Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zárodek D5 začal sloužit před 30 lety, dálnice na západ končila v Rudné

  5:01aktualizováno  5:01
Dálnice D5 z Prahy k hranicím s Německem slaví třicet let od otevření prvního úseku. Necelých šest kilometrů dlouhá část z Prahy do Rudné začala sloužit řidičům 20. října 1982. Celá dálnice byla dokončena teprve v roce 2006.

První výkop na dálnici D5 proběhl v roce 1977. | foto: Archiv ŘSD

První zmínky o dálnici D5 se objevily již za druhé republiky na konci 30. let 20. století. "Za okupace byl vypracován projekt a plán, ale na stavbu nakonec nedošlo, Němci ji zakázali," uvedl odborník na historii českých dálnic Václav Lídl.

První úseky D5

Praha - Rudná u Prahy
0,0 - 5,8 km
otevřeno 20. října 1982
Rudná - Loděnice
5,8 - 9,0 km, otevřeno
21. července 1983
Loděnice
9,0 - 10,5 km
otevřeno 16. října 1984
Loděnice - Vráž
10,5 - 11,6 km
otevřeno 16. října 1984
Vráž - Beroun-východ
11,6 - 14,65 km
otevřeno 16. října 1984
Beroun-vých. - Beroun
14,65 - 17,1 km
otevřeno 4. října 1985
Beroun - Králův Dvůr
17,1 - 19,7 km
otevřeno 29. srpna 1986
Králův Dvůr -  Bavoryně
19,7 - 28,7 km
otevřeno 29. září 1989

Pozn.: Zdroj ŘSD. Data jsou uváděna k plnému zprovoznění.

Nakonec byla stavba dálnice schválena v roce 1963. Stavět se ale začalo teprve o čtrnáct let později v roce 1977. Tehdy začala výstavba mostu v Berouně, který překlenuje částečně město a řeky Berounku a Litavku.

"Most se začal stavět jako první, protože se jednalo o nejnáročnější a nejdéle trvající část výstavby," vysvětlil Lídl.

Teprve po zahájení výstavby mostu se poprvé "koplo" také u Prahy na nultém kilometru D5. Dálnice začíná v Třebonicích na mimoúrovňové křižovatce s Pražským okruhem. Ve směru do centra navazuje na D5 v tomto místě Rozvadovská spojka.

Přesně 5,8 kilometru dlouhý úsek z Prahy k Rudné byl otevřen 20. října 1982.

Berounský most byl nakonec zprovozněn až v roce 1985 a ke Královu Dvoru řidiči dojeli ještě o rok později.

Výstavba dálnice D5 urychlila dopravu z Prahy do Plzně, ale výrazně také pomohla obyvatelům měst a obcí na staré plzeňské silnici, přes které do té doby auta jezdila. Jen pro ilustraci, například v roce 1994 projelo po prvním úseku D5 denně na dvacet tisíc aut.

Fotogalerie

Při výstavbě se podle Lídla nevyskytly žádné problémy a v průběhu výstavby se ani nezměnila trasa D5. "Zůstala stejná. Jiný byl pouze plán, který vznikl za války, v něm D5 vedla severněji a končila na sever od Plzně," uvedl odborník.

V roce 1989 končila dálnice u Bavoryně a měřila 29 km. Přestože podle původních plánů měla být hotova do roku 2000, nakonec se její dokončení až k německým hranicím protáhlo do roku 2006. Výstavbu komplikovaly například spory v souvislosti s obchvatem Plzně.

Dnes dálnice měří 151 kilometrů a spojuje Prahu s Plzní a německými hranicemi u Rozvadova, kde na ni navazuje německá dálnice A6.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

peníze
Hejtmanství podezírá úředníka, že z účtu kraje „odklonil“ dva miliony

Středočeský krajský úřad v pondělí podal trestní oznámení na jednoho ze svých pracovníků kvůli podvodu při nakládání s depozitním účtem kraje. Úředník čelí...  celý článek

policie velikonoce řidič alkohol kontrola
Řidič ujel od nehody, pak opilý nabízel policistovi pět tisíc korun

Řidič škodovky nacouval do mazdy, která stála za ním, a ujel. Nehoda se stala na křižovatce Libušiny a Kročehlavské ulice v Kladně. Když hříšníka vypátrali...  celý článek

Vzhled interiéru je kompletně z hlavy obou mladých nadšenců. Vše navrhují bez...
Kavárna, co hledá jméno by mohla mít smlouvu na rok a přísnější pravidla

Vedení Prahy 5 se sešlo s nájemníky domu, který sousedí s Kavárnou, co hledá jméno a dohodli se na nových podmínkách, za nichž by bylo možné podnik na Smíchově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.