Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Mozaiky, plastiky, vitráže. Pražské metro je jako galerie

Jízda pražským metrem, to není jen nezáživná cesta tmavým tunelem. Když projedete všechny stanice, můžete se pokochat pohledem na desítky uměleckých děl a architektonických výtvarných prvků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74i35r44o37s40l57a14v 78S68i85n38d46e41l34a14r 2295917194842

Ten komentar k videu je strasnej, vzdyt to ani nejde dokoukat...:-/

0/0
8.5.2014 23:08

T26o44m16á22š 42B82l95a32h22o37š 6766657935930

Ještě měli ukázat ty rudé hvězdy a srpy s kladivy ...

0/0
8.5.2014 22:17

K73a16r41e26l 87D31r91d98a 6174682487

Při stávajících nucených přestupech na metro B v centru, jsem si uvědomil jaká "galerie českého vandalismu" je pražské metro a jak vznikala. Rozhodně ne přes umělce a architekty, ale přes uklízečky dopravního podniku.

  Protože při nočních úklidech páchali zaměstnanci DPP na obkladech sloupů na trase A a B neskutečné škody a zničili tak majetek Pražanů za miliony, vymyslela údržba metra nárazníky - mantinely za použití starých gumových madel z eskalátorů. Obdobně jako jsou automobilová závodiště obložena starými pneumatikami. Jejich význam není ochránit obklady stěn před "kopajícími cestujícími", ale před nespolehlivými řidiči uklízecích strojů DPP.

  Takže dnes jsou prostory metra na trase A a B vyzdobeny odpudivými gumovými mantinely za kterými se drží špína a odpadky, ale které chrání drahé obklady před naprostou devastací ze strany zaměstnanců DPP.

  A pak se řekne galerie. Nemělo zaznít spíš slovo galerka? ;-D

+2/0
8.5.2014 8:13

J39a63n 97K44r87b41e93c 8525667574327

To uz asi dnes neplati, ze by minimalne 4% z rozpoctu slo u verejnych staveb povinne na vyzdobu, ze?

+2/0
8.5.2014 5:57

B67o23h11u53s44l34a90v 50P90a30r43t51y67k 5283724120135

Ne, dnes jde 30% na Panenské ostrovy a odtud oklikou jako dary politickým stranám a činovníkům.

0/0
8.5.2014 22:43

J86a91n 26J37e46ž73e12k 3291965877345

> Vizuálně estetické střídání dutých a vypouklých desek mělo za úkol tříštit zvukové vlny, které vydávaly podvozky sovětských vlakových souprav.

Plech jako akustické tlumení? Opravdu?

0/0
7.5.2014 6:32

J94a82n 22S37a46l51o47m28o25n 4449860671175

No, je dost rozdíl ve významech slov "tlumit" a "tříštit" nemyslíte? Tyto plechy měli zvuk tříštit, což se docela daří. :-)

+2/0
7.5.2014 9:37

J65a77n 27J95e21ž40e26k 3241395897645

Tříštit? Dobrá, proč ne. A jak se pozná, že se to "docela daří"? Znamená to, že ve stanicích s tímto obložením je od souprav menší hluk než v jiných? To jsi změřil? Jak?

0/0
8.5.2014 7:20
Foto

J73i40ř94í 31B48e97n34á46k 5460665557180

Dobrý den,

záměrem architekta JaroslavaOtruby bylo vytvoření co nejtiššího metra. Proto navrhl obložení ražených (oválných)stanic, kde se hluk snadno šíří a rezonuje, z vydutých a vypuklých desek. Kroměestetiky bylo jejich hlavním "úkolem" roztříštění hlukových vln odpřijíždějící soupravy. Tvar (průměr kulové plochy a poloměr křivosti) vypočítalina ČVUT v Praze s ohledem na vlnovou délku zvukové vlny, vydávané podvozky souprav.Vstupními veličinami pro výpočet  bylynapříklad průměr kol nebo rozvor podvozků. Výrobou byl pověřen podnik leteckéhoprůmyslu Rudý Letov, n. p. v Letňanech, neboť v té době měly s hliníkemnejvětší zkušenosti.

Jiří Benák, iDNES.cz

+7/0
7.5.2014 9:41

J17a15n 15J25e80ž54e86k 3681105347195

Tváří se to dost věrohodně - asi tak jako vyjádření nějakého psychotronika, ale já tomu nevěřím.

Pokud by to opravdu mělo mít nějaký efekt, jak jsou na tom stanice trasy A v porovnání s jinými, kde obložení z přesně vypočítaných "vydutých a vypuklých desek" není?

0/−1
8.5.2014 7:29

K70a68r56e16l 17D65r70d19a 6654922577

Áčko (a Béčko) oproti Céčku používá stále staré soupravy 81-71M, na které jsou tedy "naladěny" obklady stěn. Při předpokladu, že M1 na Céčku jsou tišší, zde máme veledůležitý pádný důvod, proč probíhá obnova souprav tak, jak probíhá. ;-D

+1/0
8.5.2014 7:52

B63o16h56u26s78l26a19v 49P30a50r20t69y19k 5893164240455

Nikdo vás nenutí tomu věřit. Ono se to dnes těžko už dokáže. Původní souprava zbyla nerekonstruovaná už jen jedna a asi nikdo s ní nebude jezdit stanicemi, aby vám to dokázal. Ty nové mají z původních už jen pár dílů.

0/0
8.5.2014 22:48

J69a52n 30J64e49ž31e33k 3621915917275

Nikdo mě k tomu nenutí, to je pravda. A snažit se to dokázat nebo vyvrátit opravdu není potřeba.

No jo vlastně, ale teď, když všude jezdí ty nové soupravy, jsou stanice s obkladem stěn naladěným na "roztříštění hlukových vln" od starých souprav určitě zbytečně hlučnější!

0/0
9.5.2014 8:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.