Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Návrat tramvají na Václavské náměstí má několik možných variant

Na pražském Václavském náměstí jezdily tramvaje přes 110 let. Kvůli metru odtud před 30 lety zmizely. Teď se uvažuje o návratu, přičemž magistrát je pro, Praha 1 naopak proti. MF DNES připravila přehled možností, kudy by koleje nově mohly vést.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K85a21r91e91l 83D83r32d66a 6524702577

PRAHA MÁ UNIKÁTNÍ BULVÁR - PODPOŘME HO!

Praha i Česká republika potřebuje žijící centrální bulvár. Václavském náměstí má světové unikátní parametry. Podařilo se zde zklidnit dopravu. Přesto chodníky zůstaly vesměs ve stavu tak, jak byly zbudovány před cca 100 lety. Když se zde objeví předzahrádky, chodci si zde překáží. Václavské náměstí potřebuje změnu ve prospěch chodců. Ti zde byli dlouhá desetiletí vytěsňováni na úkor dopravy. A současný stav je stále jen provizorium v původním duchu.

Dle mého názoru, ideální by bylo vytvořit kolem dominujícího sv. Václava pěší zónu, tak jako na Můstku a po celé délce podpořit širší chodníky a zeleň. Parkování aut bych řešil v podzemí i na povrchu - je to praktické. Bohužel Magistrát má vítězný projekt z roku 2005 od Cigler Marani Architects. Aneb tramvaje na pěších zónách v centru kam oko dohlédne (prý je ale shodná varianta i bez tramvají). Sv. Václav v obklíčení kolejí je arogantním řešením.

http://tinyurl.com/brevae2

http://www.ciglermarani.cz

+2/−1
15.11.2012 9:18

R82o64b56e69r64t 87P27r66a90ž32á73k 4738766275560

Tramvaj na pěší zoně není nic neobvyklého. Stačí vyjet do některého německého nebo švýcarského města. Napadá mě třeba Mannheim. A auta v centru opravdu NIKDO nechce. Neustále umanutě opakujete mantru o nebezpečné tramvaji. Máte nějaké statistiky, kolik lidí se stalo obětí tramvajové dopravy?

0/−1
15.11.2012 10:01

K86a46r83e54l 68D84r52d85a 6294892477

Já auta v centru rozhodně chci. Stojím o byt v centru a u bytu hodlám mít svá auta. Dnes parkuji střídavě Senovážné nám., Opletalova, Václavské nám., Štěpánská... je to med.

Statistiky si nevedu. Nejsem Černá Kronika. Pěkně jsou významné nehody tramvají v Praze popsány na Wikipedii.

0/−2
15.11.2012 23:27

P90e51t49r 54V63e18s68e72l54ý 2169348153466

Bože to je ale kravínium. Auta, auta a zase auto, to je vaše řešení. Nevím, jak vy, ale já pamatuju Václavák s tramvajema a stejně Na příkopech a na 28.října. A žilo to tam úplně jinak. Prostě tam tramvaje chybí a zkuste se s tím smířit. nikdo je tam nestaví a vy už máte rudo před očima.

0/−1
15.11.2012 22:36

K93a15r76e84l 16D22r46d24a 6744372957

Auta v centru řešit musíte tak jako tak, s tím nic nenaděláte. Projděte si uvedené odkazy. Tramvaje má Cigler namalované jak na celém Václavském náměstí, tak Na Příkopě i 28. října. To je podklad, podle kterého prosazuje změny Magistrát. Jedná se o výhledové zrušení či narušení všech stávajících pěších zón.

0/−1
15.11.2012 23:16

K85a82r96e11l 72D39r78d36a 6784262967

Váš koníček je Ostrava a její tramvaje. Rozumím tomu dobře, že z Ostravy komentujete podobu Václavského náměstí v Praze a prosazujete na něj návrat tramvají? Neměl byste to nechat především na Pražany? :-/

0/0
16.11.2012 6:06

P75e27t45r 67V64e15s14e71l50ý 2629418473606

Já nic neprosazuju. Jen píšu, co si myslím. Tramvaj je silný městotvorný prvek ( o tom by mohl vyprávět takový Bohumín nebo Karviná, ale taky Ústí n/L) a záleží jen na schopnosti odpovědných lidí, jak bude zakomponována do konceptu města. Anebo tam taky nemusí být vůbec. Na druhou stranu nekonečná parkovistě jsou opravdu k zulíbání.

A s těma pěšíma zónama nemáte pravdu. Ve světě naopak součástí pěších zón bývá MHD, občas právě tramvaje. A to co je v Praze dole na Václaváku a přilehlých ulicích se opravdu nedá říkat pěší zóna.

Žil jsem v Praze dost dlouho a rozhodně vám ty tramvaje nevnucuje, navíc pražská tramvajová síť je soustavně devastována už od roku 1970 v souvislosti s výstavbou metra.

+1/0
16.11.2012 9:28

P63e17t67r 79V16e52s33e26l24ý 2529688803216

Co je na Václaváku tak unikátního? Takové náměstí má každé druhé evropské město. A jestli měl Václavák svého genia loci, tak za posledních dvacet let byl spolehlivě zabit. Dneska je to směska pouťových prodavačů a předražených obchodů s druhojakostním zbožím. To už není centrum, to je jen jeden veliký brajgl, plný podivných existencí. Václavák býval pojem, dneska je to téměř nadávka.

A mám pro vás málé tajemství, není to bulvár, ale náměstí.:-P

+2/−1
15.11.2012 22:44

K67a98r25e36l 96D35r29d96a 6394592497

Na rozdíl od Vás mám Václavské náměstí rád i v současné podobě. Je to výborné obchodní centrum i pro normální lidi. Pravda, zatím to rozeznali jen Rusové.

Neznám takové druhé podobné náměstí. Zkuste uvést příklady z jiných měst, ale zde jsem patriot. Bulvár je zpravidla rušná dopravní tepna. To Václavské náměstí není. V tom vidím jeho unikátnost. (A to tramvaje patrně zničí.)  

Bulvár jsem si z prstu nevycucal. Tak je náměstí označováno v médiích. O bulváru hovořil třeba i Topolánek.

0/−1
15.11.2012 23:51

P47e57t41r 19V12e86s43e53l44ý 2469478643706

Hm to já taky, akorát momentálně to opravdu není pro lidi. Anebo já nejsem člověk. Kdysi bylo opravdu vyjímečné, dneska je to tuctoý shopping park se stejným smetím jako jinde. Jsem nešťastný z toho, co s tím udělali.

0/0
16.11.2012 9:33

D98a30v35i92d 80R60e73g75n86e52r 5473141567239

Ještě jeden nápad pro případ, že by Praha nevěděla, co s penězi... :) Na Václaváku hned pod koněm tramvaj vjede do raženého tunelu, který se na Jungmanově náměstí změní na hloubený (přestup na metro B v prostoru dnešního horního vestibulu), pokračuje pod Národní a vyústí na povrch před křižovatkou se Spálenou, kde se napojí na stávající trať (směr Národní divadlo nebo směr Karlovo nám.).

0/0
14.11.2012 22:26

R64o15b28e63r33t 57P28r41a58ž21á23k 4238366195250

To by byly pěkné provize  a vícepráce. Mazánek by byl jistě pro.;-D

0/−1
15.11.2012 10:25

P45e74t30r 44V53e37s76e10l35ý 2259778843726

Obdivuju pana Šubrta a jeho nekonečnou trpelivost s tramvajobijci. Pamatuju tramvaje na Václaváku i Na příkopech a rozhodně to mělo smysl. Všude v civilizovaném světě prožívá tramvajová doprava renesanci, jen v našm balíkově budeme stavět další a další cesty pro plechové krabičky s jedním člověkem..

+5/−3
14.11.2012 11:46
Foto

M59a14r93t14i55n 73Š77u48b26r81t 1235171524665

Díky ;-). Ovšem pokud nějak (protitramvajově) rozhodne většina, i tak je to v pořádku. Není mým cílem přesvědčovat, jen nabízet odpovědi na otázky.

+1/0
14.11.2012 12:23

P70e24t79r 66V34e64s60e51l77ý 2279698133846

Mám takovou drobnou uchylky na tramvaje, obzvlášť na naše zaniklé úzkokolejky na Ostravsku. Tady se toho obecně asi vyplenilo za dob budování komunismu nejvíc. Zkuste photo tečka vesos tečka net, je to bohužel neúplné a nedokonalé, momentálně na to nemám moc času a podkladů mám něúrekom.

PS. Vaši diplomku o tramvajích na Václaváku jsem si se zájmem přečetl.

+1/−1
14.11.2012 12:52

P87e15t91r 47V54e71s54e81l53ý 2279188673626

Otázka je, jestli vás někdo chce poslouchat ...

+1/0
14.11.2012 13:05

J75a28r91o16m37í10r 70K15a85p55l58a53n 7308224172354

R^;-D

0/0
14.11.2012 13:28

K75a44r52e87l 89D43r34d44a 6684442977

Aktuálně, vážený lobisto drahé a nebezpečné tramvajové dopravy, ovšem obhajujete rušení pěších zón a zeleně v centru Prahy sloužící tisícům chodců ve prospěch tramvají. Nezůstane přitom jen u tramvají, ale vrátí se podél kolejí i auta. Vaše eko-aktivita je fakticky eko-zločinem. :-)

0/−1
15.11.2012 8:27

R83o27b95e70r97t 71P34r83a33ž85á20k 4428126245810

Nevšiml jsem si, že by někdo chtěl rušit pěší zony a vracet auta na Příkopy.

+1/−1
15.11.2012 10:03

K28a45r87e11l 51D42r73d28a 6504732257

Tak si projděte záměry Magistrátu. :-/

0/0
16.11.2012 6:00

P73e49t42r 92V56e46s91e12l85ý 2879888843596

Urážet umíte, to jste předvedl. A co tak něco konstuktivního? Máte vůbec na smysluplnou diskuzi? Zkuste se podívat trochu za humna a podívat se, jak tam řeší tramvajovou a vůbec obecně městskou hromadnou dopravu. My tu máme oproti jiným zemím výhodu, že jsme nestihli vyrušit všechny tramvaje a to co tu zbylo, a to je jen zlomek předválečného rozsahu, je ve relativně dobrém stavu. Jsou města, kde tramvaje tvoří páteř dopravy a nemám pocit, že by to bylo na úkor ostatních. Je to jen o konsensu a ten u vás asi nehrozí.

0/−1
15.11.2012 22:41

K81a94r37e83l 49D65r12d49a 6724182247

JINDŘIŠSKÁ - VODIČKOVA JE PŘETÍŽENÁ

Jakékoliv napojení dalších linek, ať už na Václavském či Senovážném nám. mi přijde nereálné. Tak trochu nevím o čem pak pánové na radnici a magistrátu diskutují. S návratem kolejí na Václavské náměstí padne bezpečnost chodců. To mi přijde neúnosné.

Ideální by bylo vyřešit nejprve Magistrálu tunelem. Pak řešit tramvaje. Byl bych pro příčné propojení Senovážné nám. - Ječná, tedy s využitím Washingtonovy a Opletalovy.

+1/−5
14.11.2012 8:26

R87o56b67e92r64t 20P97r55a95ž82á96k 4838516395390

Pane, vy máte z těch tramvají zjevně fobii. Nemyslím, že největší nebezpečí pro chodce by představovaly zrovna tramvaje. Daleko více se děsím ekobojovníků na kolech, co se řítí po chodnících.

+11/−1
14.11.2012 8:51

K72a49r98e38l 92D39r60d37a 6284552147

Ano, mám. Za domem mi má vzniknout točna, možná s velkou přestupní stanicí autobusy - tramvaje. Pod oknem mám mít ve dne v noci vrzající trať. Autobusy, které používám budou zrušeny. Moje zastávka se změní na opičí dráhu, kde budu přebíhat mezi jedoucími auty, abych chytl autobus nebo tramvaj, a to jen proto abych se dostal 1 stanici na metro do práce. ;-D Tak bych rád věděl, co je na tom výhodného, utratit za takovou zbytečnou atrakci ty miliardy. 

Jinak jsem našel zajímavé info k trati Vršovice - Opatov - Háje s odbočkou na Košík a odpovídal jsem vám, viz vedle na diskusi.

Václavskému náměstí by mj. slušela vyhrazená cyklostezka. V centru, včetně pěších zón, není vůbec žádná podpora pro cyklisty. Pak se nedivme cyklistům, co sráží v centru chodce. Cyklostezky v Praze kopírují obchvaty centra pro auta! Neskutečné...

+3/−3
14.11.2012 9:07

R89o78b84e71r74t 11P41r27a15ž10á78k 4988466755880

Trať z Edenu na Bohdalec je pochopitelně blbost. Spořilov-Jižní Město má logiku. Metro jezdí jinam a je dost plné, autobusy stojí v kolonách a jsou dost plné.

0/0
14.11.2012 10:10

J43a87r76o84m21í84r 54K19a91p61l49a44n 7248834372284

Proč blbost? Nesledujete, kolik lidí po ní jezdí v autobusech?

0/0
14.11.2012 11:45

R48o46b60e29r29t 69P34r17a95ž52á33k 4348386935500

Sklonové poměry?

0/0
15.11.2012 10:04

T62o62m13á94š 72M60o43r44a28v45č68í92k 3197356653265

Bože, na každém rohu stanice metra a oni to chtějí zadrátovat. Kousek popojít bolí, hlavně, že si pak zajdeme do posilky.

+8/−8
14.11.2012 7:18

R42o76b81e40r61t 85P55r68a72ž62á68k 4878676605290

Nejde o jednorázové popojití. Když máte pochůzky po centru a je jich víc, můžete se cítit poněkud uondán. A nahrazovat to metrem je nesmysl. Metro má sloužit jako rychlá cesta z periferie do centra a ne k popojíždění po jedné stanici.

A nejvíc mě baví ten "cenný středový pás" Václavského náměstí s těmi prefabrikovanými betonovými lavory plnými vajglů a stříkaček. Dřív se tomu říkalo Štrougalovy sady.

+8/−1
14.11.2012 8:46

M79a96r21t86i81n 20P87e63t66r 6143122418839

Cenný není ten středový pás, ale střední a spodní část Václaváku, tj. třeba kolem Jindřišské a níže...

0/−3
14.11.2012 9:45

R60o76b24e81r39t 35P90r56a56ž62á87k 4768166435320

Co je tam tak cenného, probůh? Uvědomme si, že Václavák NENÍ žádné středověké centrum, ale OBCHODNÍ zona, kde se normálně pracuje, nakupuje, chodí do restaurací a sem tam i bydlí. Tak proč by tam nemohla jezdit tramvaj?

+4/0
14.11.2012 10:06

M19a90r54t75i67n 25P87e94t97r 6473832158539

Jen jsem upozorňoval, že jste nepochopil význam psaného v článku, opravdu tam nejde o "Štrougalovy sady"...

0/0
14.11.2012 10:54

M22a24r35t59i54n 70P18e95t48r 6863582428699

A jinak k tématu, nevadí mi tramvaje, ale ty hnusné troleje, které s nimi souvisí a hyzdí podstatnou část Prahy... Projeďte se třeba tramvají 11 z "Pavláku" na "Synkáč", kolik domů je zohyzděných tím, že jsou do nich nevzhledně zaraženy držáky úchytů... Je to hnus...

0/0
14.11.2012 11:05
Foto

M72a33r43t32i20n 74Š75u65b54r74t 1595351734685

Tím hnusem je v Praze denně přepraveno 1,2 milionu lidí...

+5/−1
14.11.2012 11:22

J72a80r25o43m54í29r 46K43a41p37l38a31n 7458354352694

;-DR^

+1/−1
14.11.2012 11:46

M14a95r43t96i51n 63P60e74t37r 6193382878679

Ale ano, to máte pravdu...

0/0
14.11.2012 13:18
Foto

M49a75r33t80i12n 45Š24u32b52r13t 1225331384905

Jinak poslední dobou se právě držáky trolejí z domů odstraňují a i do úzkých ulic přidávají sloupy. To je pak opravdu hnus, to je pravda, když je ulice samý sloup. některé úchyty trolejí se naopak častokrát fotí do sbírek jako estetický unikát...

+2/0
14.11.2012 11:24

M16a93r87t38i50n 39R83u69z63i91c75k26a 1182308496167

nebo lze resit centrum mesta bez troleji:

http://www.youtube.com/watch?v=1JVtvQe30wk

0/0
14.11.2012 13:14

M45a89r58t75i91n 61P15e50t42r 6893212478619

Takové řešení by bylo pro Václavské náměsté ideální. Jenže by to vyžadovalo nákup nových souprav, nebo minimálně zásadní úpravu stávajících, pro všechny linky vjíždějící do této oblasti... Ovšem do budoucnosti by to jistě mělo význam zvážit...

0/0
14.11.2012 13:23

R91o30b73e22r72t 54P80r48a79ž87á57k 4828786225400

Podotkl bych, že podle nové normy úchyty trolejí již nesmí být na zdech budov. Na Václaváku se to dá řešit sloupy mezi kolejemi s výložníky. Ty mohou být v historickém stylu. Tím odpadají lana, která tolik iritují starostu Lomeckého.

+1/0
14.11.2012 11:32

R14o84b36e93r81t 46P66r31a73ž62á98k 4538876465940

A mimochodem, představte si, že jsou lidé, které každé popojití opravdu bolí.

+5/−4
14.11.2012 8:49

S59v28a46t18o70p71l12u13k 45C75e68r66n64y 7123113915221

Ony v Evropě jezdí i moderní tramvaje, které v místě, kde nejdou z jakéhokoliv důvodu dát troleje, dokáží projet takový úsek (jednu dvě stanice) na akumulátor. V Nice to bylo v provozu už někdy před pěti lety. Než se Praha rozhoupe k řešení dopravy v centru, tak by se takovéto řešení mohlo stát obvyklým i v dalších evropských městech. Někde jsem četl i o testech tramvají na indukční pohon v Německu.

0/0
14.11.2012 11:56

M49a73r46t56i62n 27R64u25z34i97c98k59a 1722108926127

http://www.youtube.com/watch?v=1JVtvQe30wk

0/0
14.11.2012 13:13

J83a37n 38P45r70a50v68d12a 2811907273236

Soudruh Oldřich Lomecký očividně miluje devastaci města způsobenou komunisty.

+4/−6
13.11.2012 21:53

J78a12n 29Z72e70l86e14n24k10a 2476966118815

Soudruh Lomecký je úplně mimo. TRAMVAJE NA VÁCLAVÁK PATŘÍ a jsem přesvědčen, že až padnou všechna ta pitomá dogmatická pseudo-omezení, co občas zaznívají, budou tramvaje obnoveny. Podporuji nejen jejich návrat do horní části Václaváku, ale i po celé délce, a navíc na Můstek a do ulic Na Příkopě a 28. října. Uprostřed náměstí (Vodičkova-Jindřišská) by měla být zřízena "plná hvězda" - tedy křižovatka obsahující kromě křížení jízdu do všech směrů (jako je např. na Palmovce). Bylo by možné sem přesunout centrální přestupní bod noční dopravy z Lazarské. Pro denní dopravu by to znamenalo mj. podstatné odlehčení přetížené Ječné ulice a zlepšení operativních možností objížděk a otoček při výlukách. Např. linka 22 by mohla být rozdělena na 22 a 23, přičemž 22 by mohla jezdit přes václavák a 23 by mohla jezdit nadále Ječnou. 9 by se mohla vrátit do trasy přes Můstek atd. Ať žijí tramvaje! ;-)

+8/−18
13.11.2012 21:21
Foto

M91a45r72t13i53n 71Š75u74b64r80t 1735721564505

Plná hvězda né... ;-) To by bylo zbytečné zadrátování a zbytečné ubrání velké plochy náměstí. Systém by byl dobře funkční i bez plné hvězdy, ostatně ve středu nám bylo kdysi jen křížení, teď by tam bylo ještě odbočení do Jindřišské a Vodičkovy... Návrat tramvají musí být proveden případně zodpovědně, ne pod heslem ať žijí tramvaje, ale s důrazem na to, aby jejich případný návrat řešil konkrétní dopravní požadavky centra.

+9/−3
13.11.2012 21:25

J97a15n 43Z74e70l98e51n45k32a 2776356888845

A proč plná hvězda né? :-) To zadrátování tak hrozné není, a že by to ubralo plochu náměstí, to si taky nemyslím. Křižovatka tam bude tak jako tak a místa na ty zbylé oblouky je tam víc než dost. Štrosmayerák taky není "zbytečně zadrátovaný". A při vhodné architektonické úpravě to nemusí vůbec vadit.

S "řešením konkrétních dopravních požadavků centra" pomocí tramvají naprosto souhlasím, ale ta plná hvězda by byla (pro různé mimořádnosti) univerzálnějším řešením.

+1/−11
13.11.2012 21:41
Foto

M94a77r11t45i40n 36Š63u78b15r94t 1975381284515

Z rozboru všech možných variant vyplynulo, že odklony při všech mimořádných situacích jsou vhodně realizovatelné i bez celé hvezdy. Včetně centrálního přestupního budu nočních linek. Tj. konkrétní dopravní požadavky ukazují, že není třeba a proto je vhodné ji neprosazovat. Kromě toho zvyšuje provozní náklady, náklady na výstavbu a narušuje více pěší vazby.

+5/−3
13.11.2012 21:49
Foto

M47a24r31t55i10n 23Š46u15b18r65t 1725351114395

K tématu doporučuji delší text zde http://www.tramvajak.cz/studie_vaclavak/TEXTY/DIPLPRAC.pdf  Od strany 103.

+5/−2
13.11.2012 21:52

P55e22t94r 76Č64e86c79h 6960630445

díky za kvalitní příspěvky a odkaz

+1/0
14.11.2012 1:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.