Značka u Karlova mostu nabádá cyklisty, aby jeli prostředkem tramvajového

Značka u Karlova mostu nabádá cyklisty, aby jeli prostředkem tramvajového pruhu. Je to pro ně bezpečnější. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Značky posílají cyklisty doprostřed kolejí. Je to pro ně bezpečnější

  • 82
Na Smetanově nábřeží poblíž Karlova mostu v Praze navádí dopravní značka cyklisty doprostřed tramvajového pruhu. Ačkoliv tato novinka vypadá jako dost nebezpečný žert, je to myšleno vážně. Podle odborníků je bezpečnější jet prostředkem než po kraji vozovky.

Kromě Smetanova nábřeží mohou řidiči stejnou značkou vidět i v Karmelitské ulici nebo v Lidické.

"Pokud není u krajnice dost místa, aby tam vznikl cyklopruh, je skutečně bezpečnější jet uprostřed tramvajových kolejí. U kraje máte sotva půl metru mezi krajnicí a kolejnicí, může tam sklouzávat kolo, je to nepříjemné a nebezpečné," uvedl Vít Masare ze sdružení Auto*mat.

Jeho slova potvrdil i cyklokoordinátor Technické správy komunikací Petr Introvič. "V Lidické ulici už to nějakou dobu je a problémy to tam nedělá."

Je ale otázka, zda nový systém nebude blokovat dopravu. Je totiž jasné, že cyklista je pomalejší než auta nebo tramvaje. Řidiči si navíc stěžují na to, že pokud si cyklisty nevšimnou včas, mohou ho ohrozit.

Naopak oslovený řidič tramvaje s novinkou problém vůbec nemá. "Nevadí mi to. Potkávám cyklisty v Karmelitské a většinou je to tak, že je doženu někde před zastávkou a tam znovu zastavím," řekl.

Masare změnu brání s tím, že tyto pruhy jsou v místech, kde se přes den tvoří kolony a stejně se tam nedá jet příliš rychle.

"Tam cyklista nikoho nebrzdí. Já však předpokládám, že lidé mají mozek a nepojedou prostředkem kolejí tři kilometry rychlostí pět kilometrů v hodině, pokud za nimi bude kolona tramvají a aut, a uhnou," dodal. Jde tedy spíše o to, aby si řidiči zvykli a s touto variantou počítali.

I dalším cyklistům se nápad zamlouvá. "Já jsem pro, sám takto vlastně porušuji předpisy v Nádražní na Smíchově," říká cyklista Petr Marek.

"Když vidím tramvaj, chvíli počkám, než přejede, a jedu. Tramvajový pás má navíc asfaltový povrch, kdežto ulici tvoří kočičí hlavy, navíc je oddělen úzkým mantinelem, takže mě neohrožují auta," dodává Marek.

,