Carsharing v Praze: poskytovatelé sdílených aut v modrých zónách ušetří

  18:25
Sdílená auta zaparkují v modrých zónách za symbolickou cenu. Magistrát věří, že by takzvaný carsharing mohl být jednou z odpovědí na stále se zvyšující počet automobilů v pražských ulicích.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Stát v parkovacích zónách po celé metropoli bez omezení a navíc jen přibližně za tisíc korun ročně? Po takové nabídce by jistě řada Pražanů ihned sáhla. Není však určena pro ně, ale pro pražské provozovatele sdílených vozidel – carsharingu. Jejich auta budou moci nově stát v modrých zónách, běžně určených pouze pro rezidenty s parkovací kartou.

Za tuto možnost by měly carsharingové firmy zaplatit jen drobný roční poplatek, jehož přesná výše zatím není známa. Mluví se o přibližně stokoruně měsíčně. „Je to největší průlom, jaký mohl v rámci carsharingu nastat. Do teď se díky nemožnosti parkovat v zónách často vyplatilo použít jiný dopravní prostředek. To se teď změní,“ říká majitel největší pražské carsharingové společnosti Car4way Pavel Louda.

Na tuto změnu si však bude muset on i jeho konkurenti ještě počkat. K propojení carsharingu a parkovacích zón by totiž mělo dojít až v roce 2018.

„Do té doby je třeba připravit funkční systém, který budou společnosti používat a který umožní jejich snadnou kontrolu v zónách placeného stání,“ píše se v dokumentu, který včera schválili radní.

Systém, v rámci kterého sdílí více řidičů stejný automobil, získává v posledních letech na oblibě v mnoha světových metropolích – například v Římě, Paříži či Amsterdamu. Praha proti nim v tomto ohledu zatím poněkud zaostává. V metropoli jezdí jen přibližně 120 sdílených vozů, což je v porovnání třeba s Berlínem pouhý zlomek.

„Praha má přitom takřka stejný potenciál jako tyto metropole. Do teď zde chyběla legislativa a podpora ze strany vedení města, díky které by se carsharing mohl plně rozvinout,“ říká Louda.

Z magistrátu přitom již několik let zaznívá, že by sdílení vozidel mohlo být jednou z odpovědí na stále se zvyšující počet automobilů v pražských ulicích. Pro srovnání, v roce 1990 bylo v metropoli registrováno 428 tisíc vozidel, loni jich už bylo 941 tisíc. Praha tak počtem aut na obyvatele předstihla i nejmotorizovanější západoevropská města.

Magistrát si od podpory carsharingu slibuje, že jej budou využívat zejména řidiči, kteří vůz nepotřebují denně a neurazí ročně více než deset tisíc kilometrů. Takovým lidem by se totiž mohlo vyplatit automobil sdílet namísto toho, aby si pořizovali vlastní, čímž by se počet vozů v ulicích logicky omezil.

Carsharing je zatím experiment

Pobídka levného parkování ze strany města je pro rozšíření carsharingu v Praze nezbytná. Shodují se na tom jak firmy, které již sdílení aut v Praze nabízejí, tak dopravní experti.

„Tato služba není ještě plně rozvinutá a získat pro ni čistě komerční motivaci je zatím velmi obtížné. Může se stát, že v budoucnosti bude možné od veškeré regulace upustit,“ říká Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Nová pravidla carsharingu

Poskytovatelé carsharingu v Praze musí splnit několik podmínek.

  • být právnickou osobou či podnikatelem
  • nenabízet jízdy s řidičem
  • předložit městu seznam všech vozidel a registračních značek
  • mít veřejný registrační systém pro rezervaci vozidel
  • umožnit vyzvedávání a vrácení aut 24 hodin denně 7 dní v týdnu
  • vybavit auta zařízením pro samoobslužné vyzvedávání a vracení
  • nabízet hodinovou sazbu, která nesmí být větší než 1/10 denní
  • do dvou let nabízet auta alespoň v deseti od sebe odlišných oblastech v Praze
  • zřetelně označit vozidlo
  • používat vozy mladší čtyř let, které plní alespoň normu Euro5
  • umožnit městu kontrolu systému

Poznámka: Jde o zkrácený výběr

Carsharing je podle něj do značné míry stále ještě experimentem a teprve se ukáže, zda úspěšným. „Je to pro nás dost nezvyklá služba, ale vítáme ji. Jakákoliv snaha o omezení individuální osobní dopravy je podle mě dobrým trendem,“ dodává Moos.

V barevných zónách nicméně nezaparkuje každý, kdo si zrovna vzpomene, že by chtěl v Praze carsharing provozovat. Radní schválili soubor třinácti požadavků, které bude muset zájemce splnit, aby mohl podporu ze strany magistrátu využívat. „Úředníci budou mít právo společnosti kontrolovat a zejména ze začátku toho budou hojně využívat, aby se to nakonec nezvrtlo jako v taxikařině,“ říká náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Nová pravidla například stanoví, že carsharing může v Praze provozovat pouze právnická osoba či podnikatel, který navíc městu předloží seznam všech svých používaných vozidel a jejich registračních značek. Sdílená auta také nesmějí být starší čtyř let, musí splňovat emisní normu Euro5 a být jasně označena, podobně jako taxíky.

Provozovatel carsharingu bude mít navíc zakázáno nabízet či zprostředkovávat jízdu s řidičem. Praha se tak snaží zamezit, aby se carsharing kombinoval například se službou typu Uber či s klasickou taxislužbou. Sdílená auta také budou muset být zákazníkům k dispozici 24 hodin denně po sedm dní v týdnu prostřednictvím veřejného registračního systému. A to nejméně na deseti odlišných místech v Praze.

„Chceme tak předejít tomu, aby velké firmy schovávaly své vozové flotily za carsharing, o kterém nikomu neřekly, a zneužívaly tak zvýhodněného parkování v centru města,“ dodává Dolínek.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Z Kolumbie pašoval tašku plnou kokainu, v Praze na letišti ho zadrželi celníci

2. května 2024  10:32

Na konci minulého týdne zadrželi celníci na pražském Letišti Václava Havla cizince, který měl ve...

Příběh Prahy nejen pro generaci Z. U Karlova mostu vzniklo interaktivní muzeum

2. května 2024  10:26

Žádné klasické muzeum plné exponátů, kde vládne hrobové ticho, právě naopak. Nově otevřená budova...

Podruhé a lépe? Ne. Vyhlášku zakazující vjezd do centra Prahy opět provází zmatek

2. května 2024

Premium Znovu a lépe? Nikoliv. Znovu a stejně. Praha 1 poslední dubnový den poslala do připomínkového...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...