Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Praha zatím jízdenky nezlevnila, tak úsporu nabídla soukromá firma

  • 24
Předvolební slib, že Praha zlevní roční kupon na MHD, se zatím nenaplnil. Politici jeho splnění odkládají. Také toho využila soukromá firma, která našla způsob, jak na tramvajence vydělat. Podle všeho je legální.

Před volbami to vypadalo jednoduše: když Pražané dostanou na magistrát Trojkoalici, zlevní se roční kupon na MHD ze současných 4 750 na 3 650 korun.

Politici koalice zelených a lidovců se Starosty a nezávislými už na magistrátu sedí, ale cestující na slevu stále čekají. Nová rada totiž začala analyzovat, jaké dopady vůbec předvolební slib přinese.

Levnějšího kuponu se cestující dočkají nejdříve v polovině letošního roku. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) jim doporučil, aby na zlevnění nečekali a kupon si koupili za stávající cenu. Přestože dodal, že město nebude dražší kupon lidem po zlevnění kompenzovat, primátorka Adriana Krnáčová si myslí opak. Lidé by podle ní kompenzaci dostat měli (více o možnostech čtěte zde).

Kolik, kdo ušetří

Ceny Dopravního podniku

Měsíční kupon: 550 korun
Roční kupon: 4 750 korun
Kolik cestující zaplatí ročně za 12 měsíčních kuponů: 6 600 korun

Ceny Levná tramvajenka

Měsíční jízdné: 480 korun
Za rok cestující zaplatí: 5 760 korun
Cestující, který si jízdné kupuje každý měsíc, ušetří ročně: 840 korun

Na jednom cestujícím, který si místo dvanácti kuponů za 550 korun koupí roční jízdenku na splátky, Dopravní podnik tratí 1 850 korun.

Slibované levné roční jízdné

V polovině roku chce město snížit cenu ročního jízdného na 3 650 korun. V takovém případě bude splátka v hodnotě 480 korun vysoká. Firma, která provozuje levnou tramvajenku, říká, že půjde s cenami dolů.

Otálení se zavedením nových cen nahrává firmě Direct People. Ta nedávno rozjela projekt Levná tramvajenka, o kterém informoval deník Metro. Služba je výhodná pro cestující, kteří si jsou zvyklí pořizovat měsíční kupon za 550 korun. Nabízí jim měsíční jízdné za 480 korun.

„Služba funguje na základě mikropůjčky. Cestující si vlastně koupí klasický roční kupon, ale nesplácejí ho nám, ale firmě,“ vysvětluje mluvčí Dopravního podniku Jiří Štábl.

Ovšem Dopravnímu podniku se projekt příliš nezamlouvá.

Levná tramvajenka je výhodná pro lidi, kteří nemají na to, zaplatit naráz 4 750 korun, kolik stojí roční tramvajenka. Dopravnímu podniku by za měsíční kupony museli platit 550 korun, za rok by jim tak z peněženky zmizelo 6 600 korun. Díky Levné tramvajence ale ušetří téměř tisíc korun za rok.

Dopravní podnik na každém cestujícím, který službu využije a který by si jinak kupoval klasické měsíční kupony, tratí téměř dva tisíce korun ročně.

Kolik lidí už začalo jízdné splácet novým způsobem, nechce společnost prozradit. „V tuto chvíli se jedná o desítky klientů a zájem roste,“ říká Ondřej Moravec ze společnosti Direct People.

Ve chvíli, kdy se Dopravní podnik o novince dozvěděl, začal zkoumat, zda je právně v pořádku. „Je. Potíž ale může být v tom, že lidé poskytují firmě číslo karty a další osobní údaje,“ vysvětluje Štábl.

Společnost namítá, že zákazníkům nehrozí žádné nebezpečí, když své údaje poskytnou. „Veškeré údaje zpracováváme v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů, a to po dobu platnosti smlouvy s klientem,“ vysvětluje Moravec.

Jak na to jdou podvodníci

Pokusů nabídnout cestujícím levnější jízdné a něco na tom i vydělat, bylo již několik. Na rozdíl od Levnější tramvajenky však nebyl žádný z nich legální.

Jeden takový se zhruba před rokem odehrál na Facebooku. Skupina lidí vytvořila stránky s názvem „Levně po Praze“. Na nich lidem nabízela za 100 korun měsíčně 24hodinovou SMS jízdenku. Neplatnou. Systém měl fungovat tak, že si provozovatelé nechají zaslat jednu celodenní SMS jízdenku, tu pak budou přeposílat ostatním.

Cestující, kteří „službu“ využívali, si měli uložit v mobilu telefonní číslo podvodníků nikoliv jako jméno, ale jako telefonní číslo Dopravního podniku. Na první pohled si tak revizoři měli myslet, že SMS zpráva skutečně přišla ze správného telefonního čísla.

Dopravní podnik však podvod díky zájmu médií odhalil, a když jej začal řešit, provozovatelé služby podnikání sami rychle ukončili. Nakonec se tak dokonce vyhnuli i případnému trestu. Podnik totiž jejich snahu vyzrát na revizory nehnal k soudu.

Další fintu nazvali černí pasažéři „nekonečná tramvajenka“. Fungovala díky turistické kartě PragueCard. Ta návštěvníkům metropole, kteří si ji pořídili, nabízí mimo jiné také bezplatnou MHD na několik dní. Podvodníci ale přišli na to, že u karty se dá jednoduše přepsat datum, odkdy karta PragueCard platí.

Z toho pak vznikl zmíněný název „nekonečná tramvajenka“. Cestujícímu stačilo, aby si za 1 280 korun koupil dvoudenní kartu a datum neustále přepisoval.

„Kolegové to vyřešili tak, že se na kartu lepí speciální lístek. Na něm se cvakne datum platnosti. Podvod už tak není v tomto případě možný,“ říká Štábl.