Aktuálně se dohaduje ČKD Praha DIZ s magistrátem, zda má firma nárok na šest set milionů korun, které žádá za prodloužení doby stavby. | foto: Dan Materna, MAFRA

Účet za Blanku není konečný. Praze hrozí další arbitráž, o 628 milionů

  • 60
Praze hrozí kvůli Blance další arbitráž. Cena za tunel Blanka může v následujících měsících stoupnout o stovky milionů. Sporné body se ale budou řešit až po otevření, které je nyní prioritou.

Dobrá zpráva je, že by se komplex tunelu Blanka měl v září skutečně otevřít. Alespoň to dodavatelé městu slibují. Snadno se tomu však nevěří, vždyť takových slibů již Pražané slyšeli několik.

A navíc. Aktuálně hrají město a ČKD Praha DIZ přetlačovanou s fakturou na 628 milionů korun. Kvůli této částce by se stavba čistě teoreticky mohla opět zastavit. Nebylo by to poprvé, kdy tím někdo z dodavatelů metropoli pohrozil.

Magistrát však slibuje, že spor o peníze by neměl být překážkou otevření.

„Platí dohoda, že všechny sporné body se budou řešit až po spuštění tunelu pro motoristy. Poté bude pravděpodobně zahájeno smírčí jednání, jehož průběh ani výsledky nelze předjímat. Smlouva s ČKD v případě potřeby umožňuje i institut arbitráže,“ uvedl náměstek pro dopravu Petr Dolínek za ČSSD.

ČKD se do dokončení Blanky nechce ke stavbě vyjadřovat. V tomto případě však společnost udělala drobnou výjimku. „Nyní je prioritou otevření tunelu, sporné body se budou řešit pak,“ ujistil mediální zástupce ČKD Praha DIZ Karel Samec, že by spor neměl mít na zářijový termín vliv.

Zmiňovanou fakturu dostalo město poprvé v červnu. Vrátilo ji. Nedávno ji ČKD odeslala znovu a magistrát jí požadavek na proplacení částky 628 milionů opět poslal zpátky. Ostatně Dolínek i primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v minulosti opakovali, že za Blanku už nehodlají platit navíc ani korunu.

Faktura přitom neobsahovala platbu za výměnu mokrých kabelů, jak by se dalo čekat - tyto práce by neměly stát tolik. Firma na ní podle informací MF DNES městu účtuje prodloužení doby dodání a realizace stavby od roku 2011, původního termínu dokončení. Praha částku rozporuje. Navíc už nyní město počítá s tím, že i kdyby nakonec něco z toho platilo, nemusela by být suma tak vysoká.

K vadným kabelům se nelichotivě vyjádřila primátorka Adriana Krnáčová:

3. března 2015

Praze tak hrozí další smírčí řízení, nebo dokonce arbitráž, což jsou procesy, během nichž město s firmami řeší sporné platby. Na Blance už jde prakticky o starý známý rituál. Například kvůli arbitráži s dodavatelem stavební části, Metrostavem se otevření tunelu oddálilo o několik měsíců.

A smírčí soud se společností Inženýring dopravních staveb (IDS) skončil před pár dny s tím, že město musí za Blanku zaplatit dalších 183 milionů korun. IDS přitom během několikaměsíční pře několikrát Praze pohrozil, že práce zastaví. Kdyby výstrahu uskutečnili, mohlo se dokončení tunelu ještě více zpozdit.

Dodavatelé spějí do konce

Dodavatelé podle Dolínka nyní na tunelu finišují. Jeho poradce Secký upřesnil, že vrcholí zkoušky technologií a že neví o tom, že by firmy narazily na nějaké problémy.

Cenu Blanky, stavební části a technologií dohromady, původně město spočítalo na 25,7 miliardy. Tehdejší primátor Pavel Bém se dokonce vsadil, že pokud bude tato suma překročená, odpracuje 50 hodin ve službách organizace Auto*Mat. Zatím slib nesplnil.

Cena totiž v roce 2011 stoupla na 36 miliard 980 milionů (i s rezervou). Částka se zvedla o valorizaci (3,5 miliardy) a další peníze šly na dražší stavební a investiční části (6,5 miliardy). Nyní Blanka vychází na zhruba 43 miliard, šest miliard má stát mimoúrovňová křižovatka Malovanka. Ta se dřív do nákladů nezapočítávala.