Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V zatáčce u Jeleního příkopu by mohl stát hotel, navrhuje institut

  18:28aktualizováno  18:28
V zatáčce pod Chotkovými sady by místo zeleně mohl být třípatrový hotel. Pozemek je podle Institutu plánování a rozvoje nevyužitý, proto v poslední verzi metropolitního plánu navrhuje jeho zástavbu.

Úzký prostor uvnitř Chotkovy zatáčky u Pražského hradu by se mohl zastavět hotelem (17.10.2017) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Jedná se o místo v podlouhlé zatáčce mezi zastávkami Malostranská a Chotkovy sady, jejíž záhyb vyplňuje trávník s barevnými rostlinami. Na úzký pozemek, oddělený od ostatních parků rušnou silnicí, nechtějí lidé kvůli špatné dostupnosti chodit. Zvlášť když se nedaleko nachází atraktivnější prostřední Letné a Jeleního příkopu.

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) výstavbu v této lokalitě navrhuje v poslední verze metropolitního plánu, kterou na magistrát odevzdal na konci září.

„Budova může mít tři patra. Využití příliš omezeno není, je možné tam postavit kupříkladu hotel, galerii i bytový dům. Důležité je zachovat prostupnost územím,“ říká mluvčí institutu Marek Vácha. Dodává, že tři patra jsou polovinou výšky, kterou má běžný činžovní dům.

Problémem pro stavbu nemusí být ani úzký pozemek, na němž by měla budova vzniknout. Inspirací je mrakodrap v New Yorku přezdívaný žehlička, který úzkým tvarem připomíná tento starý litinový nástroj.

Návrh na zástavbu území není žádnou novinkou. „V profesionální komunitě se dlouhodobě diskutuje, jestli má být místo zastavěno a jak. Jako úlohu to dostávají i studenti na vysokých školách. Navíc historicky tam domy stávaly,“ říká architekt Filip Tittl. Zmíněné budovy byly zbořeny v 70. letech při stavbě metra A.

30 let trasy A pražského metra. Chotkova silnice v době stavby trasy I A

V zatáčce pod Chotkovými sady stály do 70. let budovy, padly kvůli výstavbě metra.

Tittl souhlasí s tím, že plocha je nevyužívaná, tudíž by zástavba mohla být změnou k lepšímu. Bylo by však třeba nadstandardní architektonické řešení, jelikož jde o citlivé místo, které je součástí pražských zelených svahů.

Podle urbanisty Martina Klody navržená zástavba v metropolitním plánu ještě nic neznamená.

„Územní plán má předepsané měřítko a nemůže jít u lokalit zcela do podrobností. Proto by měla vzniknout pro plochu vlastní územní studie, která by ověřila všechny možnosti využití území. Z nich by se vybrala ta nejlepší,“ uvádí Kloda. A podotýká, že je nezodpovědné rozhodnout o využití území, aniž by se předtím prověřilo.

Jak s prostorem naložit, to by mělo vzejít z otevřené diskuse, s čímž IPR počítá i u dalších lokalit. Chotkova zatáčka totiž není jediným místem, kterou poslední verze územního plánu navrhuje zastavět.

V souvislosti s desítkami let trvající diskusí o dostavbě Staroměstské radnice, jejíž křídlo bylo zničeno v roce 1945, vede metropolitní plán proluku po zbořené části budovy jako místo potenciální stavby.

„Dostavba Staroměstské radnice by se dost líbila i s vědomím, že si na tom generace architektů a politiků vylámaly zuby. Měli bychom o tom vážně uvažovat, protože si myslím, že radnice a k tomu přidružené úřady mají zůstat v historickém centru města,“ tvrdí náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení).

Město řeší hustotu zástavby

Zda bude centrum Prahy hustěji zastavěné než nyní, zatím nelze předpovědět. Město totiž podle náměstkyně zatím nerozhodlo, zda se má hustota zástavby soustředit do jednoho, či více center. Z toho by měl plynout i přístup města k zástavbě dosud prázdných prostor.

„Pokud na takových místech něco dříve stálo, budeme k tomu přihlížet. Se zástavbou zelených ploch v centru bych však byla opatrná,“ říká Kolínská.

Debatu o zástavbě volných ploch v centru města rozproudila během léta zpráva, že metropolitní plán navrhuje zastavět plochu vedle hotelu InterContinental v Pařížské ulici. Mnoho politiků, odborníků a lidí z řad veřejnosti se však proti návrhu postavilo odmítavě.

Ředitel IPR Ondřej Boháč v srpnovém rozhovoru pro MF DNES prohlásil, že plocha už nyní zastavěná je, protože se pod ní nachází garáže. Zároveň dodal, že institut není jednohlasně rozhodnut, zda místo zastavět. Kolem jeho podoby by tak měla ještě proběhnout debata.

Nadále ale platí tvrzení IPR, že hlavní město má velké množství veřejných ploch, což se odráží i v tom, že je zástavba v historickém centru řidší než ve srovnatelných metropolích. Na údržbu tolika ploch však podle Boháče nemá magistrát dostatek peněz. Proto městští plánovači navrhují, aby se některá místa zastavěla, a ta, která by zůstala, by se upravila do kvalitnější podoby.

Rozdílný pohled na věc má urbanista Petr Klápště. „Řešit problém s nekvalitní a nefunkční zelení tím, že ji odstraním, není úplně vhodné. To si můžeme dovolit s ponožkami, ale ne s prostorem v historickém centru, který je neobnovitelný,“ míní Klápště.




Nejčtenější

VIDEO: Příval urážek a každý osmý bez lístku. Revizoři na noční čelí agresi

Při noční směně bývají lidé agresivnější, občas je musí klidnit i policie.

Noční služba revizorů se od denní liší hlavně cestujícími, kteří jsou agresivnější nebo pod vlivem alkoholu. Revizoři...

Parkoviště prodané k bytům je veřejné, majitelům to developer neřekl

Developer rozprodal parkoviště pod domem v Letňanech i s veřejným stáním....

Obyvatelé domu v pražských Letňanech koupili s bytem i parkovací stání. Jenže některým z nich developer prodal i místa,...



VIDEO: Policie hledá muže, kteří pomocí léčky okradli ženu u bankomatu

Okradená paní u bankomatu

Pomocí triku připravili neznámí muži o platební kartu ženu, která si právě vybírala hotovost z bankomatu v Proseku....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra hned dvou krajských měst v ČR letos zdobí jehličnany, které rodiče zasadili na počest narození svých synů....

Praha je ekonomicky na úrovni Londýna, předstihla i Paříž a Vídeň

(Ilustrační snímek)

V Evropské unii je Praha šestým nejrozvinutějším regionem. Na základě hrubého domácího produktu (HDP) na obyvatele tak...



Další z rubriky

Lávka na výtoňském železničním mostě se dočasně zavře, nahradí ji přívoz

Smíchovský železniční most v Praze

Lávky pro pěší po stranách železničního mostu na pražské Výtoni budou od pátku uzavřeny kvůli havarijnímu stavu....

Hasičské tanky vytáhly trosky trojské lávky z Vltavy

Tanky začnou tahat trosky trojské lávky z Vltavy

Hasiči dokončili dnes večer v Praze vytahování zbytků trojské lávky z Vltavy. Na místo dorazili kolem poledne, samotné...

Středočeské podniky objevují Hedvábnou stezku, umožní rychlejší obchod

Ilustrační snímek

Zhruba 11 tisíc kilometrů dlouhá cesta mezi Čínou a Evropou zažívá v současné době renesanci. Doprava po ní je totiž...



Najdete na iDNES.cz