První výkop na dálnici D5 proběhl v roce 1977.

První výkop na dálnici D5 proběhl v roce 1977. | foto: Archiv ŘSD

Zárodek D5 začal sloužit před 30 lety, dálnice na západ končila v Rudné

  • 4
Dálnice D5 z Prahy k hranicím s Německem slaví třicet let od otevření prvního úseku. Necelých šest kilometrů dlouhá část z Prahy do Rudné začala sloužit řidičům 20. října 1982. Celá dálnice byla dokončena teprve v roce 2006.

První zmínky o dálnici D5 se objevily již za druhé republiky na konci 30. let 20. století. "Za okupace byl vypracován projekt a plán, ale na stavbu nakonec nedošlo, Němci ji zakázali," uvedl odborník na historii českých dálnic Václav Lídl.

První úseky D5

Praha - Rudná u Prahy
0,0 - 5,8 km
otevřeno 20. října 1982
Rudná - Loděnice
5,8 - 9,0 km, otevřeno
21. července 1983
Loděnice
9,0 - 10,5 km
otevřeno 16. října 1984
Loděnice - Vráž
10,5 - 11,6 km
otevřeno 16. října 1984
Vráž - Beroun-východ
11,6 - 14,65 km
otevřeno 16. října 1984
Beroun-vých. - Beroun
14,65 - 17,1 km
otevřeno 4. října 1985
Beroun - Králův Dvůr
17,1 - 19,7 km
otevřeno 29. srpna 1986
Králův Dvůr -  Bavoryně
19,7 - 28,7 km
otevřeno 29. září 1989

Pozn.: Zdroj ŘSD. Data jsou uváděna k plnému zprovoznění.

Nakonec byla stavba dálnice schválena v roce 1963. Stavět se ale začalo teprve o čtrnáct let později v roce 1977. Tehdy začala výstavba mostu v Berouně, který překlenuje částečně město a řeky Berounku a Litavku.

"Most se začal stavět jako první, protože se jednalo o nejnáročnější a nejdéle trvající část výstavby," vysvětlil Lídl.

Teprve po zahájení výstavby mostu se poprvé "koplo" také u Prahy na nultém kilometru D5. Dálnice začíná v Třebonicích na mimoúrovňové křižovatce s Pražským okruhem. Ve směru do centra navazuje na D5 v tomto místě Rozvadovská spojka.

Přesně 5,8 kilometru dlouhý úsek z Prahy k Rudné byl otevřen 20. října 1982.

Berounský most byl nakonec zprovozněn až v roce 1985 a ke Královu Dvoru řidiči dojeli ještě o rok později.

Výstavba dálnice D5 urychlila dopravu z Prahy do Plzně, ale výrazně také pomohla obyvatelům měst a obcí na staré plzeňské silnici, přes které do té doby auta jezdila. Jen pro ilustraci, například v roce 1994 projelo po prvním úseku D5 denně na dvacet tisíc aut.

Při výstavbě se podle Lídla nevyskytly žádné problémy a v průběhu výstavby se ani nezměnila trasa D5. "Zůstala stejná. Jiný byl pouze plán, který vznikl za války, v něm D5 vedla severněji a končila na sever od Plzně," uvedl odborník.

V roce 1989 končila dálnice u Bavoryně a měřila 29 km. Přestože podle původních plánů měla být hotova do roku 2000, nakonec se její dokončení až k německým hranicím protáhlo do roku 2006. Výstavbu komplikovaly například spory v souvislosti s obchvatem Plzně.

Dnes dálnice měří 151 kilometrů a spojuje Prahu s Plzní a německými hranicemi u Rozvadova, kde na ni navazuje německá dálnice A6.