Pražský radní Karel Březina (vpravo) při návštěvě tunelu Blanka. (10. ledna 2011)

Pražský radní Karel Březina (vpravo) při návštěvě tunelu Blanka. (10. ledna 2011) | foto: Michal Šula, MAFRA

Blanku prodražily stavební práce a valorizace, Březina chce najít viníka

  • 61
Za prodražení tunelu Blanka o 10 miliard můžou hlavně vyšší náklady za stavební práce a inflace. Uvedl to pražský radní pro dopravu Karel Březina. Chce zjistit, zda za překročenou cenu stavby někdo nenese osobní zodpovědnost. Chystá proto audit.

Kvůli inflační valorizací, která se zmiňuje i ve smlouvě na výstavbu Blanky, se částka navýšila o 3,5 miliardy. Za zbývajícím navýšením 6,5 miliardy stojí dražší stavební práce a investiční části, uvedl Březina v České televizi.

"Budu trvat na tom, aby každá položka byla naprosto transparentně zdůvodněna a bylo jasně řečeno, kde vznikly a proč a kdo za ně může," řekl Březina.

Blanka se prodraží

Podle primátora Svobody o deset miliard korun

Jestli audit povede ke snížení ceny ale není jasné. "Budeme jednat s Metrostavem a dodavateli a budeme hledat maximum úspor," řekl radní. Dosud se podle něj počítalo s cenou za stavební práce i technologie v celkové hodnotě 27 miliard korun.

O zdražení stavby tunelu Blanka se Březina dozvěděl po analýze finančních nákladů. "Byl jsem zděšen, když jsem tato čísla zjistil. Předchozí primátor Pavel Bém nám nechal tikající bombu, přitom tvrdil, že všechno je v pořádku a staví se podle smlouvy," uvedl Březina. 

Bém prohrál sázku

Exprimátor Pavel Bém bude zřejmě muset odpracovat 50 hodin veřejně prospěšných prací. V roce 2008 se totiž vsadil s Michalem Křivohlávkem z sdružení Auto*Mat, že tak učiní, pokud bude Blanka jen o korunu dražší. Bém už potvrdil, že sázka platí. Podle něj se však nevztahuje na DPH.

V této době jsou u konce stavební práce a bude se investovat do technologií. Zda je to poslední navýšení v současnosti největší investice pražské radnice, prý nelze s určitostí říct. "Pokud by došlo k dalšímu zdražení, například kvůli externím vlivům, zavazuji se, že budu informovat veřejnost," tvrdí Březina. 

V roce 2010 se podle něj dvě miliardy korun určené na výstavbu tunelu investovaly do jiných dopravních staveb. "Neřeklo se ale investorovi, aby zpomalil práce, takže máme za Blanku dluh dvě miliardy," uvádí radní.

Tunel měl být hotový na konci roku 2012. Kvůli dalším výdajům se ale dokončení oddálí. Podle Březiny ho lze očekávat na přelomu let 2013 a 2014. "Konečné datum zatím nevím. Záleží, kolik dostaneme prostředků z daní, a také podle rozpočtu na příští rok," uvedl.