Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

U Kolína vjel rychlík na kolej jiného vlaku. Od srážky je dělilo 27 metrů

Provoz na vlakovém koridoru mezi Prahou a Kolínem se v neděli v podvečer zastavil. U Velimi projel rychlík návěstidlo a ocitl se na koleji určené pro jiný vlak. Oba strojvedoucí začali brzdit až na poslední chvíli, vlaky zastavily jen 27 metrů od sebe. Některé spoje dráhy zrušily bez náhrady, jiné odklonily nebo je nahradily autobusy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48i41l43o27s67l49a84v 28K11a59n65t70o12r36e71k 1969967351119

Lupo z křišťálu, tuhle mě jeden  pokritizoval, že mám blbej písemnej projev, ale tato věta "Oba !!vedoucí!! zastavili, když viděli protijedoucí vlak....  " stojí za to. Opravdu na pisálky nemám Nebylo by lepší napsat oba !!ředitelé nebo šéfové !!;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
28.7.2014 10:14

J61i46ř77í 47L97i69e81t43a30v56e20c 8403149273359

Akorát ta fotka je nesmysl. To si iDnes moc práce nedala. To není Velim, to je fotka z Kolína. Oba vlaky stojí a jsou ve směru od Prahy na Kolín (nejsou proti sobě, ale za sebou). Tady se běžně stojí a čeká na povolení vjet do stanice na nádraží v Kolíně.

0/0
28.7.2014 9:08

J53a43n 18Z69e42l24e48n36k20a 2416646878835

Ale to by ten rychlík nestál takto, ale o hodně dál před vjezdem do stanice. Tohle je poloha už po průjezdu kolem vjezdového návěstidla, rozřezu výhybky a zastavení.

+1/0
28.7.2014 9:45

M46i82r62o78s41l73a90v 25Z70i93k44m56u84n16d 7639713894283

NIKOLI, ta fotka ukazuje skutečně postavení vlaků. Ešus 9344 odjížděl do Prahy přes kolej 101 na traťovou kolej číslo 2 a proti němu stojí R 851, který projel cestové návěstidlo ...

0/0
28.7.2014 11:47

M60i52r76o81s37l88a36v 92Z85i23k20m66u15n42d 7819963954463

Obsah článku je naprostý blábol, autor nezná podrobnosti a píše nesmysly, následně pak vzniká zmatená diskuse ...

Nehodová událost se stala v KOLÍNĚ, nikoli ve VELIMI. To je dost podstatný rozdíl ...

Vlak 851 jedoucí od Prahy projel cestové návěstidlo Sc101c v poloze zakazující jízdu a vjel do vlakové cesty vlaku 9344 postavené z koleje 101b  na druhou traťovou kolej směr Velim (Praha). Došlo  k říznutí výhybky číslo 196.

Následně musel být zastaven provoz a po zadokumentování události (psal jsem o postupu včera) byly vlaky staženy a pro nesjízdnost poškozené výhybky se mezi Kolínem a Velimí jezdí pouze jednokolejně ...

+1/0
28.7.2014 9:07

K92a40r97e40l 36V20a82c49h72u23t 9573172839643

Rád bych se mýlil, ale zdá se mi, že se tady na českých kolejích už delší dobu schyluje ke škaredé tragédii...  :-(!!Rv[>-]

+2/0
28.7.2014 8:56

A30l22e14x45a17n63d55r 73K51o48s86t76k15a 5139886119746

Přesně. Podobných událostí je nějak moc. A v tomto konkrétním případě to zachránila jen rovná trať a dlouhý výhled. Být to někde, kde je omezená viditelnost na třeba 100 metrů tak bum.

+1/0
28.7.2014 9:22

A86l20e27x77a58n30d29r 25K66o98s87t25k23a 5459776389546

Ano, výhybka je mocná čarodějka, ale pokud je v protisměru, tak si jí rozjetých XY tun vlaku prostě prorazí.

0/−1
28.7.2014 8:17

J46o91s38e45f 89K42o90m29á88r58e52k 5584142794599

To funguje už i na modelové železnici :)

+1/0
28.7.2014 8:24

A70l48e69x96a65n85d70r 91K84o30s50t64k66a 5589386139186

Akorát že modelová železnice neveze třeba 200 lidí :) Veselo bude, až se podobná situace stane někde v lesích v zatáčce (ano v oblouku) a fírové na sebe neuvidí, aby stihli zastavit.

0/0
28.7.2014 8:47

B48o59h66u95s72l38a96v 76K36r58á69l70í75k 2651610299376

Vsadil bych se, že to s tím "bržděním na posledním chvíli" je výměšek básnického střeva pana redaktora. A v poetickém vytržení úplně zapomněl napsat, v kolik se ta událost vlastně stala.

0/−1
28.7.2014 4:59

J53i73ř74í 80P71e68r74o10u53t25k48a 4762331693593

Ještěže při nich stáli všichni svatí. R^

+1/0
28.7.2014 0:05

P55e44t20r 53N22o63v97o20t72n29y 3399372119302

Tak zas tu nekdo začne pindat o červených čepicích, nebo by fakt bylo lepší to ETCS?

0/0
27.7.2014 22:48

A18l64e87x45a38n14d63r 37K37o75s90t90k95a 5299236579106

Bohužel, také není všemocné.

0/0
28.7.2014 8:34

V12l87a19s25t41i54m17i16l 73S55v63o12b60o42d40a 7733788445604

No tak za:

1) Koukám, že pán inspektór už má tak nějak jasno, ale vyšetřování stále probíhá :-).

2) Neprobíhají na této trati náhodou nějaké rekonstrukce? Tzn. nejsou tam výluky? Tuto informaci jsem v článku nějak nenašel.

0/−4
27.7.2014 21:59

T60o41m93á65š 94K27n16a44i62f30l 6663770957240

A to vadí, zes to tam nenašel?

+3/0
27.7.2014 22:35

V29l37a49s90t14i75m19i79l 38S64v58o10b35o76d43a 7593278265834

Jistě, že to vadí!! Čtenář tak může nabýt dojmu, že se toto může stávat za běžných podmínek, ale co když to s tou výlukou nějak souvisí? Pak se to prostě mohlo stát, protože trať nebyla v obvyklém stavu.

0/−2
27.7.2014 22:55

I61v96o 67Ž17á32č23e96k 9350192549847

Ani při výluce se to nesmí stát.

+5/0
27.7.2014 23:10

V76l66a86s40t14i90m81i74l 68S50v79o13b39o16d94a 7903388115124

V pohodě, máte pravdu. Ale rozdíl tam přeci jenom je ;-).

+1/−1
27.7.2014 23:30

R13a50d92e44k 27H61o30l27e76c16e49k 3986350528571

To mi hlava nebere. Pokud rychlík projel červenou ve Velimi a dojel až do Kolína ke starému mostu, musel těch červených cestou projet ještě několik.

+6/−1
27.7.2014 21:56

I81v42o 48Ž45á38č68e44k 9510252219277

Někdo tady psal, že se to stalo až v Kolíně, že ten rychlík projel vjezdové návěstidlo na kolínské nádraží. Buď jedno nebo druhé je šum, protože obojí zároveň se stát nemohlo.

+1/0
28.7.2014 0:56

T64o76m25á27š 15K95u18č52e81r65a 5827322687782

Jak může vlak vjet nepovoleně na druhou kolej? To ho tam nasměroval výpravčí ve Velimi a navíc, dle přiložené fotografie jel špatně nikoliv rychlík, ale Elefant.:-/

+2/−4
27.7.2014 21:47

P83e73t15r 67M28o50t54y59č80k33a 2622528920719

Podle čeho jste to poznal?

+1/0
27.7.2014 21:52

T42o68m97á77š 32K10u95č52e11r58a 5107532907822

Protože normálně jezdí vlak vždy vpravo, pokud není mimořádná událost

Ať už je trať vyfocena jak chce, vždy jede vlak směr vpřed od fotografa po pravé koleji - musela by to být vyjímka.

+1/0
27.7.2014 22:10

R70a91d98e19k 78H66o54l94e39c83e95k 3696710158951

To na koridoru rozhodně neplatí. Dost často se jezdí po opačné koleji. Například po "správné" jede osobák a po "nesprávné ho "předjíždí" rychlík. Speciálně mezi Kolínem a Velimí velmi častý jev.

0/0
27.7.2014 22:19

T91o64m62á13š 45K19u23č66e14r98a 5687812417712

Není to vždy, už se mi taky stalo, že jsme s rychlíkem předjížděli osobák po druhé koleji a pak se vrátili na svoji pravou, ale zvykem bývá jezdit po pravé koleji. A mezi Libní a Kolínem je dosti značný kus tzv. "třetí" koleje.

0/0
27.7.2014 22:23

R55a66d74e59k 70H87o87l34e52c73e35k 3276470388241

Třetí kolej je až od Poříčan.

0/0
27.7.2014 22:31

J81a62n 37Z90e55m18a93n 8476492554722

Proč, když rychlík stojí na spojce, přes kterou měl přejezd osobák do "pravé" koleje?

+1/0
27.7.2014 22:20

T57o35m93á20š 19K83n23a32i82f26l 6303200117260

Na koridoru je obousmerny autoblok a vlaky mohou jezdit oběma směry po všech kolejích...

0/0
27.7.2014 22:36

P17e66t22r 87M76o27t71y83č51k32a 2452418890849

No a takových výjimek jsem v životě, když jsem ještě jezdil vlakem, zažil spoustu. Naprosto nemůžete spoléhat na to, že vlak pojede vpravo, zažil jsem běžně pravidelné jízdy v úseku, kde vlak (taková lokálka, kterou jsem jezdil do školy) jezdil v určitém čase "v protisměru", přičemž jej zprava předjížděl právě rychlík.

+1/0
27.7.2014 22:38

J62o61s28e34f 13K97u39b62e39š 9425635509144

Ve Velimi? Vzdyt on projel navestidlo v Koline, z Velimi jel po tratove koleji spravne... Elefant jel nejspise od nastupiste 1a, takze chvilku jede po 1. koleji, takze R mel cekat pred vjezdovym navestidlem, ktere projel...

+4/0
27.7.2014 21:58

J24o55s96e60f 52K36u74b47e51š 9805595719384

Elefant rozhodne nejel spatne, kouknete se jak vypada schema stanice... Oni ty vlaky jezdi i k nastipisti 1a, kde krizi cele zhlavi...

+2/0
27.7.2014 21:59

J11a73n 82Z71e73m77a93n 8376692314972

Se obávám, že nemáte pravdu, protože i dle fotky jel špatně rychlík, který stojí na spojce, přes kterou měl jet osobák.

+2/0
27.7.2014 22:01

P94e16t12r 85N54o36w78a34k 2357222570375

Samozřejmě, přesně tak, rychlík měl počkat u vjezdového návěstidla, až projede ten osobák na správnou kolej, tady není co řešit...

0/0
28.7.2014 8:54

R53a71d92o15v25a46n 21D79l68u62g74o95s65z 3786671678856

nákladné zabezpečovací zařízení pracuje až v poslední fázi. Jak je možné, že se na jednu kolej dostaly 2 vlaky?

+1/0
27.7.2014 21:39

T56o75m53á34š 98K64n46a33i87f92l 6243110347460

Nonkdyzbvlak projede červenou, tak se ro holt stane.

0/0
27.7.2014 22:37

M25a52r45t38i10n 80Z72l77a90t57u50š39k42a 8407154300751

Nechápu "oba strojvedoucí začali brzdit na poslední chvíli". Co zabezpečovací zařízení, které má oba vlaky automaticky zastavit?

+1/0
27.7.2014 21:29

J68i21ř47í 77K45o13c13u54r16e56k 6805374535968

Nic takového to neumí. Chybí komunikace mezi tratí a vozidlem. Na mašině je jenom opakovač, který rozsvěcuje tytéž žárovičky, co jsou na návěstidle. Přestože je tam stůj (červená) tak je možno mírnix-dírnix zadat jízdu a ono se to rozjede.

Čeká se na ETCS, to by to konečně mělo umět - cokoliv vjede, kam nemá, bude automaticky zastaveno a zastaveno bude i to, co by mohlo být ohroženo.

+1/−1
27.7.2014 22:25

I77v43o 26Ž59á52č29e49k 9670862239787

Já jsem četl, že výpravčí mají nějaký "generální stop", kterým zastaví všechny vlaky v dané oblasti. Nevím, jestli to funguje automaticky nebo jestli to dá jen signál strojvůdci. SŽDC má také podél hlavních tratí vlastní GSM síť, k čemu je dobrá?

Jinak také může elektrodispečer vypnout trakční napájení. To ale může být příliš pomalé, protože tomu dispečerovi musí někdo zavolat, on to musí správně pochopit a vlaky pak stejně mohou ujet setrvačností ještě několik km. Ale v minulosti jsem slyšel, že už to několika haváriím zabránilo.

To ETSC - což teď čtu poprvé - má být zřejmě plně automatické, ale s přispěním lidského faktoru jsou snad nějaká řešení možná i dnes.

0/0
27.7.2014 23:23

Z84d95e82n68e31k 15V27r66b27a 8559895863677

Když rychlík profrčí kolem návěstidla může být na generální stop už dávno pozdě. Navíc by si toho musel všimnout někdo, kdo by věděl, že ten rychlík měl zastavit. Tohle není řešení. Vypnutí trakčního napájení je zdánlivě účinné a třeba v Liberci je tak zabezpečena tramvajová jednokolejka do Jablonce. Ale tramvaj která se rozjíždí ze stanice a projede červenou jede pomalu a ta druhá, která do stanice vjíždí také. Navíc tramvaj není vlak a z daných rychlostí (které jsou kvůli výměnám malé) zastaví na pár metrech. U vlaku, kde se brzdné dráhy počítají na stovky metrů by ani tohle nefungovalo. Navíc vypnutí napájení nic neřeší, ten vlak pokud nezačne brzdit je schopen ujet setrvačností i desítky km. Ty jednoduché vlakové zabezpečovače fungují tak, že na daný signál na semaforu vpředu povolí jen určitou rychlost, pokud ji vlak překročí, začne okamžitě brzdit. Navíc fíra musí aktivně potvrdit rosvícení jiné návěšti na opakovači. Takže pokud strojvůdce projede žlutou a nezačne brzdit vlak zastaví. Pokud zpomalí a přehlídne červenou zastaví také ale to už vlak jede pomalu, takže i když se stane průser už to není tak jako na české železnici, kde fíra může přehlédnout všechno a projet červenou klidně 160 km/h. Vlakové zabezpečovače poslední generace jsou vlastně prakticky systémy, které jsou schopny vlak automatizovaně vést. Takový zabezpečovač ví, kolik metrů mu zbývá k semaforu, ví co na něm svítí a zastaví bezpečně před semaforem v nouzi sám. A pokud náhodou nezastaví, je schopen komunikovat s okolím a zastavit kolizní provoz. I ten jednoduchý zabezpečovač by dokázal eliminovat většinu průserů, ale dnes už nemá smysl budovat cokoliv jiného jak ETCS.

0/0
28.7.2014 3:18

V78í49t41ě83z92s33l90a49v 47K60l71o94z26í80k 3611109354107

Po ztrátě napájení je strojvedoucí dle předpisů povinen vlak zastavit,právě pro tyto případy. Myslím, že to platí od nehody v Jablůnce. (kamion hořící na přejezdu, následné vypnutí proudu a najetí peršana do něj)V

0/0
28.7.2014 4:32

J33a34n 98Z60e16m30a84n 8846502624692

Tohle bylo ve vyhlášce daleko dříve, než byla nehoda v Jablůnce.

0/0
28.7.2014 4:54

Z35d51e86n56ě57k 80J13o87n65á74š 9621319386470

No a jak to zastaví takový náklad v případě vypnutí napájení, kdy nemůže použít dynamickou brzdu? To ubrzdí pouze vzduchem?

0/0
28.7.2014 8:04

J45a20n 73Z14e34m64a66n 8916542664612

Průběžná brzda se Vám zdá málo? Pokud je dynamická brzda závislá na napětí v troleji, tak se stejně nedá započítat do brzdících procent.

0/0
28.7.2014 11:21

I67v27o 42Ž21á97č17e82k 9370782219197

Pokud je to tak, jak tady psal pan Kubeš, že přejel až vjezdové návěstidlo v Kolíně, tak je jasné, že výpravčí neměl šanci cokoli udělat. Mě spletla ta Velim v článku.

A s tím vypnutím napájení jsem si to nevymyslel. Slyšel jsem to přímo od elektrodispečera z Přerova, který to jednou udělal. Bylo to už někdy v 90. letech, tehdy zřejmě moc jiných možností nebylo.

0/0
28.7.2014 8:17

J84a48n 67B98o58h22a68t35ý 7697120698222

Železnice, dobrodružství svého druhu. Abych parafrázoval někdejší reklamní slogan Českých drah. Při posledních 4 cestách vlakem jsem ani jednou nedojel z bodu A do bodu B. Vždycky nějaký problém. Je to skoro stejně drahé, jako když jedu autem, což je fascinující. Navíc když člověk zůstane ve velkém krajském městě (ČB) a v osm večer na rozpadajícím se nádraží zjistí, že už se nikam nedostane, tak marně přemýšlí, jaký že má vlastně cestování vlakem smysl?

+2/−6
27.7.2014 21:29

M70a19r21t79i26n 96Z13l43a95t29u93š89k62a 8697754670661

No nevím. Jel jsem onekdá cestu Brno-Ledeč nad Sázavou. Autem mě vyšla na 550Kč. Vlakem na 150Kč.

+1/0
27.7.2014 21:30

L79a92d58a 36N36o35v34a45k 4342163537

při spotřebě přes 10l / 100 km ti to asi je víceméně jedno, kolik utratíš, ne...?;-)

0/0
27.7.2014 21:52

J32a29n 96B59o96h14a70t12ý 7857370658392

Ano, pokud dojede. Pokud se někde zakopete a ujede vám přípoj, což je velmi časté, už jste někde jinde, protože místo civění do zdi jste třeba mohl udělat nějakou práci a vydělat na dvě takové cesty. Záleží ale, kam jedete. Na koridoru je to něco jiného než jet do nějaké díry.

0/0
27.7.2014 21:56

R75e76n22é 64F54l77á46š87a45r 5114670884

Prepocitavani casu na penize nemam rad, ale to, ze po osme uz nic z budejic na prahu nejede, je vazne spatne.

0/0
27.7.2014 22:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.