CESTA NOVÝM METREM: Petřiny. Na nástupišti upoutají bublina a ponorka

  • 29
Pořádná „štreka“ čeká cestující, kteří se vydají na nástupiště nové stanice metra Petřiny. Je totiž 37 metrů hluboko pod terénem, ze čtyř nových stanic vůbec nejhlouběji.

„Petřiny, konečná stanice, prosíme vystupte,“ i takové hlášení tady cestující občas uslyší. Přestože se poslední stanicí na novém úseku „áčka“ stane 6. dubna Nemocnice Motol, některé vlaky budou končit už na Petřinách.

Nachází se tu takzvaná obratová kolej. Na ní mohou vlaky mířící do Motola zajet a následně vyrazit rovnou směrem do centra.

Každou ze čtyř stanic na prodlouženém úseku navrhl jiný architekt. Nejvíce je to znát právě na nástupišti stanice Petřiny, která se vymyká běžným standardům.

Mohou za to především dva architektonické prvky. Jedním je betonový monolit nad dvojicí výtahů na konci nástupiště. Monolitu se přezdívá bublina a je v něm plasticky vyveden název stanice Petřiny.

Druhým prvkem, který dává stanici netradiční vzhled, je takzvaná ponorka.

„Tak se ve stanici Petřiny přezdívá dozorčí stanici na nástupišti,” vysvětluje mluvčí dopravní podniku Jiří Štábl.

Petřiny

  • Jednolodní ražená stanice se nachází 37 metrů pod povrchem.
  • Nástupiště je celkem 217 metrů dlouhé a vedou k němu 51 metrů dlouhé eskalátory.
  • Stanice se nachází pod ulicí Brunclíkova. Vstup do ní je možný z jedné strany nástupiště pomocí eskalátorům, z druhé pak dvojicí výtahů.
  •  Ve stanici se nachází obratová kolej. Na ní budou stavět vlaky, které nepojedou až do Motola.
  • Jedná se o nejhlubší stanici na novém úseku linky A metra.

Konstrukce dozorčí stanice je vytvořena také z betonu, ponorka se jí přezdívá kvůli tvaru a kulatému okénku. Uvnitř se navíc nachází točité ocelové schodiště.

Podlahu na nástupišti tvoří čtvercové dlaždice, které jsou buď bílé, černé nebo šedé barvy. Svým provedením mají odkazovat na vzory historických dlažeb a veřejných chodníků centra metropole.

Stěny podél ostrovního nástupiště jsou zbarvené převážně do červenohnědé barvy. Stejně jako ve zbylých třech nových stanicích se středem obou bočních stěn nástupiště táhne zelený pruh, na němž je jméno stanice složené z podsvícených písmen.

Nástupiště je v současné době prakticky dokončeno. Stojí na něm již dokonce speciální stojany s osvětlením a schématy pražského metra.

Seriál Cesta novým metrem

Než se stanice otevře veřejnosti, přibudou ještě lavičky pro cestující.

Z peronu je možné se dostat na povrch dvěma způsoby: výtahem, nebo po eskalátorech.

Ty jsou více než 51 metrů dlouhé a jsou tak jedněmi z nejdelších v pražském metru. Prvenství v tomto ohledu zatím stále drží jezdící schody ve stanici Náměstí Míru, které jsou dlouhé 87 metrů.

Vestibul stanice Petřiny je poměrně prostý a cesta z eskalátorů ven na chodník zabere jen pár kroků. Vestibul se totiž nachází až na povrchu.

Nové stanice linky A

  • V pondělí 6. dubna přibudou na trase metra linky A čtyři nové stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
  • Nový úsek je dlouhý 6 134 metrů, cesta ze stanice Nemocnice Motol na Můstek potrvá 15 minut.
  • Původně měla stavba nového úseku stát 22,5 miliardy korun, cenu se podařilo srazit zhruba na 20,2 miliardy korun.
  • Kvůli nové lince metra bude muset dopravní podnik přijmout 26 strojvedoucích.