Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nový elektrobus trápily v Praze kopce a mráz, testy skončily předčasně

Testy nového elektrobusu v pražských ulicích nedopadly zcela podle představ dopravního podniku. Vozidlo zapůjčené z Vídně začalo mít problémy těsně před koncem zkušební doby, kdy ho zaskočily změny teplot. Autobus měl také problémy s jízdou v kopcovitém terénu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M77a48r24t92i11n 28R94u42z40i12c39k28a 1752268466457

Ja proste nechapu, proc nenatahaj znovu draty a nekoupej trolejbusy, pri tomhle vahani a testovani drahych elektrobusu uz mohli existovat prvni linky. Pro Prahu je to nejvyhodnejsi v tomhle terenu, alespon pod ty tzv. metrobusy a trolejbus muze byt i hybrid (elektrina z troleji + nafta kde neni trolej). Ostatne v Praze kdysi jezdily a infrastrukturu mohou sdilet s autobusy, vsak i Garaze Klicov jsou stavene pro trolejbusy. Do nekterych mist vice zatizenych se muze rozsirit tram. trat. napr. jizni mesto, lhotka mozna i letnany (dostali by spojeni na C i B metro)...

0/0
2.2.2014 19:11

P41e50t97r 83B18o70c36e59k 7856732430743

A jen tak mimochodem, místo smradu z dieslů tu dávno mohly jezdit v "náročném terénu" autobusy na plyn (co za tím si bylo že jinde to mají a my to tu musíme čuchat i s dětma) !!!!!!

+1/0
1.2.2014 13:14

P52e69t30r 64B66o76c46e74k 7396712490653

Možná by bylo příště chytřejší nasadit autobus do "méně kopcovitého terénu" než ta technologie bude jaksi zralejší i pro náročnější podmínky.... :-/

+1/−1
1.2.2014 13:12

J19i52ř18í 84K14r55e36j36č78í82k 2637408234816

Asi trochu odlišně chápete význam slova testování.

To se totiž obvykle neprovádí výhradně za laboratorních podmínek.

+2/0
1.2.2014 13:35

P70e50t87r 37B28o66c52e52k 7716192470713

No ono to není úplně v rozporu, testy by měly být za prvé na to na co je to designované ("desinovaný terén") + zátěžové na maximální záhul. Ty mi pak určí kde je hranice "designovaného"....;-);-);-)

0/−1
3.2.2014 9:14

B50o38h51u16s72l91a83v 88K40r10á85l31í14k 2591470639916

Siemens přiznal jenom problém se zamrzlým pneumatickým odpružením. Že by ho novináři ještě nestačili informovat? http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=11471&secid=7

0/0
1.2.2014 2:39
Foto

D87a39v17i81d 94K35r57á46s21e15n95s23k46ý 7427690227

"Záměrně jsme vybrali kopcovitou náročnou trasu." Takže úmyslně zvolili trať, kde to fungovat NEBUDE? Proč to neprovozují jako ve Vídni tam, kde to JDE? Výkonově (tj. s ohledem na kapacity baterií a dobíjení) tahle technika prostě pořád nestačí - ze stejných důvodů je to jen minibus, ne normální bus pro 2x tolik cestujících - tak nechtějme zázraky. Do Fabie se taky nebudete snažit narvat deset lidí a jezdit s tím na Matterhorn.

+3/−8
1.2.2014 1:20

B62o26h83u30s16l89a78v 51K81r80á84l29í83k 2771800129606

Vy pokud byste pracoval jako statik, tak byste stavbu dimenzoval a testoval jen jako prázdnou za krásného počasí, protože kdybyste testoval nějakou zátěž, tak by to nemuselo fungovat - a takový škarohlíd vy nejste, abyste se takovou možností zabýval, že? Situace je nadmíru výtečná, říkal byste si.

+4/0
1.2.2014 2:36

J63a42r12o64m75í24r 80K15r94á67l 4940699514969

Je zcela běžné, že testy čehokoliv probíhají za pokud možno co nejhorších podmínek.  Vám by možná nevadilo jezdit jen na jaře a na podzim (v zimě mrzne a v létě je vedro) a kopce vyšlapávat pěšky, ale jiní chtějí dopravu z bodu A do bodu B, kdykoliv a za jakéhokoliv počasí.

+3/0
1.2.2014 6:46
Foto

D39a72v67i87d 74K27r57á11s18e87n34s11k20ý 7167730687

Ale prdlačky. Moc dobře víme, že tato technologie není natolik vyzrálá, aby nahradila velké autobusy pro 50-100 lidí a v tom nejobtížnějším terénu. Za současné situace jsou takovéto testy k prdu. Napřed se mělo začít tím, co elektrobusy DNES zvládají. Možnosti jejich nasazení po 10 letech se nám ukáží podle toho, jaký vývoj za tu dobu urazí.

Podle stejné logiky bych s tou Fabií měl jezdit do zimního horského terénu, a pak bych ji šmahem odsoudil že je k ničemu.

0/0
1.2.2014 15:04

P39e12t45r 59P14o40l15á45k 1477455786348

K prdu, pane Krasensky, je cela tato technologie. Pokud to nefunguje, nema se to nasazovat!

0/0
2.2.2014 11:45

J47a94r19o98m84í51r 21K60r95á13l 4630549584549

Možná se budete divit, ale Fabie se testovala i v horském terénu.  Vy možná víte, že je něco na prdlačku jen od pohledu, jiní si to holt nejdřív otestují.

+1/0
2.2.2014 12:27
Foto

B54r77o63n64i18s16l46a64v 65G59a20b47r66y33š 2362309511

Jasně, takže vy testovacímu vozidlu připravíte ideální podmínky a v zimě pak budete brečet, že to nejede, netopí, nebrzdí... a že je to nepoužitelné. Veřejný dopravní prostředek není jako Vaše auto, využívá ho spousta lidí za každého počasí a najezdí víc kilometrů.

+3/0
1.2.2014 11:11

F94r91a19n16t98i87š49e58k 98N55á77v64a75r56a 4865146591612

Testujte prosím spíše auta na vodík. Z výfuku kape jen čistá voda. Dá se vyrábět i solárními panely (pro ekošílence) ale hlavně palivo se dá lépe skladovat než eletrická energie v bateriích, baterie jsou drahé, fungují na chemickém principu, musí vydržet obrovskou zimu i obrovské vedro. Od -30C do +60C a schce se aby chemická reakce probíhala za těchto teplot pořád stejně, což prostě není možné. Pouze se rapidně zkracuje živostnost velmi drahých baterií. Do nákladů na provoz se musí započítat i cena baterií, protože baterie mají omezenou živostnost. Bez započítání ceny baterií vychází ujetý km velmi dobře, ale to je právě ta chyba. Naopak výroba vodíku, ač je o dost dražší, tak jeho efektivita v palivových článcích je zase několikrát vyšší než u spalovacích motorů. Je třeba porovnávat celkové náklady na ujetý km, živostnost atd.

+1/−1
1.2.2014 0:13

F51r80a39n38t42i68š81e45k 97N61á27v27a83r40a 4535176701442

proč nezkoušejí třeba toto:

https://www.youtube.com/watch?v=znGmFONDP9Y

0/0
1.2.2014 0:55
Foto

L51u55k65á38š 14N65o61v38o80t88n18ý 6716167868158

Pokud by vymysleli, jak by se takový elektrobus dal za jízdy přihákovat na tramvajove vedení (vysunovací kola do kolejí?), tak by to bylo fajn. Takhle je to jenom trolejbus s baterkama.

+2/−1
31.1.2014 18:19

B81o55h89u22s62l33a37v 70K10r35á31l41í24k 2251330579156

Jako trolejbus to jezdit neumí. Je to jen elektrobus, co má o jeden dobíjecí konektor víc. Hlavní výhodou je, že je to asi šestkrát dražší než srovnatelný autobus v nejpřísnější emisní normě. S tím rozdílem, že ten autobus nemusí tankovat každou hodinu.

+6/0
31.1.2014 21:39

O22n44d57r92e33j 47K24a76l10m61a79n 1720726914732

Myslím, že vzhledem k výše zmíněným výhodám by bylo dobré tak deset kousků koupit :-)

0/0
1.2.2014 0:58

B21o45h37u49s41l54a46v 16K80r54á39l16í72k 2511460149336

To budou slušné úspory na garážovacích plochách. Kdyby se za stejné peníze koupilo něco levnějšího, zabralo by to spoustu místa, potřebovalo by to personál atd.

0/0
1.2.2014 2:37

Z82d95e37n57ě93k 81K44u41č22e22r11a 4528641961186

Experimenty Dopravního podniku zase nezklamaly. Stále se hledají ideální technologie pro veřejnou dopravu a vždycky je to průser. Připomeňme si poslední dva typy tramvají, předtím jistý Dvořák nakoupil desítky hybridních autobusl SOR a nikdo s nimi nechce jezdit. Většina evropských měst má na svých linkách autobusy CNG, ale Praha se jim z nepochopitelných důvodů brání, i když jen v Česku jsou tři výrobci. No tak zkoušíme elektro mobil, bez ohledu na to, že se do pražských kopců nehodí a jeho spotřeba elektřiny bude enormní. Nojo, ale když budeme mít Temelín 2 za pořizovací cenu 1 bilion, tak se to vyplatí.

+2/−3
31.1.2014 18:13

J61a20r94o85s74l91a13v 67B15r63ü13m63m26e74r 7714403946

Problém není v elektřině, ale v baterkách, které to prostě neutáhnou. Ale CNG by mohl být zajímavý souhlas, lepší než nebezpečná šílenost vodík.

Jinak SOR dal o dost nižší cenu, ale je fakt, že jako cestujícímu se mi také zdají horší.

+2/0
31.1.2014 18:30

J38a96n 76F45r43o79l39í11k 6956370285534

V Indii jezdí autobusy na zemní plyn desetiletí. Tlakové lahve jsou na střeše takže případný únik u ventilu není žádný problém. Ovšem Indie je zaostalá země. Naše pokroková jezdí na naftu.

0/0
31.1.2014 22:03

M93a51r82e45k 77D95e76m64č71á22k 9305244896725

Jestli ono by nebylo lepší natahat zpátky dráty, aspoň pro ty metrobusy co nejezdí moc přes centrum... Ušetřilo by se na akumulátorech, nemusely by se na konečných dlouho nabíjet a jako bonus by ta vozidla byla mnohem lehčí. Hlavní nevýhoda by byla v nemožnosti dočasně změnit trasu, ale to by snad bylo krátkodobě řešitelné normálními autobusy...

+1/0
31.1.2014 17:59

R54o39b64e68r68t 81P26r71a55ž86á61k 4748806795930

Možná by bylo lepší rozšířit tramvajovou síť. Ta je celkem kvalitní, infrastruktura pro trolejbusy by se musela celá znovu vybudovat.

0/0
31.1.2014 22:11

M89a46r72e58k 73D63e80m66č84á30k 9965174676825

Když se podívám třeba na autobusy č. 136 nebo 177, tak po Praze ujedou obrovskou štreku a přepraví tolik lidí, že je možná škoda na to pálit naftu. Dokážu si představit, že by se nad tyto autobusy natahaly dráty, ale že by to jezdilo po kolejích, to už mi přijde jako dost velké scifi. Běžná pražská tramvaj jede z jednoho konce Prahy na druhý konec přes centrum, běžný pražský autobus opisuje kolem centra větší či menší kružnici a spojuje odlehlé zastávky tramvají a metra tak, aby se přes centrum jet nemuselo... Tzn. pokud by se měly významné autobusové tratě nahradit za tramvaje, muselo by se toho dovybudovat opravdu hodně, z toho stávajícího by se nedalo použít skoro nic.

+3/0
1.2.2014 0:01

B18o81h86u71s88l49a74v 41K36r55á12l80í47k 2631300709956

Natáhnout dráty pro trolejbusy je rozhodně jednodušší než rozšiřovat tramvajovou síť. Postavit nové tramvajové měnírny je úplně stejná investice jako postavit nové trolejbusové měnírny. A opravovat trolejbusy je v zásadě možné v té stávající infrastruktuře - není to o moc náročnější, než se naučit opravovat nový typ tramvaje nebo autobusu.

+1/0
1.2.2014 2:44

J26a81k74u34b 48M70a50t36ě91j86ů 5545432711615

to sice jo, ale provoz tramvaji bude asi vyrazne levnejsi, nez provoz trolejbusu. beru v uvahu, ze to je prakticky stejny, s tim rozdilem, ze tramvaj ma vyrazne nizsi treni. Nehlede na to, ze tramvaj ma o neco vetsi kapacitu. Navic je sice hezke, ze trolejbus jede na elektrinu, ale i ta elektrina bude z cca 60% z uhli a kdyz si vezmu v potaz ztraty a podobne veci, tak by me zajimalo, jestli je skutecne trolejbus ekologictejsi, nez autobus. Je pravdou, ze to nefuni v Praze, ale nekde jinde, takze me to trapit nemusi, ale stejne se nad tim musim pozastavit.

0/0
3.2.2014 10:53

J23a43n 63M73a10t88ú85š 5407140615626

To přece nebyl test, ale rychlá akce na vyřazení konkrétní firmy a vozidla. Třeba ta firma nebyla ochotna dát žádnou přidanou hodnotu.

0/−5
31.1.2014 17:54

B90o70h77u35s98l59a94v 87K14r24á41l43í43k 2461400599796

To jako že výrobce to vnutil čtyřem českým městům na testy se záměrem, aby byl vyřazen?

+2/0
31.1.2014 21:53

O11t94t40o 69N74o41v68a26k 8730638416849

Se me mohli zeptat a nemuseli nic testovat, baterie v zime ztraci docasne kapacitu velmi rychle a tak treba elektromobil jede jen 20min a to bez topeni s topenim 5min ... jinak v lete ujede treba 120km ... klasika.

+2/0
31.1.2014 17:51

P65e21t30r 22R42u77m91p24l36i41k 4919657399563

tuším, že to nevyjetí a výběr linky bylo schválně šitý na odsun a znemožnění firmy. Měla by se na tohle zaměřit protikorupční policie. Ti pražáci neměli rušit trolejbusy, Baťa byl chytrejR^, že se nezalekl komunistů!!

+2/−11
31.1.2014 17:41

P30a78v98e27l 42Š49e19b83e45k 8734913872590

aha tak tento názor je tedy opravdu inteligentní ...nejlepší by podle vašeho názoru bylo kdyby ten bus jezdil po rovině a to v létě aby nedej bože se muselo pustit topení ano a koupit jich třeba hned 10 a rovnou je šoupnout do Střešovic do muzea  jako nepoužitelný exponát naprosto nevhodný do tohoto terénu a dle toho vašeho "ti pražáci " soudím že jste odporník na pražskou dopravu ...no jak jinak

+5/−4
31.1.2014 17:56

M11a61r61c44e28l 20P32a92v93l28í10k 7641544258329

vozidlo konštruované pre podstatne iný terén nemohlo vyhovieť. a poistili si to zimným obdobím, ktoré ich skoro sklamalo. ešte deň bez mrazov a nemali by sa na čo vyhovoriť.

+1/−4
31.1.2014 18:28

J47a18r39o10s22l53a61v 68B98r40ü23m31m10e29r 7464373346

Aha, takže se i podle Vás nevyhovující vozidlo mělo testovat v podmínkách, na které by reálně nebyl provozován? Firma prostě chtěla něco vyzkoušet a teď ví, že to do Prahy není vhodně, nic více, nic méně.

+5/−3
31.1.2014 18:32

V82ě75r39a 62B91e23n81o42v46á 9619110773

A to ještě nejsou pořádné mrazy, asi ve Vídni je rovinka a teplota není pod nulou:-/

+3/−1
31.1.2014 17:37

R26o26b70e74r16t 72P79r43a96ž42á62k 4318316955190

Vídeň je placka. nezrušili tam náhodou taky trolejbusy?

0/0
31.1.2014 22:06

T60o34m23á73š 56K89u84č43e76r40a 5697262717392

Ale přiznám se, že jako pokus to určitě stálo za to. Jednak jsem se dočetl, že přesně na této trase jezdil dříve trolejbus a za další začínám mít takový dojem, že dopravní podnik pomalinku připouští, že by se trolejbusy mohly vrátit, už jenom kvůli rekuperaci, která při jízdě z kopce vrací elektřinu do sítě, což u autobusu neexistuje.:-)

+5/0
31.1.2014 17:33

B94o17h60u54s57l62a84v 46K48r19á18l29í90k 2231170359176

Už dvakrát bylo obnovení trolejbusů v plánu a takřka na dosah. V současné době se o tom nijak zvlášť neuvažuje. Elektrobus může rekuperovat a možná je to i jednodušší než vracení elektřiny do sítě, nemýlím se?

0/0
31.1.2014 21:59

R34o45b83e88r80t 19P13r41a54ž47á32k 4708176645650

Pro trolejbusy byla zcela zničena veškerá infrastruktura. Její obnova by byla tak drahá, že do toho asi nikdo nepůjde. Jednou zrušeno, navždy zrušeno. Bohužel.

0/0
31.1.2014 22:05

L72u64k44á32š 79K78o59p20e24č85e13k 8648372981717

No když se tak koukám na fotografii č.9, tak bych spíše řekl, že je to takový elektrobusík, než elektrobus...

+2/0
31.1.2014 17:31

J35i50ř33í 45S80v87i50t19á84k 1132281980199

Asi jsem málo na výši,neboť místo elektrobusu,vidím trolejbus.  ;-D

0/−5
31.1.2014 16:14

J40i24ř38í 82K53o45c64u55r90e37k 6565564235318

Troleje jsou natažené jenom mezi dvěma sloupy v zastávce, na lince se jede na baterie.

+4/0
31.1.2014 16:20

R96o84b25e81r14t 69P28r95a97ž35á35k 4768256625780

To vidíte špatně.

+4/0
31.1.2014 17:30

J41i14ř79í 68K28u94b84í13n 4592298715537

A jak to dobíjeli po cestě z Vídně do Prahy???8-o

+2/−2
31.1.2014 15:56

L79a97d93i75s31l59a89v 65M93i13k98a 1571799234424

Měli dlouhej prodlužovák.....

+9/−1
31.1.2014 15:58

J88a13n16a 38M82o84l24á86k57o86v38á 7277466936344

Z autobaterky skrz zapalovac.

+5/0
31.1.2014 16:21

A95l19e59x89a30n12d32r 14K75o85s58t67k75a 5419556989546

Dobrá otázka. Počítám, že to měli na podvalníku, nebo to přivezli vlakem.

0/0
31.1.2014 16:25

R85o16b80e95r31t 45P85r39a92ž50á16k 4478136235940

Liščím ohonem, jak jinak.

+2/0
31.1.2014 17:30

M41a97r92c48e67l 59P21a19v84l36í29k 7781244198819

klasicky - pendrekom.

0/0
31.1.2014 18:29

J40i57ř41í 51K21u64b97í12n 4592328305957

Chodí to výborně, ale neseje to.

+15/0
31.1.2014 15:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.