Diskuse k článku

Metro na trase C nejezdilo. V tunelu hořely kabely

Pražské metro C mezi stanicemi Florenc a Pražského povstání ve čtvrtek odpoledne nejezdilo. Mezi Muzeem a I.P. Pavlova hořela kabeláž. Dopravu zajišťovaly náhradní autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M21i74l46a89n 41S87o37u97š91e71k 9196277591552

Stane se... ale docela mne překvapila vysoká úroveň informačního servisu Metra - viz tabule... Klobouk dolů, tohle jsem skutečně nečekal. To je ta elektronika a informační systémy, za něž se zaplatily desítky milionů Kč? Kdepak asi skončily...

+1/0
27.12.2013 0:12

A29l35e18x86a21n77d86r 47K21o51s49t48k91a 5459376289726

Kvalitka že? Na stejné úrovni je informace o posledním spoji.. Nesmírně příjemné třeba na Hradčanské, kde jede eskalátor 2 minuty. Sjedete dolů, přejdete na patřičné nástupiště.. A teprve potom pustí "všímavý" pozorka upozornění, že vám to již ujelo.. Další 2 minuty nahoru (tedy celková ztráta přes 5 minut) a mezítím vám ujede i poslední tramvaj a čekáte 30 minut na noční..

+1/0
27.12.2013 4:16

J76o30s92e80f 11Z40e51d70i48z59o74v 6337106344112

Odborníci si tady zase honí triko jací jsou machři, ale problematice el.zař. v metru prd rozumí. Prašné prostředí + vlhko udělají své a v tomto případě došlo ke zkratu na izolátoru přívodní kolejnice a to nějaké ochrany nezachytí.

0/0
26.12.2013 20:36

A11l49e30x93a96n94d93r 63K88o72s63t94k50a 5919956909706

Z toho, co jsem viděl níže mi přijde, že někteří možná i ví o čem hovoří. Ale řekněme v teorii. Nějak nepočítají s praxí, kdy kabel není v krásném, čistém kabelovodu, ale v hnusném, špinavém, vlhkém tunelu, vystavený i otřesům, když jede metro okolo atd. A že je v tom prostředí možná 10, možná i 40 let.. Ostatně, logika mi tvrdí, že i průběh zatížení, kdy jde kabelem někdy minimum, jindy při rozjezdu souprav megawatty, také asi moc nesvědčí kvalitě spojů atd. Teď se to ohřeje třeba o 10c, za minutu to zase ochladne, za 3-5 minut další metro.. Plus samozřejmě zkrat po povrchu izolátoru, nebo se může izolátor rozpadnout atd.

0/0
26.12.2013 20:56

G72a98b42r95i65e73l 28H93o65r25t72e27n 9221249213264

Potkani si udělali piknik, kde neměli?:-)

0/−2
26.12.2013 19:00

M48a47r51e25k 42M31ü76l81l66e14r 3187469443116

Zajímavý. To to neodhalej revize?

+4/−3
26.12.2013 14:41

A78l51e68n14a 59O10p91p14l44o75v12á 6983409784302

zkuste nastudovat něco z elektrotechniky, konkrétně silnoproud....

+4/−8
26.12.2013 14:44

M45a75r58e52k 78M12ü54l54l75e37r 3517319593396

Proč bych to měl studovat?! Já se normálně ptám, takže čekám, ze mi to někdo studovanej v tomhle oboru třeba vysvětlí. Jenže to v diskuzich asi nejde, tam se každej snaží ukázat, jak je chytrej. Škoda že jen ukázat, nikoliv dokázat vědomosti.

+11/−2
26.12.2013 15:46

J61a65n 80S59a64l46o30m58o18n 4639200331435

Ne, to revize opravdu neodhalí. Kabel sám o sobě zahořet v podstatě nemůže, protože nemá kde by se dostatečně zahřál. K dostatečnému zahřátí kabelu může dojít jen v případě neodpojeného zkratu, který kabel mnohonásobně proudově přetíží (řádově až 100x a vícekrát), ovšem v tom případě zahoří nejdříve ono zkratované zařízení. Dál by mohlo k zahoření dojít, kdyby například byla na kabelu vadně udělaná spojka kabelů (to by ale odhalila už první revize, která se provádí ještě před uvedením kabelu do provozu). Zkrátka mi z toho všeho plyne, že buď kabel někdo nějak porušil, nebo zapálil. Samovolné zahoření kabelu je vysoce nepravděpodobné.

+6/0
26.12.2013 15:43

M13a74r22e42k 89M97ü61l30l37e58r 3937649983336

R^

0/0
26.12.2013 15:47

J96a91n 75S18a77l42o73m81o19n 4309490751415

Já se zabývám právě navrhováním kabeláže a kabelových nosných systémů. Když navrhujeme kabel, tak se standartně počítá s jeho ohřevem maximálně na 70 stupňů celsia a počítá se i s teplotou okolí kde se nachází a způsobem uložení toho kabelu, na kterém závisí to jak je svým okolím ochlazován. To je maximální provozní teplota. Jištění proti zkratu se počítá tak, aby ohřev kabelu při zkratu nepřekročil maximálně 120 stupňů, což je ještě dostatečná rezerva pro izolaci kabelu. Navíc tu mluvíme maximálně o vteřinách. Tam kde je to opravdu nutné z hlediska bezpečnosti se dokonce navrhují proudové chrániče s nastavením ochrany proti požáru 300mA rozdílu proudu mezi fázovým vodičem a pracovní "nulou" a odpojením řádově ve stovkách milisekund. Takže z toho všeho vyplývá, že se buď opravdu někdo strašně seknul při návrhu a porušil tak několik nejdůležitějších norem které mají všichni elektrikáři docela zažité a nebo to někdo opravdu musel způsobit zásahem zvenčí (porušením izolace kabelu bez následné opravy, nebo prostě jiným způsobem).

+2/0
26.12.2013 16:03

J98a86n 67Z93e41l55e67n51k78a 2626946608335

Ono by stačilo, aby tam někde přežívalo ještě nejaké zastaralé zařízení z počátků provozu metra, které ještě nestihli vyměnit (staré kabely, ataré propojky atd.), a může se to stát taky.

0/0
26.12.2013 16:10

J97a18n 33S16a86l94o64m23o33n 4659410551425

No, zažil jsem ledasco, ale zpuchřelou kabeláž by pravděpodobně zkouška zvýšeným napětím, jaké se musí provádět co pět let, odhalila. Navíc v tunelu asi nebude takové UV záření aby kabely snadno puchřeli. Ovšem jesttli tam byly ještě olejové VN kabely, a někdo zapoměl do koncovek dolévat olej... ;-D. Prostě tak jako tak je to lidská chyba.

+1/0
26.12.2013 16:16

D89a68v30i65d 91N92e24s65w61e43d68a 3647615185

V metru nikdy olejové kabely nebyly.

0/0
26.12.2013 16:23

D40a81v28i39d 79N57e53s44w65e58d12a 3427545205

Problémy s izolací obecně zkouška zvýšeným napětím neřeší. Zhoršení izolačních stavů obecně řeší hlídače izolačního stavu.

0/0
26.12.2013 16:25

J28a75n 31S35a47l98o65m97o31n 4239690121465

To ano, ale ty mohou být použity prakticky jen u TT sítí. U sítě TNC - S to prostě není jak zjistit, takže zbývá pouze fyzická prohlídka.

0/0
26.12.2013 16:31

D67a46v73i63d 51N35e85s33w41e15d35a 3617975875

A mohu uvést i mnoho jiných příčin. Třeba chyba v montáži. Nedávno nám hořelo dost kabelových spojek. Před těmi 30 lety se dělali epoxidové. Jsou dost poruchové. Už jsme je všechny vyměnili. Na tyto problémy nikdo při revizi nepřijde. Dále nám taky občas hořej kabely v průchodech zdí nebo nejsou jinou stavební konstrukcí. V těchto místech to více topí a občas to bouchne. Je to taky způsobeno stářím kabeláže (30 a více let). Nový kabelky nám to nedělaj. Jinak na mnoha místech v metru nebo třeba důležité systémy elektráren, nemocnice, stavby nebezpečné z požárního hlediska se instalují nehořlavé nebo dokonce ohniodolné kabely. Izolace těchto kabelů nehoří plamenem, jsou oheň retardující, oheň nešířící a vydržej jmenovitě i při zkratu vyšší teploty. Ohniodolné kabely mohou být dokonce provozovány po nějakou dobu při požáru ( v plamenech).

0/0
26.12.2013 16:21

J54a13n 71S62a58l47o13m47o84n 4229430261625

Vlastně u rekonstrukcí elektráren a v novostavbách se ani jiné kabely než oheň retardující už nepoužívají :-). Ty ohni odolné kabely se musí kombinovat ještě s ohni odolným kabelovým nosným systémem a celý systém pak má schopnost fungovat i při požáru po přesně stanovenou dobu ( obvyklé doby jsou v minutách: 30, 60, 90, ale může být požadováno i 15, nebo 120 minut :-) ).

0/0
26.12.2013 16:30

D52a42v59i14d 68N77e20s85w97e90d93a 3607175675

No v některých případech na elektrárnách projektujeme i klasické PVC kabely (např. CYKY nebo AYKY) Ve výstavbě běžných rodinných domků se jiné než PVC kabely nepoužívají. PVC kabely rády hoří a jejich samozhášivost není slavná.

0/0
26.12.2013 16:39

J86a86n 70S94a73l49o20m20o94n 4599590211635

No, ovšem že jsem si toho všiml, že se tam taková kabeláž sem tam u některých obchodních balíčků, které nejsou primárně zaměřené na elektrikařinu, vyskytne. Ovšem veškterá hlavní kabeláž (napájení rozvaděčů, silová kabeláž 6kV a podobně) je už ze zadání od ČEZu navrhovaná jako oheň retardující. Jediný 1-AYKY kabel který jsme kdy na elektrárně použili je zakopaný přímo do země v délce větší jak 1 km a bylo na něj potřeba výslovné povolení od PT ČEZ :-).

0/0
26.12.2013 16:43

Najdete na iDNES.cz