Komerční zónu v Čestlicích brzdí spor o územní plán i o půdu

  18:22
Na devětatřiceti hektarech mezi Průhonicemi, Čestlicemi a Dobřejovicemi na okraji Prahy u dálnice D1 už několik let developerské skupiny připravují vznik velké komerční zóny s obchody, skladovými halami a několika autosalony. Potřebná infrastruktura tu již vznikla. Nová silnice napojená na dálnici D1 ale končí v polích.

Vizualizace obchodní zóny v Čestlicích. | foto: MF DNES

První etapa, která počítá s 16 hektary, se měla začít stavět již letos na jaře. Zdržel ji však odpor části místních obyvatel.

„V celé Komerční zóně Čestlice–Průhonice je dokončena kompletní infrastruktura a výstavba první etapy bude zahájena na podzim,“ věří Jakub Andrle, ředitel developerské firmy Domo Development, která je investorem projektu a sdružuje skupinu privátních investorů a společnost PSJ Investors, jejíž stavební společnost PSJ již v místě vybudovala infrastrukturu. Řízením projektu je pověřena CBE Development.

Proti zóně bojuje průhonický spolek Krajina pro život i obec Dobřejovice, oba subjekty se obávají zvýšené dopravní zátěže a dopadů na životní prostředí. Záměr developerů proto výrazně brzdí. Průhonický spolek uspěl s odkladem stavby první etapy, s níž už počítá územní plán Čestlic. Brání zejména výjezdu na Říčanskou ulici v Průhonicích.

Dobřejovice jsou naopak hlavními odpůrci II. etapy obchodní zóny, která je větší, zabírá 23 hektarů. Na rozdíl od té první s ní ale ještě nepočítá územní plán Čestlic.

Obec proti obci

Čestlickou změnu územního plánu číslo 1 minulý rok Dobřejovice úspěšně napadly u Krajského soudu v Praze, který platnost změny územního plánu zrušil. Podle advokáta Jiřího Nezhyby, který ve sporu obec Dobřejovice zastupuje, se jednalo o zcela přelomový rozsudek, který vůbec poprvé přiznal obci právo vyjádřit se k územnímu plánu obce sousední.

Byť se Dobřejovice bojí hlavně zvýšené dopravní zátěže, v soudním sporu se zaměřily na ochranu zemědělského půdního fondu. Pozemek se sice nachází přímo u dálnice D1, ale zároveň na kvalitní zemědělské půdě a podle rozhodnutí soudu by takové území pro soukromý záměr nemělo být za běžných okolností ze zemědělského půdního fondu vyňato.

Podle zákona to lze učinit jen v případě, že za tím stojí důležitější veřejný zájem, což obchodní zóna nesplňuje. Proti rozsudku podali developeři i Čestlice kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, ten ještě nerozhodl.

Rozsudek se stal pravomocným loni v červenci. Čestlice nemeškaly a již na podzim loňského roku přišly s návrhem změny územního plánu číslo 2, která je prakticky totožná s tou první. Připomínky k němu bylo možné podávat do 25. června. Nyní musí Čestlice všechny námitky a připomínky vypořádat.

Podle starosty Dobřejovic Jana Krejčího je podivné dělat tu samou změnu opakovaně, když už ji jednou ji soud zamítl.

Na rozdíl od předešlé změny územního plánu se nyní proti vynětí zemědělské půdy z fondu vyslovil i středočeský krajský odbor životního prostředí, právě na základě rozhodnutí soudu. Pokud tedy Čestlice s kasační stížností neuspějí, ani druhá změna územního plánu jim nepomůže. Proti záboru se vyslovilo i ministerstvo zemědělství.

Podle starosty Čestlic Petra Šachla je projednávaná změna územního plánu v podstatě starým závazkem. „V územním plánu už to bylo v roce 1994. Obec ale chtěla, aby se nejprve postavila potřebná infrastruktura. V roce 2010 proto tato část vypadla z územního plánu a převedla se do rezervy, aby se předešlo živelné výstavbě,“ vysvětluje Šachl.

Pro Čestlice je to poslední rozvojové území. Podobně velkou obchodní plochu vybudovaly na své straně dálnice D1 již v roce 1997. „Byla to první obchodní zóna v republice,“ říká Šachl.

Příležitost i hrozící doprava

„Někdo má turismus, my máme obchodní zónu. Firmy tady platí daně z nemovitosti, a to je pro nás důležitý zdroj příjmu. Ročně to jen z obchodních zón dělá zhruba 15 milionů korun,“ vysvětluje Šachl. Navíc podle něj developeři v obci investovali do infrastruktury včetně nového vodovodního přivaděče, čistírny odpadních vod nebo protipovodňových opatření.

Z druhé strany se ale Dobřejovice hrozí toho, co jim další obchodní zóna přinese, a to hlavně z pohledu dopravy, která je již nyní v Dobřejovicích problém. „Podle posledního sčítání obcí projíždí osm tisíc aut denně,“ upozorňuje starosta Krejčí, a ačkoliv obchodní zóna počítá s dvěma napojeními na dálnici D1, nevěří, že by si některé automobily nenašly cestu přes ně.

U Votic se srazila tři auta, ženu transportoval vrtulník

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Majálesu zasahovali těžkooděnci. Lidé se bouřili kvůli nevracení záloh za kelímky

28. dubna 2024  19:10,  aktualizováno  19:34

Sobotní studentský festival Majáles v pražských Letňanech probíhal zprvu hladce. Samotný závěr...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Podruhé a lépe? Ne. Vyhlášku zakazující vjezd do centra Prahy opět provází zmatek

2. května 2024

Premium Znovu a lépe? Nikoliv. Znovu a stejně. Praha 1 poslední dubnový den poslala do připomínkového...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Díky evropským dotacím vzkvetly Dolní Břežany, je z nich centrum českého výzkumu

2. května 2024

Kněžice a Dolní Břežany mohou posloužit jako výkladní skříň toho, jak naložit s penězi, jež už od...

Na Áčko do Motola dotace, na Déčko půjčka. Peníze z EU Praha nedostane ani na okruh

2. května 2024

Více než 115 miliard korun. Tento obří obnos Evropská unie vyplatila hlavnímu městu na dotacích za...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...