Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze radši na kole. Do práce nebo na nákup jezdí stále více cyklistů

Kolo při svých běžných denních cestách po Praze využívá 120 tisíc lidí. Jejich počet se za dva roky výrazně zvýšil. Tito lidé na kolo navíc sedají na úkor cesty autem. Zjistil to výzkum, který si zadalo město. Cyklodoprava má podle něj v Praze velký potenciál.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K17a38r12e75l 86D31r39d58a 6964502367

Nemám rád cyklisty v Praze. Jsou stejně agresivní a nevychovaní jako řidiči na silnici, ale navíc se vecpou do rekreačních lokalit, na chodníky, do bezbariérových řešení... Podle mě jsou chodci v Praze čím dál tím více vystavováni většímu nebezpečí.

  Včera Hostivař, již je tam tolik cyklistů, že se srážejí na jediné stezce mezi sebou. Rozhodně se necítím bezpečně, když je novodobým sportem kličkování mezi chodci při vysoké rychlosti. Může mi někdo vysvětlit, k čemu je dobrý "výlet do přírody" typu "profrčet Hostivaří 30 km rychlostí nejlépe s děckem ve vozejku"? Děcko se veze, riskuje úraz a má výlet bez vynaložení jediného kroku či pohybu.

  Kde se bere poznatek níže, že cyklista nesmí na chodník? V centru je to přece běžné. Dost to razí poslíčci Messengeru. Když už máte kolo, tak se projedete i vestibulem metra. V pátek vyrážely stovky cyklistů vlakem z Prahy. Na nádraží se jinak než po chodníku a MHD nedostanete...

  Opět jsem narazil v Hostivaři na stezky čerstvě proježděné a prošlapané středem lesa či středem dosud nezničené louky. Mám známou za Prahou. Cyklistům a motorkářům musí pravidelně s brokovnicí v ruce vysvětlovat, co je soukromý pozemek. Každý mamlas na kole si myslí, že když už dojede na libovolnou louku, tak ji může zničit.

+3/−3
22.4.2013 8:11

Ř14e66h36o19ř 89V88l29a90s32á77k 2184914431266

Párkrát jsem profrčel Hostivaří rychlostí 20 km/h s děckem ve vozíku. Svým způsobem se jednalo o výlet do přírody, vezl jsem dítě z Prahy na chatu a usoudil jsem, že na kole to bude pohodlnější než v autobuse.Však o tom je ten článek: Že stoupá podíl _dopravní_ cyklistiky, kdy se lidé nejedou jen tak projet, ale prostě někam potřebují a místo, aby tam jeli autobusem, tak tam dojedou na kole.

A mohu vás uklidnit, že volně po lesích a loukách skutečně nejezdím. Co bych z toho měl? A když potřebuji na vlak, tak jedu k hlavnímu nádraží způsobně po magistrále.

0/0
22.4.2013 10:53

K16a63r73e98l 10D10r70d65a 6304922877

On bude problém se "šalamounským" budováním cyklostezek, třeba na Praze 11 a 15. Radnice - Magistrát nedá ani korunu na úpravu silnic a chodníků a prostě označí rekreační pěší trasu jako cyklostezku bez ohledu na intenzivní využívání chodci. Já pamatuji doby, kdy v lesoparcích býval zákaz vjezdu a policie děti na kolech chytala a vyháněla. Nelíbilo se mi to, ale je fakt, že to přispívalo ke klidu a cílem byl relax a rekreace. Protože cyklisté jsou snesitelní jen v přiměřeném či omezeném množství. Současnost spíš připomíná povolenou bezohlednost.

  A když si představím, že to co mělo a má sloužit k rekreaci a klidu hlavně lidem z okolí, je díky cyklostezce normální tranzitní komunikací, jak popisujete, jímá mě zlost. Asi Vám budu muset začít také chodit přes obývák cestou na nákup. ;-D

  Rozvoj cyklistiky obecně v celém Česku vede k ničení přírody. Stačí se projít lesem, kde vede nějaký ten oblíbený tah. Opět je to o tom, že nestačí ty cesty jen povolit, ale mělo by se do nich i investovat.

  A co se týká nevychovanosti, tady si člověk nevybere, je jedno zda jde v Česku o chodce, řidiče, motorkáře, cyklistu... ;-)

0/0
23.4.2013 7:42

J42a37n 95Z40a46b55a38b94a 8514794628294

a úplně nejlepší je ten systém co vymysleli teď v Karlíně. Zrušili jednosměrky kvůli cyklistům a dali tam jenom značky "Zákaz vjezdu motorových vozidel" na jednu stranu. Takže když do té ulice vjedu z té druhé, nic mi nebrání se v půlce otočit a ject zpátky. Když jsem to posledně udělal, tak měšťáci nestačili čumět ;-D;-D

+3/0
21.4.2013 20:20

J58a87n 60N44o28v38á97k 9465688594795

Musím říct, že dneska jsme se s dětmi po Praze výborně projeli - skoro 30 km a z toho po nějakých silnicích to byl tak max. 2-3 km.

Hostivařská přehrada-Kateřinky-Šeberov-Kunratice-Krč-Spořilov-Záběhlice-Košík-Hostivařská přehrada (A226-A216-A21-A213-A212-A41)

+4/−1
21.4.2013 19:50

T67o65m59á95š 50Z64e47m45a42n 3305578614335

dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat, která se zabývá cyklodopravou a­ zveřejnila magistrátní průzkum, v němž výzkumníci oslovili více než tisícovku respondentů z různých městských částí. Vzorek byl přepočítán podle demografické struktury Pražanů.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/po-praze-na-kole-0i9-/praha-zpravy.aspx?c=A130418_160250_praha-zpravy_kol

Přesněji řečeno, udělali sme si průzkum mezi sebou na svých stránkách.

p.s. také jezdím na kole, ale nevadí mi řidiči, nýbrž šílený systém jednosměrek v centru a vůbec jeho neprůjezdnost ač ulic je dost.

A ne vždy je na to počasí, ne vždy lze kolo v ceně ojeté chrochtávky bezpečně zaparkovat a že po dojezdu je potřeba sprcha a náhradní oblečení.

+4/0
21.4.2013 19:13

M60a84r32t79i96n 91K45a53r44á29s49e21k 1488364469904

To je asi hlavní důvod proč cyklistika ve městě bude jako doprava do práce stejně jako její sportovní stránka jen pro nadšence. Jestli ráno vyjdu z domu v oblečení do kanceláře, cvaknu klíčkem, dojedu kam potřebuju v suchu a teple, cvaknu klíčkem znovu a jdu v klidu pracovat, nebo ráno obleču cyklohadry, kancelářské dám do batůžku, vynesu kolo ze sklepa či bytu, dojedu na něm do práce, najdu volný sloup na dobře viditelném místě a kolo k němu pořádně zamknu, vysprchuju se pokud je kde, převleču a jdu pracovat s obavou jestli tam kolo odpoledne bude a jestli nebude lejt jak z konve, to je veliký rozdíl a zdaleka ne každý bude tu druhou variantu chtít podstoupit. (včetně mě)

Pokud by byl na sídlišti uzamykatelný prostor s hlídačem (za rozumnou cenu), ve městě stojany a trochu přizpůsobená infrastruktura, třeba jen na několika hlavních směrech, kancelářské prostory měly kolárny a sprchy co nejsou spíš za trest, snad bych si taky pořídil kolo a ne motorku.

+2/0
21.4.2013 19:30

T94o51m73á76š 26Z72e80m94a41n 3535858414265

Kolo mi příjde jako nejlepší varianta na krátké tratě, kdy to pěšky trvá třeba 40 minut, sockou taktéž díky nutnosti 3x přestupovat a jet okružní jízdou místo té nejktratší trasy a auto by každodenních 2x 4-5km snášelo blbě.

Zvláště když to není cestou do práce do kopce.

0/0
21.4.2013 19:43

J85a33n 11N36o37v83á42k 9165278494755

Mě se třeba kolo vejde do kanceláře.

A ráno jedu 90% s kopce, takže sprchování řeším až po cestě zpět.

0/−3
21.4.2013 19:51

M23a36r32t46i20n 83K12a38r11á53s47e78k 1838844179864

Tak to jste ten šťastnější cyklista. já to mám 10 km přes město co je každý den zacpané, nebo 15 km po míň zacpaném okruhu, kde ale kolo vypadá fakt nepatřičně. Kopce tam mám dva a kolo bych neměl kam dát ani doma a ni v práci.

0/0
21.4.2013 19:56

J14a36n 48N52o15v14á36k 9575958474845

Když jsme byli s manželkou bez dětí v garsonce, tak nám kola parkovala v obýváku :-). Dneska v 3+1 to jistí lodžie. V práci je to jak kde.

A pro cyklistu není město zacpané nikdy, ten projede. Mě to ráno trvá 15-20minut - stejně rychle jako autem (polovinu doby jízdy MHD). Odpoledne 10 minut navíc na kopce.

+1/−2
21.4.2013 20:08

M21a51r13t84i77n 12K96a62r88á49s44e84k 1578514579404

Tak to patříte mezi cykolnadšence, alespoň podle mého měřítka. Dvě kola v obýváku garsonky je cena kterou bych za cyklistiku nezaplatil, ani kdybych měl ty obýváky dva.

+2/0
21.4.2013 20:11

R71a48d53e26k 51S29t96r38n78a78d 9951704191980

Dle metodiky vyzkumu bylo dotazano cca 1000 osob pres internet, ktere byly predem selektovany. Jakou asi vypovidaci hodnotu bude mit takovato studie...

+5/0
21.4.2013 18:22

V74i49k71t97o89r 85Š96e68d69i76v86ý 8316271460686

Přesně takovou, jakou AutoMat potřebuje, aby posílil dojem své potřebnosti.  ;-O

+6/0
21.4.2013 19:42

M51i89c10h57a72l 63P18a51v31l43á90t 9543743164979

To neni objektivni studie. AutoMat neusiluje o objektivitu, jde mu jen o cyklofasismus, ne o reseni dopravy.

+1/0
22.4.2013 9:45

M15a36r52t89i74n 93K22a58r60á70s42e13k 1788764399294

Cyklista, motorista a chodec - věční nepřátelé.

Jako obyvatel malé vsi jsem jezdil na kole všude kde bylo třeba. Pak jsem začal pracovat a bydlet ve městě a na kolo zde naprosto nemám chuť. Když nepočítám že jsem určitě i zlenivěl, vidím jak hustá doprava je k cyklistům nepřátelská a cyklisté motoristům taky nic dobrého nepřináší. Znám to jen ze strany řidiče, jak jsem psal, ale to znamená že znám cyklisty co si myslí že mají přednost na přechodu pro chodce či přejezdu pro cyklisty, že znám cyklisty kteří si pamatují že smí podjíždět stojící či pomale jedoucí auta, ale už neví nic o tom, že je to možné jen za zvýšené opatrnosti (za zvýšenou opatrnost nepokládám jízdu */- nad 10 km/h), a znám cyklisty kteří ještě nezjistili že existují odrazky, natož světla. Jo a když mě cyklista podjede už na pátých světlech a já jej pak vždycky musím opět předjet, není to jeho chyba, ale začínám ho mít plné zuby. Jinak musím uznat že krom extrémů které jsem psal a pár magorů kteří určitě nejsou většina, nemám s cyklisty problém.

Tak a teď sem prosím někdo napište zkušenosti ze strany cyklisty s auty, cyklisty s chodci a chodce s cyklisty.

+3/−1
21.4.2013 17:49

R12a59d68o36v87a95n 22B46u44b65e97n50í64č98e41k 1326615709709

Chodím pěšky, jezdím na kole, jezdím autem a používám hlavu, tudíž vím, jak co vypadá ze všech pohledů a co to znamená pro ostatní. A podle toho se chovám. Nemám problém.

+2/0
21.4.2013 18:49

M59a77r37t71i74n 38K41a48r86á39s60e39k 1748904239884

Pokud nemají ani ostatní problém s Vámi, tak víc takových účastníků provozu. To já spíš chtěl vybídnout někoho kdo problém má, aby popsal případné neshody z pohledu někoho jiného než řidiče. Ale i tak dík.

+1/0
21.4.2013 19:09

J93a15n 78N20o18v23á16k 9545188954715

Mě občas vadí, pokud stojí před křižovatkou 500m kolona a každý 5-10 řidič se nalepí na obrubník, aby ho nešlo zprava předjet - pokud jde o krátkou kolonu na červené do 10 aut tak to neřeším a zastavím, ale u těch dlouhých kolon mě to štve, když každě x-té auto musím předjíždět zleva nebo po chodníku.

+1/−2
21.4.2013 19:57

V92i61k38t20o50r 18Š15e78d50i74v87ý 8936961550576

Zleva nebo po chodníku nesmíte. Počkejte v koloně, ono Vás neubyde.

+3/0
21.4.2013 20:01

M35a16r83t36i33n 58K50a20r46á26s82e59k 1618464719814

To je pravděpodobně výsledek toho co jsem psal výše, že předjíždět už po páté stejného cyklistu a pokaždé muset dávat pozor na něj i auta v dalších pruzích je o nervy. Pak to občas někdo řeší takto. Prostě ulice se do šířky nenafouknou a cyklista v pruhu pro auta je starost navíc. Ani nevíte kolikrát mám chuť to taky udělat.

+2/0
21.4.2013 20:01

P62e78t66r 47K85o57l28o19m31a68z21n72í24k 8164203810636

takže, pokud se namáčknete na obrubník, tak výsledkem bude,jen to, že toho cyklistu předjede v sumě stejně aut – jen se to více prostřídáa jen zbytečně přilejete olej do sporu pumpičkáři vs. auta.

0/−1
22.4.2013 8:08

M60a86r10t69i81n 71K23e51m51p91n93ý 9675572529428

Bohužel, dnešní řidiči aut jsou tak agresivní a bezohlední, že jezdit na kole je o život. :-/

+4/−7
21.4.2013 17:05

J78a91n 35N25o40v18á70k 9775868744145

Cyklista v Praze musí být maximálně opatrný a ostražitý, ale zároveň asertivní - pokud projíždím nepřehlednou zatáčkou, kde vím, že mě nemůže nikdo bezpečně předjet, nepojedu těsně u kraje ale uprostřed svého pruhu - aspoň to k předjíždění neláká.

+1/−7
21.4.2013 17:19

J63a46n 77Z95a40b15a11b95a 8114584718224

tak přesně ty buzny co jezděj uprotřed, aby se nedali předject mám ze všeho nejradši.

+5/−3
21.4.2013 17:54

Z79d16e53n94ě44k 64T34r51u73t25n78o92v31s80k94ý 7503553896190

....jenže pak se najde někdo ty kdo si řekne já mám auto, kdo je víc a předjíždí i tam, kdy by to opravdu nikdo nečekal..

+2/−3
21.4.2013 18:15

M22a94r76t17i75n 73K54a60r87á66s60e51k 1838164799544

Z pohledu řidiče je cyklista v podstatě stojící překážka, nebo chodec, co se týče rozdílů rychlostí, i samotné rychlosti cyklisty. Takže nepředjet cyklistu, znamená že to v tom místě fakt bezpečně nejde a znamená to obvykle hodně brzdit, když už mluvíte o nějaké té zatáčce. Znervozníte všechny řidiče za sebou a působite důvod proč si kdekdo za vámi řekne, že vás musí předjet hned jak to půjde, abyste mu zase kvůli nějaké kravině nezabrzdili před nosem. Cyklisti by stejně jako chodci měli být úplně oddělená skupina na víceméně oddělených trasách, protože jejich pohyb po silnici je tak specifický, že se mezi ostatní vozidla prostě nikdy nezačlení.

+6/−1
21.4.2013 19:19

J18a86n 22N35o22v61á33k 9405478674835

Pokud já jedu na kole 30 a auto 40 (značka mu víc nedovoluje), tak jste s tou stojící překážkou trochu mimo.

To není hypotetická situace, ale u mě realita, pokud jedu na kole do práce (konkrétně část ulice Záběhlická)

+2/−3
21.4.2013 19:42

M73a59r20t59i49n 20K48a58r26á12s97e76k 1318884149464

Tahle realita je jedna stránka a mírný kopec kde auta jezdí padesát a cyklisté patnáct je stránka druhá. Samozřejmě že v některých situacích se kola autu vyrovnají, nebo je i v některých ohledech předčí. Bohužel jsou to skutečně nesourodé dopravní prostředky.

+1/0
21.4.2013 19:52

J83a22n 73N94o86v51á35k 9865638434645

Pokud jedu do kopce 15 tak se doprostřed pruhu opravdu necpu :-)

Protože tutéž trasu jezdím minimálně celou zimu autem, můžu to posoudit z obou pohledů, co je bezpečné a co ne.

0/−2
21.4.2013 20:00

M95a59r71t46i68n 18K88a80r11á77s16e20k 1408444569624

To se vůbec nemusíte cpát doprostřed. Jízdní pruh je obvykle dimenzovaný na šířku jednoho vozidla, cyklista taky nejede až v písku na krajnici a pokud je to na nepřehledném místě, málokdo má tak hbité reakce aby ve chvíli kdy spatří cyklistu, stihl ještě posoudit že jej může bezpečně předjet aniž by brzdil. Když je dost místa a přehledno, vejdou se na cestu jak cyklista tak auto. Bohužel dost místa ve městech nebývá, protože s každým metrem se na něco počítá. Třeba taková zeleň zaprášená od provozu je daleko důležitější než cykolpruh. Alespoň se mi to tak zdá když koukám kolem sebe.

+2/0
21.4.2013 20:08

J51o19s19e89f 45S18c25h48m27i73d71t 5963327333332

Taky na místech, kde vidím, že mě auto nemůže bezpečně předjet jezdím v prostředku. Existují lidé (nejspíše například Vy), kteří holt nejsou schopni poznat, že tím cyklistu ohrozí...

+2/−2
21.4.2013 18:34

J94a16n 55Z52a97b54a65b38a 8684424188124

kdybyste o svou bezpečnost dbali spíše tím, že bude jezdit řádně osvětleni a že budete vidět. Bohužel tím, že jezdíte po prostředku i tam, kde absolutně není potřeba, tak jenom nutíte řidiče, aby vás předjížděli nebezpečně.

+2/−4
21.4.2013 19:00

N68i77c11k 42S59a39g87e83n 9768541523282

Bohužel, když se najdou dementi, kteří musí cyklistu předjíždět i na kruháku, a přitom jedou ven hned prvním výjezdem, čili to švihnou jen pár centimetrů před kolem (a občas ho i sundají), tak jenom nutí cyklisty, aby se takhle chovali.

Já jsem taky nikdy dřív nejezdil na kruháku uprostřed, ale po několika podobných zkušenostech už to tak dělám.

+2/−1
22.4.2013 1:44

J87a44n 32Z28a94b45a90b58a 8764534208144

procento dementů mezi městskými cyklisty řádově překračuje procento dementů mezi řidiči aut

0/0
22.4.2013 18:49

N84i91c57k 17S85a79g50e57n 9368151553702

Nějaká statistika nebo jiný důkaz?

0/0
22.4.2013 19:33

T25o40m22á67š 43Z49e55m50a62n 3365648624315

Nic proti (např. v tunelu u Karlova mostu to jinak nejde), ale pak je ještě potřeba být slušný a kdykoliv se naskytne příležitost - záliv pro autobusy atd, pustit auta před sebe a dát jim znamení, že je pouštíte.

+3/0
21.4.2013 19:16

J32o50s59e34f 24S66t96r56á67s80k79ý 5962953134938

Občas taky jedu do práce na kole, i když to trvá skoro dvojnásobek než metro. Prostupnost města se postupně zlepšuje, ale:

1) Je nutné vyznačit cyklostezky "nejkratší cestou" - tedy nikoli pro výletníky, ale pro ty, kteří potřebují zvládnout cestu za rozumný čas (nejlépe rychleji než MHD nebo autem). Často stačí pruhy na silnici (nesmí ale jen tak skončit) a zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty. Chválím také řidiče - jsou čím dál ohleduplnější - jen tak dál.

2) Pro obíhání úřadů či nakupování stále chybí stojany na kola - u těchto stojanů bych dokonce podporoval kamerový systém (ačkoli jinak beru kamery jako velkého bratra).

3) Tolerování přepravy kol v MHD (a ve vlacích ČD) - to se postupně také zlepšuje.

Není potřeba megalomanské projekty za miliony. Stačí drobnosti - ale systematicky a se skutečným zájmem o rozvoj cyklistiky jako dopravního prostředku.

+11/−3
21.4.2013 16:05

O90s81k88a61r 13B63r33u33n24a 4379970689506

Kdyby nebylo megalomanskych projektu, nebylo by cim krmit darmoslapy z iniciativy Auto*Mat.

+13/−5
21.4.2013 16:44

J58o37s93e85f 49S46c28h16m76i80d40t 5143287823532

Můžete nějak osvětlit, jak to myslíte? Anebo jen plácáte?

+2/−4
21.4.2013 17:44

J85a62n 51Z59a47b68a44b81a 8734694428784

Ad 1) zobousměrnění jednosměrek pro cyklisty je největší hovadina co jsem kdy viděl. Není nic horšího než když proti vám vyskočí z mezi zaparkovaných aut cyklista v protisměru

Ad 2) Tak přesně na smradlavýho cyklistu se v čekárně na úřadě těšim fakt nejvíc

Ad 3) Kolo jinde než v metru a mimo špičku v tramvaji je nesmysl. Myslíte, že většina lidí má zájem nechat si ušpinit oblečení?

+4/−6
21.4.2013 17:59

T97o27m44á96š 26Z96e55m97a40n 3855938574595

Cyklista v jednosměrce vyskočit nemůže a protože jede proti vám, tak se oba vidíte.

+1/−1
21.4.2013 19:19

Z84d87e24n11a 57H57v83o79z78d46e61n85s47k31á 6813237547306

To mne dojima k slzam, kdyz se s kolem cpou do MHD. Uz mne to stalo zaspinenou nohavici od dzinsu, protoze metro bylo dost plne a na plosine nebylo od toho kola kam uhnout.

Po tech vsech hovezich recech, jak je kolo plnohodnotny dopravni prostredek to fakt sedi. ;-€

+2/−2
21.4.2013 21:13

N25i16c66k 29S88a41g83e24n 9168711843232

Zato ten, co se půl hodiny mačká v narvaný tramvaji a propotí tam košili i kabát, ten voní po fialkách. :-/

+2/−1
22.4.2013 1:49

V10i67k93t10o61r 80Š30e80d26i22v58ý 8986281800816

1) Proč? Nikdo nechce strávit na cestě zbytečný čas, proč jen pro někoho by se měly dělat výjimky?

2) Nejen stojany. Také parkovací místa. Nebo Vy byste parkoval kolo mimo vyhrazené parkoviště? Na chodníku lze přeci parkovat jen tam, kde to značka dovoluje! 

3) Předpisy to připouštějí. Nezapomeňte ale, že kolo musí být čisté - takže za deště musíte mít hadry a kolo otřít.

+1/−1
21.4.2013 19:59

J20a77n 74N73o84v85á65k 9785508914645

Na vojně nás učili co je mokré, to je čisté. Tak jaképak otírání? ;-D

0/−1
21.4.2013 20:02

V81i27k42t50o22r 94Š65e45d93i91v47ý 8686111910726

Když to bude čistá voda a ne pouliční sajrajt ...   ;-)

+1/0
21.4.2013 22:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.