Jízdu po hradecké dálnici komplikují dilatační spáry a vlnící se vozovka. Ilustrační foto

Jízdu po hradecké dálnici komplikují dilatační spáry a vlnící se vozovka. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Dálnice D11 připomíná struhadlo, opravovat se ale začne nejdřív na jaře

  • 3
Před 25 lety byl otevřen úsek dálnice D11 z Jiren do Třebestovic. Po čtvrt století není ale ani trochu v dobré kondici. Povrch připomíná struhadlo nebo panelové silnice budované v někdejší NDR. Jízdu navíc "zpestřují" dilatační spáry a boule. Rychlost na hranici povoleného maxima se rovná hazardu.

"Ten úsek bych vyňal z kategorie dálnice a přeřadil ho mezi polygony testu tlumičů. Představa, že se s tím povrchem nic nestane, je děsivá," píše na internetové diskusi uživatel s přezdívkou bhs.

Potíží má ale dálnice z Prahy do Hradce víc. První představuje její provizorní dokončení tři kilometry od krajského města. Ostudný byl i proces kolem výkupu pozemků a také dohady, kde bude definitivní sjezd. K popularitě jí nepomohla ani astronomická cena pohybující se kolem jedné miliardy korun za kilometr. A aby toho nebylo málo, objevily se i konstrukční vady.

Boule u obce Dobřenice způsobil s největší pravděpodobností odflinknutý hydrogeologický průzkum, který neodhalil spodní vodu. Ta se totiž údajně nachází jen půl metru pod povrchem.

Na zásadní rekonstrukci musí počkat i problematický povrch vozovky, tedy třebestovické struhadlo, přestože tam žádný průzkum potřeba není. O příčinách se ví už delší dobu, to nejpodstatnější však chybí: peníze na opravu.

"O problémech víme a v případě Dobřenic intenzivně pracujeme na řešení," řekla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Opravy si vyžádají uzavření celého jednoho směru

U Třebestovic jde podle ní o úplně jiný problém, než jsou potíže se spodní vodou a bobtnajícím podložím: "Jedná se o nejstarší úsek dálnice, kde je vozovka na pokraji své životnosti a její poškození je mimo jiné zapříčiněno některými technologickými postupy z dob minulých."

Jisté je, že frézovací stroje a další těžká technika nevyjedou na kritické úseky dřív než na jaře příštího roku. Teď jejich práci znemožňují klimatické podmínky, v případě dobřenického vlnění se čeká, až spodní voda přestane pracovat.

Další nepříjemnou jistotou je, že na obou rozbitých úsecích se vždy bude muset uzavřít celý jeden směr. Opravy budou navíc stát desítky milionů korun.

Zda budou peníze na všechno, není jisté

"Přijde mi, že dálnice D11 je v horším stavu měsíc od měsíce. A nejhorší je, že namísto pořádných oprav se vždy zalepí jen malý kousek a pak se dlouho nic neděje," rozčiluje se Elena Joštová z Třebestovic.

Ředitelství silnic a dálnic uklidňuje, že s rozsáhlými opravami chce začít hned zkraje jara. Má to však háček: neví se, zda zbudou peníze.

"V příštím roce budeme opět žádat o přidělení financí a chtěli bychom opravit alespoň některé části," potvrzuje Vápeníková, která uznává, že nový povrch byl potřeba už letos: "V letošním roce jsme v tomto úseku měli v plánu několik zásadních oprav, ke kterým vzhledem k nedostatku finančních prostředků bohužel nedošlo. Budou tedy zatím probíhat jen menší opravy, aby byla zajištěna bezpečnost."