Středočeský úsek dálnice D3 propojí Prahu s jihem Čech. Ilustrační foto

Středočeský úsek dálnice D3 propojí Prahu s jihem Čech. Ilustrační foto | foto: Slavomír Kubeš

Dálnice D3 povede přes střední Čechy možná až za dlouhých třináct let

  • 48
Středočeští řidiči stále čekají na nový úsek dálnice D3, který by spojil Prahu s jihem Čech. Původně měl být hotový už v roce 2010. Když tento termín nevyšel, stanovilo ministerstvo dopravy nový - rok 2014. Ani ten ale s největší pravděpodobností nevyjde. A tak si Středočeši budou muset ještě počkat. Možná až do roku 2024.

Ministerstvo totiž teď vydalo materiál o tom, jaké silnice bude stavět do roku 2025. V takzvané superstrategii se počítá i s dálnicí D3, ale s výstavbou se má začít nejdříve za osm let. Projekt musí navíc projít nejprve rozsáhlou analýzou, která prokáže, zda je dálnice opravdu potřeba. Dokončení je pak naplánované na rok 2024.

"Je to zbytečné odsunutí, a to v tom smyslu, že když si dáváme malé cíle, plníme je s menším úsilím," reagoval předseda Sdružení pro výstavbu dálnice D3 Pavel Eybert.

Podle něj by se mohlo teoreticky začít stavět do roku 2015, pokud by vše dopadlo dobře a byly by peníze. "Odhadování je ale na křišťálovou kouli. Například vykupování pozemků může trvat jen rok, ale třeba i deset let," podotkl Eybert.

Nový úsek D3 může vést dvěma různými trasami

"Konzervovat přípravy staveb obecně není dobré. Tah na jižní Čechy vyžaduje okamžité řešení. Otázka ale je, jaké má být," uvedl Michal Bernard, předseda zájmového sdružení obcí KLID, které "bojuje" proti variantě vedoucí přes Posázaví. To je také pro rychlé a méně finančně náročné řešení.

Další úsek dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi.

Existují dvě varianty, kudy by mohla dálnice D3 vést. Jedna je Západní, dříve nazývaná Stabilizovaná, která vede přes Posázaví. Druhá je Východní, která většinou kopíruje stávající silnici I/3.

"Když bude řešení drahé, bude se stále odsouvat. Tím je Západní varianta," míní Michal Bernard. V současné době je podaná na ministerstvu životního prostředí studie na vliv na prostředí, takzvaná EIA.

S realizací se čeká na rozhodnutí ministerstva

Ministerstvo slíbilo, že do konce září budou známy výsledky, a pokud by z posuzování vyšla dobře Západní varianta, mohlo by se na ní začít pracovat. Začalo by se projektem, územním rozhodnutím, výkupem pozemků a nakonec stavebním povolením.

Středočeský úsek D3 má být dlouhý kolem šedesáti kilometrů. V roce 2006 byla schválena Stabilizovaná varianta, ale v roce 2008 se objevila další, která vyhovuje ministerstvu životního prostředí, a začal proces posuzování vlivu na prostředí.

Stabilizovaná trasa je zakotvena i ve velkém územním celku pro pražský region od roku 2006. Loni ho však napadlo žalobou právě sdružení KLID. "Teprve loni se totiž ukázala možnost, že to lze. Rozsudek jsme ale ještě nedostali," dodal Bernard.