Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Rychlejší, bez přestupů. Prahu a okolí mohou propojit vlakotramvaje

Tramvaj v pražských Řepích dojede na konečnou, ale konec její cesty to nebude. Přes krátkou propojku se přesune na nedaleké vlakové nádraží a po železniční trati bude pokračovat dál: do Hostivice či Chýně. Projekt vlakotramvají by se časem mohl stát realitou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J83a71n 40S45k53ř15i75v26á31n48e22k 3266966656

Tak já nevím, minule tady byl článek jak se otevírali nové zástavky v Hostivici a v Chýni. A teď někoho napadlo že tam budou jezdit vlakotramvaje. Jak se to bude řešit s nástupištěm? To budou staří lidé lézt nahoru nebo se to nové nástupiště zase rozkope? A nebo budou ldé v centru seskakovat z vlakotramvaje?;-D

0/0
17.9.2014 14:12

P48a80v53e13l 76M39a72r85e81š 2109483502

Moderní tramvaj (T3jky by jako vlakotram asi nejezdili) ma uroven podlahy atejne vysoko, jako moderní nizkopodkazni vlakové soupravy

0/0
17.9.2014 18:59

P88e86t25r 11V22i55m36r 9300854841

Vlakotramvaj z konečné z Modřan dotáhnout přes Libuš k nemocnici Krč na vlakovou zastávku Kačerov a ušetří se za stavbu metra "D". Byly by spojeny Modřany, Libuš, Krč, a přes právě budovanou vlakovou zastávku Kačerov do Vršovic a na Hlavní nádraží.

0/0
17.9.2014 10:58

P76a51v10e25l 40O79b66d41r96ž16á19l26e33k 6216304438602

Tramvaj má s železnicí společný jen rozchod a někde typ i kolejnic.

Ale technologie jízdy, zabezpečení, napájecí soustava - jsou výrazně odlišné. Jak tohle má fungovat?

+1/0
17.9.2014 9:55

P51a45v97e89l 39M96a12r25e88š 2119303352

Dozbrojit trmvaje patřičnou technologii, aby mohli jezdit pod zeleznicnimi dráty asi nebude zase takovy problém.Melo by se vlastně jednat jen o menic napeti a transformátor.Zabezpeceni na tehlech tratich by stačilo klasické na cocky a kolejové obvody.Vlaky které tam ted jezdi nic sofistikovanejsiho nemaji.

A navíc , kdyz to dobre půjde je to záležitost cca roku 2020+.Talze urcite se v té době v rámci obnovy vozidel dají koupit dvoucestne tramvaje primo od vyrobce

0/0
17.9.2014 19:32

E65v89ž75e79n 63P14o12l12á61k 3978928291493

Zatím je to použitelné maximálně pro KT8D5, kterých v Praze zas tolik není a vzhledem k počtu výluk jsou dost potřebné, ale pro rychlodrážní provoz byly původně navrhovány. Na druhou stranu se toto mohlo svého času využít na místě bývalých a bohužel již zrušených železničních vleček, vedoucích přímo ulicemi.

+1/0
16.9.2014 20:03

M13a41t41ú71š 62B14e79n77a93k 9838834872933

nedajú sa použiť, to by sa muselo zmeniť napájanie troleje a nesmela by sa krížiť trolej električky a vlakov, ono by to napätie z vlakovej troleje pekne zamávalo s komponentami električky

0/0
16.9.2014 22:46

P46e53t96r 98S51p78o46r15e41r 6263423466692

Ne, to opravdu nejde: http://abload.de/img/1976valsugana264z7siv.jpg

0/0
17.9.2014 12:53

P17a27v40e98l 52M52a77r49e36š 2649703532

Krizeni troleji vlak/tramvaj /trolejbus je naprosto snadno resitelne a relativně bezne.(alesoon v pripade tram/trolej).

Obvykle vlozenim isolovaneho úseku do jedněch drátu, v pripade ktery vy zminujete do drazniho vedeni.Vlak ten izolovaný usek bez proudu v klidu projede setrvacnosti

0/0
17.9.2014 19:36
Foto

M35a95r49t56i70n 15Š91u91b68r66t 1575151624565

Příštích 20 let nereálné. Vždyť se hlemýždím tempem snažíme postavit i potřebné tramvajové tratě ve městě. Navíc vlakotramvaj funguje spíše v konceptu, že se použije nějaká železniční trať, která vede do středu města a tam se propojí na tramvajovou síť. Tím se dosáhne, že ten tramvlak rychle z centra dosáhne vyšší rychlosti a má frekvenci zastávek jako železnice. Pak je skutečně rychlejší než autobus či po přestupu jízda metrem. Ale pokud by tramvlak najel na tramvajovou trať v Řepích či v Kobylisích a pak ta linka vedla do centra na Václavák, tak se všechny výhody tohoto prostředku ztrácí, to je pak už výhodnější přestoupit v Kobylisích na metro a z Hostivic jet na Knížecí běžným vlakem... Nikdo nechce už od okraje města stavět v každé zastávce, která tam je pro obsluhu místních.

+7/0
16.9.2014 19:54

R23a82d44e70k 24J97a35n92a96t61a 9475946414402

Přesně tak. Hlavní výhoda vlaků ve městě je, že mají málo zastávek, méně něž metro, a tak mohou být rychleji v centru. Pokud by hypotetické vozidlo přejelo v Řepích na tramvajovou trať, cestující se při těch 14 zastávkách ukoušou nudou.

Článek srovnává s Německem, ale zapomíná, že německé tramvaje, U-Bahn, jsou o dost jiné než české. Právě těmi vzdálenostmi mezi zastávkami.

+1/0
16.9.2014 20:00

J19a54n 20W88a35c55l26a81v 7954575707208

U-Bahn je metro, S-bahn nadzemka a tramvaj je tramvaj

0/0
17.9.2014 11:05

V50l54a11s49t69i35m46i95l 38S94v15o64b49o72d27a 7423988875194

No tak:

1) Spíš bych ty "vlakotramvaje" nasadil nikoliv na okraji nebo za Prahou, ale právě v Praze, neboť uvnitř Prahy je celá řada velmi mizerně Českými drahami využívaných vlakových tratí. Člověk by se až divil, jak rychlími spoji by se daly spojit některé části Prahy tam, kde se dnes MHD šourá neskutečně dlouho a metro tam buď nejezdí anebo si jím člověk hodně zajíždí.

2) V centru a blízko centra Prahy je tramvaj velmi nespolehlivý spoj. Jakmile se "vlakotramvaj" centru přiblíží, bude slibovaná efektivita tohoto spoje fuč :-).

0/−3
16.9.2014 17:24

R74a73d60k82o 24K56ř68i78v17á40n41e85k 7850103145560

A nebyly by ty vlaky náhodou rychlejší? Záleží, které tratě máte na mysli.

+5/0
16.9.2014 17:28

V79l90a56s91t21i58m44i11l 23S48v54o48b62o37d82a 7813188475944

No tak jasně, ale když je ČD nenasadila za celé roky, tak už to beru tak, že je nikdy nenasadí, proto to právě bude muset udělat někdo jiný, no a v téhle souvislosti mě napadly právě ty tramvaje.

0/−1
16.9.2014 20:27

R46a89d71e86k 91J10a56n39a65t96a 9195296644452

Jlavní problém v rozvoji pražské příměstské železnice nejsou ČD, ale nízká kapacita tratí a chybějící zastávky.

Více dnes právě těm kvůli tratím v podstatě ani jezdit nelze. Kromě toho, o jízdním řádu ČD ani nerozohodují, jezdí podle toho, co si ROPID objedná.

0/0
16.9.2014 20:43

M25i47c50h52a94l 97P26a39v58l68á74t 9113303264799

Ale jiste, veci se daji delat draz i hur soucasne. V centru i mimo nej.

0/0
16.9.2014 18:03

M56i59r77o47s15l67a66v 18Š14i63m90k64o 7295783142135

Tak tohle se plánovalo už za minulého režimu. Měly se používat tramvaje T6, kterých je možno spojit více než dvě.

+1/0
16.9.2014 17:10

R29o89m12a46n 88P42o39l22á49č77e16k 5406129215

Spojit jdou i T3 do "velkých" souprav. Minimálně Košice, Dráždany jezdily 3xT3. Prý se někdo pokusil spojit i 5xT3 ;-D Prý to svítilo blikalo, ale nejelo se s tím.

+1/0
16.9.2014 18:14

E90v79ž39e58n 19P47o41l80á58k 3778578381453

I KT8D5 jsou spojovat, a už tak i jezdily - to je potom teprve vlak.

0/0
16.9.2014 19:57

R87a13d43o96s59l53a65v 55K20l27a78u89d23a 5294648974362

To se jen upraví vozidla, výhybky, vyřeší problém s nástupišti a s napájením a hurá do toho. Tak zrovna ze Zličína jede vlak až Na Knížecí a je tam za 19 minut. Tam není důvod cokoliv vymýšlet.

+6/0
16.9.2014 16:57

M60a36t15ú92š 72B21e34n69a69k 9668714472403

už vidím ako jednoduché bude schváliť súčastnú električku na drážnu prevádzku.... leda ak by prešla rekonštrukciou vysokou pecou

+1/0
16.9.2014 22:48

M34a87r60e96k 51Š18i15m79o56n 2864467658798

Kladno přece nepotřebuje rychlodráhu, ani rychlotramvaj. Stačí úplně normální příměstskej vlak typu city elephant.

+4/−1
16.9.2014 16:53

R62a60d68e94k 27J75a82n31a27t31a 9335526244912

Samozřejmě. Vždyť to nikdy nic jiného být nemělo. "Rychlodráha" tomu začali říkat až ODSáci z Prahy 6, aby proti modernizaci trati poštvali občany.

+3/0
16.9.2014 18:48

E18v37ž89e85n 92P17o78l91á90k 3398268771553

Kladno potřebuje především dráhu v alespoň trochu civilizovaném stavu, elektrifikovanou a ideálně dvoukolejnou - zatím nemá ani jedno.

+3/0
16.9.2014 19:58

P91a56v13e48l 67S36v91o58b73o10d73a 3499952640182

Je to pár let zpátky co někdo přišel s nápadem udělat to tu tuším jako ve francii / nizozemsku.Někde to bylo v plánu a někde to už fungovalo.Tramvajový pás se trochu rozšířil nebo nechal - dle typu vozidel a místo tramvají jezdili velké přepravní autobusy ,ev. trolejbusy podobné těm letištním "záchraným" a přepravním po dráze.Takže otázka zní, proč se uvazovat na koleje, když to jde takhle ?

0/−2
16.9.2014 16:25

R17a65d36k53o 36K26ř96i51v65á10n53e57k 7110693695390

Zkuste aplikovat na letiště nebo na Hostivice. Kam by to jezdilo? Jakým pásem jaké komunikace a míst čeho by to jezdilo?

Železnice má proti gumokolům 10x menší jízdní odpor + snadnou možnost rekuperace energie. Platí i pro metro, pro tramvaj jen částečně.

Železnice má vlastní koridory skrz centrum. Proč by tramvlak z Hostivic jel přes milion světelných křižovatek někam k Andělu, když může jet pohodlnější elektrický vlak rychleji po Semmeringu na Smíchov - a po jeho rekonstrukci někam skrz - třeba Čakovice, Milovice...

+7/0
16.9.2014 16:36

M78a48r29t89i74n 23Š82u64l25c 2327429440375

Jestli to nebude tím, že trať ze Zličína na Knížecí je jednokolejná a neelektrifikovaná. Elektrifikace by stála hodně a musely by se dodělat výhybny. Ty by byly zdrojem zpoždění, protože tramvaj by chytla zpoždění v centru, ale protisměrná by na ní musela čekat a vytvářela by si zpoždění už na cestě do centra. Navíc se dá předpokládat, že interval vlakotramvaje by nebyl ve špičce 4-5 minut jako u metrolinek, ale nějakých 15 - 30. Čím kratší část železniční tratě se bude upravovat pro vlakotramvaj, tím to může být  efektivnější.

0/0
16.9.2014 17:49

P25e46t96r 52V69e83s34e12l71ý 2509398943146

Je vidět, že autor bryskně zvládá CtrlC a CtrlV, jinak ví o tom naprosté houno.

Moderní tramvaje už mají upravená kola tak, aby mohly jezdit i po železničních kolejích. Kromě menších technických úprav zejména v místech výhybek stačí postavit krátké spojky mezi tramvajovými a vlakovými kolejemi.

Zdroj: http://praha.idnes.cz/prahu-a-stredocesky-kraj-mohou-propojit-vlakotramvaje-pg4-/praha-zpravy.aspx?c=A140916_142705_praha-zpravy_dc

To opravdu může napsat jen jelito, které nic neví o kolejových profilech. Zrovna Praha má ten profil naprosto nevhodný pro źeleznici. Jediné město, které z historických důvodů by mělo nejmenší problémy s přechodem mezi tramvajovou tratí a železnicí by byla Ostrava. A to je jen začátek další problémů a nekompatibilností. Tohle je bohužel v našich zeměpisných šířkách naprosto nereálné.

+6/−1
16.9.2014 16:22

M46a48r24t78i90n 87Š14u69l94c 2107759730435

Já vám nevím, ale zrovna do Řep vede tramvajová trať s kolejnicemi S49 a předpokládám, že železniční trať z žst. Praha - Zličín do Hostivice je osazena stejnými kolejnicemi.

Kolejnice S49 se v Praze používají od roku 2010 a pražské tramvaje mají opravdu upravená kola, aby mohly být provozovány jak na bezžlábkových kolejnicích S49, tak i na kolejnicích NT1, resp. B1...

+3/0
16.9.2014 18:28

P93e82t71r 37S14p83o61r24e50r 6633563156402

A co výhybky???

+1/0
16.9.2014 20:10

M84i44r36o16s96l89a94v 70G75r43o49s46s40m53a40n66n 8302459304

Myslím, že kola pro S49 ještě neznamenají, že TRAM může jet po železnici. Zásadním problémem jsou úzká kola 86 mm místo tuším 120 mm, která se používají na železnici. To způsobí, že TRAM na železnici by ve výhybkách propadávaly do srdcovek, které jsou na železnici zásadně hluboké. Na rozdíl od tramvajových tratí, kde jsou převážně mělké. Podle mne dlouhodobě nejlepší řešení by bylo rozšířit TRAMkola. Například Ostrava používá 120 mm. Pomohlo by to i konvenčnímu provozu TRAM. Ale šlo by o náročný projekt.

0/0
17.9.2014 4:18

J77á36c89h50y40m 44S46k54á43l88a 5954849671734

Co to je za nekvalitní fotky? To i z mobilu mám lepší ;-D

0/0
16.9.2014 16:22

L59u13k68á42š 88N13o85v78á72k 4286496312903

"kravina na kvadrát, výplod šílence" (no, on Procházka je spíš diletant).

Hloupost, finančně moc náročný. Stačí za pár peněz zpříjemnit přestupy (dneska to je mnohdy na bobříka odvahy), snížit intervaly vlaků, nový zastávky, víc linek po Praze, zaručit přestup do 5min a hotovo.

+9/0
16.9.2014 16:18
Foto

M72a39r30e57k 29S27o36f36r 9145940928959

Podobný"S Bahn" by mohl jezdit na letiště namísto chystaného předraženého metra nebo rychlodráhy

+1/−4
16.9.2014 16:15

R71a60d44k61o 80K78ř58i81v71á79n50e71k 7330413425430

Pro Kladno i letiště je nejrozumnější řešení příměstská železnice.

+9/0
16.9.2014 16:26

M98a63r71t11i18n 52C73e25r22v41e76n66y 2413478556188

A proc je lepsi vicekrat prestupovat? Me prijde pohodlnejsi jet metrem az na letiste, nez muset jeste prestupovat na vlak. Ale mozna to bude tim, ze nejsem z Kladna.

0/0
17.9.2014 9:53

R74a46d27e51k 50J26a90n48a89t49a 9285916884572

Metro na letiště

* by jelo mnohem déle než vlak

* by bylo dražší na stavbu než vlak

* je zbytečně kapacitní

* je nevhodné kvůli svým soupravám (málo místa na zavazadla)

* je nevhodné kvůli tomu, že cestující z letišť očekávají vetší pohodlí, než davy Pražanůn na Dejvické

Pravděpodobně vycházíte z předpokladu, že metro na letiště by jezdilo stejně často jako v centru. Ale slabá poptávka si vyžádá pásmový provoz a dlouhé intervaly (pokud teda nechcete vyhazovat peníze za ježdění práznými soupravami). A odkudkoliv jinud než z linky metra A by přestup stejně byl. Trať Kladno-letiště-Praha by měla přestup na všechny linky metra.

0/0
17.9.2014 12:09
Foto

T34o87m84a91s 36C49a32b91a87k 8285865294489

...." do Hostivic "

Tak prvne by si pisalek mel poradne zjistit nazev obce. Pokud se nepletu, tak je to odjakživa TA HOSTIVICE, stejne tak jako třeba TA KOPRIVNICE. Pokud ma někdo pochybnosti, lehka pomoc: http://www.hostivice.eu/statisticke-udaje/d-409944/p1=4410

+3/−3
16.9.2014 16:03

M12i90c49h34a33l 42P96a86u24l89í91č82e71k 2323205685335

A podle čeho se pozná, jestli je to jednotné nebo množné číslo? Co takhle TA Budějovice, Ta Běchovice, TA Klánovice, TA Počernice...? :-)

+3/−3
16.9.2014 16:20

J80o35s63e17f 87S81c49h20m16i84d82t 5583977643312

Děkuji za neuvěřitelně přínosný a podnětný příspěvek. Zcela změnil moje porozumění článku. Původně jsem s projektem příliš nesouhlasil, ale díky Vašim informacím jsem se pro něj doslova nadchnul.

+4/−2
16.9.2014 16:23

M77a51r46t98i10n 93Š67u56l60c 2467739940985

Některá místní jména mohou mít obojí tvary – podle čísla množného i jednotného, např. do Hostivic i do Hostivice.

zdroj: Ústav pro jazyk český AV ČR (http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=371)

+3/0
16.9.2014 18:32

R53a77d98e80k 28D94o15l92e83ž41a23l 2199103230270

Ať si najdou, kolik to stálo peněz například v tom Kalsruhe.. To se i Němcům protáčely panenky. On si každý řekne (kdo tomu nerozumí) - má to stejný rozchod, tak je to jednoduché, ale opravdu to tak není..

+5/0
16.9.2014 16:01

R56a23d37k26o 34K70ř14i29v85á21n67e39k 7220783125690

Bohužel, je to naprostá šílenost - to nejdražší a nejméně praktické řešení. Je to asi v nějaké předvolební příručce politiků, občas se to někde vynoří (Plzeň, K. Vary)

Železniční a tramvajová vozidla nejsou kompatibilní, musela by zásadně změnit i tramvajová i železniční ifrastruktura (desítky miliard), cena kompatibilních tramvají by stoupla na cenu železničních vozidel (o desítky milionů na každé vozidlo). Následovníci Karslruhe se moc nehrnou - nikdo nechce vyhazovat prachy oknem.

Rychlá a kapacitní příměstská železnice, projíždějící skrz centrum s mnoha kvalitními přestupními vazbami na metro, tramvaje i autobusy, je to nejrychlejší a nejlevnější možné řešení.

Pokud jde o Hostivice, kdyby si sehnali dotace na tramvaj a moc by jí chtěli, tak tramvajová trať Řepy - Hostivice by jejich touhu vyřešila nejlevněji.

+13/0
16.9.2014 15:59

J24i86n49d66r38a 84V11o39š12t58a 1374924209332

je pravda, že v Mnichově to měli rozpracované a upustili od toho, pokud vím. A Mnichov je hodně bohaté město.

+1/0
16.9.2014 16:07

J88a98n 79L49a98k46o19m57ý 7691385485574

Vždycky to asi o miliardách není - viz tady

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ac/Zwickau_TrainTram.jpg

+1/0
16.9.2014 16:25

P23e69t60r 64S92p24o80r70e97r 6323593566882

Spíš zjistili, že Mnichov je na tuto legraci moc velký. Všimněte si, kde to Němci mají - města 200 - 300 tis. obyvatel. U nás by to šlo třeba v olomouci na trati do Litovle.

+1/0
16.9.2014 20:12

J70a22n 97L23a74k42o20m19ý 7611315685594

Osobně si myslím, že u nás by to šlo i v Praze, ale naopak - tedy tam, kde jezdí Regionovy, popřípadě kde by šel nasadit žralok, či jiný diesel. Doplnit ho o světla, která mají tramvaje a jede to po kolejích jedna báseň s docela malými investicemi. Je otázka, zda by to někde dávalo smysl díky kapacitě.

0/0
17.9.2014 14:11

P71a78v64e60l 66S26l21a28d79o71v41n78í46k 6657233227486

A vyvolá to další výběrové řízení na rychlejší tramvaje...;-DHlavně že se prachy točí...

+1/0
16.9.2014 15:59

B35o66ř49e32k 60Ž38a34n20d43a 1930956379486

To mě napadlo hned, jak jsem viděl titulek.

0/0
16.9.2014 16:13







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.