Vzniku takzvané destinační agentury stojí v cestě již jen jediná věc.
„Rozhodnutí rady musí na svém dubnovém zasedání ještě schválit zastupitelé. Kraj bude zároveň zakládajícím členem,“ upozornila mluvčí krajského úřadu Nicole Lenertová.
Posvěcení všech politických subjektů v zastupitelstvu dá destinační agentuře zelenou nejdříve za měsíc. Avizované jednání je totiž naplánované na čtvrtek 26. dubna. Přitom ještě loni v létě to vypadalo na úspěšný start spolku v druhé polovině roku 2017. Po listopadových změnách ve vedení kraje pak záměr zněl „bezprostředně po Novém roce“.
Dva roky zpoždění
Čekání se ovšem opět protáhlo. A to není vše. I v případě, že krajští zastupitelé zvednou pro založení spolku pro Brdy a okolí ruku, nějaký čas potrvá, než začne plnit své poslání.
„Celý proces založení společnosti spustíme hned poté, co zastupitelstvo kraje schválí znění stanov. Neumíme ale odhadnout, jak dlouho bude zapsání spolku se všemi náležitostmi trvat,“ reagovala na dotazy MF DNES Helena Frintová z tiskového oddělení hejtmanství v době finálních jednání s možnými „zakladateli“ spolku, která se uskutečnila před několika týdny.
Destinační spolek pro Brdy zaostává za vyhlášením CHKO Brdy o více než dva roky. Spolu s ním nabraly obrovské zpoždění i projekty, které má zaštítit. Především cyklotrasy. Na jejich vytyčení se mohou cyklisté těšit spíše až od příští sezony. „Trasy jsou sice na papíře připravené, včetně návazností na už hotové cyklostezky v okolí, ale tuto sezonu už se je zřejmě vybudovat nepodaří. Minimálně v červenci a srpnu tam ještě nic nového nebude,“ míní předseda Rady značení Klubu českých turistů (KČT) Karel Markvart na základě zkušeností klubu, který vytváří cyklotrasy nejen v kraji, ale po celém Česku.
Trasy v otevřených BrdechV CHKO Brdy byly před devíti lety vyznačeny turistické trasy v okrajových částech cvičiště po domluvě s armádou. Šlo o klasické stezky i cyklotrasy. Pěší se tak po desítkách let oficiálně podívali třeba k Pilské vodní nádrži. Ovšem jen o víkendech a svátcích. Po vyhlášení CHKO 1. ledna 2016 odstartovalo intenzivní značení, které však na některých místech brzdila pyrotechnická očista. Klubu českých turistů zbývá letos doznačit posledních 80 kilometrů pěších tras, celkově tak budou mít turistické stezky v CHKO Brdy délku kolem 250 kilometrů. Hotovo má být do letních prázdnin. Po založení spolku Turistická oblast Brdy a Podbrdsko by se mělo rozjet také budování cyklostezek, které mají navazovat na těch několik, co už existují. Jde třeba o trasu k Padrťským rybníkům. Z iniciativy příbramské radnice byly letos vytyčeny také provizorní tratě pro běžkaře. |
Přípravou projektu se zabývá Příbram, která má být jedním ze zakládajících členů spolku. „V současné době děláme výběrové řízení na projektovou dokumentaci pro značení cyklotras, výsledky ještě nejsou známy,“ uvedla vedoucí odboru kanceláře města Zuzana Kučerová.
„Cena samotného značení cyklotras v CHKO Brdy se bude pohybovat kolem milionu korun,“ upřesnila náklady chystaného projektu Kučerová. Vedení Příbrami tak bude mít v dohledné době připravené podklady a pak už bude záležet na destinační společnosti, zda projekt značení cyklotras podpoří.
Příbramský plán, s nímž vedení města přišlo už krátce po zrušení brdského vojenského újezdu, počítá dokonce s propojením tras směrem na Hřebeny a také do Povltaví.
Udělat cyklotrasu je podle Markvarta náročnější, než je tomu v případě stezek pro pěší. „Cyklotrasy musejí být vyznačené dle vyhlášky o provozu na pozemních komunikacích dopravními značkami s reflexní fólií umístěnými na sloupcích, které je třeba zakopat do země. Nestačí k tomu jen štětečky a barvy na značky, takže je to výrazně dražší – rozhodně jde o statisíce korun,“ vysvětluje Karel Markvart.
Pro cyklisty tak jsou dodnes vyznačené jen trasy na periferiích CHKO. „Zhruba před devíti lety, kdy došlo k dohodě s armádou o zpřístupnění okrajových částí tehdejšího vojenského prostoru, jsme vyznačili pár cest,“ vysvětluje Markvart.
Kraj potvrdil vklad 600 tisíc
Na zmiňované stezky by měly navazovat další desítky kilometrů, jež umožní přejet na kole centrální Brdy z jedné strany na druhou. KČT navíc nabídl vznikající destinační agentuře pomoc s údržbou budoucích cyklotras. Agentura by v takovém případě ušetřila. Podle Markvarta by se totiž údržba platila z dotace od ministerstva pro místní rozvoj, kterou KČT každoročně dostává na údržbu značených tras.
Hejtmanství se chce po zapsání spolku angažovat hlavně v okolí CHKO, kde by mělo vzniknout potřebné zázemí pro turisty. „Úlohou destinačního managementu je rozvíjet oblast a popularizovat ji tak, aby byla vnímána jako turisticky atraktivní,“ uvedl radní pro oblast regionálního rozvoje, cestovního ruchu a sportu Martin Draxler (ANO) s tím, že Středočeský kraj hodlá do agentury investovat 600 tisíc korun. S touto částkou se ovšem počítalo už od začátku.
Podle hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové (ANO) bude vstup do „destinačky“ dobrovolný a kraj bude hrát pouze roli garanta. Se členstvím počítá například již zmiňovaná Příbram či Řevnice.
Mikroregion Hořovicko, který by rovněž měl být jedním ze zakládajících členů, bude o přistoupení rozhodovat příští týden v pondělí. „Víme, že většina obcí je pro. Pokud se sejdeme v usnášeníschopném složení, předpokládám, že to odhlasujeme,“ připomíná Ondřej Vaculík, místostarosta Hořovic a předseda Mikroregionu Hořovicko.
Jedním z cílů obcí na Hořovicku je záchrana hradu Valdek. Také v tom by mu měl pomoci nový spolek. „Ale důležitá je i infrastruktura. A nejen cyklotrasy, ale také třeba parkoviště, na kterých nemusí mít dotyčná obec zájem. Právě s podobnými projekty, které pomohou turistickému ruchu, by měla agentura pomáhat,“ míní Vaculík.