Stíhačka MiG-21 se usadila na náklaďáku, v noci vyrazí do Ostravy

  • 41
Jedna z nejslavnějších stíhaček 20. století MiG-21 se chystá na cestu z Prahy do Ostravy. Její přesun začne v noci na čtvrtek. Pojede přes Hradec Králové, Mohelnici a Olomouc. Bojový letoun ruské konstrukce, který byl léta zbraní české armády, se stane součástí připravovaných interaktivních expozic.

Dopoledne vypravila stíhačku ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze-Letňanech na cestu společnost Vítkovice Doprava ze skupiny Vítkovice Machinery Group.

"Letadlo, které je už samozřejmě vyřazeno z bojového nasazení, jsme převzali jako nestandardní nadrozměrný náklad. S rozpětím křídel 7,15 metru, délkou 15,76 metru a výškou 4,1 metru musí jet na tahači po speciálně vybraných trasách a s policejním doprovodem," uvedl ředitel společnosti Zdeněk Trejbal.

Ke zvednutí letadla přepravci použili jeřáb s nosností 35 tun. Letadlo bylo nutné uvázat k valníku, kde bude muset počkat do noci, než vyjede na silnici mezi běžná auta. Samotná operace trvala necelou hodinu, nejdelší byla příprava popruhů, na kterých letadlo visí.

Drobný problém představovalo umístění popruhů pod letadlo, mohou být totiž pouze na určitých místech. Dělníci proto museli  letoun podepřít a uvolnit klapky, za které bylo pak možné popruhy zasunout. Pak už jen dali signál do kabiny jeřábu, který během pár minut letadlo přemístil na přistavený valník. Řidič musel během manévru dávat pozor, aby křídly o nic nezavadil.

Jediná věc, která během přesunu letadla dělníky překvapila, bylo, že z navrtané nádrže (provádí se kvůli znehodnocení letadla - pozn.red.) začaly vytékat zbytky leteckého benzinu. Dělníci nejprve uvažovali o možnosti díru ucpat, pak se ale rozhodli, že raději nechají všechen benzin vytéct na zem.

Kvůli rozložitému podvozku letounu musel být valník na každé straně rozšířen o dvacet centimetrů. Pak už nic nebránilo usazení MiGu, který do Ostravy poputuje "čumákem" dozadu.

Letoun se na cestu vydá za tmy, doprovázet ho bude šest aut

Na cestu se vydá ve dvě hodiny v noci ze středy na čtvrtek. "Museli jsme prověřit průjezdnost pod všemi mosty na trase, situaci nám ztěžují tradiční letní uzavírky a opravy silnic a dálnic," vysvětlil noční start i spletitost cesty Pavel Strouhal, vedoucí úseku spedice společnosti Vítkovice Doprava.

Stíhačka MiG-21

Stíhačka se podle dostupných informací používá od začátku 60. let. Je to nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun, který byl zařazen do výzbroje armád zhruba 50 států. V letech 1961 až 2005 byla tato letadla i ve výzbroji Československé lidové armády a později Armády České republiky. Licenčně se vyráběla v průběhu let 1963 až 1972 ve firmě Aero Vodochody.

Valník s letounem budou po celou cestu doprovázet čtyři civilní doprovodná vozidla a také dvě policejní auta.

Než dorazí do Ostravy, zastaví se MiG-21 v Hradci Králové a u parkoviště Studená Loučka.

Překládka v Ostravě je plánována na páteční dopoledne. V prostoru Vítkovice Machinery Group (na ploše proti ostravské ČEZ Aréně) pak zůstane uskladněna až do doby, než se přesune na konečné stanoviště do areálu národní kulturní památky v Dolních Vítkovicích.

Tam nyní vznikají dvě stálé expozice - Svět techniky a interaktivní technická expozice, jejichž součástí se MiG-21 stane. Chystané výstavní prostory se ale budou ještě několik měsíců upravovat. Expozice se tak otevřou až v příštím roce.

,