Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Každý týden nová tramvaj pro Prahu. Kratší i prodloužené a tři s wi-fi

Pražský dopravní podnik chce zpříjemnit lidem cestování hromadnou dopravou. V dosavadních tramvajích ForCity upravil sedačky, nechal namontovat lépe větrající okna a do tří souprav vrátí wi-fi. Do Prahy navíc míří další várka úplně nových tramvajových souprav.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35i33r37k80a 58D52v36o89ř39á86k 4755880283658

Chtělo by to ještě ubrat pár sedaček a do zadního článku také udělat místo pro kočárky. Prostoru je v té tramvají málo.

0/0
12.5.2014 11:36

J91o54s94e22f 49P87a19l90a51t70a 1533452121235

dokud tam nebude klimatizace, stejně to bude v létě vždycky utrpení

+1/−1
12.4.2014 13:31

K78a53r79e78l 89D63r14d25a 6764592367

Výroční zpráva DPP za rok 2012: DPP má náklady přes 17 mld., z toho náklady na PID dělají 15 mld. a tržby za jízdné 4,2 mld. (- 0,5 mld. která jde ext. dopravcům), Praha dotuje DPP za PID částkou 10,5 mld. Jedním ze zisků je reklama a pokuty v PID ve výši 0,5 mld.

  Bezplatná přeprava představuje (cca) 30%, na tramvajenku jezdí 60% cestujících a 11% užívá jízdenky. Bylo uděleno 280 tis. pokut se ziskem 133 mil. Kč, tj. 500 Kč na pokutu a 8 pokut na revizora/denně. (Dále se uvádí zisk z pokut 240 mil., což představuje 6% tržeb za jízdné. Je v těch údajích o pokutách zmatek...)

  Tržby za tramvajenky činí 2,4 mld. tj. 55% tržeb, tržby za jízdenky činí 1,7 mld. tj. 39% tržeb a 6% tržeb jsou pokuty. Cestující jezdící načerno si na sebe vcelku vydělají a je otázkou, zda nejsou pro DPP prospěšní.

  Pokut je celá plejáda. Kdo neremcá a platí hned, má slevu. Takže 1500/800 Kč za jízdu načerno, 200/100 Kč za kufr nebo psa či 400 Kč "za porušení smluvních podmínek". Psa nemám, tak nevím, ale o placení kufrů a pokutování za ně jsem v Praze 30 let neslyšel (při tramvajence je 1 kufr zdarma). A za co vlastně může dostat cestující pokutu 400 Kč mi zcela uniká. Efektivnost revizorů se pohybuje na 1 vyřešené pokutě za hodinu na revizora (při 8-hodinové pracovní době). Nevím, je to ok?

  V každém případě černé jízdy a pokuty představují 1-2% celkových nákladů PID. Efektivnost pokutování nic moc neřeší. Tedy zlodějna drobných zlodějíčků je městem bagatelizována na nevýznamnou hodnotu za cenu toho, že stát zloděj sebere všem a uhradí 2/3 nákladů PID. Citlivé sociální jednání. Pokud se tento poměr jednou otočí, významně stoupne význam kasírování černých pasažérů a patrně i naroste významně jejich počet. Na pokutách by se dalo jednou postavit financování celé pražské dopravy. ;-D

+1/0
12.4.2014 9:40

K21a10r47e15l 13D61r59d82a 6224232907

Když si vezmu, jak jsou stanice, zastávky a vozy ověšené reklamou, tak mi přijde údaj příjmů za reklamu nějakých 200 mil. Kč ročně docela nízký.

0/0
12.4.2014 9:48

J86i87ř66í 65K82r44e81j66č37í23k 2497238204846

To protože podstatná část příjmů z reklamy plyne do městské organizace Rencar (JCD) a nikoliv do rozpočtu DP.

0/0
13.4.2014 0:19

K17a96r98e63l 60D76r77d44a 6844382867

Reklama v MHD je propletenec firem, kde se zisk rozděluje na základě divident. Záleží, jaké akcie vlastní DPP. Podle mě má 1/3 akcií Rencaru a za to bere cca 10 mil. ročně. (200 mil. jsem střelil od boku podle VZ DPP za rok 2012. Opět asi údaj z kategorie JPP. A skutečný zisk za reklamu DPP je ve hvězdách.)

  Rencar uvádí výnosy 250 mil. za reklamu ročně (z toho 120 mil. MHD Praha, 23 mil. MHD Plzeň, 16 mil. MHD Ostrava, 10 mil. ostatní města) s čistým ziskem 30-40 mil. ročně. JCDecaux uvádí příjem za reklamu cca 160 mil., z toho čistý zisk je 50 mil., který odchází akcionářům (patrně do Francie?).

  Celý ten systém reklamy má patrně vysoké náklady, takže se protáčí miliony, které zase mizí zpět na náklady firmám, které reklamu zajišťují. Čistým ziskem jsou jen nevýznamné drobky pro DPP. (VZ DPP patrně pracuje s vizí 200 mil. ročně za reklamu. Ale skutečnost je jiná.) Takže cestující MHD ze všech těch plakátů vidí tak 0,1% z rozpočtu DPP ve svůj prospěch. Tomu říkám užitečné podnikání. ;-D

  Hlavně že řešíme jízdenky a Rittiga. ;-D

0/0
13.4.2014 21:20

J70i85ř47í 18K92r61e89j98č87í65k 2917218334806

Co tímhle elaborátem chtěl básník říci ?

0/0
13.4.2014 0:18

K68a42r20e32l 22D71r86d37a 6294952647

"Stále mám pocit, že jsou rezervy, jak by se dalo za stávajícího stavu získat víc prostředků." A tím udržet stávající financování. (Viz minusy a příspěvek o levnějších jízdenkách.)

  Jízdenky a černé jízdy představují 45% tržeb za jízdné, cca 2 mld. ročně. Určitě platí závislost nižší cena - vyšší prodej. Zásah by to musel být opatrný, ale umím si představit zavedení levnějších jízdenek třeba pro majitele OC. Nějakou tu akci ve prospěch řidičů, Středočechů a maminek na mateřské apod.

  Pak by nebyla od věci reklamní kampaň. Kdejaký O2 či Vodafon neustále láká zákazníky. O tom že má DPP služby zdarma či za babku se jeden z reklamy nedoví. (Ostatně, 30% cestujících zdarma. Viz níže. Kde se berou? Jde především o děti? Nebo je to 2/3 dětí, 1/3 seniorů?)

0/0
13.4.2014 21:39

K60a29r60e45l 22D51r12d38a 6784222587

A když socialismus a zadlužená pražská MHD... Víte kolik stojí jízdenka v Praze?

  10-15 Kč pro dospělého, 6 - 7 Kč pro mládež, a to při 20 jízdách do/z práce-školy týdně, volnočasové aktivity jsou zdarma jako bonus - jízda za 0 Kč. Podmínkou je OC pro Pražana, aneb za to se jezdí na dotovanou tramvajenku.

  Minule se řešilo, že 8% cestujících jezdí načerno. Proč? Je k tomu vysvětlení? Proč vůbec někdo jezdí za 32 Kč? Pomohlo by snížit cenu jízdenek pro Pražany, aby byla přiměřená předplatitelským tarifům? Třeba se zavedenou OC aby byla jednotlivá jízdenka za 16 Kč?

  Široký rozsah cen jízdného v Praze mi vadí. (0 až 32 Kč za stejné služby.) Výrazně se zvýhodňují dlouhodobí předplatitelé. Náhodní cestující platí plnou taxu. Přitom z principu věci mají právo na stejné dotace. Cestování je ale vyjde mnohonásobně dráž. Nejsem pro zrušení výhod. Pomohla by nižší cena jednotlivého jízdného řešit černé jízdy?

+1/−8
11.4.2014 7:53
Foto

M43a57r43t61i58n 24Š31u28b25r85t 1755811904445

Obávám se, že pokud dojde ke sblížení obou cen, tak způsobem, který výrazně zvýší cenu předplatných jízdenek. Jako bez ohledu na zlodějny ve městě, které neobhajuji, tak třeba propírané vyvádění peněz za jízdenky, odčerpalo maximálně 10 milionů korun ročně. Jenže my na PID dáváme ročně 10 miliard a i vyřešení a navrácení peněz ze zlodějen neřeší tragické podfinancování hromadné dopravy. Už v roce 2010 se mělo o inflaci zdražovat, místo toho se předvolebně dávalo jízdné zadara, pak se populisticky v rámci vydírání v koalicích jízdné drželo a teď se v rámci předvolebního drží zase. To je výhledová sebevražda. Když vezmeme Budapešť, či Varšavu, tam je předplatné dražší 2-3x než v Praze, dražší jsou už i mnohá města v ČR, třeba Ostrava... Bez peněz tu MHD prostě nezaplatíme a také proto se poslední dobou stále více osekává.

+5/0
11.4.2014 8:47

J67a22n 72Š65p98e42c65i51á53n 2420420399629

V praze zase jezdite 50 let staryma tramvajema po kolejich v tom nejprisernejsim stavu na nekterych usecich. V metru jsou jeste ruske schody(zaplat panubohu za ne!) a prebarvene ruske vlaky. Na zastavkach nejsou elektronicke jizdni rady a po vecerech jezdi jen tramvaj jen jednovozova narvna a bez kysliku-jednou sem si dovolil otevriti okynko a babizny zmodraly vzteky. No tak to prosim nesrovnavejte s Vidni. Mame tu smesne platy o proti Vidni. Vuci jejich platum je tarifka levna.

+2/−8
11.4.2014 9:45

J75i24ř88í 82J54o67z20a 3988613880601

Vy jste úplně mimo... Prahu znáte asi jen z pohlednice...

+3/0
11.4.2014 12:32

M23a72r16t10i79n 78V84e46v68e11r54k39a 8392718784

Mám pocit, že vám ve Vídni jezdí ještě starší tramvaje než v Praze. A jinak kvalita kolejí se asi s žádným českým městem srovnávat nedá, udělejte si výlet třeba do Ostravy a pak mluvte o příšerném stavu kolejí v Praze.

+3/0
11.4.2014 15:07
Foto

M78a92r90t13i10n 28Š28u60b55r14t 1365121304235

Promiňte, nesrovnával jsem s Vídní, ale s mnohem buď menšími, nebo naprosto srovnatelnými provozy u nás nebo ve východoevropských zemích (Ostrava, Budapešť, Varšava). Kde mají stejné platy, případně podstatně horší vozový park. Třeba Budapešť má sice novu linku metra, ale možná od nás bude kupovat přestavěné tramvaje staré 15-20 let, jelikož sama má staré 30-35 let.

0/0
11.4.2014 19:11

K80a44r15e32l 22D52r36d36a 6644702747

Rád bych cenu jízdného zachoval. A určitě je to dobré předvolební heslo. Jen bych cenu pražské MHD navíc propagoval v reklamě jako obrovskou výhodu pro Pražany. S cílem získat víc předplatitelů a víc prostředků.

  Safra mrzí, když děcka ze ZŠ, co jedou zdarma po škole jen tak pro zábavu, objedou fixem a diamantem půlku vagónu metra. Za nás bylo zvykem chodit do místní ZŠ a vlastně nebyl důvod MHD až do SŠ vůbec používat. Dnes se bavíme o 1/3 cestujících zdarma. To je opravdu o výběrových školách, víceletých gymnáziích, jazykovkách... možná Středočeších? Tedy podoba ZŠ se tak rapidně proměnila? Neuvěřitelné. Je ten údaj "o 1/3 cestujících zdarma" od DPP vůbec hodnověrný? Jinak ale, opět vhodné téma pro reklamu... služba našim dětem. Třeba by si tu fixu příště rozmyslely.

  Přijde mi, že je zvykem o výhodách v Česku mlčet, aby je někdo hned nezrušil. A tím je bereme jako samozřejmost. Já bych službu zdarma chválil, aby ji veřejnost lépe vnímala. Nebo je skutečně cílem DPP na službu "zdarma" potichu zapomenout a hned jak to půjde ji zrušit? ;-D (Viz + a -.)

  Stále mám pocit, že jsou rezervy, jak by se dalo za stávajícího stavu získat víc prostředků.

  (Nahoře mám překlep - ale asi je to zřejmé. Ta cena jízdenky vychází při 20 pracovních dnech v měsíci - na 10/6 Kč v rámci předplatného.)

0/0
12.4.2014 8:42

K57a95r69e60l 31D83r58d21a 6754882277

Nj. předvolební změna smlouvy, tak oslavný článek pro voliče TOP 09. "Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD. Podnik navíc ve spolupráci se Škodou Transportation zvažuje opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T. Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat dvou a čtyřčlánkových tramvají. To zvýší efektivitu dopravy."

  Minule se tady odborníci z DPP dohadovali, že 4-článkové 15T se nevejdou do zastávek... A představa jak články nových 15T míří na rozebrání na šrot mi moc velkou efektivitou DPP nezavání.

  Včera jsem jel 1-článkovou T3 v 21:30 namačkaný jako sardinka. Fakt mi chybělo wi-fi. A jen 3 tramvaje? Co rozdat bezdomovcům tablety a nasměrovat je na tyto tři tramvaje? Zlepšilo by to plošně jízdu pražskou sockou o 200%. ;-D

  Pak jsem pak potkal dva řidiče MHD v odborném rozhovoru. Statní, mohutní, tlustí 50-sátníci a nadávali nějakému mladému cucákovi, že si dovolil něco meknout. Okamžitě mi naskočili odbory, komunisti, šikana... Aneb děláme to dobře, a pokud ne, dostaneš po tlamě. Zaměstnanci DPP by neměli dostávat vycházky. ;-D

+1/0
11.4.2014 7:13

K17a57r88e42l 93D21r60d95a 6534752637

32 - 60 = -28 Dobrá volební agitka o efektivitě DPP. ;-D

0/0
11.4.2014 7:20
Foto

M32a87r66t48i17n 27Š28u52b52r37t 1305381514315

Za peníze z těch potenciálně prodaných 60 se dají koupit např. potřebná nízkopodlažní sóla na večerní a víkendový provoz, kde se takový koncept asi jako jediný v poslední době osvědčil v nárůstu přepravených lidí, protože nabízí při menší vytíženosti poloviční interval než souprava.

0/0
11.4.2014 8:49

K58a10r34e29l 76D90r53d34a 6634372567

Přes poruchovost jsou údajně 14T převážně v provozu. Při prodeji je třeba mít za ně náhradu. Opravdu nebudou chybět?

  T3 se prodávají "na váhu" za cenu materiálu. Obávám se, aby to s prodejem "nových" 14T nevypadalo podobně. Pokud je ale šance na směnu za užitečnější vozy, dobrá zpráva. Jen jsem ji zatím nezaznamenal. Čekal bych, že Hudeček případné získané prostředky dá na hrazení 15T.  

  (Tomu polovičnímu intervalu nerozumím. Jako, že 1-vozová linka může jezdit častěji? A ono se to využívá? Třeba 5 by si kratší intervaly zasloužila, a nic z toho. Dva vozy se na 5 přitom neosvědčily.)

0/0
12.4.2014 8:08

J42i79r58k24a 75D68v26o97ř92á73k 4815930813768

Spíš půjde o to, aby nějakého blba nenapadlo místo víkendových 20minutových intervalů zavést 30-40minutové.

0/0
12.5.2014 11:50

R41a91d33o45s88l86a29v 47K20l44a21u35d76a 5764848204962

A další mínus. Klimatizace je v tramvajích v Rakousku, v Polsku, Maďarsku, Turecku, dokonce i v Bratislavě.....  No ale v Praze by to byl problém. Velký problém.    Zkrátka všude jinde jsou blbci kteří si do tramvají nechávají namontovat zbytečnost.

+7/−2
10.4.2014 22:31

J34o38h90a73n 47Z69i37n76g68e13l 2391575576751

Kdyby si pražští cestující měli připlatit byť jedinou korunu na jizdence za to, že budou mit všude klimatizaci, ty by řvali.

+4/−4
10.4.2014 22:59

R15a51d51o45s98l30a87v 73K50l37a94u68d23a 5134498914492

Pražští cestující musí zaplatit předražené tramvaje, Opencard, metro do polí, pana Rittiga....  :-)

+4/0
10.4.2014 23:06

J23o82h75a57n 64Z90i13n92g31e95l 2681305826891

To se ale nevylučuje.

0/0
10.4.2014 23:08

P88a61v68e15l 83N34o41v84á88k 7181596879633

Pražští cestující platí metro do polí? Nějak jsem si nevšiml, ze by dopravník podnik stavěl metro nestaví ho náhodou město? Nebo minimálně neplatí ho město? DP by bez dotací padnul a kdyby měli cestující platit reálnou cenu aby nemusel byt DP dotován asi by se nestačili divit...

0/−2
11.4.2014 7:08

J77i77ř55í 34K36r76e62j25č73í81k 2287508604486

Samozřejmě nejen ten pražský, ale kterýkoliv...

0/0
13.4.2014 0:22

J51i76r34k29a 52D66v46o16ř17á54k 4965650663188

Naštěstí uz nestaví. Jde o pokračování Áčka za Motol, tam by bylo dost málo cestujících.

0/0
12.5.2014 11:38

T37o93m66á96š 75Z36e34m25a75n 3705418534305

Stačilo by mi alespoň otevíratelné okno..

0/0
11.4.2014 0:22

R73a24d79i49m 64H32u85l88í18k 6649887167311

V Praze není v nových tramvájích klimatizace jen proto, že soutěž byla vypsána na jednotky se všemy poháněnými nápravami, což překvapivě splňovala pouze Škoda. Když se radní rozhodli, že další vyrobené T15 musí mít klimatizaci (po pár měsících od vysoutěžení), bylo to okamžitě napadeno neúspěšnými soutěžícími a celá věc se potichu zametla pod koberec[>-]

+1/0
11.4.2014 15:24

N26i71k70o11l 36R70e19s54s87o79v24á 1319731335237

Ó, celé TŘI tramvaje s funkční wifi. To je opravdu technická inovace hodná odstavce!Rv

+10/−5
10.4.2014 21:24

J36o11h62a86n 98Z45i71n90g36e14l 2411425806281

Zvlášť v době, kdy má 90% lidi internet v mobilu.

+5/−2
10.4.2014 22:55

J29i39r77k89a 54D19v61o53ř73á44k 4705430743858

Má, ale FUP leckdo brzy vymlátí.

0/0
12.5.2014 11:37

J43o65h28a90n 98Z71i61n16g11e11l 2171845546791

Asi už při ceně tramvaje 65 milionů za kousek nezbylo na wifi router.

+2/0
10.4.2014 23:10

J43a95n 94Š38p38e35c67i50á45n 2400280249609

StudentAgency to nasadilo do stovek autobusů už před lety

0/0
10.4.2014 23:32

J81o36h28a25n 64Z70i85n57g70e85l 2501435186661

Mám tomu rozumět tak, že nejsou objednány žádné tramvaje, které by nahradily současné jednovozové T3? Někdy mám pocit, že si z nás tyhle státní organizace dělaj srandu.

+3/0
10.4.2014 21:06

J22i37ř75í 82K68r64e81j20č77í49k 2427158494276

Nemám pocit, že by Praha byla "státní organizací"...

Nicméně máte pravdu, s náhradou jednovozových T3 se prozatím nepočítá - je jich dostatek.

+3/0
10.4.2014 21:40

J91o29h86a71n 83Z20i79n79g82e84l 2511245676321

Je snad Praha soukroma? Nebo je financována většinove ze státního rozpočtu?

0/0
10.4.2014 22:56

J71i19ř54í 93K29r68e55j22č68í57k 2597588784716

Praha je statutární město, není to státní organizace.

+4/0
10.4.2014 23:06

J57o78h82a59n 31Z67i64n50g97e77l 2581975866421

Ale přesto je financováním napojena na státní rozpočet, že jo?

0/0
10.4.2014 23:11

J54i89ř40í 54K95r59e47j68č94í47k 2847798714786

A má být ? Říká vám něco rozpočtové určení daní ?

+3/0
10.4.2014 23:13

G60a39b22r34i41e17l 31H13o12r90t92e10n 9661319213754

Kamarád pracuje na soukromé klinice - nepochybně bude potěšen, když mu sdělím, že pracuje dle vaší "logiky" ve státní organizaci, když 75% jejich příjmu pochází z odvodů.:-P

+2/0
11.4.2014 3:30

J45o31h81a23n 67Z77i26n14g62e28l 2331885836451

Demagogie. Platby z pojištění a z rozpočtu jsou dvě věci. Na klinice nikdo nerozhoduje o penězích těch druhý, rozuměj občanů.

0/−1
11.4.2014 8:11

J73i50ř95í 84K89r68e64j33č65í78k 2207508874486

A oni snad o toku peněz ve zdravotnictví rozhodují pacienti ?

0/0
13.4.2014 0:23

J61o95h91a25n 56Z28i12n63g97e58l 2211815226181

P.S. jednovozových T3 je dostatek, a proto chystá DPP kouzla s rozebíráním a sestavováním nových T15.

0/0
10.4.2014 23:07

J71i22ř82í 41K29r65e26j51č14í81k 2417528214216

T15 je tank, DPP nic takového dost pravděpodobně nechystá. Nevěřte všemu, co píší média...

+1/0
10.4.2014 23:15

M64i12c12h26a89l 76P52a65v36l17á42t 9653433204529

Ve 21. stoleti se misto klimatizace upravuji okna. Usmevne.

Dekujeme moc!

+8/−11
10.4.2014 20:36

R46e72n17é 55Š56r61ů53t94e78k 8318315326198

Tak ono zrovna u tramvaje klimatizace není moc efektní, když se tam každou chvilku vytlemí dvoukřídlé dveře dokořán.

+14/−6
10.4.2014 20:52

R91a20d83o14s16l89a97v 94K56l94a90u44d64a 5154858744982

To je zajímavé, že jinde s tím problém nemají. Jak topení, tak klimatizace je na trochu jiné úrovni než v autě a vyhřát/vychladit prostor je otázkou velmi krátké doby.

+7/−7
10.4.2014 21:25

R63e32n15é 98Š66r18ů33t95e64k 8588215176328

a pan Klauda je tady, odborník na vše.;-D Ochladíme tekutým dusíkem, ohřejeme roztaveným železem během okamžiku ;-D Ale efektnější je opravdu dobře odvětraná tramvaj, než klimatizovaná.

+8/−2
10.4.2014 21:48

R93a67d54o42s73l25a33v 37K58l52a22u56d89a 5774268204902

Tak si jí odvětrávejte. To jsem zvědavej na tu změnu oken. Střešní okno tam namontovat nejde "šoupací", případně "stahovací", odporuje normám. Takže tam zase bude výklopné, které bude na prd.

+4/−2
10.4.2014 22:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.