Čínští turisté v Praze | foto: František Vlček, MAFRA

Jen my víme kde. Díky romantickému filmu míří do Prahy tisíce Číňanů

  • 266
Do Česka už letos přijelo přes sto tisíc čínských turistů, o polovinu více než loni. Velký podíl na tom má romantický film natáčený v Praze, který v asijské zemi za jediný týden vidělo několik milionů diváků.

Stačí, aby se na plátně objevili populární asijští herci na pozadí fotogenického evropského města, a hned to má zcela zásadní dopad na turistiku. Do Prahy právě teď míří zástupy Číňanů – jen v prvním pololetí roku jich přijelo 115 tisíc. Ve srovnání s loňskem je to více než čtyřicetiprocentní nárůst.

V únoru měl totiž premiéru první čínský film natáčený v české metropoli s názvem Somewhere only we know (Jen my víme kde). Je to příběh s naivní romantickou zápletkou, v němž čínská dívka odjede studovat do Prahy a sblíží se tam s čínským chlapcem.

„Faktorů, které zvýšily zájem o české hlavní město, je samozřejmě více. Ale bezpochyby jedním z hlavních byl tento film, který během prvního týdne od uvedení zhlédlo sto milionů diváků,“ říká Martina Fišerová, mluvčí agentury CzechTourism.

Praha si tento recept vyzkoušela už před deseti lety, kdy v jihokorejské televizi slavil úspěch seriál Milenci v Praze. Počet turistů z této země se tehdy obratem zvýšil o šedesát procent.

Letošní čínský film měl přitom původně Prahu „zapřít“. Ač se tam měl natáčet, děj byl původně situován do Paříže. „Když však producenti do Prahy přijeli, natolik je uchvátila, že se rozhodli změnit scénář,“ říká Radomír Dočekal ze společnosti Milk and Honey Pictures, která se na natáčení podílela.

Podívejte se na ukázku z filmu:

Za pár dní má přitom mít premiéru další „pražský“ snímek čínských filmařů s názvem Cities in Love, který může „asijskou vlnu“ v Praze – s pomocí slabé koruny a silné čínské ekonomiky – ještě umocnit.

„Tento film vznikl i díky tomu prvnímu, protože producentské týmy obou snímků se znaly,“ pokračuje Dočekal s tím, že Cities in Love sestává ze šesti romantických příběhů, které se odehrávají pokaždé v jiném městě, mimo jiné i v Praze.

Čínský turista utratí 21 tisíc, víc než třetinu za šperky

Třetí čínský snímek se začne v Praze natáčet už v září. „Kromě toho evidujeme z čínské strany zájem o natáčení dalších čtyř nebo pěti filmů,“ dodává Dočekal.

Důvodů, proč čínské štáby míří zrovna do Prahy, je více, hlavní roli však zřejmě hrají peníze –natáčení v Paříži by vyšlo výrazně dráž. Dalším důvodem jsou i pobídky ministerstva kultury, díky nimž filmaři dostanou část investovaných peněz zpět.

Největší radost z přílivu čínských turistů mohou mít obchodníci, a zvláště ti s luxusem, kteří už kvůli jazykové bariéře začali zaměstnávat asijské rodilé mluvčí. „Navíc je náš personál školen, aby mohl poskytovat servis přizpůsobený jejich kultuře a zvykům,“ tvrdí marketingový ředitel Petr Jindra ze společnosti Luxury Brand Management, která působí v pražské ulici luxusu – v Pařížské.

Není přitom pochyb, že se to vyplatí. Podle společnosti Global Blue průměrný čínský turista během pobytu utratí částku převyšující 21 tisíc korun. A více než třetina z těchto výdajů je za šperky či luxusní doplňky.

Jenže jak další obchodníci upozorňují, ani příval turistů z Číny zatím nedokáže nahradit výpadek turistů z Ruska.

Vlnu zájmu obyvatel asijských zemí se proto chystá ještě přiživit pražský magistrát, který chce většinu peněz na propagaci města nasměrovat právě na tento kontinent. Částečně spoléhá i na novou přímou linku mezi Prahou a Pekingem, jež začne létat v září.

„Připravujeme například speciální propagační balíčky, které dostanou čínští turisté na zpáteční cestě,“ říká pražský radní pro kulturu Jan Wolf. Vyšší zájem asijských turistů si Praha slibuje i od Slovanské epopeje, která by měla být postupně vystavena v Japonsku, Číně a Jižní Koreji.

Spolupráci s Čínou - i tu filmovou - také dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman navzdory kritice, že se příliš podbízí zemi, která nedodržuje lidská práva (více zde).