České dráhy (ČD) tak navazují na obdobnou dohodu se Středočeským krajem ze srpna letošního roku.
„Vyjednávání trvalo téměř dva roky a věřím, že se nám nakonec podařilo vyjednat dobré podmínky,“ tvrdí Petr Tomčík, ředitel městské společnosti ROPID, která v Praze organizuje dopravu.
Fotogalerie |
Magistrát za služby jen pro příští rok zaplatí 1,01 miliardy korun, Středočeský kraj, který má síť železnice výrazně větší, dá zhruba dvojnásobek. Zásadním bodem smlouvy má být postupná modernizace a obnova vozového parku v hodnotě kolem 1,5 miliardy korun.
V první řadě slíbily ČD obnovu interiérů 71 souprav CityElefant, které zajišťují většinu spojů na elektrifikovaných tratích na území Prahy a ve středních Čechách.
Konkrétně mají být dodatečně vybaveny wi-fi připojením k internetu a zásuvkami na nabíjení například mobilních telefonů nebo notebooků, po čemž dlouhodobě volala řada cestujících.
ČD se dále zavázaly, že nechají u těchto vlaků také přečalounit sedadla a tam, kde zůstaly gravitační toalety, budou vyměněny za vakuové.
V neposlední řadě mají být soupravy doplněny navigačním systémem GPS, který umožní dopravci, ale i čekajícím cestujícím sledovat přesné polohy každého spoje. Lidé tak získají rychlé informace o případném zpoždění.
České dráhy míří do zahraničí |
Obdobná obnova v příštích letech čeká i 49 souprav Regionova. „Kromě toho chystáme nákup zcela nových motorových jednotek s kapacitou zhruba 120 míst pro linku Praha–Kladno,“ slibuje ředitel odboru regionální dopravy ČD Jiří Ješeta a dodává, že už v lednu příštího roku společnost určí ve výběrovém řízení výrobce, který bude vlaky od roku 2022 postupně dodávat do provozu.
V rámci desetileté smlouvy tak dráhy plánují pro Prahu a střední Čechy investovat do renovace vlaků zhruba 645 milionů korun a do nákupu nových zhruba 850 milionů až jednu miliardu.
Sankce až 15 milionů korun
Součástí dohody jsou také vyšší standardy kvality, jako například služby ve vlacích a na nádražích nebo vybavení zvyšující komfort. Za jejich nedodržení čeká dopravce vysoká pokuta.
„Výše sankcí je nastavena až na 15 milionů korun. Počítáme s přísnějšími kontrolami,“ odpověděl na dotaz MF DNES ředitel Tomčík.
Smlouva Prahy s Českými drahami
|
Navíc pražský magistrát bude mít při postupném otevírání trhu ještě možnost v průběhu platnosti smlouvy znovu vypsat soutěž až na 25 procent ze všech spojů ve prospěch dalších železničních dopravců. To však zatím není příliš aktuální.
Co se týká jízdního řádu, v rámci železnice na území Prahy k žádným zásadním změnám začátkem příštího roku nedojde, neboť kapacita kolejí je už nyní takřka na své hranici a další posilování spojů za současné situace není možné. Nově ale začaly jezdit vlaky častěji na tratích Praha – Mladá Boleslav/Mělník a Praha – Kladno– Rakovník.
Nyní už je alespoň v přípravě budování několika velkých železničních staveb. A jejich dokončení právě umožní přepravit vlakem po městě mnohem více cestujících.
S tím souvisí i plán na navýšení vlakových zastávek, kterých dosud na území metropole slouží dvaačtyřicet. „V současnosti už postupuje modernizace trati mezi Vršovicemi a Hostivaří. Tam by do dvou let měly vzniknout nové zastávky Eden a Zahradní Město,“ jmenuje předseda zastupitelského výboru pro dopravu Pavel Richter (Spojené síly pro Prahu/TOP 09).
V rámci obnovy trati do Lysé nad Labem má příští rok začít vznikat také zastávka Rajská zahrada s pohodlným přestupem na metro B.
Kromě toho Praha nedávno zadala prostřednictvím městských částí Praha 10 a Praha 14 projektovou přípravu na další čtyři zastávky na východním okraji Prahy. Konkrétně to je Depo Hostivař u stanice metra, Jahodnice, Jiráskova čtvrť a Hostavice.
V neposlední řadě by se mohla dočkat nové vlakové zastávky také Praha 8, neboť jde o jedinou větší městskou část, která dosud na svém území žádnou zastávku nemá.
Nyní se zdá jako nejreálnější, že vlaky zastaví v oblasti U Kříže v Libni. Naopak možnost, že v dohledné době budou zastavovat v Karlíně pod vrchem Vítkov, příliš reálná není. A v rámci budování nové dráhy do Kladna s odbočkou na letiště nejpozději do deseti let postupně vzniknou i nové zastávky Výstaviště, Liboc, Dlouhá míle a Letiště Václava Havla.