Kromě tohoto úseku u krčské nemocnice by měly být čtyři jízdní pruhy i na další části Vídeňské.

Kromě tohoto úseku u krčské nemocnice by měly být čtyři jízdní pruhy i na další části Vídeňské. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Z Vídeňské má být čtyřproudovka. Lidé z pražské Krče protestují

  • 124
Magistrát připravuje změnu územního plánu, která by umožnila rozšířit Vídeňskou ulici v Krči o dva pruhy. Proti plánům se postavili místní obyvatelé, kteří podepisují petici. Naopak pro řidiče by se ulice stala nejpohodlnější cestou z jihu Prahy do centra.

Magistrát zamýšlí, že by se v současné době dvouproudá komunikace mohla rozrůst a postupně se změnit na čtyřproudou, kdy by v každém směru vedly dva jízdní pruhy. Proti záměru se však postavili obyvatelé Krče, kteří již začali podepisovat petici proti rozšíření.

Magistrát připravuje změnu územního plánu, která by umožnila rozšířit Vídeňskou

"Bydlím v Krči na sídlišti a představa magistrály s desítkami tisíc automobilů mne děsí. Podél Vídeňské jsou jen na sídlišti Krč dvě školy, emise a hluk ohrozí nejen kvalitu výuky, ale i zdraví dětí. Na sídliště potřebujeme metro D, a ne další autostrádu," uvedla učitelka a obyvatelka Krče Petra Rejchrtová, která je zároveň petentkou výše zmíněné petice.

Pod petici se již podepsaly stovky obyvatel především z krčského sídliště. Záměrem petentů je sesbírat tisíc podpisů, aby se rozšířením museli zabývat na svém jednání zastupitelé hlavního města. Nejvíce jim vadí, že by s největší pravděpodobností vzrostl počet automobilů, které by po Vídeňské projížděly.

Již nyní tady řidiči stojí každý den v dlouhých kolonách, které se táhnou v podstatě od semaforu u rybníka Labuť u Jižní spojky.

Kritici: Tak velká silnice sem nepatří

"Čtyřproudá magistrála s kapacitou vysoko přes 50 tisíc vozů denně v zastavěném území je zločinem na obyvatelích sídliště i pacientech Thomayerovy nemocnice a jejích zaměstnancích," řekl zastupitel Prahy 4 a kandidát do Senátu Petr Štěpánek (SZ).

Podle Štěpánka budou trpět nejen lidé v bezprostředním okolí rozšířené silnice, ale i obyvatelé vzdálenějších paneláků. "Je tu nízká zástavba, všechen prach a emise půjdou přes ně dál až k panelákům," řekl.

Zda bude Vídeňská rozšířena a v jakém úseku, zatím není jasné. Zastupitelé hlavního města dosud schválili pouze záměr změny územního plánu.

"Rozšíření Vídeňské ulice je v seznamu celoměstsky významných změn, protože o ni bylo zažádáno. Tudíž se k ní ze zákona musí vyjádřit dotčené orgány státní správy a poté zastupitelstvo. I v případě, že by všechna stanoviska byla pozitivní, nebude TOP 09 rozšíření Vídeňské podporovat, protože podle mého názoru není toto rozšíření pro danou lokalitu přínosem," uvedl náměstek primátora Tomáš Hudeček, který má územní plánování na starosti.

V současné době město dokončuje přípravu materiálů pro projednání zadání změn. To by mělo být hotovo a zveřejněno přibližně v polovině října letošního roku.

Podle dopravního experta Petra Moose má sice rozšíření Vídeňské ulice logiku, nicméně to má zároveň i několik "háčků". "Z hlediska dopravního to smysl má, je to jedna z nejvýznamnějších komunikací, která přivádí příměstskou dopravu. Je to ale vedeno velmi hustou zástavbou, což je trochu na pováženou," řekl Moos.

Důležité podle experta je to, jak by byla vyřešena následná návaznost, tedy to, jak by vypadala situace na konci Vídeňské v oblasti, kde se kříží s Jižní spojkou. "Návaznost ve městě je důležitá, aby měla auta kam projet, jinak se stane, že budou stát v kolonách," vysvětlil.

Upraveny a seřízeny by tak musely být nejen semafory, ale řidiči by měli rovněž mít možnost z Vídeňské odjet a pokračovat dál do centra Prahy.