Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Legendární tramvaje typu T3 vyjely v Praze do provozu před 50 lety

Poprvé svezly "klasické" tramvaje T3 Pražany přesně před padesáti lety, tedy 21. listopadu 1962. A dodnes jsou považovány za nedostižný vzor toho, jak má městská tramvaj vypadat a hlavně fungovat. Jezdit přestaly loni v prosinci, v ulicích Prahy jsou už jen jejich modernizované či upravené verze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K29a98r78e71l 18D35r48d29a 6254162557

ČESKÁ VYNALÉZAVOST JE NADPOZEMSKÁ

Jel jsem včera poprvé v zadní části 15T. Vůz má 2 kloubové "harmoniky" a uvnitř vozu je v těchto místech dlouhá ulička údajně pro procházení. U podlahy je ta ulička široká cca 70 cm. Upozorňuji, že v případě eskalátorů se do šířky 80 cm uvažuje jeden stojící cestující se zavazadlem a žádné procházení dalších cestujících. To je umožněno až na eskalátorech od 1 m šířky. Tak vynález "nepoužitelné uličky" v plzeňské Škodovce vyřešili nálepkami. (Jsou i na webu Škodovky, tak to není nápad ROPIDu či DPP). 

Jedna nálepka tvrdí "pohyblivé části nebezpečí úrazu", resp. piktogram upozorňuje na  kolo na podlaze, přiskřípnutí u boku, pohybující se harmonika, nestrkat ruce do harmoniky. Druhá nálepka: neopírejte se o stěny, stůjte v uličce, držte se tyčí, dodržujte správný odstup od boku, kde vás to jinak skřípne. Třetí nálepka: "umožněte volný průchod ostatním" a názorný piktogram osoby stojící na straně v uličce o šířce cca 1,5 metru. (Nejsou Plzeňáci trpaslíci?)

0/0
23.11.2012 8:18

K42a13r45e27l 59D91r84d41a 6544562787

Tak mi přišlo vcelku smutné, že naši dědové dotahovali T3 k dokonalosti a jejich vnukové se ukájí vymýšlením hloupých a vzájemně si odporujících nálepek, resp. pokynů pro cestující, jak si s jejich konstrukční neschopností poradit. ;-)

0/0
23.11.2012 8:33

P28e85t77r 93V49e52s45e53l28ý 2289318143926

Je to smutné, ale dneska se schopnosti něco slušného a funkčního vyvinout moc nenosí, dneska se hodnotí schopnost prodat jakýkoliv šmejd.

0/0
23.11.2012 8:41

P81e79t64r 87V55e60s26e23l66ý 2509158773286

Já jen doufám, že ta hrůza k nám nedorazí a zůstaneme u osvědčených Varií. Tak nízkopodlažnost za každou cenu je pěkný nesmysl. Já to vidím na autobusech, jak stará babka celkem v pohodě vleze dovnitř ale už si nesedne, protože sedadla jsou jak na prolízačce vysoko.

0/0
23.11.2012 8:39

T38o93m79á35š 16Š18k42v31r83n31a 3658896940114

Nejen tramvaje T3, ale autobusy Karosa ŠM/ŠL/ŠD, lokomotivy "laminátky" (a samozřejmě i další vozidla) strkaly (a strkají dodnes) podobná vozidla i ze "západu" - alespoň co se týče designu - strkají do kapsy. A ještě je taky nutno zmínit soupravy metra R1, které musely ustoupit "pevnostem" Ečs/81.x z Mytišče...

0/0
22.11.2012 11:18

R95o84b50e55r59t 33P80r38a13ž40á68k 4288866165720

Jenže vámi popisované skvosty nestrčily do kapsy konkurenci na trhu. Vyvážely se pouze do zemí RVHP, případně jako rozvojová pomoc do "pokrokových" zemí třetího světa. Zadara, což ekonomice výrobce příliš nesvědčí.

0/−1
22.11.2012 12:18

R50o67m49a98n 69S27i39l44n85ý 3967462829371

Mě se víc líbí T2, s tím kšiltem je taková hezky zamražená.

0/0
22.11.2012 10:04

K91a84r63e91l 70D19r69d62a 6434682767

Nevíte, co tady jezdilo za Němců? Fandové se rozvoji tramvajové dopravy za války příliš nevěnují. Na fotky moderních tramvají ze 40. let ale občas narazím. Mám pocit že před T1, T2 a T3, tady jezdily dost podobné vozy.

0/0
22.11.2012 9:10

P73e86t68r 75V92e29s42e67l74ý 2819838613486

Ani náhodou. Jezdily tu dvou nápravové vozy s pevnou nápravou. Jedinné čtyřnápravové vozy podobné PCC byly na Ostravsko-Karvinských úzkokolejkách, svého času největší tramvajové vozy u nás.

0/0
22.11.2012 9:29

P60e59t25r 98V47e67s28e66l48ý 2279468423306

Pokud teda vím :-P

0/0
22.11.2012 10:51

R98o64b53e46r95t 75P79r79a33ž76á97k 4968756205250

Nevíte. Čtyřnápravové vozy byly celkem běžné i v Praze. Např. známý vůz č.200. A těmi podobnými vozům T1,..atd pan Drda myslí asi "Ponorku"

0/0
22.11.2012 12:12

P62e31t87r 41V34e48s91e32l51ý 2509948943516

No ten byl jeden ... Nějaké další by nebyly? Aspoň odkaz.

0/0
22.11.2012 13:53

K39a41r66e69l 21D48r81d45a 6914942117

Já spíš myslel něco jako 4MT z Královopolské. Možná ta Ostrava, ale panu Veselému tam chybí letopočty a popisky. Tak snad toto je PCC v Ostravě?

http://photo.vesos.net/displayimage.php?album=26&pid=405#top_display_media

0/0
23.11.2012 7:19

P60e83t50r 62V83e14s83e84l46ý 2409358233776

Spousta fotek je jen nalezených bez popisu a datace, ale tahle popis má v jiném albu: http://photo.vesos.net/displayimage.php?album=10&pid=223#top_display_media

 a datovat to lze někdy mezi roky 1959 a 1967.

Tramvaje byly většinou předválečné a konstrukce byla spíš železniční, první vozy byly dodány už počátkem století, kdy nějaké PCC neexistovalo. Nejnovější vozy dodala vagónka v České Lípě někdy v padesátých letech: http://photo.vesos.net/displayimage.php?album=10&pid=220#top_display_media

Rád bych to dorovnal, ale chybí mi čas...

0/0
23.11.2012 8:15

P53e19t78r 57V68e58s93e65l43ý 2239208213376

To už snad ani nejni pravda. Počátkem osmdesátých let blonckalo po Praze pár T1 (26, 23) a pak už jen T3. Pro mě to bylo jak zjevení, protože u nás v Ostravě jezdilo všechno možné, od dvounápravových tramvají na linkách do Hlučína a do Kyjovic, přes T1 (ty jezdily na lince 3 a později spřažené na sedmnáctce), přes T2 (těch tu bylo něúrekom) až po T3, ty jezdily hlavně do centra a do Výškovic a do Hrabůvky. No a samozřejmě K2, tam jsme se spolužákama milovali esičko před bývalými frýdlantskými mosty.

Prostě T3 měla design, který se povede jednou za sto let, pro mnoho lidí se stala symbolem tramvaje. Když odmyslíme nízkopodlažnost, kterou tenkrát nikdo ve světě neřešil, tak z hlediska přepravy cestujících byla její koncepce dokonalá. Dost míst na sezení a hlavně široký salon pro snadný průchod. Je škoda, že se nebožce Tatra ČKD nepodařilo navázat na tak skvělý výrobek.

+6/0
22.11.2012 8:52

J25o60s82e25f 23H11o46f47f77e50j 8430183472142

Tak nevím,jestli to není pro pravdoláskaře propagace komunismu.

+2/−2
22.11.2012 8:32

P20e69t80r 72V84e31s86e21l51ý 2889878783576

ty si úň

0/0
22.11.2012 8:53

J80o90s48e56f 34H11o10f88f69e83j 8100913562722

-bych neřek,pokud dnes někdo přijde s tim,že před 89 se něco povedlo,jste hned označen za komunistického agenta.Viz třeba nezničitelná E-499

+1/0
22.11.2012 9:12

P44e45t71r 73V47e98s76e30l80ý 2229358973696

jj, Bobina ;-), moje nejoblíbenější .

0/0
22.11.2012 9:31

K47a36r81e34l 43D32r61d89a 6224752497

Rozhodně není, protože původ je u licence Westinghouse z 30. let 20. století. ;-D

0/0
22.11.2012 8:58

P54e48t63r 14V28e22s18e38l49ý 2599238733526

Ale houby. Licenční byla koncepce PCC. Původně se měly vyrábět po válce ve spolupráci s Američany, Velký Február tomu zabránil a tak byla vyvinuta vlastní verze T1 (také T I), pak horší T25 (T II) a teprve potom byla T3 (původně T III), která byla zjednodušeno a vylepšenou a taky lehčí variantou T2 plně připravená pro sériovou výrobu. Westinghouse a Generel Electric (kromě toho, že to byly firmy) byly dvě odlišné koncepce elektrického řízení tramvaje typu PCC.

+1/0
22.11.2012 9:10

P21e67t97r 45V54e92s78e18l96ý 2299758543476

ach jo, těch chyb:

"Původně se měly vyrábět po válce ve spolupráci s Američany" má být "Původně se měly být nové typy tramvají konstruované podle PCC vyráběny po válce ve spolupráci s Američany u nás,".

T25 má být T2.

zjednodušeno má být zjednodušenou

Generel Elecmá být General

0/0
22.11.2012 12:05

K31a19r78e80l 32D89r96d18a 6684292857

To se mi nezdá. Vycházím z dostupných zdrojů. PCC tramvaje vznikly v USA a od 30. let běžela sériová výroba. Fascinuje mě info jak se k nám dostala licence: "Westinghouse, která měla smlouvu s ČKD o bezplatné výměně licencí". Po válce se u nás rozhodlo 1946 o výrobě PCC na podkladě licence a pro vývoj T1 se údajně koupila licence na podvozky. Pak přišel únor 1948 a od licence se patrně ustoupilo. Následně šla v roce 1951 T1 do sériové výroby. Tak mi to přijde, že soudruzi koncepci T1 prostě ukradli a RVHP tak měla tramvaje PCC.

Nám pak T3 zase ukradli Rusové a dělali podle ní svojí KTM-5. Já bych se bolševikem prostě přehnaně nechlubil. V době, kdy se rodily T1-T4 tady ještě vládly civilizované dovednosti 1. republiky.

Jinak odkazuji na obrázky google a heslo "tram PCC". Je tam k vidění konkurence T3. T4 jsou pro mě novinkou.

A jinak jsem vyšťoural info, že v USA šly od 50. let tramvaje do kopru a ustoupily automobilové dopravě. Což mě v návaznosti na diskusi k Václaváku potěšilo. ;-)

0/0
23.11.2012 7:48

P68e90t40r 62V22e33s26e35l68ý 2829878873396

Licence byla opravdu koupena a využívána. Co padlo s únorem, tak byla spolupráce s Američany při výrobě. Kdo ukradl koncept byli Poláci a Rusáci, kteří to ale okopírovali podle našich tramvají.

Licence na podvozky byla koupená pro první lokomotivní řadu E499 (Bobina) od Švýcarů, další už měly vlastní vyvinutý podvozek.

Poslední tramvaje byly v USA vyrobeny v letech 1951-2 a byly pro San Francisco Municipal Railway fabrikou v St. Louis.

Momentálně v USA vyrábějí tramvaje podle naší licence, je to Astra, modifikovaná pro USA. I tady je to licencování podivné, zadarmo s podmínkou dodávek komponent od nás. Je to firma United Streetcars v Portlandu.

A abych vás nepotěšil, v USA zažívá tramvajová doprava renesanci. A tramvaje si tahají do centra. Stejně tak, jako v Evropě. Jen u nás jsme zase sto let za opicema. Aspoň se už neruší, jako v Rusku (jen za loňský rok víc jak 1000km tramvajových tratí) a v Polsku (Gliwice).

0/0
23.11.2012 8:32

K82a80r25e56l 73D98r10d41a 6944482417

SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ

Zaregistroval jste vtipný kolaps tramvají tento týden? Na trojúhelníkové křižovatce se potkaly 9, 24 a 5. Nějak to řidiči nezvládli.

http://tinyurl.com/d7tq594

Jinak z fotek je zřejmé, že tramvaje v centru nestíhají. A po změnách ROPIDu je to ještě horší. Centrum je přetížené a do toho nápady s Václavákem. Přetíženou Jindřišskou by pak řešily jen tratě Na příkopě a Národní. Tedy návrat do 70. let. O to patrně tvůrcům nového centra jde. Vyvolat potíže a požadavky na jejich řešení. Prošel jsem si Můstek. Pěší zóny s návratem kolejí počítají. Je tam pruh hrubé dlažby. Na příkopě (u Slovanského domu) tento pruh vede přes lavičky a vzrostlé stromy, aby se vyhnul vozovce. Návrat tramvají znamená tady omezení prostoru pro chodce a zrušení zeleně. Špatné, špatné. ;-)

Tady je foto toho pruhu v místech bez vozovky, kde jde středem: http://tinyurl.com/cc2bkhj

0/0
23.11.2012 9:07

P84e48t52r 50V54e54s65e52l75ý 2669828423686

;-D

My jsme měli veselo ve středu: http://zpravy.idnes.cz/v-ostrave-havarovaly-tramvaje-de6-/krimi.aspx?c=A121121_073151_ostrava-zpravy_zep

Navíc ještě osmička si v Porubě strhla pantograf ... tak plnou devítku jsem ráno ještě nezažil (samozřejmě od plyšáku).

A dneska ráno zůstala na zastávce Poruba vozovna viset 17 s nefunkčníma dveřma, ale DPO promptně hned za ní poslalo náhradní soupravu. I tak to spoždění stačilo i díky novým zastávkám na Fukušimě abych musel čekat 20 minut na další autobus (ještě že to jezdí v 7 co dvacet minut).

0/0
23.11.2012 11:38

P61e81t38r 45V86e65s18e48l38ý 2639338583896

Já si myslím, že to nebude tak žhavé. Praha nemá peníze na nové tramvaje (zaplatila Škodovce směnkou), kde by vzala prachy na tohle.

Mě by se tam líbilo v centru spíše tohle: http://photo.vesos.net/displayimage.php?album=17&pid=276#top_display_media

Je to krátká linka, obsluhovaná jedním vozem. To by myslím nebylo vůbec špatné. Akorát to neřeší problém propojenosti města.

0/0
23.11.2012 11:43

P95a75v73e79l 54S83o52u87č21e67k 5781600829

Ta hrubá dlažba je tam kvůli možnosti zajíždění dopravní obsluhy (zásobování, popeláři, vozidla údržby), která by svojí hmotností poškodila chodníkovou dlažbu.  Chodníková dlažba má nižší mechanickou odolnost.

0/0
25.1.2013 9:28

J92a25n 15K55o69m30á98r85e20k 5855428919923

píše se tranvaj, ne tramvaj !!!!!!!!!!

0/−6
22.11.2012 8:18

K66a84r17e35l 58D55r73d79a 6734202687

Zvláštní, to je nějaká krajová zvláštnost? Google mi našel 20 tis. "tranvají" a 3 mil. "tramvají". Správně je "tramvaj". ;-)

+1/0
22.11.2012 8:28

V32l78a70d74i88m11í98r 44H29o81l20ý 8474271386767

zajímavé. A jak se u vás píše autobus?

;-D

+3/0
22.11.2012 9:56

J23i72ř56í 14V82i17m94r 5473577930420

antabus

+4/0
22.11.2012 10:08

K46a86r15e49l 24D69r46d43a 6794802287

JSOU BARIÉROVÉ

Fascinuje mě, jaké roky bylo považováno za normální, že lidé se zdravotními problémy do hromadné dopravy nepatří. Je to takový pohled do středověku, který jsme ale mnozí zažili ještě na vlastní kůži. A jak to znám, mnozí v tom středověku žijí dodnes. U bezbariérových tramvají a autobusů mě baví, jak se výstup a nástup cestujících urychlil. Takže nakonec nejde jen o služby pro nějakou minoritu cestujících.

Jinak v T3 je kam si stoupnout, umožňují stojícím nepřekážet, je za co se držet a tyč je v ruce příjemná, sedící mají výhled oknem, sedačka zády po směru jízdy je jen 1 v celém voze a samozřejmě perfektní sedačky a žádná přehnaná snaha mít dvě sedačky vedle sebe.

Nechápu, že nové KT8, 14T a 15T tohle vše dokázaly popřít. Taková 14T je vlastně dokonale bariérová, a to pro všechny cestující. Není kde stát, není za co se držet, a když, je ta ostrá kovová tyč v ruce nepříjemná, na místa proti sobě se dostane jen štíhlý akrobat atd. Aneb zaostalý středověk v moderním kabátě.

+8/−4
22.11.2012 6:03

J10a50r89o14m32í53r 75V37í17t 2923617111510

I ty plastové šedé a červené sedačky mne dodnes fascinují. Podobné jsme mívali židle ve školní jídelně. Co já jsem se tramvajemi najezdil...

+7/0
22.11.2012 0:53

J90a72n 78Š72p20e38c46i33á87n 2820610849749

Na ty plastove se nestitim sednout.V tech hadrovych je vic spiny nez v nemytym zachodu :D

+16/−1
22.11.2012 1:13

J82a47k39u66b 97Š38a35f32a68n34d59a 7165787861531

A v zimě jak krásně hřály... A člověk v ní seděl jak ulitý, krásně držela.

+8/0
22.11.2012 6:17

J94a91n 89C55i23h36a75k 1138417107198

podle mě rozhodně nejhezčí tramvaj posledního půlstoletí. Ten design pana Františka Kardause vypadal skvěle v roce 1960 i dneska, tomu se říká genialita. A přiznávám, že nejvíc se mi líbily tramvaje T3 s tyčovým sběračem, který díky své nenápadnosti dával vyniknout elegantním křivkám vozu. Dodnes tak jezdí např. v Rize. Jediné, co se té tramvaji dalo vytknout, byla poměrně nízká okna, takže stojící cestující nad 175 cm civěl do zaoblené střechy, ale "na funkčnost to vliv nemělo" :-)

Když se podíváte na fotky ze 60. a 70. let, co za příšery byli schopní navrhnout a postavit konstruktéři v zemích světa, tak tahle krasavice mezi nimi zářila jako diamant. A nemluvě o dnešku např. se zmíněnou "Porsche". Design čela je nápaditý jak převrácená zinková vana.

+23/−1
21.11.2012 22:23

P91e96t66r 24N75e17c65h91a86n76i97c81k70ý 7923766918830

To jak T3 je super tramvaj lze vidět v Liberci, protože dlouhé roky nebylo tramvaje, která by v tamních kopcích byla schopná provozu !!

+12/0
21.11.2012 22:23

M92a90r28t24i45n 55V77e73i56s84s 2807436825383

Pro nepamětníky: Na fotce č. 6 je v pozadí vidět dnešní nákupní centrum Nový Smíchov. :-)

+6/−1
21.11.2012 21:23
Foto

R46o68b41e23r58t 24P12l41o71c39h 4806152821113

Do dnešních dní se z téhle továrny nezachovalo již vůbec nic :/

0/0
21.11.2012 23:16

M25a97r70t29i44n 56V87e94i53s41s 2287496805433

Krom průčelí, které je právě tady vidět.

0/0
22.11.2012 9:24

J42a34n 37K54r28b44e83c 8325557904447

T3 je vyborná tramvaj! R^

Smrt designerovi tramvaje "Porsche" Rv

+23/−6
21.11.2012 21:04

M29a54r22t85i45n 22V30e56i17s53s 2227386915473

Sám bych to nenapsal líp! R^

Nepřekonaná a nepřekonatelná, takhle komfortní tramvaj už nikdy nevznikne. V

+11/−3
21.11.2012 21:20

T38o96n28d28a 60H79e25j89l73í86k 1528943959827

náhodu, T6A5 taky nejsou špatný...teda až na větrání....

0/−2
21.11.2012 21:49

M36a20r80t77i26n 17V58e20i75s74s 2957336735373

Nejsou špatný, protože vychází z T3ky. Ale v ničem ji nepředčily. A právě to větrání je dělá horší.

+1/0
21.11.2012 23:03

B52o50h94u94s40l36a98v 82K14r16á65l26í57k 2761580269126

Až na to, že jsou ošklivější a méně pohodlné, tak docela ujdou.

0/0
21.11.2012 23:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.