Diskuse k článku

GALERIE: Před 40 lety vyjelo poprvé do tunelu pražské metro

V květnu 2014 pražské metro oslaví neuvěřitelných 40 let provozu. Už o několik měsíců dříve, v prosinci 1973, ale odstartovaly první zkušební jízdy nových vozů typu Ečs, které do Prahy dorazily v polovině října téhož roku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

svobodova phoebe

vyjelo do ...??

mozna sloveso vjelo do tunelu je vhodnejsi nez sloveso vyjelo, protoze vyjet/vyjizdet predpoklada predlozku z ... mozna.8-o

0/0
9.1.2014 11:13

Bumbrlíček.

Metro není špatné.

Akorát ty první soupravy z tehdejšího SSSR byly těžké vozy, které ani nemají uzpůsobený hnací agregát do systému metra - vyráběly se v Mityšči u Moskvy a původně byly určeny pro příměstské spojení Mytišče z Moskvou. Pokud vím, tak stejné soupravy dostalo také Maďarsko a Polsko. Ale nic, soupravy se dají vyměnit. Co však považuji za nedomyšlené, jsou přestupní stanice. Světlá vyjímka z toho je Muzeum, kde se přestupuje krásně a stačí na to 2 eskalátory, vůbec nejtragičtější přestup je podle mého na Můstku (celkem solidní bludiště a dost dlouhá trasa pěšího pochodu), o něco málo lepší je přestup na Florenci. Když uvážím, že rakouské metro ve Vídni je stejně staré jako pražské a jak jsou tam přechody rychlé a účelné, tak se cítím divně. Pražské metro je sice vizuálně hezčí, ale to vídeňské je o dost praktičtější. Například ve Vídni je zvykem hlásit přestupy v příští stanici (komplet i s povrchem), u nás jsme zůstali viset na obligátním hlášení "Ukončete nástup a výstup, dveře se zavírají", což je ve Vídni vyřešeno pípáním a signálkou.

0/0
1.1.2014 10:38

O. M.

Re: Metro není špatné.

Člověče, ty vaše bulíky, už je mám zase na nose :-)

Ty těžké vozy, které ani nemají uzpůsobený hnací agregát do systému metra, byly postaveny na základě vozů jezdících v moskevském metru.

Přemýšlím, kdy jste naposledy jel metrem v Praze, příští stanice a přestupy se hlasí už roky.

Nebo je ten váš příspěvek ovlivněn silvestrovským veselím?

0/0
7.1.2014 10:50

Trol

Re: Metro není špatné.

A taky EČs nesměly běžné úseky, jako Holešovice-Kobylisy (dneska se šotojízdy dělaj po přepsání předpisů, úžasné to řešení). (8171 smí).

Přestupy de hlásit líp:"Muzeum - přestupní stanice." - z toho nepoznám, na jakou linku.

"Příští stanice Hradčanská - přestup na linky S a další vlakové spoje" - na Hradčanské pro jistotu neřekne nic. A nevím, na jaké linky SS, vážně by se tam nevešlo "Hradčanská - přestup na S5 směr Kladno" nebo "Vysočanská - přestup na S2 směr Nymburk a S3 směr Hradec"?

Nic neříkající "přestup na Sbahno a vlaky" bych nechal akorát na velkejch nádražích(Hlavák, Masna).

0/0
17.1.2014 21:09

MaT

Re: Metro není špatné.

Tak pokud máte rád labyrintoidní přestupy, tak doporučuji někdy vyzkoušet pařížské metro... :-)

0/0
1.2.2014 1:24

Karel

Obrázek č. 12

Obrázek č. 12 není stanice Pražského povstání, ale Budějovická.

0/0
1.1.2014 9:05

Richard

Metro není žádnou chloubou

po zákeřné okupaci nám rusáci vnutili jejich ruské otřesné těžké vagony. Neforemné krabice . s osvětlením uvnitř jak z 30.let. První metro, pár stanic trasy A byla nechutná propagace normalizačních bolševiků a nekritický obdiv (ovšem pouze oficialní) k nenáviděným okupantům. Teprve po revoluci 89,kdy jsem si začali stavět podle vlastních plánů, odstranili nechutné a nesmyslné názvy stanic, se to zlepšilo.

0/0
30.12.2013 10:27

Petra

Re: Metro není žádnou chloubou

Souhlasím s vámi, skoro beze zbytku. Když jsem ve starých stanicích , vždy si vzpomenu na tu otřesnou dobu. Protektorát jsem nezažila, je mi jen 40 let , ale to byla válka , to byla propaganda a teror v době míru a totální zničení naší ekonomicky. Vnucené metro je další důkaz.

0/0
30.12.2013 10:49

-

Re: Metro není žádnou chloubou

Jistě. Byla to hrůza. Oč lépe by nám bylo s původně navrženým, a metrem rozestavěným, pro podzemní tramvaje. Kapacity by byla sice třetinová, ale ono je nutno vidět věci správně politicky.

0/0
30.12.2013 11:16

x

Re: Metro není žádnou chloubou

Nikoliv tramvaje, ale naše soupravy by odvedly lepší práci - alespoň v pozdějších letech už by se mohli začít používat¨.

0/0
30.12.2013 23:23

-

Re: Metro není žádnou chloubou

Nikoli. Metro bylo stavěné jako dráha podzemních tramvají. Nejvíce se to vidět např. na stanici Hlavní Nádraží. A byli to právě sovětští poradci, kdo přiměli ke změně na podzemní vlaky.

To s těmi soupravami je sice pravda, ale je to věc až následná, a nepříliš podstatná. Soupravy nahradíš snadno, viz to co se nakoupilo od Konsorcia ČKD, Siemens atd. později. Ale koncept, tedy nástupiště, komunikace, kapacity, ten už nepředěláš.

0/0
31.12.2013 22:49

Trol

Re: Metro není žádnou chloubou

Metro vs tramvaj - lepší je metro,

ale České soupravy - R1 byla jednotka pro metro, ne tramvaj.

0/0
17.1.2014 21:25

Nn

Re: Metro není žádnou chloubou

Technicka poznamka, prvni byla trasa C.

Stanice Florenc se tehdy jmenovala Sokolovska, ty dalsi si nepamatuju. Z novejsich stanic si pamatuju Leninovu - Dejvicka ci Fucikovu - Nadrazi Holesovice, taky byla nekde Gottwaldova ci Kosmonautu (Chodov???), ale nevim, ktere to byly.

0/0
30.12.2013 14:50

Re: Metro není žádnou chloubou

Anděl byl Moskevská. Gottwaldova je Vyšehrad, pak tam byla Mláležnická, Kosmonautů, Primátora Vacka....

Na B se stanice měli jmenovat Jinonice=Švermova, Nové Butovice =Dukelská, to už bolševik nestihnul;-D

0/0
30.12.2013 17:05

Re: Metro není žádnou chloubou

Bolševik.... co vidíš za bolševika na Dukle... nebo Sokolova?

0/0
31.12.2013 22:51

Re: Metro není žádnou chloubou

Haloooo, na Dukle zahynulo zbytečně statisíce lidí , jen kvůli tomu , že Stalin nemohl připustit, aby čechoslováci přišli do Československa celkem bezpečnou cestou přes Podkarpatskou Rus, kterou už věděl , že připojí k SSSR, tak hnal naše vojáky přes horský průsmyk(!!!!);-€Sokolovská ,ty chytráku se ale nejmenovala podle Sokolova , ale podle celé dlouhé ulice, na které jsou ale další stanice a bylo to vrcholně matoucí, to by se musely jmenovat Sokolovská všechny od Ivalidovny po Rajskou Zahradu! Kapiš, jinak bolševik je zločinec a vrah!:-PRvRv

0/0
1.1.2014 12:21

:-)

Re: Metro není žádnou chloubou

Jen pro pořádek, na Dukle padlo daleko víc Sovětů než Čechoslovákáků, to že to byla strategická chyba bylo dáno selháním Slovenského povstání, které mělo zajistit průchody. To se ale takovým historickým "expertům" jako ty vysvětluje těžko.

Ale zpět k Metru, na svou dobu to bylo velice nadčasové a architektonicky cenné dílo. Kdo jel humpoláckým metrem v Londýně to může porovnat. A ty zapálený kecy na komunisty jsou už dneska trochu out a neustále se opakující budižkničemu, spíš přemýšlejte o tom proč si necháváme rozkrádat stát pod rukama - jeden z hlavních důvodů proč hafo lidí soudí, že před dvaceti lety bylo líp.

0/0
14.1.2014 17:25

Re: Metro není žádnou chloubou

V Londýně je taky metro z trošku ranějšího období - z období snad ještě ze začátku století - takže srovnáváte nesrovnatelné.

0/0
17.1.2014 12:16

Trol

Re: Metro není žádnou chloubou

Strategická chyba nebyla chyba vedení, ale Slováků. ;-D

0/0
17.1.2014 21:19

Jirka

Re: Metro není žádnou chloubou

Ale stihnul...

0/0
3.1.2014 0:36

KarelF

Re: Metro není žádnou chloubou

Ale stihnul, stanice se tak jmenovali sice jen pár let. Je mne teda 42 let, ale celkem si to pamatuji.

Trasa A se kupodivu moc měnit nemusela pouze Leninova se přejmenovala na Dejvickou. Trasa C tam to bylo více změn, Fučíkova - Nádraží Holešovice, Sokolovská - Florenc, Gottwaldova-Vyšehrad, Mládežnická-Pankrác, Primátora Vacka- Roztyly, Budovatelů-Chodov, Družby-Opatov, Kosmonautů-Háje, Trasa B také doznala dost změn, ČKD-Kolbenova, anděl-Moskevská, Švermova-Jinonice, Dukelská-Nové Butovice, Více změn nebylo tedy myslím, že ne. Trasa C jezdila v roce 1989 z dnešního Nádraží Holešovice na háje, trasa B z českomoravské na butovice trasa A z strašnické nebo skalky na dejvickou. Takže tak pro info.

0/0
16.1.2014 2:19

x

Re: Metro není žádnou chloubou

Nikoliv - jen na Florenc (Sokolovská) - úsek na Českomoravskou byl v té době rozestavěn.

http://www.metroweb.cz/metro/stanice/linka_b.htm

0/0
17.1.2014 12:27

omar

Re: Metro není žádnou chloubou

De videt, zes jeste asi nebyl v Budapesti...

0/0
30.12.2013 21:47

Martina

Re: Metro není žádnou chloubou

Nesouhlasim, byla jsem letos v metru v Mnichove a drive i v Bruselu a prazske metro je na hodne vysoke urovni. V Mnichove se vracite 30 let zpet.

0/0
31.12.2013 10:18

Asdf

Re: Metro není žádnou chloubou

Souhlasim. Pro ty, kteri si mysli, ze nase Metro je spatne, doporucuji navstivit New York a podivat se tam. Jiste lze namitnout, ze maji radove vic stanic, koleji a prepraveneho mnozstvi cestujicich, ale Nase Metro je uplne nekde jinde.

0/0
31.12.2013 14:50

Cecil

Re: Metro není žádnou chloubou

Vysvětli blíže , kde někde jinde? V New Yorku je metro 70. let a vždy fungovalo, navíc taxík tam stojí stejné peníze a jsou opravdu všude,.:-P

0/0
31.12.2013 15:47

Re: Metro není žádnou chloubou

Inu, to ti asi nikdo nedokáže vysvětlit. Když mícháš metro s taxíkem, tak by bylo příliš obtížné ti vysvětlit rozdíl mezi metry, ty Borgu.

0/0
31.12.2013 22:53

notorius

Re: Metro není žádnou chloubou

Ty neforemné ruské krabice dodnes nebyly překonány co do pohodlí pro cestující, jak sedící, tak stojící, a kapacity. A v podstatě můžeme být vděčni, že díky jejich váze bylo metro dimenzováno tak robustně, že k větším opravám kolejí se přistupuje až v posledních letech, tj. po 40 letech intenzivního provozu! A to ještě spíš preventivně nebo z pochybných ekologických důvodů (výměna dřevěných "věčných" pražců impregnovaných karbolem). Opravdu by pravicové vedení Prahy mělo být vděčné, že ho údržba metra nikdy moc nestála, kromě povodně 2002.

0/0
1.1.2014 12:51

O. M.

Re: Metro není žádnou chloubou

Ještě je vhodné připomenout, že ty "neforemné ruské krabice" jsou obšlehnuté newyorkské metro udělané ruskými technologiemi. Byly sice robustní, ale strašlivě náročné - a nákladné - na údržbu.

Co se týče kolejí, tak byl už nejvašší čas. Ani ne tak kvůli ekologii (i když taky), ale protože se to začalo rozpadat.

0/0
7.1.2014 10:42

x

Re: Metro není žádnou chloubou

K větším opravám - rošt v Nuselském mostu se musel opravovat mnohem dříve a ty vagony co se týče pohodlí byli jednoznačně pro mě horší - třeba na tom sedadle si jeden částečně opilý cestující si mi jednou sedl pomalu na klín- nějaká mezera tam byla - jenže to že tak pro dítě mu jaksi nevadilo - v novějších jsou sedadla přesně určená.

0/0
17.1.2014 12:33

Re: Metro není žádnou chloubou

Oprava kolejí - prostě ona životnost výhybek má svojí dobu a stanice se začali opravovat už před povodněmi - prostě do nich již zatékalo a elektroinstalace a další technologie začínali již být dožité.

0/0
17.1.2014 12:35

Trol

Re: Metro není žádnou chloubou

Výmena nebylo ekologické rozhodnutí, koljnice a pražce maj omezenou životnost. Rychlost nejde podle stáří trati omezovat donekonečna.

Kapacita souhlas, ale pohodlí ani náhodou.

0/0
17.1.2014 21:30

Mirek

A?

Jsou ty fotky opravdu z roku 73? Jak to, že na cedulích je vyznačen přestup na trasu A? To už bylo naplánováno dopředu?

0/0
29.12.2013 11:04

Jirka

Re: A?

Samozřejmě, komunisti mysleli na všechno, např. na Karláku jsou v eskalátorových tunelech mezipatra, kde měla být chodba na tehdy plánované metro D do Modřan.

0/0
29.12.2013 16:15

x

Re: A?

Trasa A vyjela v roce 1978 takže byla jistě naplánována a možná již částečně - ražba budoucích tunelů - rozestavěna.

0/0
30.12.2013 23:21

Rudolf Polanecký

Byla to krásná doba

Jak jsme budovali, slavili úpěchy a sabotéry udávali a zavírali. :-)

0/0
28.12.2013 12:12

Polan Rudolfecký

Re: Byla to krásná doba

Zalez

0/0
29.12.2013 23:15

hexx

Straslive obleceni

Me na tech fotkach zaujalo hlavne to, jak silene byli ti lide obleceni - hnusne kabaty, kazdy druhy nejakou silenou hucku na hlave, vypada to jako sbor tech nejchudsich delnasu odnekud z Moskvy. 8-o

0/0
27.12.2013 11:25

notorius

Re: Straslive obleceni

Se nezblázni. "Prošle" vypadá každá móda po nějakých 20-30 letech. I Klauz dnes působí směšně na záběrech z 90. let.  Naopak když se podívám na dnešní cestující v metru, připadají mi jako hastroši. Všechno oblečení je tak nějak zmuchlané, tmavé a vypadá špinavé. Dřív lidé působili upraveněji.

0/0
1.1.2014 11:47

Hehe

Re: Straslive obleceni

Tyvole víš jak je dneska retro in?!

0/0
14.1.2014 17:30

diskuter x

Napostavit vam komousi metro prazaci

tak se nedostanete ani do odbchodu, stavite si tam tunel a ani na ten nemate ... :-/

0/0
26.12.2013 20:58

Radek

Re: Napostavit vam komousi metro prazaci

Komouši byli ti, kdo stavbu metra dlouhá léta zbytečně odkládal:-P

0/0
27.12.2013 6:42

Hrdy Prazak

Re: Napostavit vam komousi metro prazaci

Hm. Tak to by bylo o jedno vec mene, kterou nam vy vidlaci zavidite ;-D

0/0
27.12.2013 10:20

Dan

Re: Napostavit vam komousi metro prazaci

Pokud vím, tak na metro se Vám tam sbírala celá republika. Takže Vám to zaplatilo 15 milionů lidí a ne jenom vy sami.

0/0
28.12.2013 0:51

Re: Napostavit vam komousi metro prazaci

Opravdu??

0/0
30.12.2013 14:35

Panx

Re: Napostavit vam komousi metro prazaci

hlavně,že ty máš na všechno ty burane jeden zapráskanej!!!!!!!

0/0
27.12.2013 15:52

grr

Re: Napostavit vam komousi metro prazaci

Metro se zacalo stavet uz za prvni republiky. Jenom pak to holt narodni socialiste/komuniste nepovazovali za prioritu... Takze asi tak :-P

0/0
28.12.2013 11:13

Jirka

Re: Napostavit vam komousi metro prazaci

Chtěl si říct projektovat...

0/0
29.12.2013 16:14

:-)

Re: Napostavit vam komousi metro prazaci

Se nediv po hospodářský krizi a válce považovat za prioritu metro je trochu proti logice, ne? Né, že by všechno v té době bylo logické, ale tohle mi celkem normální. A první republika je taky idilická jen v biografu.

0/0
14.1.2014 17:35

Trol

Re: Napostavit vam komousi metro prazaci

Stavět v roce 46 se nemohlo, ale čekat až do roku 74 se nemuselo.

0/0
10.3.2014 1:46

Najdete na iDNES.cz