Bývalý primátor Prahy Bohuslav Svoboda z ODS.

Bývalý primátor Prahy Bohuslav Svoboda z ODS. | foto:  František Vlček, MAFRA

Dva a půl roku primátorem Prahy. Jak si vedl Svoboda v čele metropole?

  • 14
Bohuslav Svoboda skončil ve vedení hlavního města půldruhého roku před volbami. MF DNES se pokusila ohlédnout za jeho prací. Zhodnotila, jak si vedl při řešení situace v Dopravním podniku, problematiky výstavby tunelu Blanka či plánovaného zřízení metropolitní nemocnice.

Jméno svého volebního lídra oznámila pražská ODS v roce 2010 až těsně před komunálními volbami. Měl vystřídat kontroverzního a impulzivního Pavla Béma. Jméno však celkem překvapilo - namísto ostříleného politika si ODS vybrala známého lékaře, důvěryhodného muže s motýlkem Bohuslava Svobodu.

Jeho úkolem byla očista magistrátu i pražské ODS od marasmu z let minulých, od korupce i kmotrů.

Jakkoli seriózní byla jeho snaha vylepšit pověst magistrátu, ne vše se povedlo vyřešit.

"Cesta od rozhodnutí k realizaci je běh na dlouhou trať a až výsledek v cíli ukáže, kdo má pravdu. Jsem přesvědčen, že to budu já," prohlásil před časem nyní už bývalý primátor Svoboda v reakci na výtku opozice, že jenom slibuje.

Žádný jiný primátor však zřejmě tolik neauditoval. Na slovo audit se svého času dalo stoprocentně spolehnout v téměř každé jeho odpovědi. Auditovalo se - a zcela oprávněně - především v Dopravním podniku.

1. Dopravní podnik

Svobodova "vlajková loď", dalo by se říct. Aby také ne. Firma stoprocentně vlastněná městem, do níž jde obrovská část rozpočtu, měla uzavřené podezřelé smlouvy. Jedním z prvních počinů koalice ODS a TOP 09 v listopadu 2011 byl odchod Martina Dvořáka z postu šéfa Dopravního podniku.

Koalice v čele s primátorem slibovala, že nový ředitel vyjde z transparentního výběrového řízení. Nakonec si ho primátor vybral sám. Pravda je, že kroky nového šéfa Vladimíra Liche vedly k trestním oznámením a policejnímu zájmu o problematické smlouvy. Dodnes není vyšetřování u konce. A Dopravní podnik má už dalšího šéfa - Svobodova člověka Liche odvolala TOP 09 i část ODS.

2. Tunel Blanka

Exprimátorovi se přezdívá král auditů. Zadal například kompletní prověření stavby tunelu Blanka. Vypořádat se s tím, že tunel bude stát o deset miliard víc, než bylo původně v plánu, se mu podařilo. Konečný účet za předraženou Blanku snížil o dvě miliardy.

Později se však ukázalo, že problémy nekončí. Primátor o nich dokonce musel vědět už v srpnu 2011. Tehdy obdržel analýzu, která upozorňovala, že je nutné zorientovat se ve fakturách a zjistit, zda vícepráce na stavbě nedosáhly limitu povoleného zákonem.

Jenže město otálí, až šéf odboru městského investora z obavy z porušení zákona přestane platit dodavatelům. To trvá až do prosince 2012, kdy Metrostav prohlásí, že přestane stavět. Problémy Blanky se začínají řešit, ale pozdě.

3. Metropolitní nemocnice

Plán na vytvoření metropolitní nemocnice, která by Pražanům garantovala základní péči, narazil u TOP 09 a později i u poslanců. Praha by převzala od státu Thomayerovu nemocnici, Homolku, Bulovku a Podolí, později se mluvilo namísto Podolí či Homolky také o Bohnicích. Otázky, zda Praha takovou nemocnici vůbec potřebuje, kolik by to stálo a kde by na to město vzalo, zůstaly zodpovězené nedostatečně.

4. Koncertní hala

Architekti, kteří usilují o to, aby Praha měla architektonický skvost, který se po Tančícím domě stane dalším turistickým lákadlem, v primátorovi našli oporu.

"Hlavní město nesmí být skanzenem, kam přijedou turisté jednou za památkami a pak už nikdy, protože je tu nic dalšího nezaujme. Koncertní hala se stane kulturním centrem, které přitáhne světové špičky v oboru a pozvedne úroveň celého města," řekl nedávno Svoboda. A s tím souhlasí i řada odborníků. Mají pocit, že Svoboda v tomto ohledu jen neřeční, ale i koná.

5. Strážníci jako kdysi

Projekt Bohuslava Svobody, kdy Praha pošle do ulic více strážníků a každý z nich bude hlídat svůj okrsek jako za první republiky, bude spuštěn v září. Podle exprimátora má totiž městská policie přestat řešit dopravní přestupky a více se starat o bezpečnost a pořádek v ulicích. Město bude rozděleno do okrsků a lidé budou mít pro případ potřeby telefonní i e-mailový kontakt na svého strážníka.

, ,