopak výrazně ubude tranzitních proudů v centru města. Dá se očekávat zklidnění. Už i Blanka ale přinese výrazné zlepšení v povrchové dopravě. Na některých místech bude ovšem situace komplikovanější, příkladem je ulice V Holešovičkách,“ vysvětluje dopravní expert Petr Moos.

Právě obyvatelé ulice V Holešovičkách s napětím očekávají, jak zprovoznění Blanky ovlivní dopravu pod jejich okny. Zatímco TSK předpokládá minimální nárůst, a to v řádu maximálně jednotek tisíc aut, černé scénáře uvádějí, že ulicí nově projede za den až 90 tisíc automobilů.

Právě z tohoto důvodu Praha 8 požaduje co nejrychlejší zahloubení ulice pod zem. Podle Moose však situaci V Holešovičkách vyřeší až dokončení Městského okruhu.

Zatím bez dalších opatření

Kromě ulice V Holešovičkách očekávají silničáři po otevření Blanky nárůst dopravy také v ulicích Plzeňská a Bělohorská.

Fotogalerie

Podle některých by město mohlo nárůstu dopravy v některých ulicích předejít tím, kdyby bezprostředně po zprovoznění Blanky přistoupilo k takzvaným doprovodným opatřením. Jedná se o soubor omezení na povrchu, která by řidiče donutila jet právě Blankou. S těmi sice vedení metropole počítá, přistoupí k nim však později, až vyhodnotí, jak zprovoznění Blanky změnilo situaci na povrchu.

„Město mělo připravovat omezení a udělat je alespoň provizorním řešením. S otevřením Blanky se zvýší kapacita pražských silnic a přibude aut. Poté bude těžší přicházet s omezením,“ kritizuje to Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Také některé městské části volají po opatřeních (psali jsme zde). Stejný postoj jako vedení metropole má právě expert Petr Moos.

Podle něj je lepší vyčkat, jak Blanka ovlivní dopravu v Praze, a až poté omezovat provoz na povrchu. Odborníci navíc upozorňují, že dopravní situace se po otevření Blanky nezmění ze dne na den. Řidiči si podle nich budou na nový tunel nějaký čas zvykat, a hustota dopravy tak může být v počátcích v dotčených ulicích nestálá.

Autor:

Nejčtenější

Nebránil se, jen slabě dýchal, popisují svědci smrtelné napadení v autobusu

Policie vyšetřuje střelbu u smíchovského nádraží (13.3.2018)

Brutální a zbytečné, tak během hlavního líčení v jednací síni Městského soudu v Praze popsali svědci březnové napadení...

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Indický herec obvinil kavárnu v Praze z rasismu. Nedorozumění, hájí se podnik

Indický komik Vir Das

Indický komik Vir Das, který se proslavil v Bollywoodu, obvinil na Twitteru pražskou kavárnu Café Café z rasismu....

Vlak srazil u Černošic nezletilou dívku se sluchátky, trať do Plzně stála

U Černošic srazil rychlík na železničním přejezdu nezletilou dívku. (6....

Krátce před sedmou hodinou srazil na trati z Prahy do Plzně vlak nezletilou dívku. Kvůli smrtelné nehodě byl přerušen...

Barrandovské terasy sežrala rez tak, že to překvapilo i architekty

Rekonstrukce Barrandovských teras se opozdí kvůli rozsáhlým pracím na...

Průběh rekonstrukce funkcionalistické budovy Barrandovských teras a výstavbu hotelového komplexu v jejím okolí...

Další z rubriky

V Bubenči je klid a vše blízko. Pro rodinu ideální, říká Kryštof Michal

V okruhu 150 metrů máme všechno, co potřebujeme, říká Kryštof Michal.

Zpěvák a zakladatel skupiny Portless a dříve Support Lesbiens Kryštof Michal vyrostl na Janáčkově nábřeží a do Bubenče...

SLEPÁ MAPA: Od Aše po Užhorod. Najděte města v Československu

Domy v hornické kolonii Kamenec ve Slezské Ostravě (20. léta dvacátého století)

Prověřte si své znalosti zeměpisu na slepé mapě prvorepublikového Československa, jehož součástí byla i Podkarpatská...

Pozorujte Prahu z nových úhlů díky kameře na střeše redakce iDNES.cz

Záběr z kamery na střeše Anděl Media Centra na Národní divadlo

Chcete vědět, jak je dnes v Praze? Nepřetržitý rozhled nad metropolí vám zprostředkuje nová kamera na střeše budovy...

Najdete na iDNES.cz