Funkcionalistická budova žižkovského nádraží vykazuje podle památkářů prvky kulturní památky.

Funkcionalistická budova žižkovského nádraží vykazuje podle památkářů prvky kulturní památky. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Budova chátrajícího nádraží na Žižkově bude možná kulturní památkou

  • 17
Ministerstvo kultury prohlásilo část Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 za kulturní památku. České dráhy, které pozemky na nádraží vlastní, se proti rozhodnutí odvolaly. Nesouhlasí s ním ani třetí městská část, které by nová situace zkomplikovala plánované protažení Olšanské ulice směrem ven z Prahy.

Žižkovské nádražní budovy i okolní infrastruktura chátrají už téměř devět let. Památkáři by ale rádi unikátní funkcionalistickou průmyslovou stavbu opravili a zachovali pro další generace.

Bývalé nákladové nádraží patří Českým drahám, včetně většiny pozemků v areálu. Postupně je ale rozprodávají developerům, kteří tu chtějí postavit novou obytnou čtvrť, kde by do 12 až 15 let mohlo bydlet kolem 15 tisíc lidí. Ani těm se proto rozhodnutí ministerstva nelíbí.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3.

"I my podáváme rozklad. Je třeba řešit budoucí využití budovy. O tom zatím nikdo nemluvil. Má 100 tisíc metrů čtverečních, je to neuvěřitelně rozlehlý objekt. Pokud bude uznán kulturní památkou, možnost jeho využití se ještě sníží," řekl iDNES.cz ředitel developmentu společnosti Sekyra Group Leoš Anderle.

Podle něj budova brání urbanistickému rozvoji města i dopravní infrastruktury. "Chystá se prodloužení Olšanské ulice, která je čtyřproudá, navíc tam jezdí tramvaje. Bylo v plánu použít bývalý železniční koridor. Jinudy není možné takhle širokou komunikaci v takto zastavěné lokalitě vést," vysvětluje Anderle.

Praha 3 plánuje, že uleví dopravě

Stejné stanovisko zastává i radnice Prahy 3. "Nepovažujeme objekt za tak jednoznačně historicky cennou budovu. Zachování nádraží nastolí pro nás nepříjemnou situaci, nebude například možné protáhnout Olšanskou ulici, která by ulevila přetíženým komunikacím v Koněvově a Vinohradské ulici," řekl iDNES.cz mluvčí třetí městské části Jan Sotona.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3.

Praha 3 podporuje urbanistickou studii, díky které by na místě bývalého nákladového nádraží měla vzniknout nová obytná čtvrť. Zejména ta by si pak vyžádala vznik další městské radiály, jež by spojila Žižkov s Jižní spojkou. Existence nádražní budovy, zvláště pak coby kulturní památky, tomuto záměru ale brání.

Pro České dráhy už žižkovské nádraží ztratilo význam. Podle mluvčího Petra Šťáhlavského končí svou činnost a bude dokonce zcela odpojeno od železniční sítě. Přesto se České dráhy proti rozhodnutí ministerstva odvolaly.

"České dráhy podaly rozklad s ohledem na řadu negativních ohlasů a záporných stanovisek, která nedoporučují prohlásit tuto lokalitu za kulturní památku," uvedl mluvčí.

Ministerstvo celou záležitost ještě posoudí

Představitelé Českých drah podle něj zároveň chápou nutnost celou lokalitu revitalizovat a upravit pro současné potřeby obyvatel třetí městské části, potažmo celé Prahy. Nechtějí proto bez patřičného zvážení a prozkoumání všech souvislostí ztížit její funkční využití.

Mluvčí ministerstva kultury Stanislav Brunclík pro iDNES.cz uvedl, že ze strany ministerstva jde zatím o první krok: "Odbor památkové péče budovu nádraží prozkoumal a vyhodnotil, že splňuje požadavky na to, aby se stala kulturní památkou."

Zda se nádraží na Žižkově nakonec skutečně zařadí mezi památky, bude teď na základě několika odvolání posuzovat rozkladová komise ministerstva kultury. "Budou se posuzovat i další aspekty, jako například udržitelnost té památky. Zohlednit se mohou i některé další věci, protože doba si žádá nové přístupy," dodal Brunclík.

,