Bývalý ekonomický ředitel Dopravního podniku viní současné vedení z možného úvěrového podvodu při nákupu nejnovějšího typu pražských tramvají (15T ForCity).

Bývalý ekonomický ředitel Dopravního podniku viní současné vedení z možného úvěrového podvodu při nákupu nejnovějšího typu pražských tramvají (15T ForCity). | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Bývalý ekonomický šéf DP žaluje současné vedení kvůli směnkám na tramvaje

  • 3
Bývalý ekonomický ředitel pražského Dopravního podniku Ivo Štika podal dvě trestní oznámení na současné vedení firmy. Podezírá ho ze spáchání trestných činů úvěrového podvodu a zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění. K trestním oznámením se chce připojit i bývalý ředitel podniku Martin Dvořák.

Hlavní město dostalo v úterý výsledky právní analýzy, která rozebrala deset velkých zakázek Dopravního podniku zadaných předchozím vedením. Podle ní byly některé z nich předražené o stovky milionů, jiné provázely nevýhodné smlouvy (více čtěte zde).

Podle pražského primátora Bohuslava Svobody má podání trestních oznámení bývalým managementem podniku znedůvěryhodnit výsledky analýzy.

Štika ale toto obvinění odmítá. "Podaná trestní oznámení v žádném případě nesouvisejí s provedenou analýzou zakázek. Musel jsem počkat na schválení účetní uzávěrky na konci června, proto jsem je mohl podat až teď," řekl Štika.

Podle něj se Dopravní podnik dopustil trestných činů v souvislosti s tím, že si formou směnky půjčil na nákup nových tramvají, a také podpisem dodatku k desetileté smlouvě s městem.

Ten podle Štiky způsobil, že dopravce dostal od města letos zhruba o 4,5 miliardy méně, než kolik by potřeboval. Tuto chybějící částku si pak podnik musel půjčit formou směnek, přesně šlo o čtyři miliardy. Štika také tvrdí, že se současný management DP zavázal ke splátce směnek v době, kdy neměl stroprocentní jistotu, že bude na splacení mít. Proto se podle něj může jednat o úvěrový podvod.

Odmítali jsme podepsat sporné smlouvy, říká Dvořák

Štikovo tvrzení podpořil i exšéf Dopravního podniku Martin Dvořák. Podle něj odmítalo bývalé vedení firmy podepsat některé sporné smlouvy, na kterých trvalo hlavní město. "Podle různých právních analýz byl návrh dodatků k této smlouvě v rozporu s platnými právními předpisy a v rozporu s evropským právem," uvedl Dvořák ve svém prohlášení.

Uzavřením dodatku pod tlakem vedení hlavního města mohlo podle něj dojít k poškození ekonomické pozice DP. "Jsem zároveň přesvědčen, že při sjednání tzv. směnečného programu jako nástroje financování Dopravního podniku nebyly sděleny financujícím bankám veškeré relevantní informace," doplnil Dvořák.

Podle jeho názoru byly navíc smlouvy o směnečném programu uzavřeny za méně výhodných podmínek, než za kterých mohly být uzavřeny. "Tím mohlo dojít ke spáchání trestného činu porušování povinností při správě cizího majetku," uzavřel.

,