Na úzkém asfaltovém pruhu podél Vltavy v Troji se prochází pár se psem a kočárkem. Kolem pobíhají děti, místem projíždějí bruslaři. Objet se je snaží i cyklista. Všichni se však na cyklostezku nevejdou. A hromadný pád je tu.
Docela častý výjev z pražských cyklostezek během sezony. A taky typický úkol pro dvoučlennou záchranářskou cyklohlídku, která bude od května do podzimu po roční pauze opět ošetřovat zraněné na nejvytíženějších cyklotrasách metropole.
Čísla426 cyklistů ošetřili pražští záchranáři vloni. Záchranářské cyklohlídky přitom v roce 2013 nejezdily. V roce 2012 ošetřila pražská záchranná služba 276 cyklistů. 300 případů za den. U takového počtu nejrůznějších událostí zasahuje průměrně pražská záchranka. Průměrně 40 pacientů denně bývá v ohrožení života. 600 hovorů na tísňové lince 155 vyřizuje Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy denně. U telefonů pracuje 6 až 8 dispečerek. 400 zaměstnanců má pražská záchranka. Pracují v 18 výjezdových základnách včetně dvou základen kontejnerového typu (jsou mobilní a dají se přestěhovat). 7-8 minut je průměrný čas od tísňového volání po chvíli, kdy odborníci pražské zdravotnické záchranné služby dorazí k danému případu. |
"Úrazů cyklistů rok od roku přibývá a nejde jen o banální odřeniny. Loni dva dokonce zemřeli," říká šéf pražských záchranářů Zdeněk Schwarz.
Jen za loňský rok ošetřili záchranáři v metropoli 426 cyklistů. To je třikrát víc než za rok 2008. Nasazení dvou nových elektrokol, jež mají záchranáři zdarma zapůjčena, tedy má své opodstatnění.
Vyjedou, pokud bude počasí
"Většinou budou asi jezdit spolu, aby mohli provádět resuscitaci před příjezdem sanity," pokračuje Schwarz. Záchranáři na kolech budou držet dvanáctihodinové směny. Tedy pokud tomu bude odpovídat počasí - ve vytrvalém dešti na prázdné stezce vyčkávat nebudou.
Záchranáři pražské záchranné služby si tuto službu mohli zvolit dobrovolně a ani nemuseli na zvláštní výcvik. Vedení mělo jen jednu podmínku: musí to být lidé, kteří na kole běžně jezdí. Pak přidalo ještě jedno omezení pro adepty - váhu.
"Přihlásilo se pětadvacet lidí, ale pak jsme udělali probírku na základě váhového limitu, aby kolegové s nadváhou nepůsobili na kole komicky. Limit jsme stanovili na sto kilo. Máme tak asi dvaadvacet zájemců," usmívá se Schwarz.
V loňském roce nebyly peníze na platy cyklozáchranářů
Věkově však cyklohlídka omezená není. Na kole budou Pražany zachraňovat i sportovně založení padesátníci. A také jedna žena.
Záchranáři na kole vyjeli do metropole poprvé v roce 2012. Tehdy za sezonu ošetřili 35 pacientů. Loni se však na stezky nevrátili - nebyly peníze na provoz.
"Kola nám nabízelo hned několik firem, ale my jsme neměli peníze na platy hlídek. Ze stejného důvodu neuvažujeme ani o motohlídkách nebo záchranářích na segwayích či bruslích," říká Schwarz.
Na záchranářském elektrokole bude jezdit například Evžen Šulc. Součástí hlídky byl i v roce 2012. "Letos máme jiná kola, která se podle mě snadněji ovládají. Jinak sloužím jako záchranář na velkém voze. Těším se na to zpestření. Jen to musím nějak skloubit se službami ve voze," dodává.
Záchranáři s sebou budou v brašnách vozit základní vybavení jako obvazy, náplasti a dezinfekci, ale také automatický defibrilátor. Kola mají GPS systém, díky němuž operátorky dispečinku vědí, kde přesně hlídka je, a mohou ji poslat k blízkému případu.
V Česku podobná služba funguje jen na znojemských cyklostezkách. Provozuje ji však soukromník, nikoliv záchranka.
Sbor ochranný jezdíval ke zraněným s kočárem
Čím záchranáři jezdí
Zdroj: Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy |