Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze skončil další test elektrobusu, na nabití ujede málo kilometrů

Pražský dopravní podnik ukončil testování elektrobusu od firmy SOR Libchavy. Přestože zatím nechce výsledky testu příliš komentovat, ukázalo se, že problémem je krátká vzdálenost, kterou elektrobus ujede na jedno nabití.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77o27s69e32f 36N21o72v77á65k 1720853545

Cestující by mohli autobus tlačit, kdyby dostali nějakou slevu.

0/0
13.2.2014 7:36

V71l75a96d85i14m62í25r 73H49o56l74ý 8354521446427

Opět se potvrdilo, že Dieselův motor je nenahraditelný.

0/0
12.2.2014 21:45

F64r21a60n25t75i82š75e30k 93E80l63i50á14š 6577863605406

Zatím nebyl vyroben jediný elektromobil, který by byl ekonomický

+2/−1
12.2.2014 19:02

A72l42e56x75a15n11d24r 21K92o84s28t31k52a 5449786909776

Vzhledem k tomu, z čeho se vyrábí dnešní akumulátory, tak asi ani ne ekologický. Ale přenáší zátěž z centra města (kde je opravdovým problémem) na komín elektrárny (kde to není až tak problémové) a na africké Kongo, kde se těží coltan (a kde otrocká a dětská práce nemusí "civilizovaný" svět až tak moc bolet.

+1/0
12.2.2014 20:56

T18o66m14a56s 19T71h94o55m12a14e50s 6214200265628

Mohl by jste mi pane Kostko vysvětlit k čemu je zapotřebí coltan u akumulátorů?

+1/0
12.2.2014 22:45

M94i43l61a20n 87L65a58š19ť46o14v81k96a 8562974513468

Coltan, to ví přece každé malé dítě! Kdysi se z něj vyráběly Colty!;-D

+1/0
13.2.2014 3:55

M83i58l35o49s30l55a82v 62K70a60n29t13o96r72e98k 1819687651359

Abych řekl pravdu, mě ty poznámky o otrocké dětské práci jaksi lezou krkem . Za bolševika to bylo zase o krvi dělníků. U nás, když nějaký kluk podniká v oblasti prodej křížal bez ohledu na to, že porušuje neuvěřitelné množství našich platných zákonů, tak ho velebíme, no a v Africe nám dětská práce jaksi vadí.

0/−1
13.2.2014 10:48

P18e81t68r 13S22t59e57i67n52e36r 6730471569601

Mne zaujalo testovani v Milton Keynes, UK (http://www.bbc.co.uk/news/technology-25621426 ). Jedna cesta 25 km, rano po celnocnim nabijeni autobus vyjede do provozu a pak behem dne na doplneni ma indukcni nabijeni na otocce, kde ridic musi stejne 10 minut stat kvuli bezpecnostni prestavce v praci. Predpoklad je, ze za tech 10 minut doplni 3/4 vyuzite energie (te, co bylo pouzito na tech 25 km) a techto nekolik dobiti straci na to, aby byl provoz cely den (https://www.arrivabus.co.uk/electric-buses-launch-milton-keynes/ ). To by mozna stalo za zkousku.

+2/0
12.2.2014 17:07

A66l65e62x83a76n41d49r 59K98o48s36t45k55a 5219736159986

Moderní baterie zvládnou za 10 minut doplnit řekněme 10-20% kapacity. První část dobíjení je  velmi rychlá, omezená skoro jen příkonem nabíječky. Ostatně před pár měsíci byl článek o dívčině v USA, která vynalezla za pomoci Microsoft podpůrného programu cosi mezi baterií a kondenzátorem. Prý to má prakticky stejnou kapacitu v poměru na váhu, jako klasický akumulátor, ale lze to na 100% nabít během 30 vteřin. Což by bylo právě na elektrobusy ideální, namísto půltunové baterie s dojezdem 150 km tam dát malou, o dojezdu 20 nebo 30.. A na každé druhé nebo třetí stanici indukční dobíjení. Potřebný příkon, aby během 30s proteklo 10 kwh má běžná městská síť. Ostatně, není to víc, než bere rozjíždějící se tramvaj či metro.

+1/0
12.2.2014 19:37

T38o89m72á42š 63C24h55r23a88s72t87n40ý 2358959229721

A pak narazí na kolonu a je v toaletě ;-D

0/0
12.2.2014 19:40

A51l39e16x46a97n91d33r 85K58o82s30t75k75a 5139456929466

Koukám jsem se snažil napst další příspěvek a nic. Tak snad tento.. Proč by byl v řiti? S dojezdem 30 km a nabíjením co 10 km jej kolona neštve. Při stání to má relativně minimální spotřebu. Světla, rádio, palubní počítač, maximálně v zimě nějaké přitápění. Ovšem, když to nejede a nevětrá, tak to topení nebude moc na plno. Viděl bych to na celkovou spotřebu kolem 1kw. Čili hodinka až dvě popojíždění v koloně není problém. A víc to snad mezi dvěmi zastávkami nepotrvá. Třeba v Praze je nejdelší čas cesty při zácpě v Žitné od I.P.Pavlova na Karlák nějakých 20 minut.

+1/0
12.2.2014 20:52

J36a45n 56K83u28č12e51r16a 2697862686603

Nechápu, že se pořád testují elektrobusy, když je znám problém s dobíjením a bateriemi. Všude kolem silnic v Praze jsou lampy pouličního osvětlení, tak se tam mají natáhnout troleje a obnovit trolejbusy. Chce to jen domluvit s majiteli osvětlení zřízení věcného břemene, aby se nemusely stavět nové a drahé sloupy (což by nemusel být problém).

+3/−2
12.2.2014 16:57

J29a72n 52M24a72x13a 9815663689

Ono to není ani tak o věcném břemenu, protože vlastníkem je obvykle město. Problémem je, že běžné sloupy veřejného osvětlení nejsou dimenzovány na zátěž trakčního vedení. To je navíc jen jedna z mnoha položek, které jsou pro provoz trolejbusů potřeba. Jinak souhlasím s tím, že Praha by měla mít trolejbus.

+6/0
12.2.2014 17:02

A11l46e65x85a83n80d93r 79K47o84s37t93k92a 5979606649876

Sloupy jsou, ale A) je natažení drátů dost táhne bokem. klidně to na jedne sloup může být i víc než kdyby na vrchu viselo metrákové závaží, táhnoucí ke středu ulice. Výsledkem může být poměrně snadno to, že sloup osvětlení, který je ukotven jen do písku pod chodníkem a asfaltu chodníku "uhne". B) vyžaduje to jiné napájení než "220". Takže je nutné k vybraným sloupům natáhnout další rozvody, zařídit další trafostanice. C) to druhé napájení je nutné už proto, že je veřejné osvětlení jaksi přes den zhasnuté. Ale jinak jsou trolejbusy výborným nápadem a dodnes nepochopím, proč má Praha tramvaje, ale ne trolejbusy. Mohly by obsluhovat spoustu oblastí poblíž centra, kde je pro velký sklon či příliš úzkou ulici nemožná ona tramvaj.

0/0
12.2.2014 21:21

M36a64r39e37k 14T64u34r38n19o77v61e12c 7985632360776

Kdysi jsem někde četl, že s autobusy se počítalo pro případnou evakuaci v případě nějaké 3. světové války či co. No a trolejbusy by asi někam za Prahu nedojely...

0/0
12.2.2014 22:38

D35a98n89i96e44l 31S56o36b32o11t41a 9669354746900

Ještě před testováním řekl ředitel SOR, že má autobus dojezd 150 až 180 km a výsledkem testování je zjištění, že 150 km je pro DP nedostačující... přece má DP přehled, kolik autobusy najedou a už předtím si mohli spočítat, jestli se bus hodí nebo nehodí.

+2/−1
12.2.2014 16:54

V58á83c79l54a12v 38R73o41s11e61n54b71e26r28g 6449857732677

Těch 150-180 km je asi maximální dojezd za ideálních podmínek. V zimě, kdy vlivem nízké teploty klesá kapacita baterií a je nutné v autobuse ještě navíc topit, to může být mnohem méně.

0/0
12.2.2014 17:00

D24a72n60i73e90l 87S15o17b13o14t12a 9329674136440

Topení má naftové. Já to z článku chápu tak, že se v testu v reálném provozu dostali na spodní hranici max. dojezdu, těch 150 km, což byl předem známý údaj.

+3/0
12.2.2014 17:06

P85e12t28r 28D18v34o49r61a66k 4888458891587

Taky to tak chápu: půjčili si bus, o kterém věděli, že má nevyhovující parametry, a ukázalo se, že jim opravdu nevyhovuje. ;-D

+4/0
12.2.2014 17:32
Foto

B40r18o87n25i67s98l20a11v 39G83a92b91r48y93š 2352689381

Možná jde o to, aby si někdo nestěžoval, že to nezkusili. Já jsem třeba jednou snědl rajče. A od té doby ho nemusím. Nikdo pak nemůže říct, že jsem ho nezkusil. :-) Bohužel na to, že jsem ho snědl, nemám svědky.

+4/0
12.2.2014 17:45

A77l93e51x37a40n25d25r 66K64o42s74t21k93a 5849556979566

Potíž je v akumulátorech. Pokud mají běžně dojezd 150-180, tak se po řádně mrazivé noci mlže snížit klidně na 75 km. Což je průšvih. A pokud by byly v noci přihřívány, tak zase mizí výhoda elektromobilu, že je úsporný.

0/0
12.2.2014 19:42
Foto

B75r93o26n86i64s68l91a42v 55G27a34b36r69y39š 2232929381

Právě. Já bych v těch elektrobusech byl taky opatrný. Jak už jsem psal výše, vedení Mariánských Lázní chce jimi nahradit trolejbusy. Letošní grafikon potřebuje na trolejbusových linkách 7 trolejbusů. Jenže podle mých výpočtů by na stejný objem výkonů potřebovali 11 elektrobusů!! To už je vážně levnější investovat do rekonstrukce trolejbusové sítě a měnírny, což je prý nějakých 60 mil. Kč. A jeden elektrobus určitě nestojí méně než 10 mil. Kč.

+1/0
12.2.2014 23:11
Foto

B20r51o47n31i10s91l71a58v 13G65a45b89r45y98š 2472929911

A teď si představte, že v Mariánských Lázních tyhle stroje mají nahradit trolejbusy.

0/0
12.2.2014 17:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.