Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hranaté karosy v metropoli dojezdily, Pražany vozily 32 let

Pražský dopravní podnik v pátek vyřadil z provozu posledních pět autobusů Karosa B731. Tento typ autobusů vozil Pražany od roku 1982. Z garáží dopravce značka Karosa nezmizí, ve vozovém parku zůstávají pozdější modely, převážně modernizované řady 900 vyráběné v letech 1996 až 2006.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T30o49m96á86š 31P51í46c46l 3876563451967

A co kultovní Ikarusy?Ještě někde jezdí? U těch jsem měl i z kopce vždycky pocit, že bych měl vylézt a jít tlačit :-)

0/0
13.9.2014 15:18
Foto

R62o39m70a80n 33K53o78z85e55l 4727836553624

Bohužel už ne....

http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=10101

0/0
13.9.2014 15:28

P28e57t94r 14F78o59l31t82y14s 7215191440618

Dnes zrovna jezdil jeden historický v Ostravě kvůli dni otevřených dveří. ;-D

Jinak v pravidelném provozu žádný starý dvoustovkový Ikarus už snad u nás ani na Slovensku nejezdí. Ale když se podíváte do Polska, tam byste ještě mohl něco najít (před 10 měsíci, když jsem byl v Katovicích, tak jsem ještě viděl Ikarus 280 na pravidelné lince a letos v červnu jsem zase viděl Ikarus 260 ve městě Czechowice-Dziedzice), pak ještě je uvidíte v Budapešti, tam dokonce část Ikarusů jezdí ještě i jako trolejbusy.

0/0
13.9.2014 22:15
Foto

R73o36m21a40n 54K20o26z16e49l 4347266453404

V mém okolí ještě občas na linkách tyto vozy potkám, dokonce i 28 let starý vůz...

http://seznam-autobusu.cz/vuz/32243

Už se začínají vyřazovat i zaoblené Karosy 934, což mne mrzí, protože je pamatuju jako úplně nové a zvuk motoru Renault je fakt nezaměnitelný.

0/0
13.9.2014 14:19

J79o47s90e65f 46Š92v43e68c 6725556424673

Mluvčí DP zřejmě dodnes neví, co je to klimatizace. Nevím, čím jezdí do práce. Asi Felicií. Já mu ji pustím v kamiónu

0/0
13.9.2014 10:29

J38i35ř61í 92E51r30b36e28n 1583264676557

Tuhle zprávu jsem dřív zaregistroval na Seznamu/Novinkách - lidi, tam zase je diskuse blbců... ;-D

+2/0
13.9.2014 9:20

J10i62ř66í 49N23e92u41m58e72i97s21t39e27r 2672285743751

:)

0/0
13.9.2014 21:05

O88n28d93r53e11j 29K57u33r63c 9286972975868

No konecne. Vzdyt to bylo pro ostudu...

+1/−8
13.9.2014 8:01

A23l22e91š 89N13o78v52á30k 6748410957686

Ty jsi pro ostudu ;-D

+2/0
13.9.2014 12:23

J68a27n 94D44v35o33ř54á60k 4383392313237

Už se těším na článek:

V roce 2042 pražský dopravní podnik vyřadil ze stavu poslední autobus SOR 18 z Libchav...

Dožijou se ty střepy alespoň roku 2020???

+3/−2
13.9.2014 1:37

J53a80k14u42b 84R93o93u42s 3713590854282

Jsem smutný, stejně jako když se vyřazovaly EČs a pak 81-71 :-(

+1/0
13.9.2014 0:16

M48i24r87o74s54l10a57v 32J35e84ž82e33k 8231976402738

Nejlepší autobus byla beztak Karosa ŠM 11.

+4/0
12.9.2014 23:49

J46i68ř56í 90E97r48b19e97n 1463674356797

No, jak se to vezme. Za šoférem se nedalo sedět, protože 2/3 místa pro nohy zabral trychtýř od tělesa topení. To topení bylo tažené jen po levé straně karosérie a fungovalo tak do poloviny busu, takže nejraději jsme sedali za levé přední kolo - po pravé straně busu děsně táhlo a zábly nohy. Kvůli mizernému topení byly v sychravém počasí věčně opocené prosklené střešní oblouky, voda z nich stékala na rezavějící rám a pak kapala na ramena a hlavy cestujících. Dva velkoplošné střešní "vikýře" se nesměly otevírat za deště, jinak jste byli ostříkaní. Pár let po vyrobení už dveřní mechanismy byly vyběhané tak, že jste ven viděli nejen okny, ale i mezerami mezi dveřními křidly...

Ale byl z nich výborný výhled ven a skvěle seděly na silnici. V roce 1997 jsme absolvovali ve zrenovované ŠD11 školní výlet Ústí nad Labem - Brno, po dálnici si to svištělo 110-120 km/h (ne tachometrových, ale skutečně jsme to vypočetli z kilometrovníků!) a když nás v jednom místě předjížděl turistický autobus, byli na jeho oknech nalepeni jeden vedle druhého Japonci s foťáky :-)

+1/0
13.9.2014 9:30

A97l33e18š 81N97o56v29á47k 6588980607806

Ty eŠky měli vynikající jízdní vlastnosti, protože měly motor uprostřed.

0/0
13.9.2014 13:53

A17l94e38š 69N56o89v44á54k 6298570727246

To každopádně, to byly nejhezčí autobusy.

0/0
13.9.2014 12:25

T67o87n79d39a 25H50e17j28l29í58k 1978273129837

Ještě by mohly jít "do důchodu" tyto kloubové....

Jinak co se týče níže zmíněného odpružení, tak tady bych uvedl, že jsem zažil jednu jízdu v takovémto kloubovém starém autobusu, která fakt byla utrpením a musel jsem po pár zastávkách vystoupit. To bylo, jako kdyby tam neměl pružiny žádný...

+2/0
12.9.2014 22:33

J76i92ř59í 80E73r85b87e48n 1943694776627

Ano, B 741 a C 744 byly strašné busy. Přetížený zadek škrtal o asfalt, kloub věčně vystrčený k nebi, houpalo se to na všechny strany a směry...

0/0
13.9.2014 9:33

M17a11t22ú16š 32B34e19n49a93k 9288264142953

Gratulujem Prahe, že urobila niečo čo Bratislava už pred 3 rokmi. Zrovna som čítal, že posledný bus tohto typu vyradili aj v Pieštanoch;-D

+2/−11
12.9.2014 22:29

R51a80d40e31k 19D77o36l84e78ž95a84l 2729553700840

Jenomže v Bratislavě neměli autobusy z roku 1995 jako v Praze, ale starší, takže je vyřadili dřív. Navíc na nich nedělali skoro žádné generální opravy, takže to byly ke konci opravdu vraky. Tím bych se moc nechlubil.

+12/−1
12.9.2014 22:39

J74o72z27e11f 76T17i49c93h22ý 8958335886769

no skoro ziadne by som netvrdil. Len modernizaciou a plynofikaciou preslo 110 vozidiel. problem je ta neudrzba, ktora vladne v garazach DPB. Avsak pri rozpocte prazskeho dopravneho podniku, je fakt trochu hanba, ze 700vkove karosy opustaju ulice ako 19 rocne.

0/0
13.9.2014 12:29
Foto

P17a65v59e88l 63F39r92u55m65e39r27t 5437914827208

Gratuluju Bratislavě, že v ní dosud narozdíl od zbytku střední a západní Evropy nejezdí jediná nízkopodlažní tram. ;-D

+9/0
12.9.2014 22:51

J26o48z59e61f 49T43i76c75h26ý 8498955556569

uz len par mesiacov ;-D

0/0
13.9.2014 12:30

J67a44r97o30s10l28a29v 28H17a30n42z61l25í29k 2459555833188

No. Jsem Prazak, co aktualne zije v Bratislave. Pokud jde o kvalitu dopravnich prostredku MHD, tak bych Bratislavu rozhodne moc nezminoval. Tragedie s obcasnymi svetlymi momenty.

+8/0
13.9.2014 0:03

M92a95r33t54i61n 43K83o54n10e41č48n20ý 3920174829345

Máte pravdu jen částečně. Krátké sedmikila v Bratislavě opravdu už nejezdí, kloubové sedmikila se tam ale vesele prohání nadále. Zrovna včera jsem jich několik potkal. Všechny jezdí na plyn a jezdí ve žlutozeleném provedení s logem SPP.

+1/−1
13.9.2014 5:01

J20o67z19e26f 24T72i63c13h94ý 8168975466299

nuz nie je bus ako bus. Nase Karosy 700 boli posledne z 1993, takze v premavke tak boli o rok dlhsie ako tie Prazske. Samozrejme stav v akom dojazdili je uplne ina vec. Prehrdzavele, vecne na poruchach, s deravymi sedackami, dotrhanou podlahou. Toto nie je popis stavu prazskych vozidiel.

0/0
13.9.2014 12:25

M96a31r90t17i56n 98W32a11l16l10n23e74r 6105860794180

Kdyz jsem byl maly, tak jsem jezdil s tetou Ruzou kazdou stredu do Kbel k panu reznikovi Slabovi pro maso. A vzdy sem měl vzdycky strasnou radost, ze jede tenhle "novy autobus" a ne ten, co jezdil normalne, takovy ten obly. No, teta Ruza umrela nekdy okolo roku 1988.

+3/0
12.9.2014 21:32

J23i23ř59í 37N14e61u36m38e69i45s38t91e37r 2482635963641

Tak tu jsem neznal.

+4/0
12.9.2014 23:01

P57a77v49e41l 63J93e83l80í27n20e53k 6435255376926

Taky jsem vždy považoval tenhle autobus za "nový". A oni je už vyřazují, je to zvláštní...

+3/0
13.9.2014 8:27

A55l89e81š 55N69o42v67á70k 6918310717276

Byly nové, to ano. Pamatuji si, jak jsme s nimi jezdili z Chodova do Kunratic na kolej...

Jenže to bylo před deseti lety a více.;-)

0/0
13.9.2014 12:28

P16a93v62e51l 13Ř57a27p32e46k 7482546299385

Nebyly to špatné stroje. Když to porovnám s těmi dnešními autobusy, kde vržou plasty, všechno se klepe, po přejetí kdejakého kamínku to skočí div si neukousnu jazyk, tak jsem opravdu zvědav, jestli také vydrží sloužit tak dlouho.

+9/0
12.9.2014 20:14

R77o19m93a17n 91P23o41l52á82č12e55k 5916929645

To je spíš o koncepci busu. U NP vozů nezbývá  tolik prostoru na vypružení. U SORů navíc tomu přidávají menší kola.

+8/0
12.9.2014 20:24

A96l85e85š 27N68o45v86á88k 6288750177956

Přesně tak.

 Moje známá s těmito typy jezdila i jako s trolejbusy a těm novým říká čínskej plastovej trabant.;-)

0/0
13.9.2014 12:32

J26i92ř89í 54K10l69i53m76e59š 9481591784779

No nazdar8-o

Si ty hranatý busy pamatuju, když byly fungl nový;-D, ach jo......

+21/0
12.9.2014 19:47

J88o29s43e13f 48M69i57š48k60o41v45s29k78ý 6182416483581

Já si zase vždycky uvědomím, že jsem jako malý kluk ve sportu fandil hráčům, z nichž někteří jsou dnes už zasloužilými trenéry ;-)

+3/0
12.9.2014 20:26

J43i85ř21í 75K30l51i97m81e42š 9121251434259

Hmmm, a někteří už ani nežijou......

0/0
13.9.2014 20:14
Foto

K46a17r17e38l 49Z11v82á50r58a 7274684442

Je to příjemné svezení, jen jestli to stojí za ty peníze. Jen "kompenzace na veřejnou silniční dopravu" jsou na letošek nějakých 11 miliard. A zhruba stejný má mít letos Praha schodek. Nechtěl bych se dočkat chvíle, kdy by Praha jen na úrocích utrácela polovinu rozpočtu :-/

+5/−1
12.9.2014 19:10

R84a56d70e74k 91J37a14n27a26t61a 9485126574462

Jen jestli jste to trochu nepopletl. "veřejná silniční doprava" se Prahy vůbec netýká, to jsou venkovské busy. Město ovšem dotuje dvůj dopravní podnik (tedy metro, tramvaje a busy celkem) částkou kolem 10 mld. Kč ročně.

Pokud by to nedělala, tak by měla mít Praha velký problém. Řada lidí by si dojíždění do práce tržní MHD nemohla dovolit, většina linek by zanikla.

Extrémně by vzrostl automobilový provoz v ulicích (ačkoliv dnes mají auta jen 33% podíl na dopravě, v centru mnohem méně, tak jsou to právě auta, ne MHD, kdo ucpává město). To by vyvolalo tlak na veřejné výdaje na stavbu nových silnic, což ve městě není jednoduché ani levné. Pravděpodobně by bylo nutné zavést mýto za vjezd do širšího centra, po vzoru Londýna.

Tím byste ve výsledku zdražil občanům dopravu jak veřejnou dopravou, tak osobním autem, oproti dnešnímu stavu, kdy je obojí dotováno. A už Římané věděli, jak ekonomice prospívá, když stát investuje do dopravy.

+7/0
12.9.2014 20:27

P31a61v70e46l 53Ř24a32p24e33k 7382896389165

Buďme korektní. Pakliže je dnes doprava v Praze mohutně dotována, nelze tvrdit, že bez dotací by byla dražší. Je to přesně naopak. I když by se za jízdenku platilo více, bylo by možné snížit daně. Dotace nepadají z nebe. Ve finále je také platí lidé, plus různé dodatečné náklady. Automobil je levnější ze dvou důvodů: 1) Socialistický systém MHD je neefektivní, 2) Automobilová doprava je dotována ještě mohutněji než MHD, např. rozhodnutím státu o použití daného území jako komunikace či státní výstavbou komunikací a parkovišť, které svým rozsahem řádově převyšují potřeby MHD (přičemž ta MHD i tak přepraví více lidí).

V minulosti byla veřejná doprava zcela přirozeným způsobem přepravy. Pak ovšem veškerou dopravu znárodnil stát. Bující automobilová doprava je jedním z důsledků, ať se to komu líbí nebo ne. Automobilismus je prostě socialistický systém.

+1/−7
12.9.2014 21:05

J58a97n 10D26l27o76u89h72ý 8805325895148

Tak to je dobre.Za vsechno kolem auta platim trzni ceny,v benzinu 70% dan,ale je to socialisticke.

0/0
12.9.2014 21:23

R96a96d26e63k 96J14a58n90a28t49a 9225136144122

Z benzínu se nevybírá "70% daň", ale daň konstantní, a to ve výši 12,84 Kč/l. Možná vás to překvapí, ale spotřební daně platí ve stejné výši i veřejná doprava. Pprimární účel té daně  není, aby se z ní financovaly silnice, stejně jako není účelem spotřební daně z cigaret či lihu stavět hospody. Účel je omezit spotřebu (viz název) a přispívat k plnění státního rozpočtu, aby bylo na jeho "prodělečné" kapitoly (školství, zdraví, bezpečnost ...).

Socialistické je na automobilovém provozu financování stavby a údržby dopravní cesty coby službu občanům, výhradně státem a to i v místech, kde se to z čistě izovolaného pohledu nikdy nemůže vyplatit (především silnice nižších tříd a městské stavby). Zkuste si rozpočítat, kolik by mělo být odpovídající mýto na věčně prázdné silničce mezi vesnicemi nebo v takovém tunelu Blanka, a dojde vám, že to se na nějaké dani z benzínu fakt nevybere, i kdyby k tomu ta daně měla sloužit.

+2/−1
12.9.2014 21:41

J45a29k60u27b 79Š45a84f78a16n27d98a 7435717221831

Jenže musíte také porovnat, kolik se do té silničky vrazilo peněz a kolik do Blanky. A to nejen výstavba ale i údržba. Na malé silničce udělají za 20 let pár záplat, Blanka se bude opravovat dost často.

0/0
13.9.2014 20:03

J65a97n 71D66l48o56u97h67ý 8275295785978

Nebojte se já vím, že spotřební daň z PHM je konstantní od množsví, ale spolu s DPH to kolem 70 procent dělat bude. Účelem spotřební daně na PHM určitě není omezit spotřebu, nevím z čeho by se pak financoval stát ;-D To můžete tvrdit tak možná u cigaret a i tam je to sporné. Příjem ze spotřební daně do státního rozpočtu je určitě kolem 100mld (jestli se vám chce můžete hledat). Nevím kolik stát ročně investuje do silnic,ale   vzhledem k tomu, že opět kolem 70% jsou výdaje na důchody a sociální dávky, tak to asi o moc více než 100 mld. nebude a to se nebavíme o DPH.... Jinak veřejná doprava si kromě hlavních nejvytíženějších tras nevydělá ani na PHM, plat řidiče, amortizaci vozidla atd., takže ta je dotována i když nepřihlížíme ke stavbě silnic. Jinak chci dodat,že já nepařím k odpůrcum toho, aby se z DPD na PHM financovaly i jiné potřebné věci než silnice.... Jen mi přišlo vaše prohlášení že individuální silniční doprava je socialistická nepravdivé.

0/0
15.9.2014 22:07

J20i66ř45í 93E94r24b80e56n 1393554106857

"V minulosti byla veřejná doprava zcela přirozeným způsobem přepravy. Pak ovšem veškerou dopravu znárodnil stát. Bující automobilová doprava je jedním z důsledků, ať se to komu líbí nebo ne. Automobilismus je prostě socialistický systém. "

Pane, a kdy v průběhu 20. století vládl socialismus třeba ve Spojených státech, které veřejnou dopravu likvidovaly krátce po 2. světové válce - v době, kdy například Československo zažívalo největší rozvoj MHD?

0/0
13.9.2014 9:38

P14e34t89r 78F26o30l34t91y73s 7355291760548

Přesně tak a už i té Americe došlo, že veřejná doprava je potřeba. Města jako Washington, Seattle, Portland, Tacoma a další budují tramvajové systémy, aby omezily automobilismus ve městech a dali lidem lepší možnosti mobility hromadnou dopravou, protože stávající systém nestačí.

0/0
13.9.2014 21:42

J63a56k14u77b 12Š41a47f81a34n27d42a 7225327841611

Bez dotací by byla MHD určitě dražší. Snížení daní s tím nic neudělá neboť by zasáhlo i ty, co MHD nejezdí.

0/0
13.9.2014 20:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.