Carsharing v Praze: poskytovatelé sdílených aut v modrých zónách ušetří

  18:25aktualizováno  18:25
Sdílená auta zaparkují v modrých zónách za symbolickou cenu. Magistrát věří, že by takzvaný carsharing mohl být jednou z odpovědí na stále se zvyšující počet automobilů v pražských ulicích.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Stát v parkovacích zónách po celé metropoli bez omezení a navíc jen přibližně za tisíc korun ročně? Po takové nabídce by jistě řada Pražanů ihned sáhla. Není však určena pro ně, ale pro pražské provozovatele sdílených vozidel – carsharingu. Jejich auta budou moci nově stát v modrých zónách, běžně určených pouze pro rezidenty s parkovací kartou.

Za tuto možnost by měly carsharingové firmy zaplatit jen drobný roční poplatek, jehož přesná výše zatím není známa. Mluví se o přibližně stokoruně měsíčně. „Je to největší průlom, jaký mohl v rámci carsharingu nastat. Do teď se díky nemožnosti parkovat v zónách často vyplatilo použít jiný dopravní prostředek. To se teď změní,“ říká majitel největší pražské carsharingové společnosti Car4way Pavel Louda.

Na tuto změnu si však bude muset on i jeho konkurenti ještě počkat. K propojení carsharingu a parkovacích zón by totiž mělo dojít až v roce 2018.

„Do té doby je třeba připravit funkční systém, který budou společnosti používat a který umožní jejich snadnou kontrolu v zónách placeného stání,“ píše se v dokumentu, který včera schválili radní.

Systém, v rámci kterého sdílí více řidičů stejný automobil, získává v posledních letech na oblibě v mnoha světových metropolích – například v Římě, Paříži či Amsterdamu. Praha proti nim v tomto ohledu zatím poněkud zaostává. V metropoli jezdí jen přibližně 120 sdílených vozů, což je v porovnání třeba s Berlínem pouhý zlomek.

„Praha má přitom takřka stejný potenciál jako tyto metropole. Do teď zde chyběla legislativa a podpora ze strany vedení města, díky které by se carsharing mohl plně rozvinout,“ říká Louda.

Z magistrátu přitom již několik let zaznívá, že by sdílení vozidel mohlo být jednou z odpovědí na stále se zvyšující počet automobilů v pražských ulicích. Pro srovnání, v roce 1990 bylo v metropoli registrováno 428 tisíc vozidel, loni jich už bylo 941 tisíc. Praha tak počtem aut na obyvatele předstihla i nejmotorizovanější západoevropská města.

Magistrát si od podpory carsharingu slibuje, že jej budou využívat zejména řidiči, kteří vůz nepotřebují denně a neurazí ročně více než deset tisíc kilometrů. Takovým lidem by se totiž mohlo vyplatit automobil sdílet namísto toho, aby si pořizovali vlastní, čímž by se počet vozů v ulicích logicky omezil.

Carsharing je zatím experiment

Pobídka levného parkování ze strany města je pro rozšíření carsharingu v Praze nezbytná. Shodují se na tom jak firmy, které již sdílení aut v Praze nabízejí, tak dopravní experti.

„Tato služba není ještě plně rozvinutá a získat pro ni čistě komerční motivaci je zatím velmi obtížné. Může se stát, že v budoucnosti bude možné od veškeré regulace upustit,“ říká Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Nová pravidla carsharingu

Poskytovatelé carsharingu v Praze musí splnit několik podmínek.

  • být právnickou osobou či podnikatelem
  • nenabízet jízdy s řidičem
  • předložit městu seznam všech vozidel a registračních značek
  • mít veřejný registrační systém pro rezervaci vozidel
  • umožnit vyzvedávání a vrácení aut 24 hodin denně 7 dní v týdnu
  • vybavit auta zařízením pro samoobslužné vyzvedávání a vracení
  • nabízet hodinovou sazbu, která nesmí být větší než 1/10 denní
  • do dvou let nabízet auta alespoň v deseti od sebe odlišných oblastech v Praze
  • zřetelně označit vozidlo
  • používat vozy mladší čtyř let, které plní alespoň normu Euro5
  • umožnit městu kontrolu systému

Poznámka: Jde o zkrácený výběr

Carsharing je podle něj do značné míry stále ještě experimentem a teprve se ukáže, zda úspěšným. „Je to pro nás dost nezvyklá služba, ale vítáme ji. Jakákoliv snaha o omezení individuální osobní dopravy je podle mě dobrým trendem,“ dodává Moos.

V barevných zónách nicméně nezaparkuje každý, kdo si zrovna vzpomene, že by chtěl v Praze carsharing provozovat. Radní schválili soubor třinácti požadavků, které bude muset zájemce splnit, aby mohl podporu ze strany magistrátu využívat. „Úředníci budou mít právo společnosti kontrolovat a zejména ze začátku toho budou hojně využívat, aby se to nakonec nezvrtlo jako v taxikařině,“ říká náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Nová pravidla například stanoví, že carsharing může v Praze provozovat pouze právnická osoba či podnikatel, který navíc městu předloží seznam všech svých používaných vozidel a jejich registračních značek. Sdílená auta také nesmějí být starší čtyř let, musí splňovat emisní normu Euro5 a být jasně označena, podobně jako taxíky.

Provozovatel carsharingu bude mít navíc zakázáno nabízet či zprostředkovávat jízdu s řidičem. Praha se tak snaží zamezit, aby se carsharing kombinoval například se službou typu Uber či s klasickou taxislužbou. Sdílená auta také budou muset být zákazníkům k dispozici 24 hodin denně po sedm dní v týdnu prostřednictvím veřejného registračního systému. A to nejméně na deseti odlišných místech v Praze.

„Chceme tak předejít tomu, aby velké firmy schovávaly své vozové flotily za carsharing, o kterém nikomu neřekly, a zneužívaly tak zvýhodněného parkování v centru města,“ dodává Dolínek.

Autor:

Výsledky voleb 2018

Výsledky komunálních voleb do zastupitelstev městských částí a obvodů a do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do Senátu

Ve Středočeském kraji ve druhém kola voleb do Senátu vyhrál v obvodu Mladá Boleslav: Raduan Nwelati a obvodu Benešov: Zdeněk Hraba. V Praze byl zvolen v prvním kole senátorem v Praze 4 Jiří Drahoš, ve druhém kole v obvodech Praha 2: Marek Hilšer, Praha 8: Lukáš Wagenknecht, Praha 12: Pavel Fischer.



Nejčtenější

Rodina pohřbila Jana Kočku mladšího, smuteční průvod zastavil dopravu

Smutečního průvodu a pohřbu Jana Kočky mladšího se zúčastní desítky lidí...

Smuteční průvod kvůli smrti Jana Kočky mladšího vešel krátce po třetí hodině na Olšanské hřbitovy. Rakev přivezlo...

Zemřela chovatelka uštknutá mambou, podle lékařů ale z jiné příčiny

Mamba zelená, kterou odchytil herpetolog do boxu. (05.10.18)

Žena, kterou v minulém týdnu uštkla mamba zelená, zemřela. Podle lékařů ale nebyl příčinou útok smrtelně jedovatého...



Kočkův pohřeb zastaví dopravu na Vinohradské, i když starosta nesouhlasí

Alexander Bellu (12.6.2018)

Radnice Prahy 3 v čele se starostou Alexandrem Belluem nesouhlasí s povolením smutečního průvodu za Jana Kočku, který...

Můj první kůň byl divoch koupený přes internet, vzpomíná Kellnerová

Parkurová jezdkyně Anna Kellnerová v září 2018

Dva týdny před Vánocemi se jí splní sen. Představí se domácímu publiku na unikátním jezdeckém svátku. Anna Kellnerová...

Prahu zaplnily sdílené koloběžky, jezdci ohrožují lidi jízdou po chodnících

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

Segwaye i skútry z centra zmizely, chodci v Praze však stále musejí být na pozoru. Hlavní město zaplavila „zelená vlna“...

Další z rubriky

Policie navrhla obžalovat cizince kvůli znásilnění turistky v Praze

Ilustrační snímek

Policisté navrhli obžalovat šest cizinců, kteří podle nich počátkem dubna znásilnili turistku v hotelu v pražské...

Kvůli opravě tratí nejedou přes Václavské náměstí tramvaje

Ilustrační snímek

Kvůli opravám trati na křižovatce ulic Lazarská a Spálená v centru Prahy nejezdí od rána tramvaje. Omezení dopravy se...

Ukradené německé kamiony našla policie v Hořovicích, zadržela dva řidiče

Berounští policisté v kamionech našli také náklad. Snaží se přijít na to, komu...

Kriminalisté z Berouna ve spolupráci se svými zahraničními kolegy vypátrali tři kamiony ukradené v Německu. Vozy i s...

Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce
Stát chce finančně podporovat mikrojesle a dětské skupiny, aby maminky mohly jít do práce

Ministerstvo práce vyslalo do připomínkového řízení návrh, aby státní rozpočet financoval dětské skupiny a nově také mikrojesle. Do nich chodí hlavně děti, které nezískaly místo ve státní školce, ale jejich rodiče nastupují do práce dřív než po třech letech mateřské dovolené.

Najdete na iDNES.cz