CESTA NOVÝM METREM: Nemocnice Motol. Stanice s vestibulem pod nástupištěm

  • 98
Nemocnice Motol je ze čtyř nových stanic metra jedinou hloubenou a nikoliv raženou. Navíc jako jediná stanice pražského metra bude mít vestibul pod úrovní nástupiště. Důvodem je její poloha ve svahu a propojení s motolskou nemocnicí.

Stanice metra Nemocnice Motol neměla být konečnou stanicí na dlouho. Když politici schválili výstavbu prodloužené trasy metra linky A do Motola, počítali s tím, že sotva stavba skončí, začne se hloubit další tunel na letiště. Právě tam měla zelená linka končit. To se ale nestane.

Město pracuje na přípravě projektu metra linky D a „áčko“ směrem k Ruzyni prodlužovat nebude.

„Spojení města s pražským letištěm je naprosto zásadní, nicméně si neumím představit, že bychom dál rozšiřovali metro,” řekla primátorka města Adriana Krnáčová s tím, že je třeba Prahu s letištěm propojit železnicí.

Nemocnice Motol se tak nejspíš stane konečnou stanicí napořád, nebo alespoň na velmi dlouhou dobu.

Ze čtyř nových stanic prodloužené linky metra A se právě Nemocnice Motol nejvíc odlišuje.

Jako jediná byla totiž hloubená. Zatímco například nástupiště stanice Petřiny se nachází 37 metrů pod zemí, v případě Nemocnice Motol je peron na stejné úrovni jako venkovní terén.

Stanice Nemocnice Motol

  • Jde o hloubenou stanici s bočními nástupišti a kolejištěm uprostřed stanice.
  • Za samotným nástupištěm, které je dlouhé celkem 271 metrů, se nachází obratové kolejiště.
  • Jako jediná stanice pražského metra má vestibul pod úrovní nástupiště. Je to proto, že je stanice ve svahu a je propojena s motolskou nemocnicí podchodem. Nástupiště je ve stejné úrovni jako okolní terén.
  • Cesta z Můstku do stanice Nemocnice Motol potrvá 15 minut. Cesta z Dejvické do Motola zhruba sedm a půl minuty.

Na nástupiště tak vede cesta přímo z ulice a cestující nemusí zdolávat žádné překážky.

Ti, kteří se budou chtít dostat do motolské nemocnice, budou muset po eskalátorech.

Jezdící schody totiž vedou z nástupiště do podchodu pod ulicí Kukulova, který stanici propojuje s nemocnicí. Do něj je možné se dostat také výtahem.

Nemocnice Motol také na rozdíl od zbylých tří nových stanic nemá ostrovní, ale boční nástupiště, obě koleje vedou uprostřed.

Kvůli možnému oslnění přibyly ve stropě světlolamy

Oproti většině stanic pražského metra bude na peron Nemocnice Motol pronikat i denní světlo, a to díky prosklenému stropu.

„Museli jsme na něj dodatečně umístit takzvané světlolamy. Slunce by totiž mohlo oslňovat strojvedoucí, kteří přijíždějí se soupravami z temného tunelu,” vysvětluje mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Seriál Cesta novým metrem

Architektonické zpracování nástupiště má ve srovnání s jinými stanicemi metra poměrně netradiční pojetí a to především kvůli obložení stěn.

„Využili jsme velkoplošné obklady, které mají rozměry tři metry na výšku a jeden na šířku,” vysvětluje mluvčí stavební společnosti Hochtief Michal Talián.

Riziko, že by se keramické obložení rozbilo, je podle něj minimální.

Stěny ve stanici Nemocnice Motol jsou světlé a z obou stran se po nich táhne zelený pruh, který je jednotícím prvkem všech čtyř nových stanic. Uvnitř něj je jméno stanice. Zatímco stěny jsou světlé, dlažba na zemi je takřka černá.

Nové stanice linky A pražského metra

  • V pondělí 6. dubna přibudou na trase linky A čtyři nové stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Nový úsek bude dlouhý 6 134 metrů.
  • Cesta ze stanice Nemocnice Motol na Můstek potrvá 15 minut.
  • Původně měla stavba nového úseku stát 22,5 miliardy korun, cenu se podařilo srazit zhruba na 20,2 miliardy korun.
  • Kvůli nové lince metra bude muset dopravní podnik najmout zhruba 26 strojvedoucích.