Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Praze přibyly další čtyři semafory s odpočtem času pro chodce

Od července slouží chodcům na dalších čtyřech pražských křižovatkách přechody řízené semafory s takzvaným odpočítáváním času, po který svítí zelená. Celkem jsou tak světla se stopkami už na deseti místech v metropoli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M10i76c34h96a64l 51P62a28v32l86á98t 9533853814199

V Praze by hlavne melo pribyt sakra hodne semaforu, ktere jsou v noci vypnute.

+8/0
16.7.2014 16:38

J81i97ř24í 32H53u85d25e66c 4842651479592

To by lidi museli znát vyhlášku...:( Stačí se podívat na tu katastrofu, když vypadnou semafory...nebo když řídí dopravu policajti..., to je potom lahůdková jízda po Praze...

0/−1
16.7.2014 19:58

T48o51m51á75š 90Z90e21m46a75n 3955718624775

Ano, když v Praze vypadnou semafory, tak se křižovatka ucpe, obvykle až ta za vypadlými světly protože se v té první se rapidně zvýší průjezdnost.

Každodenní řidiči v Praze přejdou na režim "jižní Itálie" a je klid, sice zařve pár zákonů, ale nic hroznho se neděje, naopak.

+1/0
16.7.2014 21:35

J69a82n 92M19o45h66y54l51a 6642319779491

Nejsem žádný hnidopich, ale provoz na PK není už tak dlouho řízen vyhláškou, že by se to konečně mohli lidé naučit. To je pak skoro směšné, když někdo vybízí k řízení se něčím, o čem ani správně neví, co to je.

+1/0
17.7.2014 12:14

T82o52m35á84š 20Z49e41m27a91n 3235758794205

K čemu je to dobré?

U aut bych to chápal jako signál pro pomalejší "začněte hledat spojku a zařaďte jedničku, pouvažujte nad funkcí pedálu plynu" nebo "už nemá smysl to 100m od semaforů rozjíždět, za chvíli padne červená".

+1/−1
16.7.2014 16:25
Foto

K18a62r74e44l 42P84l35a61c54h83ý 6126316564489

V Dlouhé přecházím tak 3x v měsíci a líbí se mi to.

0/0
16.7.2014 15:46
Foto

M97a91r17t83i30n 73Š36u17b47r84t 1615651564405

Pohledově je to samozřejmě pěkné, ale zase si u těch číslíček kvůli jim samotným počkáte déle. Proti Dlouhé ulici vyjíždějí auta ze Soukenické. Kdyby na křižovatce nebylo odpočítávání a mohlo tam být dynamické řízení, čas na výjezd těchto vozidel by se krátil podle toho, kolik jich tam je. Ráno jich je více, během dne kolikrát minimum. Jelikož je tam odpočítávání, často celá křižovatka stojí a všichni na sebe koukají jen kvůli tomu, že na výjezdu ze Soukenické je stále stejně dlouhé volno pro auta, která tam zrovna třeba ani nejsou.

+5/0
16.7.2014 15:53

M45i84c56h16a23l 97P37a14v79l17á31t 9453513874389

No hezke ono to je, ale prinos je nulovy, nevyhody zjevne a jeste to celkem zbytecne stoji penize.

0/0
16.7.2014 16:58
Foto

L68a32d62i63s10l42a35v 83K38r55a16t83o10c24h88v81í76l 6384932258684

Jak souvisí výjezdy vozidel ze Soukenické s přechode, pro chodce v Dlouhé?

0/0
16.7.2014 17:51
Foto

M36a94r18t57i20n 93Š21u10b62r84t 1315471784775

No když vyjíždí auta ze Soukenické, směřují mimo jiné rovně do Dlouhé, tj. v tu chvíli na tom přechodu přes Dlouhou musí být stůj, stejně jako na semaforech v Revoluční pro tramvaje. V Soukenické kolikrát už není ani auto, všichni koukají do prázdné ulice a čekají, až se odpočet doodpočítá ;-). Na běžné dynamicky řízené křižovatce by už všichni dávno šli či jeli.

+2/0
16.7.2014 20:32

T62o98m12á55š 97K20o11c27i60a16n 9244369887906

Kdyby raději zavedli blikající zelenou na semaforech pro auta.

+1/−2
16.7.2014 14:47
Foto

M35a54r16t56i71n 68Š41u36b54r15t 1895481234825

To je podstatně složitější a k tomu by musel proběhnout kompletní proces změny zákona, vyhlášky, norem apod. Protože by šlo o změnu obrazu jednoho ze signálů a pravidel. To je věc na několik let, včetně změny přípravy v autoškolách apod. Odpočty doplňované k návěstidlům jsou sice na hraně, ale nemění význam pravidel, jsou jen doplňkovou provozní informací, tak je jednodušší dostat na taková zařízení certifikace.

+2/0
16.7.2014 15:19

M75i70c83h45a31l 45P36a82v73l82á95t 9153673194449

No slozitejsi to jiste je, ale melo by to realny prinos. Cisla pro chodce jsou jen pro paradu.

+1/−1
16.7.2014 16:39
Foto

M11a43r83t14i30n 74Š17u77b74r74t 1205451354535

To máte pravdu ;-).

0/0
16.7.2014 16:43

M96i65c58h95a27l 50P88a32v77l15á52t 9633523794329

Ale chapu peklo legislativnich zmen. Tudiz se toho nejspis nedockame. :o(

0/0
16.7.2014 16:58

T59o66m10á32š 91K52o71c16i43a92n 9184689917196

A jak moc se změní význam pravidel, když zelená svítí a na posledních 5 sekund bliká? Jde o jednu větičku přidanou do zákona. Nastavit program na blikání zeleného světla je to nejlehčí. Kdo má řidičák, je povinen i tak se seznámit s každým novým zákonem a v autoškole to snad problém není 8-o

0/0
16.7.2014 17:18
Foto

M69a20r98t11i38n 76Š27u47b19r49t 1685541774645

Nejde jen o jednu větičku. Je potřeba změnit zákon i vyhlášku, dodat význam novému symbolu, jeho definici, příslušné číslo značky, obrazovou podobu do příloh vyhlášky. Je třeba definovat, zda je blikající zelená zelená a jak se při ní mají řidiči chovat, pravděpodobně pak je nutné i příslušně upravit význam žluté, nebo také přehodnotit její délky. Dále je potřeba příslušně upravit normy na projektování komunikací a světelných zařízení, které musí pak být na nové znění zákona a vyhlášky provázány. To je běh na hrozně dlouhou trať. Třeba taková obyčejná značka s podobou jednoho chodce "Pozor, chodec" a přerušované čáry vymezující místa pro přecházení, kde chodec "nemá přednost", se do zákona a vyhlášky dostávají pokud vím marně už asi 15 let...

0/0
16.7.2014 20:37

R77a60d65o32v37a54n 24D18l19u23g43o11s34z 3596241128196

Novinka, která na západě slouží již několik desítek let :D

Větší význam mají pro motoristy, zatím se na stopky čeká marně. :(

+4/0
16.7.2014 14:30

M81i96r23o17s93l52a62v 23G12r15o22s57s60m62a46n74n 8162379824

Na východě.

0/0
17.7.2014 7:56

R36o85m40a47n 93P61o11l85á67č37e51k 5676329165

Mě slibí španělská verze s panáčkem, který nejdříve jde a při 7 sekundě začně běžet. ;-D

+8/−1
16.7.2014 14:17

J40i86ř57í 63H57u82d17e12c 4182341499112

Kdyby radši seřídili intervaly.....na některých místech to fakt starším lidem nebo invalidům nezávidím...

+6/0
16.7.2014 14:08

R60o58m59a95n 35P28o31l41á75č32e50k 5586289545

Že v půlce přechodu skočí červená nic neznamená. Pouze to ukončuje možnost vstupu do vozovky.

+11/−1
16.7.2014 14:16

A92n66d94r85e60y 47B89r51a29t75u87k20h57i54n 2747342773169

Ano, máte pravdu, proto tyto semafory nemají smysl.

+1/−1
16.7.2014 15:22

J96i92ř11í 52H35u70d11e33c 4462901409182

To vysvětli těm řidičům, kterým padne zelená a jsou schopni ty staré lidi na přechodu vytroubit...

+1/−1
16.7.2014 20:01

M46a97r44t12i89n 50T17e31s73a12ř 2219193383833

Na jedné křižovatce jsem propásl zeleného panáčka jenom tím, že jsem se na 2 sekundy čuměl kolem. Pak mi bylo divný, že auta znovu jedou a já nic:-). Podruhé jsem si to pohlídal a opravdu to bylo jen "blik - 2 sekundy blik". Takže z Vašeho nesprávného hlediska špatně seřízené intervaly i pro mladé sprintery. Ovšem při pohledu do zákona o pozemních komunikacích dáte za pravdu panu Poláčkovi.

To, že starší lidé neznají zákony (i ty 40 let staré, např. starou dopravní "vyhlášku") je věc jiná (dámy dřív nedělaly v houfném počtu řidičák, pánové většinou ano a pak je to ostuda). My se tohle učili minimálně před 30 lety v prvouce na prvním stupni ZŠ.

0/−2
16.7.2014 14:54
Foto

M17a25r69t76i65n 51Š53u43b61r35t 1535501414345

Zelený panáček nemůže "bliknout" pouze na 2 sekundy. Minimálně musí svítit 5 sekund a všude tomu tak je, pokud se nejedná o fatální závadu semaforu. Následně musí bezpečně na druhou stranu komunikace dojít i chodec, který do vozovky vstoupil v poslední sekundě toho signálu volno. Po tu dobu směrem do přechodu nesmí najíždět kolizní směr, pouze mohou směrem do přechodu odbočovat vozidla odbočující ze souběžného směru, která musí chodci v každém případě dát přednost. Tj. pokud na relativně dlouhém přechodu, třeba dlouhém 20 metrů, "blikne" zelená na 5 sekund, následuje ještě po naskočení signálu stůj pro chodce cca 12 dalších sekund, po které je chodec na přechodu chráněn a může bezpečně dokončit přecházení běžnou spíše pomalou chůzí. Tj. není potřeba po naskočení signálu stůj nikam sprintovat.

Pokud někdo při délce zelené 5 sekund požaduje stále prodlužování zelené, také se stále prodlužuje celková doba, kdy je přechod "chráněn". Je-li nastaveno 5 sekund + 12 sekund ten vyklizovací čas, má chodec na přecházení 17 sekund, nikoli těch 5. Když si chodci vyhádají délku zelené 15 sekund, aby měli pocit jistoty, že přejdou, stále je pak k těm 15 sekundám nutné pak připočíst oněch dalších 12 sekund, protože přechod musí opět chránit i chodce, který do přechodu vstoupí v té 15. sekundě. Pak je ale už celý přechod chráněn 27 sekund, což sníží kapacitu křižovatky o třetinu až polovinu - pro všechny.

Právě proto nechápeme, proč se zavádí počítání zeleného signálu, který je obecně krátký. Z hlediska stížností chodců by právě daleko více pomohlo, aby se počítal ten mezičas, tj. po skončení 5 sekund trvajícícího signálu volno, kdy už další chodec do vozovky nesmí vstoupit, by naskočilo žluté číslo 12 a to by chodci říkalo, po jaký čas je ten přechod ještě chráněn a zároveň by odbočující řidič viděl, že chodec má ještě plné právo dokončovat v klidu své přecházení.

+3/0
16.7.2014 15:32

A84l36e10n98a 20N21o39s89k74o54v64á 7347263565429

nebo IP s dvouletakem a kocarem...tu krizovatku nesnasim :)

0/0
16.7.2014 15:09

R94u81d91o23l50f 62Č85e62r68n34ý 3889631129466

Když naťukáte tlačítkem semaforu správnou sekvenci, skočí vám tam hned zelená na 2 minuty. Sekvenci zná ale pouze Zeman. Musíte ho slušně poprosit nebo přispět na jeho fond a třeba vám ji řekne.

0/−8
16.7.2014 14:07

R19o58m48a18n 82N45o46v11á22č97e26k 6545272494245

Zeman se svým hudebním sluchem určitě sekvenci naťukal správně

0/0
16.7.2014 14:20

J22a41n 34M95o10h65y53l60a 6362899709981

A já myslel, že tahle blbost už se nepíše ani ze srandy.

0/−1
17.7.2014 12:20

R73u41d73o31l57f 36Č52e65r95n25ý 3259431219956

No vidíte to a já to myslel smrtelně vážně.

0/0
17.7.2014 14:09

P93a69v93e96l 95P45l45e47v56a 2917644664126

No to je tedy užasný div světa, například v Číně a ve Vietnamu je to už hodně dlouho běžné na každé křižovatce.

+1/−1
16.7.2014 14:07

V80l65a96d22i27m21í45r 71H69o47l75ý 8684281736827

Máte pravdu. Mě poprvé semafory s odpočítáváním času (pro řidiče i chodce) zaujaly kdysi v Thajsku.

0/0
16.7.2014 14:11

A28l95e26n89a 84O14p70p82l66o38v93á 6343629364832

také mě to tam zaujalo....  a bylo to i na menších křižovatkách....

0/0
16.7.2014 15:31

M81i66c89h34a71l 10B97a12r96t31o74s33z 5342312277386

A proto je spatne informovat ostatni, ze to zavedli v Praze? Nebo to snad zavadet nemeli, kdyz uz to maji v Cine a Vietnamu?

+2/0
16.7.2014 14:16

R77a71d62o29v59a75n 73D80l96u19g81o39s82z 3326861818456

Informovat ano, ale vydávat to za novinku? No nevím nevím. Ba ani v České republice nejsou prvními, podobné semafory jsou již v Přerově a tuším že i v Brně.

0/0
16.7.2014 14:32

M84i65c18h78a92l 12B82a29r92t28o67s20z 5792462607486

Ja vim, ze to neni novinka, tusim, ze jsem clanek o umisteni uplne prvnich semaforu tohoto typu pred temi cca dvema lety taky cetl, zde jen informuji, ze doslo o rozsireni a pro me, jako pro cloveka zijiciho v Praze je to zajimava zprava, protoze bych takovy system uvital i na dalsich krizovatkach a diky clanku vim, ze se tyto semafory rozsiruji a postupne asi i budou rozsirovat na dalsi krizovatky.

+1/0
16.7.2014 15:00
Foto

M10a26r62t10i17n 33Š15u92b18r36t 1615271684295

No a proto je ostuda, že to nyní zavádíme v Praze, protože tam, kde to je na každé křižovatce, tam mají pouze pevné řízení dopravy bez ohledu na nároky aut, chodců, tramvají či autobusů. Takže pokud to zavádíme, tak to znamená, že snižujeme schopnosti řízení křižovatek na nižší úroveň. Na I. P. Pavlova, u Karlova mostu a v Dlouhé jsme proto rezignovali na dynamické řízení a bez ohledu na nároky dopravy tam točíme pořád stejné cykly řízení, jen abychom mohli pěkně počítat číslíčka v celé délce červeného i zeleného signálu.

No a na těch třech "novinkách", tam je délka červeného signálu proměnná, protože tam dynamika ještě je. Takže ta "novinka" počítá pouze 5-7 sekund do nuly, když se rozsvítí zelený panáček, což je každému chodci úplně na nic. Pak teoreticky ve druhém režimu může "umět" počítat cca 4-5 sekund doby červené, těsně před tím, než se rozsvítí zelená. Což je chodcům též k ničemu, když to před tím třeba 40 sekund nepočítá. Tj. zavádíme naprostý nesmysl. Pokud se chceme z tohoto režimu dostat k počítání celé délky červené i zelené pro chodce, musíme vypnout na křižovatce tu dynamiku a nechat tam stát chodce, když auta nejednou a auta a tramvaje, když tam nejsou chodci, ale můžeme si pak pěkně gratulovat, jak to pěkně počítá.

+8/0
16.7.2014 14:38

M73i44c91h87a48l 65P19a59v83l69á78t 9983663574169

To jo, ale treba v takove Hanoji je velkou vyjimkou, kdyz ty semafory aspon nekdo z ridicu respektuje. :o)

Jinak hezky semafor s odpocitavanim je i v kambodzskem Siem Reapu pred kralovskou zahradou.

0/0
16.7.2014 16:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.