Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Metro na trase C nejezdilo. V tunelu hořely kabely

Pražské metro C mezi stanicemi Florenc a Pražského povstání ve čtvrtek odpoledne nejezdilo. Mezi Muzeem a I.P. Pavlova hořela kabeláž. Dopravu zajišťovaly náhradní autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M64i65l32a48n 86S78o64u91š48e29k 9106747831322

Stane se... ale docela mne překvapila vysoká úroveň informačního servisu Metra - viz tabule... Klobouk dolů, tohle jsem skutečně nečekal. To je ta elektronika a informační systémy, za něž se zaplatily desítky milionů Kč? Kdepak asi skončily...

+1/0
27.12.2013 0:12

A61l12e48x23a46n86d53r 40K48o96s62t27k89a 5719296279726

Kvalitka že? Na stejné úrovni je informace o posledním spoji.. Nesmírně příjemné třeba na Hradčanské, kde jede eskalátor 2 minuty. Sjedete dolů, přejdete na patřičné nástupiště.. A teprve potom pustí "všímavý" pozorka upozornění, že vám to již ujelo.. Další 2 minuty nahoru (tedy celková ztráta přes 5 minut) a mezítím vám ujede i poslední tramvaj a čekáte 30 minut na noční..

+1/0
27.12.2013 4:16

J44o61s35e71f 47Z27e63d20i35z67o46v 6157836774312

Odborníci si tady zase honí triko jací jsou machři, ale problematice el.zař. v metru prd rozumí. Prašné prostředí + vlhko udělají své a v tomto případě došlo ke zkratu na izolátoru přívodní kolejnice a to nějaké ochrany nezachytí.

0/0
26.12.2013 20:36

A40l51e22x20a65n28d17r 95K10o21s35t82k51a 5349616749296

Z toho, co jsem viděl níže mi přijde, že někteří možná i ví o čem hovoří. Ale řekněme v teorii. Nějak nepočítají s praxí, kdy kabel není v krásném, čistém kabelovodu, ale v hnusném, špinavém, vlhkém tunelu, vystavený i otřesům, když jede metro okolo atd. A že je v tom prostředí možná 10, možná i 40 let.. Ostatně, logika mi tvrdí, že i průběh zatížení, kdy jde kabelem někdy minimum, jindy při rozjezdu souprav megawatty, také asi moc nesvědčí kvalitě spojů atd. Teď se to ohřeje třeba o 10c, za minutu to zase ochladne, za 3-5 minut další metro.. Plus samozřejmě zkrat po povrchu izolátoru, nebo se může izolátor rozpadnout atd.

0/0
26.12.2013 20:56

G28a12b37r39i31e96l 89H63o31r58t35e60n 9851929433224

Potkani si udělali piknik, kde neměli?:-)

0/−2
26.12.2013 19:00

M83a94r58e30k 16M17ü16l25l53e39r 3707369903806

Zajímavý. To to neodhalej revize?

+4/−3
26.12.2013 14:41

A67l11e15n71a 84O65p75p93l11o29v25á 6293119954582

zkuste nastudovat něco z elektrotechniky, konkrétně silnoproud....

+4/−8
26.12.2013 14:44

M69a49r34e41k 49M38ü49l66l25e98r 3217939303236

Proč bych to měl studovat?! Já se normálně ptám, takže čekám, ze mi to někdo studovanej v tomhle oboru třeba vysvětlí. Jenže to v diskuzich asi nejde, tam se každej snaží ukázat, jak je chytrej. Škoda že jen ukázat, nikoliv dokázat vědomosti.

+11/−2
26.12.2013 15:46

J77a67n 28S37a40l77o67m58o80n 4319570561185

Ne, to revize opravdu neodhalí. Kabel sám o sobě zahořet v podstatě nemůže, protože nemá kde by se dostatečně zahřál. K dostatečnému zahřátí kabelu může dojít jen v případě neodpojeného zkratu, který kabel mnohonásobně proudově přetíží (řádově až 100x a vícekrát), ovšem v tom případě zahoří nejdříve ono zkratované zařízení. Dál by mohlo k zahoření dojít, kdyby například byla na kabelu vadně udělaná spojka kabelů (to by ale odhalila už první revize, která se provádí ještě před uvedením kabelu do provozu). Zkrátka mi z toho všeho plyne, že buď kabel někdo nějak porušil, nebo zapálil. Samovolné zahoření kabelu je vysoce nepravděpodobné.

+6/0
26.12.2013 15:43

M11a57r10e89k 86M14ü28l94l69e30r 3127589403396

R^

0/0
26.12.2013 15:47

J60a47n 55S84a53l80o72m86o51n 4579100731655

Já se zabývám právě navrhováním kabeláže a kabelových nosných systémů. Když navrhujeme kabel, tak se standartně počítá s jeho ohřevem maximálně na 70 stupňů celsia a počítá se i s teplotou okolí kde se nachází a způsobem uložení toho kabelu, na kterém závisí to jak je svým okolím ochlazován. To je maximální provozní teplota. Jištění proti zkratu se počítá tak, aby ohřev kabelu při zkratu nepřekročil maximálně 120 stupňů, což je ještě dostatečná rezerva pro izolaci kabelu. Navíc tu mluvíme maximálně o vteřinách. Tam kde je to opravdu nutné z hlediska bezpečnosti se dokonce navrhují proudové chrániče s nastavením ochrany proti požáru 300mA rozdílu proudu mezi fázovým vodičem a pracovní "nulou" a odpojením řádově ve stovkách milisekund. Takže z toho všeho vyplývá, že se buď opravdu někdo strašně seknul při návrhu a porušil tak několik nejdůležitějších norem které mají všichni elektrikáři docela zažité a nebo to někdo opravdu musel způsobit zásahem zvenčí (porušením izolace kabelu bez následné opravy, nebo prostě jiným způsobem).

+2/0
26.12.2013 16:03

J79a11n 89Z52e20l90e81n40k65a 2676986318175

Ono by stačilo, aby tam někde přežívalo ještě nejaké zastaralé zařízení z počátků provozu metra, které ještě nestihli vyměnit (staré kabely, ataré propojky atd.), a může se to stát taky.

0/0
26.12.2013 16:10

J26a94n 82S97a97l35o80m46o37n 4969420741725

No, zažil jsem ledasco, ale zpuchřelou kabeláž by pravděpodobně zkouška zvýšeným napětím, jaké se musí provádět co pět let, odhalila. Navíc v tunelu asi nebude takové UV záření aby kabely snadno puchřeli. Ovšem jesttli tam byly ještě olejové VN kabely, a někdo zapoměl do koncovek dolévat olej... ;-D. Prostě tak jako tak je to lidská chyba.

+1/0
26.12.2013 16:16

D13a37v37i69d 58N42e85s40w62e24d67a 3397585485

V metru nikdy olejové kabely nebyly.

0/0
26.12.2013 16:23

D49a57v30i81d 86N85e32s73w56e91d67a 3597125485

Problémy s izolací obecně zkouška zvýšeným napětím neřeší. Zhoršení izolačních stavů obecně řeší hlídače izolačního stavu.

0/0
26.12.2013 16:25

J84a43n 73S91a19l44o28m77o13n 4379960501875

To ano, ale ty mohou být použity prakticky jen u TT sítí. U sítě TNC - S to prostě není jak zjistit, takže zbývá pouze fyzická prohlídka.

0/0
26.12.2013 16:31

D30a85v41i68d 39N67e75s42w95e79d76a 3607865855

A mohu uvést i mnoho jiných příčin. Třeba chyba v montáži. Nedávno nám hořelo dost kabelových spojek. Před těmi 30 lety se dělali epoxidové. Jsou dost poruchové. Už jsme je všechny vyměnili. Na tyto problémy nikdo při revizi nepřijde. Dále nám taky občas hořej kabely v průchodech zdí nebo nejsou jinou stavební konstrukcí. V těchto místech to více topí a občas to bouchne. Je to taky způsobeno stářím kabeláže (30 a více let). Nový kabelky nám to nedělaj. Jinak na mnoha místech v metru nebo třeba důležité systémy elektráren, nemocnice, stavby nebezpečné z požárního hlediska se instalují nehořlavé nebo dokonce ohniodolné kabely. Izolace těchto kabelů nehoří plamenem, jsou oheň retardující, oheň nešířící a vydržej jmenovitě i při zkratu vyšší teploty. Ohniodolné kabely mohou být dokonce provozovány po nějakou dobu při požáru ( v plamenech).

0/0
26.12.2013 16:21

J80a63n 80S77a89l81o83m91o76n 4799920471495

Vlastně u rekonstrukcí elektráren a v novostavbách se ani jiné kabely než oheň retardující už nepoužívají :-). Ty ohni odolné kabely se musí kombinovat ještě s ohni odolným kabelovým nosným systémem a celý systém pak má schopnost fungovat i při požáru po přesně stanovenou dobu ( obvyklé doby jsou v minutách: 30, 60, 90, ale může být požadováno i 15, nebo 120 minut :-) ).

0/0
26.12.2013 16:30

D78a26v53i89d 45N43e52s69w59e98d29a 3447715515

No v některých případech na elektrárnách projektujeme i klasické PVC kabely (např. CYKY nebo AYKY) Ve výstavbě běžných rodinných domků se jiné než PVC kabely nepoužívají. PVC kabely rády hoří a jejich samozhášivost není slavná.

0/0
26.12.2013 16:39

J47a92n 24S58a56l41o96m49o56n 4299590151465

No, ovšem že jsem si toho všiml, že se tam taková kabeláž sem tam u některých obchodních balíčků, které nejsou primárně zaměřené na elektrikařinu, vyskytne. Ovšem veškterá hlavní kabeláž (napájení rozvaděčů, silová kabeláž 6kV a podobně) je už ze zadání od ČEZu navrhovaná jako oheň retardující. Jediný 1-AYKY kabel který jsme kdy na elektrárně použili je zakopaný přímo do země v délce větší jak 1 km a bylo na něj potřeba výslovné povolení od PT ČEZ :-).

0/0
26.12.2013 16:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.