Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvě dálnice mají naději na dostavbu, pomohou soukromí investoři

  9:46aktualizováno  11:46
Začalo hledání partnera pro dostavbu chybějících kilometrů dálnice D4. Stavět by se mohlo už za tři roky. Zelenou dostal také další úsek D6 na Karlovy Vary mezi Novým Strašecím a Řevničovem. S výstavbou mají pomoci soukromí investoři.

Z některých rychlostních silnic plánuje Ministerstvo dopravy udělat dálnice. Všem se ale tento návrh nezamlouvá. | foto: iDNES.cz

„Řekla jsem jim, že už nechci slyšet žádné sliby, protože to poslouchám osmadvacet let. Podstatné je, aby se začalo stavět,“ říká starostka Chraštic Marie Dvořáková. Odkazuje na nedávné setkání představitelů ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se zástupci obcí v okolí budoucí trasy D4.

Marie Dvořáková, jejíž obec stávající strakonická silnice dělí vedví, může být o něco klidnější. Resort dopravy totiž zahájil hledání strategického partnera pro co nejrychlejší dostavbu dálnice.

Co čeká dálnice v kraji

D1

Tah směrem z Prahy na Brno prochází kompletní modernizací. Aktuálně se pracuje na úseku

EXIT 34 Ostředek

EXIT 41 Šternov

V plánu rekonstrukcí je několik dalších středočeských úseků.

D4

Jakmile bude vybrán investor a budoucí provozovatel dálnice, rozjede se projekt dostavby. Práce začnou zhruba za 2 roky. Cena za zbylých 32 kilometrů je zhruba 10 miliard korun a předběžný termín dokončení je rok 2023.

D6

Od podzimu 2017 se pracuje na dalším úseku a obchvatech na Rakovnicku, hotovo má být v roce 2020. Celá dálnice má být dokončena kolem roku 2026.

D8

Až v listopadu 2019 skončí opravy sedmikilometrového úseku mezi Zdiby a Odolenou Vodou. Rekonstrukce vyjde na 268 milionů korun a je kvůli plynulosti provozu rozdělena do sedmi etap.

„Ministerstvo vyhlásilo soutěž na dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem formou spolupráce soukromého a veřejného sektoru,“ uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Zájemci mohou své žádosti o účast předkládat do 2. července 2018.

Jde o takzvaný PPP projekt, kdy se stavby ujme vybraná soukromá společnost. „Vítězný uchazeč dálnici nejen dostaví, ale bude zároveň hlídat kvalitu odvedené práce a 25 let zajišťovat i její provoz a údržbu a poté musí předat dálnici státu v bezvadném stavu,“ upozornil ministr dopravy Dan Ťok (ANO) na skutečnost, že za čtvrt století má investor dálnici vrátit. Stát mu přitom každý rok bude za provozování platit zhruba 900 milionů korun.

V případě, že vše půjde hladce, stavět se začne za dva až tři roky. Vzhledem ke skutečnosti, že o dostavbě se hovoří od 90. let minulého století, jde vlastně o blízký horizont.

V Chrašticích a dalších obcích na jižní trase by si tak mohli za několik let oddechnout podobně jako na podzim v Dubenci. Po otevření pětikilometrového úseku D4 mezi křižovatkou Skalka a Hájemi se ze dne na den z frekventované obce stala pěší zóna.

Dan Ťok zdůvodňuje nový způsob, jak zaplatit stavbu miliardových projektů útlumem přílivu evropských peněz. V dopravě mohou už za několik let chybět a rozjet nákladné stavby pouze z vlastních zdrojů by bylo pro stát zatěžující.

„V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravovat na jiné modely financování, jako je právě PPP projekt,“ uvedl Dan Ťok.

Po celé D6 nejdříve 2026

Dostavba D4 bude z hlediska PPP pilotním projektem. Pokud bude v dalších letech resort pokračovat v nastaveném trendu, stane se spolupráce se soukromými investory u velkých dopravních akcí běžnou praxí. „Rádi bychom napříště tímto způsobem stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 kilometrů,“ konstatoval ministr dopravy s tím, že v úvahu přichází například dálnice D6.

Právě ve směru na Karlovy Vary se od podzimu rozjela další část dostavby D6. Roste úsek mezi Novým Strašecím a Řevničovem, buduje se obchvat samotného Řevničova.

A může být ještě líp, neboť na dobré cestě jsou i podklady pro další stavbu. Jde o celých dvacet kilometrů D6 mezi Krušovicemi a Hořovičkami, kde na rozdíl od jiných míst v kraji nebrzdí plány silničářů zastaralý či neplatný posudek o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Bez něj totiž nelze práce rozjet.

Dokumenty k projektu prozkoumali středočeští radní. „Výstavba je v pořádku z hlediska vlivu na životní prostředí a není ani v rozporu s územním plánem,“ uvedla mluvčí krajského úřadu Helena Frintová.

K dokumentaci navíc přibyly další odborné posudky. „Z nich vyplývá, že z hlediska imisí půjde o minimální nárůst a navržená protihluková opatření zabrání překročení hygienického limitu hluku z provozu dálnice,“ uvedl náměstek hejtmanky pro oblast životního prostředí a zemědělství Miloš Petera (ČSSD).

Kompletní D6 však podle ministerstva dopravy nebude dříve než za osm let. Postupně budou doplňovány další nové úseky, čtyři nedokončené části leží v Karlovarském kraji a přijdou na řadu jako poslední. Za hranicemi středočeského regionu se ovšem už nyní pracuje na obchvatu Lubence u Loun.

Nové úseky D6 patří mezi prioritní stavby státu, u kterých se podařilo vyjednat s Evropskou komisí výjimku a nemuselo dojít k opakování schvalování EIA. Výstavba se tak díky tomu urychluje.

Pro Středočechy je navzdory všem potížím každý nový kilometr dálnice dobrou zprávou. „Jde o tranzitní kraj, valí se přes něj veškerá doprava, a to i mezinárodní. Dálnice jsou nezbytností,“ komentoval dopravní situaci regionu středočeský koordinátor BESIP Miroslav Polách.

Třeba po D4 má podle propočtů ŘSD ve srovnání se současnými 13 tisíci v roce 2025 projet denně až 15 500 aut. Počet aut rapidně roste po celém kraji, což je patrné i na silnicích nižších tříd.

Ve shodě se zástupcem BESIP poukázal na obrovskou zátěž silniční sítě rovněž radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). „Intenzita dopravy za několik let vzrostla z 8,5 milionu aut za 24 hodin na téměř 11 milionů,“ řekl Petrtýl.



Nejčtenější

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie

Stopovat se v Praze dá i metro

Řídit soupravu pražského metra za plného provozu se povedlo dvěma dívkám, které plnily výzvu v cestovatelské soutěži....

Slavia - Kyjev 1:1, domácí prohrávali, v nastavení srovnal Hušbauer

Slávista Josef Hušbauer se běží radovat, právě proměnil penaltu proti Dynamu...

Infarktový závěr, minuty totálního zmaru a pak absolutní euforie. Slavia v úvodním utkání 3. předkola fotbalové Ligy...



Říkal, co máme dělat, hájí dívky řidiče metra. Chtějí se mu osobně omluvit

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie.

Dvě mladé dívky, které za běžného provozu řídily metro, se za své chování omluvily. A vzkazují, že podle nich k...

Dynamo - Slavia 2:0, Liga mistrů je pryč, hosty čeká pohár číslo dvě

Arťom Besedin z Dynama Kyjev překonává slávistického brankáře Ondřeje Koláře v...

Fotbalisté Slavie se do Ligy mistrů neprobojují. V kvalifikaci končí na prvním soupeři, v odvetě 3. předkola na...

Do průvodu Prague Pride se zapojily tisíce lidí. Zábava pokračuje na Letné

Průvod Prague Pride (11. srpna 2018).

Duhovým průvodem v sobotu vyvrcholil festival leseb, gayů, bisexuálů a transsexuálů (LGBT) Prague Pride. Účastníci se...

Další z rubriky

Na Pražském okruhu se srazila čtyři auta, zraněni byli tři lidé

Na Pražském okruhu se na 19. kilometru srazila čtyři auta.(14.8.2018)

Na Pražském okruhu se v úterý v podvečer srazily čtyři osobní automobily. Tři lidé byli zraněni. Na místě zasahovala...

Praha 1 se opět pokouší prosadit omezení otevírací doby nočních podniků

Restaurace Prašivka na Letné

Praha 1 připomněla primátorce Adrianě Krnáčové, aby se radní města konečně začali zabývat návrhem vyhlášky, která jim...

Do Posázaví na vlastní kůži i virtuálně, turisty provede herní brožura

Hrad Skalice na původním místě dnes již nenajdete, místo něj na výrazném...

Česká počítačová hra ze středověku vzbudila zájem o vesnice, hrady a kostely v okolí Sázavy. Fanoušci hry vyráží na...

Najdete na iDNES.cz