Kandidáti na pražského primátora se sešli při veřejné debatě o dopravě.

Kandidáti na pražského primátora se sešli při veřejné debatě o dopravě. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Dejme Pražanům šanci chodit víc pěšky, navrhují kandidáti na primátora

  • 5
Pět lidí, pět stran, pět různých názorů na to, co se má v Praze změnit v oblasti dopravy a veřejného prostoru. V sobotu o tom při veřejné debatě diskutovali uchazeči o post pražského primátora. Jestli jsou jejich plány reálné, zhodnotili pro MF DNES nezávislí experti.

Veřejný prostor je místo, kde by se lidé měli potkávat, bavit i cestovat. Co si o něm myslí politici, kteří po volbách možná usednou na pražském magistrátu ve vedení města?

Bohuslav Svoboda (ODS)

V Praze je registrováno víc než 914 tisíc aut. Pražanů je odhadem asi milion a půl. Proto je potřeba dopravu řešit tak, aby se lidé naučili používat více MHD, kola nebo chodit pěšky. Příkladem může být Kodaň, kde jen třetina lidí jezdí po centru vlastním autem.

reaguje dopravní expert Miroslav Grossmann:
"To je velký úkol. V celé Praze podle posledních průzkumů zajišťuje městská hromadná doprava 57 procent z celkové dopravy. Centrum Prahy je MHD pokryto také celkem slušně, nejsem si jist, zda se může ještě něco vylepšit. Snad ještě doplněním tramvajové dopravy."

Petra Kolínská (Strana zelených)

Při územním plánování by se mělo víc myslet na lidi, kteří chodí pěšky. Pamatovat také na to, že veřejný prostor má sloužit k sousedským setkáváním běžným všude jinde ve světě nebo třeba k pouliční kultuře - divadlům a koncertům.

reaguje vedoucí amatérského divadelního souboru Karel Kopřiva:
"Uvítali bychom to. Na to, abychom hráli někde v kamenném divadle, nemáme peníze, venku zase zatím hrát nemůžeme, protože by nám strážníci dali pokutu za žebrání. Viděl jsem to v Holandsku i ve Francii, myslím, že by to Pražanům prospělo."

Pavel Dobeš (Věci veřejné)

Rada města Prahy se zavázala, že do roku 2010 vybuduje 12 až 14 tisíc parkovacích míst takzvaných P+R. V tuto chvíli jich je jen 3 500, někde se tedy stala chyba a slib už jen těžko bude v tomto roce splněn. Přesto si myslím, že i toto je důležitá cesta, jak centrum města zbavit aut. Je však potřeba také co nejrychleji dobudovat vnitřní okruh a zavést mýtné.

reaguje dopravní expert Miroslav Grossmann:
"Skrytou devízou zůstávají i malá parkoviště, jež by mohla vznikat u menších vlakových zastávek v oblastech, kam dosahuje Pražská integrovaná doprava."

Karel Březina (ČSSD)

Každodenní doprava do centra by se měla minimalizovat. Pokládám vcelku za nešťastné i to, že se v centru staví či stavěla velká nákupní centra - ta patří spíš na okraj Prahy. A pokud se přece jen postaví, měli by být zvýhodněni ti, co do nich přijedou MHD, nikoli vlastním autem.

reaguje dopravní expert Miroslav Grossmann: "Obchodní centra jsou i ve světě ve středu měst. Tomu se lze těžko vyhnout. Ukazuje se navíc, že například do center v dosahu metra jezdí Pražané mnohem častěji hromadnou dopravou než autem. Příkladem jsou třeba Arkády na Pankráci."

Zdeněk Tůma (TOP 09)

Dokážu si představit, že se z Václavského náměstí časem stane místo setkávání občanů, koncertů, oddychová zóna.

reaguje organizátor slavností Luboš Pištora:
"To je dobrý návrh, který si však na Václavském náměstí nedokážu představit dotažený do konce. Nesl by s sebou totiž řadu restrikcí."