Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha zkusí další elektrobus, tentokrát český. Minulý zaskočily mrazy

Pražský dopravní podnik bude v krátké době testovat další elektrobus. Po pět dnů od pátku do úterý bude Střešovicemi na lince 216 jezdit vůz EBN 8 společnosti SOR. Nedávno testovaný elektrobus značky Siemens - Rampini přitom v podobných testech hlavně vinou nízkých teplot neuspěl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I96v77o 94G71o12v80a56n 1713699627

Proč testujete takové předražené zhůvěřilosti? Autobusy na CNG už dávno jezdí a je to  pravděpodobně levnější a prověřenější technologie

+5/0
7.2.2014 18:23

P84a22v19e77l 20F87o86l80t17á65n 4180702784

Stromy byly kdysi také prověřené a slezli jsme z nich. Alespoň někteří.

+2/−2
7.2.2014 19:32

J54a65r73o40m44í69r 98K39r55á86l 4830649414519

Asi proto, že v domě se bydlí lépe. :-)  Ale že by se v tom "IN" elektrobusu jezdilo líp, to mi nějak nepřipadá.

+3/0
8.2.2014 8:03

P65a95v79e73l 52F49o53l30t45á60n 4940822834

Vaše věta "Ale že by se v tom "IN" elektrobusu jezdilo líp, to mi nějak nepřipadá." je založená na nějaké vaší přímé osobní zkušenosti?

Píšete z pozice majitele/provozovatele; nebo coby zkušený řidič uvedeného vozidla; či jako cestující s opravdovou osobní zkušeností z jízdy; nebo to odhadujete z pouhého zhlédnutí obrázku daného vozidla, nebo jste jen obyčejný diskusní tlachal beze smyslu pro realitu?

Která z možností je správně?

0/0
8.2.2014 20:06

J21a36r28o78m17í36r 98K49r16á38l 4500219124709

Sedadla jsou tam stejně pohodlná, jako v autobusu (autobusy od SOR znám), rychlost vyšší není a dojezd také vyšší nebude.  Tak v čem je elektrobus lepší ?  Ve vyšší ceně ? ;-)  Cestujícího nezajímá druh pohonu (on ten nafťák v dnešních autobusech není tak moc slyšet), ale pohodlí, spolehlivost a cena jízdenky.

0/0
9.2.2014 15:49

P32a38v35e35l 23F78o46l30t83á36n 4910652314

Ano, souhlasím, na první pohled pro cestujícího skoro stejné. Ale pouze na první pohled; v případě neprůjezdné komunikace, ať už zásluhou cizí dopravní nehody, nebo třeba spadený strom přes silnici, či vypnutý proud, musí trolejbus čekat na místě na odstranění příčiny, kdežto elektrobus je stejně jako autobus na trase nezávislý a může jet jinudy. Cítíte ten "drobný" rozdíl i pro cestujícího?

   Z pohledu zřizovatele dopravy je situace obdobná. Trolejbus má pevně "zadrátované" trasy a jinam nemůže ani metr. Elektrobus… ale to už bych se opakoval, jistě si doplníte sám z předchozího.

   Další pohled zřizovatele – trolejové vedení jako takové. Zde se nám to pěkně větví a) zadrátování města trolejemi, b) údržba téhož. A to nejsou jen nad hlavou viditelné dráty, ale i měnírny, podzemní napájecí kabely, nosné sloupy na kterých vedení visí (na běžný sloup veřejného osvětlení se to navěsit nedá – nemá patřičnou předepsanou nosnost), spousta výhybek a sjížděček a křížení atd. Všechna tato bižuterie vyžaduje obrovské pořizovací náklady a o nic menší náklady na údržbu. U tramvají k tomu všemu přistupují ještě koleje se všemi příslušnými radostmi.

   Město, kde do včerejška nevisel v luftě jediný drát, může od zítřka bez jediného kopnutí do země začít s dopravou elektrobusy. Pouze musí zajistit jejich dobíjení v garážích a případně ještě dobíjení na konečných stanicích. Dost velký rozdíl, nemyslíte?

   Krapet "z rychlíku" o tom něco málo vím, jezdil jsem po Brně dvacet roků s trolejbusem.

0/0
9.2.2014 16:42

P34a33v29e22l 44F61o84l86t12á36n 4170752384

Tak znovu a bez koktání, snad to někdo pochopí.

Text "Proč testujete takové předražené zhůvěřilosti? Autobusy na CNG už dávno jezdí a je to  pravděpodobně levnější a prověřenější technologie" ve mně vzbuzuje představu snahy udělat nyní tučnou čáru, co bylo zachovat a hlavně nic nového se nepokoušet vyzkoumat.

Domnívám se, že je pořád nutné vymýšlet a testovat nové a nové věci i přes to, že ty "staré a osvědčené" fungují.

Jen díky této vlastnosti našich předků, jsme našli odvahu z těch, tehdy tak "osvědčených", stromů slézt a dopracovat se až k dnešním pohodlným domům. Nebo si měl pračlověk říci – přece neopustím tak pohodlnou a bezpečnou jeskyni?

Netýká se to pouze volby autobus/elektrobus, ale všeho našeho konání.

Samozřejmě že se občas šlápne vedle, ale to je nezbytná daň za pokrok.

+1/0
8.2.2014 19:57

M42a11r58t67i39n 61R49u78z30i91c20k34a 1812148476897

Ja proste nechapu, proc nenatahaj znovu draty a nekoupej trolejbusy, pri tomhle vahani a testovani drahych elektrobusu uz mohli existovat prvni linky. Pro Prahu je to nejvyhodnejsi v tomhle terenu, alespon pod ty tzv. metrobusy a trolejbus muze byt i hybrid (elektrina z troleji + nafta kde neni trolej). Ostatne v Praze kdysi jezdily a infrastrukturu mohou sdilet s autobusy, vsak i Garaze Klicov jsou stavene pro trolejbusy. Do nekterych mist vice zatizenych se muze rozsirit tram. trat. napr. jizni mesto, lhotka mozna i letnany (dostali by spojeni na C i B metro)...

+4/0
7.2.2014 16:17

P51e91t85r 51V14e73s26e86l26ý 2169598273826

Ono to není tak jednoduché. Trolej už vám nikdo nedovolí pověsit na barák a na běžné stožáry veřejného osvětlení to taky nemůžete dát. Dále vám bude chybět kapacita v měnírnách, budete muset natáhnout navíc kabely napájení od měníren. A hlavně zůstane závislost na trakci při ucpané cestě. hybridy jsou sice hezké, ale nesmírně drahé a náročné na údržbu.

Nemluvě o odporu současných konšelů vůči trolejbusům...

+1/0
7.2.2014 17:11

J30a11n 27Z59e83l46e44n71k26a 2966396258525

Víte, co je zajímavé? Že jsem v různých západních městech (kde dokonce nikdy neměli reálný socialismus!), viděl zcela běžně pověšené troleje na domech, a i u nás to ve 20. a 30. letech bylo zcela běžné a nikomu to nevadilo (o dobách socíku ani nemluvě). A to všechny baráky byly soukromé  a legislativa na to byla připravená. Jestli ono to s tou trolejí není jen o čecháčkovské zaprděnosti restituentů, kteří přece nebudou mít na baráku takovou věc jako závěsnou růžici troleje pro "socku", že...

Doporučuji vlézt na Google Earth, použít Streetwiew a kouknout se třeba do ulic Basileje. Tam uvidíte věci, jak se dávají i nové troleje na baráky!;-)

+1/0
8.2.2014 9:56

O13n41d19ř86e62j 56Č46a95p59k44a 6311341333674

Právě že trolejbus s přídavným motorem na trakci závislý není (a cenu to moc nezvedne, ani náklady na údržbu - je to jednoduchý dieselagregát, jakých najdete v každém špitále, kancelářské budově nebo u GSM buněk spoustu). Navíc zvládne prudší stoupání, než tramvaj, a nenadělá tolik hluku.

0/0
8.2.2014 11:27

J71i51ř32í 11J32o94z10a 3898913740961

Ten Siemens byl tedy o dost hezčí než tenhle český.. tohle vypadá jen jak zakulacená krabice!

0/0
7.2.2014 12:01

P66a13v28e35l 93F55o35l61t70á84n 4770382534

Od prostředku MHD bych v první řadě očekával funkčnost, spolehlivost, úspornost a podobné vlastnosti.

Krásu, jako silně subjektivní hodnocení, bych bral v potaz až na dalších místech.

Hezká váza, která sice neudrží vodu (není funkční), může ještě pořád být po stránce estetiky ozdobou.

Hezký nejedoucí (vadný) autobus je v každém případě průšvih, i kdyby byl sázený brilianty.

0/0
7.2.2014 19:31

M13a79r86t69i66n 95Š35t59r78o59s 4989737730388

No, ale to nebude moc objektivní, když ted už mrazy nebudou

0/0
6.2.2014 22:05

D92a56v12i51d 26Š21a64f88r43á76n34e50k 5747974717953

Jsem fakt zvědavý, jak rozdrtí Siemens. Problémy toho předchozího busu jsou totiž momentálně typické pro celé odvětví. Ten český je přitom větší a o dost těžší, takže už jenom tohle je docela mínus. Ale držím palce.

+1/0
6.2.2014 20:17

A98l93e22x78a97n51d18r 40K33o95s49t47k87a 5539296609296

Každopádně, pokusný provoz nemůže škodit. To je totiž účelem, otestovat technologie, vbyrat, která by případně měla smysl. Jen tak mě napadá ona americká dívčina, jejíž baterie (akumulátor, kondenzátor), složená z uhlíku má mít totožné parametry, co se hustoty proudu týká, ale nabíjecí čas 30s. Pokud by jí nesponzoroval microsoft, tak bych byl hodně skeptický,.

0/0
6.2.2014 22:29

K27v41ě14t68o43s61l26a87v 23N46y19t45r25a 9316368878817

Už se to používá i v dopravě, ovšem dojezd na to je tak 1,5 km, ovšem je to dobré pro brzdění a následný rozjezd, hlavně ve městě a u lokomotiv při posunu. Jsou pokusy to začlenit do hybridů na zlepšení ekonomiky, je to celkem lehké a nabíjí se to bleskově při brzdění, jako kondenzátor.:-)

0/0
6.2.2014 22:36

J59a15n 61Z94e39l51e48n70k27a 2296716278115

Neříká se tomu náhodou superkapacitor?;-)

0/0
8.2.2014 9:58

M88a57r72t30i56n 66R67u37z65i42c94k89a 1842148986947

No, to zalezi na tom, jestli budou mrazy...

0/0
7.2.2014 16:18

J17a74n23a 58M15o92l24á98k34o86v89á 7647966256414

Jaeda nevim, v clanku pisou ze kdyz stoji v zacpe, ze nic mimo osvetleni nespotrebovava.... Co topeni? Vytopit prosklenou bednu musi byt aspon 10kW...

+3/−1
6.2.2014 18:03

K54v70ě21t56o60s71l93a73v 69N30y54t92r71a 9656148548467

Některé ovšem mají naftové topení, takže ta ekologie je nějak na půl.:-)

0/0
6.2.2014 22:25

J49i75ř20í 54K58r67e94j95č43í73k 2957688754126

Nafta. Takže ta "nezávislost" nebude až taková hitparáda... :-/

0/0
6.2.2014 22:27

K40v50ě10t50o29s72l56a47v 32N22y10t52r38a 9606988518427

Ty SOR mají vodou chlazené motory a měniče, teplo lze použít pro přitápění, ovšem při pořádné zimě, třeba stejně použít naftové topení.:-)

0/0
6.2.2014 22:38

T30o41m52á25š 31Z14e86m95a13n 3265608264975

Je sice hezké že se nevzdávají, ale dla bych přednost přechodu na CNG.

To už se osvědčilo.

+1/−1
6.2.2014 17:41

B97o14h92u28s23l52a70v 25K83r81á88l11í52k 2971540159386

Kdo že se nevzdává? Výrobci? Dopravci je to celkem jedno, ale když mu někdo sám od sebe půjčuje drahou hračku, tak proč by to nezávazně nevyužil.

+2/0
6.2.2014 17:45

D43a95v91i40d 74Š37a33f85r19á45n23e54k 5257554957303

Bych ani neřekl. Jezdí na to pár busů v okresních městech, ale nějak moc se to nerozjelo. Ono hlavně nafta zaznamenala obrovský technologický pokrok, takže něco, jako Ikarus ztrácející se v černém čoudu, se dnes prostě nevyrábí.

Pořízení CNG busu tak bude v důsledku menších sérií vždy dražší. Elektřina je momentálně prostě trend budoucnosti a vše ostatní se vnímá tak trochu jako překonané.

+1/0
6.2.2014 20:03
Foto

S34t23a94n59i20s46l56a79v 27T45e59s63a24ř 9777164422894

Většina výrobců osobních aut dává od investic do vývoje elektromobilů ruce pryč do doby, dokud se dramaticky nezlepší poměr kapacita/váha baterií. A vzhledem k faktu, že nové baterie dřív než za 5 let nebudou a životnost autobusu je kratší, bych se na testování elektrobusu vykašlal a zkusil třeba CNG.

+2/−7
6.2.2014 17:40

Z74d81e64n34ě67k 33H76r69u41b14ý 5165578701686

A proč jednoduše nepoužít trolejbusy se záložním diesel agregátem - osvědčené řešení? Náklady na vybudování infrastruktury v dlouhodobém měřítku vyváží náklady na výměny baterií, kterým se bude s každým cyklem snižovat životnost. A hmotnost těch baterií zbytečně zvyšuje spotřebu. Trolejbusy vyjedou všude, jsou bez emisí, spotřeba nižší než u elektrobusů, průjezd úseky bez trakce vyřešen, není zde ekologická zátěž spojená s likvidací baterií. Elektřinu ano, ale rozumným způsobem.

+6/−1
6.2.2014 17:38

B35o92h79u28s83l58a54v 27K95r49á21l22í38k 2771680709406

Používat ve městě bez trolejbusového vedení trolejbusy se záložním diesel agregátem - to by bylo fakt vtipné. To už by snad bylo lepší kupovat rovnou hybridní autobusy, anebo rovnou dieselové autobusy, aby se ušetřila zbytečná zátěž.

+1/−1
6.2.2014 17:44

Z39d80e63n50ě72k 41H95r65u89b27ý 5895788421496

To jste rozvedl původní myšlenku hodně do extrému. Já jsem přece psal o budování infrastruktury s využitím záložního agregátu na průjezd úseků bez trakčního vedení.

+1/0
6.2.2014 19:40

K32v56ě76t33o69s44l59a31v 82N45y56t85r25a 9236548938987

V Opavě to jezdí běžně, ve městě pod trolejí a venku se přepne na diesel, co je na tom divného?:-)

0/0
6.2.2014 22:23

J10i70ř73í 76K75r17e27j62č61í83k 2617938404646

Třeba to, že v Praze narozdíl od Opavy nemáme trolejbusové troleje nikde. Ani ve městě, ani mimo...

+2/0
6.2.2014 22:30

K48v63ě98t88o65s61l53a98v 36N79y17t97r28a 9926868268817

Proto v Praze budou zkoušet ten SOR, ten se dá dobíjet s třífázové přípojky. Mělo by to být jednodušší.  V Ostravě to tak jezdí.

+1/0
6.2.2014 22:41

J21a94n 28Z89e17l67e71n55k49a 2586706188605

No tak je natáhneme, ne? Bylo by to sice budování nové infrastruktury, ale včetně vozovny to stojí 40 miliónů Kč za km tratě a jde to budovat i postupně. A byly by to rozhodně lépe vynaložené peníze, než např. 20 miliard na předražené a zbytečné metro do Motola, místo kterého tam klidně mohly z Dejvic jezdit tak dvě trolejbusové linky a vyšlo by to podstatně levněji. Stejně v tom metru větší frekvence, než by měly ony dvě trolejbusové linky, nebude.

0/0
8.2.2014 10:02

M97a37r52e79k 18V31y25m34a88z42a54l 5118436922690

[>-] Skvělá zpráva a šance pro českou firmu....[>-]

+1/−1
6.2.2014 16:24

B77o87h34u74s45l11a50v 98K22r74á40l94í37k 2421260129826

Nebral bych to tak nacionálně. Kvalita národnost nemá, a na které straně hranic končí který tunel, to může být taky celkem jedno tomu, komu to nejde do jeho kapsy. A ani český výrobce si většinu součástí nevyrábí sám.

+1/0
6.2.2014 17:50

M89a75r81e79k 55V47y84m65a10z57a31l 5618726872730

[>-] Tady jde ale o prospěch nás všech, ne?

0/0
9.2.2014 14:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.