Ze čtyřiadvaceti tramvajových linek jezdí od konce srpna v nové trase osm, jedna byla prodloužena a tři linky jsou nové. Přehled změn najdete zde.
Na nové trasy autobusů si budeme zvykat od 15. října. Ze sto patnácti linek 23 změní trasu, osm bude nově zavedeno a čtyři zrušeny. Čtyři autobusové linky vyjedou na staré trasy s novým číslem. Přehled změn najdete zde.
Všechny otázky a odpovědi Martina Šubrta najdete zde |
„Praha se vyvíjí stále rychlejším tempem a hromadná doprava se snaží držet krok s dopravou individuální. Teď třeba vznikly zóny pro parkování, více lidí potřebuje spoje MHD a tak je potřeba je na takový nápor připravit,“ odepsal Šubrt na výtku, proč se stále něco mění.
Město podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) přistoupilo k úpravám kvůli tomu, že řada tramvajových úseků je přetížená. Naopak v okolí loni otevřených stanic metra je možné tramvajovou dopravu omezit.
Magistrát si byl vědom, jaký odpor vyvolaly rozsáhlé změny v září 2012. Letos proto do příprav výrazněji zapojil městské části a Pražanům dal možnost říct své připomínky k MHD prostřednictvím ankety.
Jak ale ukázaly první ohlasy po zveřejnění změn, některým lidem vadí už to, že se síť MHD překresluje poměrně často. „Neustálými změnami tras a čísel tramvajových linek udržují lidi v mentální kondici - musejí číst, studovat, případně hledat v mapě,“ napsal čtenář iDNES.cz Martin Kříž.
„Sotva si lidé zvykli na maglajz v dopravě z roku 2012, přichází maglajz nový a ještě větší,“ vyjádřil tentýž názor zemitěji Rudolf Polanecký.
Čtenář Martin Štros si naopak myslí, že většině cestujících novinky v dopravě potíže nepřinesou. „Spousta lidí si stěžuje, že si budou muset zvykat na změny. Přitom skoro každý má dnes mobil s vyhledávačem spojení, který mu během pěti vteřin řekne, kudy jet. Není potřeba si na nic zvykat a nic se učit.“
Ropid posílí interval na lince metra B
Čtenáři iDNES.cz položili Šubrtovi 139 dotazů. Mezi nimi padlo například několik otázek ohledně metra. Čtenářku Eva Hladíkovou zajímalo, jestli se změny dotknou také provozu metra a zda Ropid neplánuje celonoční provoz.
„Mírné úpravy v jízdních řádech metra nastanou na počátku příštího roku, ale půjde pouze o určité drobné přeskupení intervalů podle výsledků průzkumu, který proběhl loni na podzim,“ odepsal Šubrt. Cílem je posílit zejména začátky a konce špičkových období na lince B.
Nonstop provoz zatím Ropid neplánuje, i kvůli řadě činností, která v noci v metru probíhá. „Celonoční provoz by navíc znamenal zásadní změny v noční povrchové dopravě,“ dodal Šubrt.
Několik dotazů se týkalo také autobusových spojení. Šubrt například prozradil, že se Praha 5 bude podílet na provozu linky 123 ve směru na Knížecí. „Pokud by Praha 5 v dalším roce již nechtěla na linku 123 přispívat, byla by linka opět ukončena na Kavalírce,“ říká Šubrt.