"Je to ostuda Mladé Boleslavi,“ říká o léta chátrajícím a z části nevyužívaném...

"Je to ostuda Mladé Boleslavi,“ říká o léta chátrajícím a z části nevyužívaném nádraží krajský náměstek pro dopravu František Petrtýl. Nyní Škoda, město i SŽDC tvrdí, že do konce příštího roku začne proměna terminálu. Do roku 2019 má být hotovo (21.2.2017). | foto: Jiří Filip

Boleslavští nechtějí místo staré nádražní budovy skleněný terminál

  • 9
České dráhy mají v plánu zcela přestavět železniční stanici v Mladé Boleslavi. Údajně nevyhovující komplex budov s různými přístavbami a přístřešky by měla nahradit moderní prosklená budova. To se ale místním lidem nelíbí. Sepsali proto petici na záchranu nádraží původního. Souhlasí s nimi i vedení města.

Na přestavbu, která by měla začít příští rok, je už připravená projektová dokumentace. "Stávající budova již několik let nevyhovuje. Stanici chceme nahradit zcela novou moderní budovou, která bude splňovat požadavky na cestování v 21. století," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Šlo by podle něj o podobné řešení, jako je na nádraží v Karlových Varech.

"Nesouhlasíme s demolicí historické budovy hlavního nádraží. Je neodmyslitelně spjata s novodobým rozvojem města už celých 150 let," píše se v petici, kterou sepsali student Jiří Filip, učitel gymnázia Radek Kotlaba a předseda 8. základní organizace Českého svazu ochránců přírody Jan Cindr. Podle nich nová skleněná budova do zdejšího prostředí nezapadá.

MODERNÍ BUDOVA. Původní oprýskanou a nevzhlednou budovu nová vizualizace zdaleka nepřipomíná.

Na sociální internetové síti Facebook funguje stránka petice už týden. "Plánujeme, že zde budeme informovat o tom, kde a kdy budou mít Boleslavané možnost petici podepsat. Chceme rovněž požádat místní obchodníky, aby se jejich pulty staly petičními místy," uvedl mluvčí projektu Jiří Filip.

S mladoboleslaváky souhlasí i vedení města

"Petice v podstatě koresponduje se stanoviskem vedení města. My si také myslíme, že vhodnější by byla kvalitní rekonstrukce stávající budovy a demolice těch objektů, které jsou nevyhovující," řekl první náměstek primátora Adolf Beznoska. Upozornil, že nádražní budova není v majetku města a o jejím dalším osudu tak rozhodnou České dráhy samy.

Je však podle něj potřeba, aby nádraží jako vstup do města mělo nějakou historickou návaznost a byl zachován duch doby. Primátor Raduan Nwelati dodal, že při nedávné návštěvě ministra dopravy Víta Bárty se společně shodli na tom, že lepší než stavba nové budovy je rekonstrukce té stávající.

Podle Českých drah je však výměna hlavní budovy nádraží nutná. "Stejně jako parní vlaky a staré motoráky nahradily moderní nízkopodlažní soupravy a motorové rychlíky, tak staré nevyhovující budovy v potřebných případech nahrazují nové stavby. Nádraží není dimenzováno na současné standardy a v Čechách jsou mnohem vhodnější objekty k historické ochraně a zachování původního vzhledu," dodal tiskový mluvčí drah Radek Joklík.