Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha zkouší malý elektrobus, který během nabíjení připomíná tramvaj

Pražskými Dejvicemi bude následujících pět dnů jezdit zcela nový elektrobus Siemens-Rampini. Dopravnímu podniku ho zapůjčil vídeňský dopravce. Autobus má na střeše sběrač jako tramvaje, protože při nabíjení bere proud z trolejí. Malé vozidlo se navíc protáhne i úzkými ulicemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L49u26c84i37a40n 87P92a82p67a61z80i23a45n 5534557801195

Mne spíše připomína trolejbus. Proč není trolejbusem, ale elektrobusem?

0/0
31.1.2014 21:31

B18o56h46u98m50i21l 77M56á40c56a 5791932536813

Ve Vídní mají pro tyhle elektrobusy wienerladung, což je mazaný rychlodobíjení. Každým wienernaládováním se životnost baterií zdvojnásobí. Takže za jednu zimní sezónu mají baterky víde%nských elektrobusů téměř neomezenou životnost a používají se furt a imrvére.

Ovšem GŘ Ďuriš to v předposledním odstavci jenom naznačil. S pragerladungem budou mít ty baterky nejen neomezenou životnost, ale i kapacitu, a od jara na ně pojede celý zbytek MHD, takže pak bude na Blanku i další tunely. S tím vyleze asi sám velkomožný pan primátor.

O wienerladungu byl v Technetu velmi propracovaný článek:

http://technet.idnes.cz/elektrobusy-s-topenim-067-/tec_technika.aspx?c=A130317_145046_tec_reportaze_rja

0/0
23.1.2014 13:30

M92a54r52t98i30n 84W49a62l50l31n74e41r 6255940674830

Já to vidím takhle...na vybraných konečných autobusů na kraji města postavit "dobíjecí stanice", kde by se mohly tyto elektroautobusy dobíjet. Jednoduché.

Rozhodně lepší než klasický trolejbus.

0/0
22.1.2014 16:45

J17a20n 15C53h98o47b79o36t 5983158169797

A co efektivita takového přenosu energie (k nabíjírně, do aku, z aku?)? Bude lepší, než stavba, udržování a napájení trolejového vedení?

0/0
22.1.2014 17:41

V98l40a22d88i24m78í86r 68S91k53r34b94e68k 3550150244339

Hm bylo by fakt lepší dát sem fotky a vysvětlit zda se skutečně jedná o trolej se 2 poly nebo s jedním polem.

Podle toho kde stojí a z fotek je vidět že to je 2 poévé a tedy klasický trolejbus.

Což je ohromná škoda, protože nebude moci nabíjet z klasické tramvajové koleje. Takže pro Prahu žádná výhoda. V ostatních městech by to mělo mnohem větší smysl.

Zde by se vyplatilo mít to udělaný na jeden pól.

0/0
22.1.2014 11:50

P19e94t81r 88B56e49z68s87t10a82r55o74s26t10i 2259786693621

Tak je to jenom zkusebak, treba by se u serie udelalo napichnuti kolel x trolej nebo dle pozadavku provozovatele...

0/0
22.1.2014 15:37

P20e19t85r 26D45v17o98r90a63k 3851200837539

A kde jsou ty koleje ;-D;-D;-D

0/0
22.1.2014 8:15

T42o65m12á89š 19S34o90u52k90u53p 4103245950410

Mě by zajímalo jestli mají povolení používat neschválené vozidlo na značkách pro zkušební provoz s nic netušícími lidmi.

+1/0
22.1.2014 0:25

M92a75r52t19i26n 97K92u94ř15í47t91k59a 6737886648855

Tento typ autobusu je schválen k provozu v ČR a byl na brněnských značkách zkoušen v Brně a v Pardubicích (nevím, jestli tento konkrétní kus). Důvodem je zákon, který nařizuje provozovat autobusy ve veřejné dopravě na českých RZ.

0/0
22.1.2014 19:56

T82o77m25á39š 22S19o23u20k16u54p 4773195280640

Konkrétní kus má na značce F. Takže značky pouze pro zkušební účely.

0/0
23.1.2014 1:51

J84a12r49o74s15l25a20v 76Z93a84j60i47c60e64k 6964581597117

A co pripomina po nabiti?

0/0
21.1.2014 23:07

M87a14r69t31i98n 66H29o83u61b42a 6123711309828

k nabijeni je treba +-, to ma tram v kolejich. to jako se natahne k troleji druhy drat a jedne se prizemni ke koleji?

0/0
21.1.2014 22:57

J75a49n 61C89h20o97b82o48t 5753168839397

Se podivej na obrazek...ma to sberac se dvema poly a sosa z trolejbusoveho vedeni.

+1/0
22.1.2014 0:03

M78i74r58o58s22l56a93v 75S31i24n94d63e13l82a55r 2315637764732

Kdyby to umelo alespon nejak vyuzit stavajici tramvajovou infrastrukturu, bylo by to mnohem zajimavejsi.... Takhle je to jen jine (ikdyz ne nezajimave) reseni dobijeci zasuvky na konecne stanici.

0/0
21.1.2014 21:33

M31a64r76t70i20n 12H17o48u60b27a 6483381629468

a to neni vyuziti infrastruktury? jeste by mohli zkusit vyuzit treba vyhybky, ale asi zatim nevi jak

0/0
21.1.2014 22:52

J68a87n 53C35h12o30b54o76t 5533608619537

Ne, protoze potrebujes jinou infrastrukturu...dvouvodicove vedeni.

0/0
22.1.2014 0:03

M97a86r36t51i61n 84H98o41u61b73a 6113131479568

podstatny je, ze nemusis budovat trafacku, prida se jen poslednich par metru

0/0
22.1.2014 7:47

D15a18v42i57d 82Š84a41f26r43á93n11e94k 5607554297543

Proč máte dojem, že tramvaj není napájena dvěma dráty? Že vidíte jenom jeden?

0/0
22.1.2014 17:38

J20a25n 19C66h13o29b21o18t 5653628399307

Protože nezaměňuji drát za vodič a kolej za drát.

0/0
22.1.2014 17:40

O84n94d85ř50e87j 55H25a46v44r95á77n75e22k 6810537427506

Jak my z ostatních velkých český měst víme, toto se podobá spíše trolejbusu, ne tramvaji. ;-D

+9/0
21.1.2014 18:31

E66d33u52a22r17d 63B84l92a79z52e84k 1953330915295

až na "drobnost" - může pak po celou trasu zajet i momo troleje ;-)R^, to se s trolejbusem realizuje tak nějak blbě ;-D A ve všech ulicích mít dráty je taky estetika jak v Indii :-(

0/−1
21.1.2014 22:18

P55e20t41r 47D18v60o17r15a40k 3811200247479

Jak my ze s Plzně víme, tak trolejbusy s baterkou nebo dieselgenerátorem jezdí za Božkovem na Letkov se sklopenýma tykadlama ;-D

+2/0
22.1.2014 8:17

O43n54d31ř75e78j 67H97a39v85r18á76n41e11k 6560177127396

My Plzeňáci zkrátka víme nejvíce ;-D

0/0
22.1.2014 12:48

V50í20t 13K57o29v11á50ř15í34k 5881597271214

Jak my z jiných měst víme, tak pokud jde o podobu, tak je to opravdu spíš podobná tramvaji. Pantograf je snad úplně stejnej, až na dělenej sběrač pro oba póly. Co se technlogie týče, tam je to fakt podobný trolejbusu. Ale na první pohled to je prostě tramvaj. :)

0/0
22.1.2014 9:59

B40e96d48ř47i58c35h 30K18u26d64r92n88a 1688128632160

U mě má autor za 1*. 1 za přiložení fotogalerie, která není ilustrační. * za to, že v zimě píše o něčem jiném než o sněhové kalamitě u Muzea.

+3/−2
21.1.2014 17:27

B16o13h98u13s10l41a98v 20K88r24á52l80í70k 2541780489226

Právě že tentokrát fotogalerie je skutečně ilustrační, tedy ilustruje obsah článku. Akorát ty popisky k fotkám dělal nějakej mamlas.

+1/0
22.1.2014 1:59

J74a77n 79Z91e63l96e80n80k31a 2336546198685

Tohle bych si klidně dovedl představit jako doplněk případné budoucí pražské trolejbusové sítě. Frekventované páteřní autobusové linky (177, 136, 195, 137, 176, 167 atd.) konvertovat na trolejbusy, a na ně navázat tyhle midibusy v méně frekventovaných trasách, kde se nevyplatí stavět troleje. A na terminálech a konečných by se dobíjelo z trolejbusové troleje.

+6/0
21.1.2014 17:03

D59a97v85i97d 27Š84a59f24r20á97n96e38k 5577444817493

V principu by to jednou ty trolejbusy mělo úplně vyřadit z provozu. Tak deset let?

0/−1
21.1.2014 18:06

P47e70t85r 54R76u93m34p83l24i52k 4159277319783

už jsou fotkyR^ jo ten zběrač je na dvě fáze, je to dělený, akorát na tych fotkách asi není zastávka, nebot ten ebus je daleko od chodníku a s kočárkem je problém, ale dívám se na ty troleje, že blíže najet nemůže.

0/−2
21.1.2014 16:44

B17e53d10ř30i63c54h 93K71u37d92r87n96a 1638788812630

A není to + a - ?

+1/0
21.1.2014 16:46

J15a62n 97Z41e82l61e68n64k90a 2656736128835

Jo, je to plus a mínus, 600 V SS napětí. Tedy vlastně napájení nikoliv tramvajové, ale trolejbusové. Pantograf je tedy dvoupólový, nicméně pro jízdu se použít nedá, jen pro klidové dobíjení.

+2/0
21.1.2014 17:00

B73e78d41ř91i41c90h 53K37u37d80r37n55a 1758438922650

Napětí bude zřejmě vyšší, aby 600 V bylo dosaženo i daleko od měnírny pro normovanou zátěž tramvaje. Autobus ukazuje 642 V.

0/0
21.1.2014 17:14

J79a39n 54Z11e60l47e52n29k89a 2946546848445

Jo, to je možné. A taky je možné, že ve Vídni už mají modernějších 750 V SS, takže 642 V vozidlu rozhodně nevadí.

0/0
21.1.2014 17:30

J79i90ř86í 62K23r56e15j32č87í37k 2357778804696

V síti je standardně 660 V, reálně ovšem tak 700 až 800 V, špičky až 1000 V.

0/0
21.1.2014 17:46

J57i63ř87í 79K78r19e73j17č66í72k 2347688714586

A napájení trolejbusové se od tramvajového co do napětí a polarity liší jak ?

0/−1
21.1.2014 17:44

M87i36c19h45a28l 71R61e89j63z36e86k 5436137855511

No, polarita se u tramvaji lisi podle mesta. U trolejbusu by to take mohlo byt tak, Proto take maji prepinani polarity.

0/−1
21.1.2014 18:26

P69a42v79e97l 22Ř31a29p47e95k 7892466289615

Trolejbus běžně v případě nehody nacvaknou na trolej v protisměru, aby se vyhnuli překážce, takže polarita de facto nehraje roli. Řekl bych, že tam u moderních trolejbusů ani žádný přepínač není, buď je tam dvoucestný usměrňovač nebo nějaká automatická detekce polarity.

0/0
21.1.2014 19:31

J36i97ř66í 63K63r95e57j19č58í56k 2787218944726

Nepochopil jsi. Spíš mě zajímá proč na základě informace "plus a mínus, 600 V SS napětí" považuješ napájení za trolejbusové a nikoliv tramvajové, když zrovna v tomhle se absolutně neliší. 

To spíš trolejbusy leckde v ČR používají napětí 750 V...

0/0
21.1.2014 19:40

P33e52t90r 74M69a30r24š13o91u87n 5725458826686

ona má tramvaj nahoře dva poly pomocí dratu? to jsme nevěděl (a jak se jim tam ty dva poly do jednoho dratu vejdou?)

+2/0
21.1.2014 20:44

E87d22u54a80r52d 10B62l65a68z32e79k 1163380425205

protože tramvaj má druhý potenciál napětí v kolejích! né? ;-)

0/0
21.1.2014 22:22

M84a11r85e26k 57K94o94s14t24e75l96e46c32k15ý 6773896278

Když si přečtete, že autor článku Bureš vystudoval VŠE, zabýval se sportovní novinařinou a působil na ministerstvu obrany, tak je vám všem přece úplně jasné, že sice do všeho rád mluví, ale, jako většina novinových pisálků, ničemu pořádně nerozumí!

Ten sběrač opravdu vypadá více jako tramvajový než trolejbusový, takže to méně bystrý autor přirovnal k tramvaji, ale jaksi nezpozoroval, že ty dráty jsou tam dva! Takže určitě nebude stačit zajet na smyčce pod tramvajovou trolej...

A jen ta mimochodem: jak se v kruté zimě v té "tramvaji" topí? Taky "ekologicky" naftou, jak je obvyklé u elektrobusů?

+4/0
21.1.2014 16:41

M23a87r31t46i11n 96K67a94r19á67s82e68k 9948633918808

No otazka jak by to pak v rpaze fungovalo kdyz praha nema infrastrukuturu pro trolejbus ale jenom pro tramvaje?

0/0
21.1.2014 16:54

J92i16ř86í 85V28á34g73n91e17r 8397154554626

Na jedný z fotek je vidět i napaječ (vedle autobusu) Lze to přirovnat k nabíječce. Asi bude muset tento napaječ být na všech konečných, kam budou zajíždět tyto elektrobusy. Ale na to se měl zeptat redaktor Bureš.

+1/0
21.1.2014 21:33

J39a59n 90S41t61o92d50o21l72a 7821130283310

No jo, ale tramvaje mají drát jen jeden, druhým "drátem" jsou koleje. To má tenhle bus kromě pneumatik i páté kolo od tramvaje, aby se spojil s kolejí? Asi bude muset vystrčit nějaké zařízení i vezpod, takže nejspíš nebude moci při nabíjení jet. To budou mít tramvajíci a cestující radost, až bude na smyčce překážet nasávající autobus.

0/−2
21.1.2014 16:32

A47l37e21x45a29n22d15r 64K39o97s90t14k98a 5879246389396

Najede si na konečnou tramvaje, a kdyby bylo potřeba, tak tu tramvaj může pustit.

0/−1
21.1.2014 17:52

J70a91n 22S42t78o17d91o36l43a 7701510693300

To právě ne, když musí mít i nějaké spolehlivé uzemnění. To by bus pořád přerušoval nabíjení, to je k ničemu, a asi by s tím byla i práce. Potom jsem se podíval na fotky a vyplývá z nich, že to vůbec nebude používat tramvajové dráty, ale že se musí natáhnout kousek trolejbusových drátů. Takže tramvajové dráty to nevyužije, to už by bylo jednodušší na konečné udělat zásuvku, než natahovat extra dráty. Možná se to dá použít, pokud jezdí na stejné napětí jako normální trolejbus, v městech, kde už mají trolejbusové vedení, ale v Praze je to zase úplně nesmyslný projekt. Zásuvka by stála skoro nic, ty extra dráty a sloupy vyjdou na nejméně desítky tisíc.

0/−1
21.1.2014 18:00

J32a82r67o96s86l45a80v 70K20a91d49l96e10c 2603983371615

Zamyslete se nad tím, že je to řešeno jako nepojezdné nabíjecí trolejové vedení nad otočnozu smyčkou nebo konečné rovince = to znamená, že při připojení není dovoleno pojíždět. Dále to znamená, že se tam může připojit několik vozidel, dle délky troleje a ne tahat kabely k nějakým zásuvkám, kterých by tam po té muselo být více - nehledě na počasí a nějaké kabely....:-)

0/−1
21.1.2014 18:44

P14e35t82r 43R22u21m15p87l67i29k 4289197849513

ve zlíně to máme jinak, kde trolejbusu dojdou troleje, tak sundá šráky a nahodí agregát. Kdyby v praze komunisti nerušili trolejbusy, tak děcka by to znali :-)

+4/0
21.1.2014 16:27

P63e94t19r 75M18a45r11š11o77u56n 5685608986716

tak tak, Hraděčáci, pokud vím, znají též, takový tam obsluhoval Nový Hradec, na konečné shodil "klacky", a ještě obsloužil jednou za čas pár zastávek do původní zástavby... tahal za sebou vždycky vozík (zda s baterií nebo agregátem nevím, a taky nevím, zda tam ještě jezdí, v těch místech jsem se nevyskytoval)

0/0
21.1.2014 20:49

P44e78t55r 92B97e80z65s25t86a86r20o70s62t18i 2289266623601

V HK jezdi, sice nez uz agregat ve vozejcku, to je davna historie Tr14, po nem prisel Tr21 a ted to jezdi SOR take jako Tr21 s dieslem ve voze. Dokonce je v planu ve velmi blizke dobe/uz jezdi (nevim) i linka na podobnem pricipu do Malsovic.

+1/0
21.1.2014 21:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.