Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Šlapadla a lodě se v Praze na Vltavě sráží často, jen se o tom mlčelo

Středeční srážka parníku se šlapadlem na Vltavě v Praze nebyla zdaleka první. Podle zasvěcených se podobné nehody stávají často. Jen se o nich dosud nemluvilo. Určit viníka je ale těžší. Oba "tábory" se za chování na řece kritizují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J25i65ř45í 21K53ü28h37r 2620456450686

Ono to má i prostor pro pasažéry?

0/0
26.7.2013 18:05
Foto

M43i44c31h10a86l 95K80o68l22e90s74a 3508529464563

Musí cestující na šlapadle umět plavat ?

0/0
26.7.2013 16:30

P97a20v81e24l 23S94t48e79r82b18a 8826246965917

Odkazy na půjčovny na Žofíně mi přijde dost zavádějící. Šlapadlo z těchto půjčoven se do dráhy parníku nemůže dostat (ani naopak), aniž by sjelo nebo vyjelo jez. Parníky místo mezi těmito dvěma jezy objíždějí plavební komorou.

0/0
26.7.2013 13:23

H81a50n15u22š 13H76o11r15á98k 9351934296453

Zapominate na plavebni komoru Manes, ktera vpluti do tohohle prostoru umoznuje a mam za to, ze tam nejaky vyletnici jezdi.

0/0
26.7.2013 13:31

L83e53o68š 67P35á39l38e14n41í24č65e61k 9599605309334

Jaroslav Wetter,  "Řekl bych, že je to sport těch chlapců na velkých lodích. Uvidí šlapadlo a odhadnou, že si do něj mohou ťuknout. Jen tak, aby ho vyděsili. V poslední chvíli uhnou a mají z toho legraci."MA SE TEDY Wettera uhýbat 100tun malému křápu z plastu  TO JE SNAD viroza

+1/0
26.7.2013 13:10

J17i14ř54í 75K55o19d23ý72d44e52k 7210620776743

Teda u mě vždycky vítězí zdravý rozum, s malým člunem se těm velkým vždycky klidím z cesty a to s velkým předstihem. A je jedno zda-li je to na Vltavě nebo někde na norském pobřeží.:-)

0/0
26.7.2013 12:58

J96a70n 54M36o22t49ů54r14e50k 7980412401329

ad pravidla: pokud si pamatuji, tak když jsme si půjčili šlapadlo, tak jsme byli poučeni, kam smíme, kam ne apod. Takže každá půjčovna by měla mít papír, že ty pravidla zná a každý zákazník by měl podepsat, že byl poučen.

Nicméně když vidím, že se blíží parník, tak jaksi jedu jinam....

0/0
26.7.2013 12:54
Foto

V89l83a88s94t71i55m39i53l 25Č79e55r10n41ý 3417153895

Řád plavební bezpečnosti

Čl.6.02

Malá plavidla

1. Pro účely této hlavy "malé plavidlo" je jednotlivě plující malé plavidlo i sestava složená jenom z malých plavidel.

2. Pokud je v této hlavě uvedeno, že dané pravidlo plavby neplatí pro malá plavidla ve vztahu k ostatním plavidlům, musí tato malá plavidla vytvořit všem ostatním plavidlům dostatek místa, aby nemusela měnit svůj směr ani rychlost; nesmí vyžadovat, aby se jim tato plavidla vyhýbala.

http://www.plavba.cz/cz/legislat/vMD_344_1991_hl6.html

+2/0
26.7.2013 12:26

P60a42v67e58l 14M11a25r17e54k 7192309915766

Já mám trošku obavu, že to bude ale těžko vynutitelné, poněvadž ta vyhláška byla vydaná ke starému zákonu o vnitrozemské plavbě, a jak to tak vypadá, nikdo se ji ještě neráčil aktualizovat.

0/0
26.7.2013 12:42

B81o64h90u66s23l50a27v 15K98r94á81l31í73k 2651380489466

V preambuli má napsáno, že je vydaná PODLE § 17 odst. 1 a § 24 zákona č. 26/1964 Sb., nikoliv jen k naplnění toho jednoho konrkétního zákona. Ministerstvo vydalo vyhlášku v době, kdy k tomu bylo oprávněné, a žádný zákon tu vyhlášku nezrušil a dokonce ani ministerstvo novým zákonem nepozbylo toho oprávnění.

+1/0
26.7.2013 12:46

F61r17a85n54t45i96s25e32k 76L79i62s95k28a 8895901473868

Jezdim providelne na kole podel Vltavy, uz 20 let, a uz nekolikrat jsem si rikal, zda je nejak regulovany pocet parniku. Pred 20 lety tu jezdil tak jeden, ted je jich tu jako much...

0/0
26.7.2013 12:20

B12o38h38u93s41l45a33v 68K85r76á39l19í67k 2491180319106

Parníky jsou v Praze dva, Vyšehrad a Vltava, a málokdy jsou pojízdné oba najednou.

0/0
26.7.2013 12:33

Z72d33e76ň53k14a 83V38e69s93e60l35á 8679225927520

V podobných situacích by snad měl fungovat selský rozum a pud sebezáchovy - předpokládám, že šlapadlo je oproti parníku mnohem zranitelnější, snadněji převratitelné apod., proto se parníku vůbec nepletu do cesty, ne?

+6/0
26.7.2013 12:11

Z91d79e33n91ě25k 76W75e40r56n44h77a57r17t 6117765162398

Jo, to říká logika a zdravý rozum. Jenže v praxi to tak není, viz řidiči, kteří furt nevěří tomu, že je vlak na přejezdu přetlačí...

+2/0
26.7.2013 12:42

M84i17l19a26n 17V77o13s35t29r52ý 6799756154524

Ano nebudu na něj najíždět, ale na druhou stranu pokud mi vjede pod kola tak je to jeho chyba...

+3/0
26.7.2013 11:49

L46u93k89e 72V76o74j64t94ě74c68h 7523365760977

Kazdopadne jako chodec taky nevkrocim do silnice... Slapadla jsou zranitelnejsi, proto je důležité držet se pokud možno pri kraji a neplout křížem krazem od P k L břehu sem-tam...

+3/0
26.7.2013 11:47

L50u28k74e 27V58o94j84t73ě88c53h 7143495440107

Kdyz budu řídit kamión po hlavní a uvidím cyklistu (analogie ke slapadlum, jakožto cyklista taky nikdo nepotřebuje mit žádný prukaz) tak a) do něj nebudu schválně najizdet b) budu dávat pozor...

To že větší plavidlo ma přednost platí hlavně na moři, na úzké řece jako je Vltava to jde trochu hůř. A rozhodně se nejde na slapadlu nepriblizit k velké lodi na méně než 200 m, když šířka Vltavy je 400 (?)

0/−4
26.7.2013 11:45

H69a87n19u50š 86H84o39r36á22k 9211644596323

Maly plavidlo nesmi krizit drahu velkeho plavidla v mensi vzdalenosti, ale klidne ho muze napr. predject. Odkaz na RBP Hlavu 6, ktera to resi, je dole.

+3/0
26.7.2013 11:58

T58o39m20á75š 87F12i84r76b33a67c15h86e61r 9470950594880

No to je ale blábol ;-D

0/0
26.7.2013 12:15

M13a88r64e24k 18H89r39u25b24y 6657432891958

Sirka Vltavy v Praze je kolem 150m...

0/0
26.7.2013 12:35

B26o87h47u29s95l71a13v 76K80r81á38l23í18k 2491220899966

200 m platí při křížení jeho dráhy, t. j. v jaké vzdálenosti se mu můžeš nacpat před příď. Pokud dráhu lodi nekřížíš, tak můžeš být blíž. Viz čl. 9.02 odst. 4 ŘPB: "Malá plavidla nesmějí křížit směr plavby plavidel, která nejsou malými, ve vzdálenosti menší než 200 m. Musí zachovat bezpečnou boční vzdálenost od jiných plavidel. Bezpečná vzdálenost závisí na druhu plavidel, charakteru úseku vodní cesty a povětrnostní situaci."

+1/0
26.7.2013 12:38

J80o49s70e97f 12H74o30f16f43e73j 8760853912852

-pani redaktorka je kapku misu a plavbě rozumi jak koza petrželi-menši plavidlo nesmí křižit plavebni dráhu většimu,a to z důvodu horši ovladatelnosti většiho plavidla,dalši věc je mijeni plavidel atd...doporučuju dámě zajit na plavební správu a kapku kouknout na předpisy.Vltava neni rybnik a provoz podléhá paravidlům....Pochybuju,že každý kdo si půjči cokoliv co plave má o tom ánung.

+6/0
26.7.2013 11:44

J96o38s14e70f 43H83o83f66f24e30j 8750933492512

P.S.viz průšvihy Čechů na Jadranu....

+2/0
26.7.2013 11:46

M33a21r18e88k 53H26r62u68b69y 6897822231708

Na Jadranu snad neni narod, ktery by byl bez problemu, to s Cechy nijak nesouvisi

+1/0
26.7.2013 12:36

R42o13m85a16n 47S75o20u93č39e33k 4823975693306

možná by si měla paní redaktorka zjistit jak je to v zákoně a nekydat špínu na kapitány lodí, kteří mají přednost

+11/−2
26.7.2013 11:34

B86o10h29u73s90l65a40v 61K27r20á18l25í12k 2131820679706

Vůdci jsou povinni i v případech, pro které není v Řádu zvláštních ustanovení, učinit všechna opatření, která vyžaduje bezpečnost plavby a obecně uznávaná odborná plavební praxe k odvrácení zejména: 

a) ohrožení lidského života,

b) poškození plavidel nebo plovoucích těles, břehů, staveb a zařízení všeho druhu nacházejících se na vodní cestě anebo v její bezprostřední blízkosti,

c) vytvoření plavební překážky.

0/0
26.7.2013 12:43

H66a57n76u45š 89H14o36r46á70k 9661534636893

Tak na tuhle situaci RPB pamatuje, to uz snad spis Čl.1.05

Jednání za zvláštních okolností

K odvrácení bezprostředně hrozícího nebezpečí jsou vůdci povinni učinit všechna opatření, která si okolnosti vyžádají, i když se tím odchýlí od ustanovení tohoto Řádu.

0/0
26.7.2013 13:22

T31o88m34á51š 71B12l38a37h64o13š 6616267115820

To samé dělají někteří šmejdi na plachetnicích na přehradách.

Jste na lehátku nebo na loďce, ač mají všude mnoho místa míří přímo na vás, a těšně před vámi uhnou ... nemáte šanci na žádný manévr, nevíte kam pak ta plachetnice uhne.

0/−5
26.7.2013 11:16

K32a79r15e52l 45Č61e86r91n92ý 9437820262432

Pokud je plachetnice pod plachtou a nejede na motor, má na vodě absolutní přednost - ono totiž jde dost těžko poručit větru, že má zafoukat jinak...

+2/−2
26.7.2013 11:50

D20a10v44i51d 37V74o47d16ň86a73n47s78k15ý 4530659741547

Poměrně značně se mýlíte, viz Řád plavební bezpečnosti

+2/−2
26.7.2013 12:01

J64a84n 60N89o84v82á73k 9595308164155

Má přednost i před stojícími loďkami, bójkami apod? :-)

(znáte ten vtip o USS letadlové lodi a majáku? ;-D)

+4/0
26.7.2013 12:06

S54l58a41v70o67m86i10l 89R64o55z39h36o44ň 3533749601865

Určit viníka je ale těžší.

Nesmysl. Na vodě vždy platí, že přednost má ten větší. Takže určit viníka by bylo těžké v případě, že by se srazily podobně velké lodě a dohadovalo se, kdo je větší. U šlapadel je to jednoznačné - za to může vůdce šlapadla.

Ono pravidlo má své opodstatnění - menší spíš zahlédne většího a spíš mu uhne. Takže uvedený článek a házení odpovědnosti na kapitány parníků hodnotím buď jako účelové a zavádějící tvrzení, protože redaktor opět píše o něčem, v čem se nevyzná, v horším případě placený lobbing.

+14/−2
26.7.2013 11:13

T70o17m32á17š 42B52l97a43h68o25š 6896937385950

Přednost má větší, jen pokud je předem známá a definovana jeho plavební dráha.

+2/0
26.7.2013 11:17

T77o43m76á48š 98F73i56r23b58a23c38h39e10r 9880330734280

Na vodě jsou zpravidla bóje za které se nesmí, a tam kde nejsou měl by zafungovat mozek ;-)

+1/0
26.7.2013 11:32

T77o59m66á27š 76V18e71s84e42l51ý 5765388900319

nemá náhodou někde/někdy přednost plachetnice před motorovou lodí? Pravda, mám to ze cca 100 let staré anglické dětské literatury ;-)

+3/0
26.7.2013 11:41

O56n87d17ř40e62j 86H39o26r46á58k 8409164421

Ransome? :-)

0/0
26.7.2013 12:13

T82o68m33á29š 82V12e97s22e84l66ý 5205458910989

jak jinak :-)

0/0
26.7.2013 13:03

J19i18r51i 10C35e50e 5825741522708

Máte pravdu, ovšem představa, že si půjčovna šlapadel platí svého lobbystu je docela úsměvná...

+5/0
26.7.2013 11:36

D72a85v24i87d 71V27o83d58ň52a88n88s82k44ý 4380909701797

Doporučuji nastudovat Řád plavební bezpečnosti, hlava 6. Větší rozhodně nemá vždy přednost, jen pokud se jedná o "plavidlo" versus "malé plavidlo", obě kategorie jsou tam definované

+1/0
26.7.2013 11:55

H85a64n87u96š 32H20o86r13á74k 9631824876443

Ono by neskodilo zalistovat v RPB - http://chat.jachtinfo.cz/radplavbezp6.htm - tady se doctete, kdo kdy ma prednost a co ma udelat. A upozornuji, ze rad plavebni bezpecnosti plati jak v Praze na Vltave(kategorie I), tak na Berounce v Libline(kategorie II) a pro vsechny druhy plavidel, od kajaku po 1000t vanu s remorkerem! Nektery body jsou dost zajimavy cteni, jako treba alkohol, zodpovednost vudce plavidla, povinnost clenu posadky uposlechnout vudce plavidla atd atd.

+2/0
26.7.2013 11:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.